Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Egel

Egel

11-07-2013 om 21:25

Dochter vaak ongesteld

Mijn dochter van 11 is sinds april ongesteld. Ze wordt alleen wel erg vaak ongesteld en nu vraag ik me af of het gewoon het geval kan zijn omdat ze pas net begonnen is, of dat het wel iets is waarvoor we de huisarts moeten bellen.
Dit is de cyclus geweest. 5 x ongesteld.
2e keer: na 22 dagen
3e keer: na 30 dagen (die keer dus wel lang)
4e keer: na 14 dagen (het was toen voor het eerst veel meer volgens dochter)
5e keer - vandaag is dat: na 12 dagen (!), en weer hevig.
Moeten we hier iets mee denken jullie?
Groeten, Egel

P

P

11-07-2013 om 21:32

Tja

Als jij je zorgen maakt dan moet je er wat mee want daar is de huisarts voor!

Egel

Egel

11-07-2013 om 21:44

Maar p

Maar P, dank je voor je antwoord maar waar hebben we deze rubriek dan voor?
Ik maak me een heel klein beetje zorgen, maar niet enorm. Vind het wel ontzettend vervelend voor haar nu ze ongeveer de helft van de tijd ongesteld is. Binnenkort gaat ze bijvoorbeeld vier nachten met haar beste vriend (en grootouders) naar zee. Zal je net zien dat ze het dan ook weer is.
Maar misschien is er niets aan te doen, maar ik vind het wel raar hoor, een cyclus van 14 of zelfs 12 dagen.

mix

mix

11-07-2013 om 22:06

Niet raar, normaal

P bedoelt dat altijd als je twijfelt of je zorgen maakt, je naar je arts moet gaan, die kan dat beter beoordelen. Niet dat je je vraag niet mag stellen. Beter een keer teveel dan te weinig naar je huisarts gaan.

In principe is het normaal, kan ook meteen een regelmaat inzitten, maar kan ook een half jaar wegblijven of juist vaker komen. Als ze er erge last van heeft is een bezoekje aan de huisarts misschien wijs. Hopelijk krijgt ze snel een ritme

http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1675/onregelmatige-menstruatie-bij-jongeren

Wat is een onregelmatige menstruatie?

Menstruatie is bloedverlies uit de baarmoeder door afstoting van het baarmoederslijmvlies. Het is een terugkerend gebeuren en wordt bepaald door bepaalde stoffen (hormonen) in ons lichaam. Een normale cyclus is het aantal dagen tussen de eerste dag van je menstruatie en de eerste dag van je volgende menstruatie. Deze cyclus kan uiteenlopen van 20 tot 40 dagen.

Slechts 30% van de meisjes/vrouwen heeft een regelmatige cyclusduur van 28-30 dagen. Bij 95% van de Nederlandse meisjes vindt de eerste menstruatie (menarche) plaats op de leeftijd van 11 tot 15 jaar.
Bij een klein aantal van de meisjes ontstaat deze voor het 11e jaar of na het 15e jaar. De eerste jaren kan de menstruatie onregelmatig komen; dit betekent dat de duur tussen twee menstruatieperiodes steeds wisselt. Het moment van menstrueren is dan ook niet te voorspellen. Het kan zelfs zo zijn dat je menstruatie een paar maanden helemaal wegblijft.

Symptomen onregelmatige menstruatie

Vooral in de jaren na je eerste menstruatie is het goed mogelijk dat de bloedingen niet altijd komen op de dag dat je ze verwacht. Dit komt doordat je lichaam nog moet wennen aan de hormonale veranderingen die in je lichaam optreden. Deze zorgen ook voor je borstontwikkeling en schaamhaarontwikkeling.

Hoe ontstaat een onregelmatige menstruatie?

Stress, een laag lichaamsgewicht, recente vermagering, een eetstoornis (anorexia nervosa, boulimia), medicijn-, pilgebruik of intensieve sportbeoefening kunnen andere oorzaken zijn voor een onregelmatige menstruatie. Als je onveilig gevreeën hebt en je menstruatie komt niet op het moment dat je het verwacht, kun je natuurlijk zwanger zijn. Geslachtsziekten (SOA’s) kunnen onregelmatig bloedverlies veroorzaken.

Is het ernstig en wat kun je verwachten?

Het hebben van een onregelmatige menstruatie is over het algemeen niet erg en zelfs heel gewoon in de jaren vanaf de eerste menstruatie. Vervelend is het natuurlijk wel, omdat je niet precies weet wanneer je gaat menstrueren. Dit kan je onzeker maken. Meestal wordt de menstruatie voor het 20e jaar regelmatig.

Toch moet je goed in de gaten houden of er misschien andere factoren meespelen. Zwangerschap kan een reden zijn voor het wegblijven van de menstruatie. Een onregelmatige menstruatie of het uitblijven van de menstruatie terwijl je aan het afvallen bent, betekent dat je te extreem bezig bent. In dat geval zou je de manier waarop je probeert af te vallen, moeten veranderen.

Wanneer naar de huisarts?

Wanneer je 16 bent en nog helemaal niet hebt gemenstrueerd, overleg dan met je huisarts. Ook als de menstruatie maanden wegblijft, is het aan te raden om dit met je huisarts te bespreken. Doe dat zeker wanneer je aan het vermageren bent, veel stress ervaart, als er een kans bestaat dat je zwanger bent of wanneer je denkt dat je een seksueel overdraagbare aandoening hebt. Meer informatie hierover kun je vinden in de informatiefolder 'Seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA) - Algemeen.
Soms kan het gebeuren dat de menstruatie te vaak komt en met zoveel bloedverlies gepaard gaat dat er bloedarmoede kan ontstaan. De huisarts kan dan overwegen de pil voor te schrijven.

Wat kun je er zelf aan doen?

Erg veel kun je zelf niet doen, behalve je niet al te ongerust maken natuurlijk. Als je een anticonceptiemiddel nodig hebt en je ook een regelmatige menstruatie wilt is vooral de pil te overwegen. Meer informatie hierover kun je vinden in de informatiefolder Pil, hormoonspiraal en hormoonstaafje. Bij extreem vermageren, is het verstandig om hulp te vragen aan een diëtiste. Voor een verwijzing kun je bij je huisarts terecht. Vermindering van stress is ook belangrijk. Laat je goed voorlichten over het voorkomen van geslachtsziekten.

Algemene adviezen en voorzorgsmaatregelen

Gezonde voeding, een normaal lichaamsgewicht, niet te extreme sportbeoefening, en vermindering van stress kunnen ervoor zorgen dat de menstruatie regelmatiger komt. Realiseer je dat een onregelmatige menstruatie de eerste jaren nadat de eerste menstruatie is geweest, meestal normaal is.

In samenwerking met

Mevr. Drs. E.T.L.M. van den Biggelaar (auteur)
Drs. W. van Donselaar (consulent)
Drs. E.G.C. van Seumeren (consulent)

Wetenschappelijke verantwoording

Thomas S, Geijer RMM, van der Laan JR, Wiersma Tj et al (red). NHG-standaarden voor de huisarts: amenorroe(M58). Wetenschappelijke uitgeverij Bunge, 1996.
Rutten GEHM, Thomas S et al (red). NHG-standaarden voor de huisarts II: vaginaal bloedverlies(M28). Wetenschappelijke uitgeverij Bunge, 1993.
De Vries H et al. Abnormaal vaginaal bloedverlies. Huisarts en Wetenschap 2002;6:285-340.
Van den Bosch WJHM, Büller HA, de Jong R, Suknai RN et al (red). Het pediatrisch formularium, een praktische leidraad, 3e editie.Bohn Stafleu Van Loghum, 2001.
Merkus JWMW, Springer MP, Sitsen JMA et al (red). Het gynaecologisch formularium, een praktische leidraad 2e editie. Bohn Stafleu Van Loghum, 2001.
Lammes FB. Praktische gynaecologie. 7e herziene druk. Bohn Stafleu Van Loghum, 2000.
Hooff van M. Puberal onset of menstrual cycle abnormalities, pathology or a stage in unusual development? (proefschrift). 2000.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-07-2013 om 22:41

Niet raar

Volgens mij is het heel 'normaal' dat de menstruatie de eerste tijd onregelmatig is. Ik zou mij zelf dus geen zorgen maken en het gewoon een tijdje aan kijken. Ik heb trouwens mijn hele leven al een cyclus van 21/22 dagen, dus daar kijk ik niet van op.

P

P

12-07-2013 om 10:57

Precies

Natuurlijk mag je het vragen maar als iemand zegt dat dat heel normaal is mag jij je toch nog steeds zorgen maken en is dat toch geen reden om maar niet naar de huisarts te gaan?

Egel

Egel

12-07-2013 om 13:57

Nog even aankijken

Nou dan denk ik dat ik het nog een ronde afwacht. Als het de volgende keer weer anderhalve week na de vorige keer komt, wordt het me te gek en gaan we naar de huisarts.
Bedankt Mix, voor die informatie! Ik denk wel dat het iets vaker over het langer wegblijven van menstruatie gaat dan (veel) vaker, of over zaken zoals (erg) laag gewicht (mijn dochter is mooi gevuld), extreem sporten (dochter houdt niet van sporten), etcetera. Maar ook dat het zeker in het begin niet 'goed afgesteld' kan zijn.
Ijsvogeltje, jammer dat je een cyclus van maar zo'n 3 weken hebt!
Bedankt voor de tips.
Groeten, Egel

Egel

Egel

12-07-2013 om 14:11

Goede link gevonden

Ah, googlen doet ook wonderen. Ik weet nu dat het polymenorroe heet en hier heb ik veel informatie gevonden:
http://www.gezondvgz.nl/%7B8eddd7c0-4944-4b6b-a3dd-22b6bd883e90%7D
Dus omdat het kort na de menarche is hoeven we nog niets te doen.
Dan wacht ik niet 1, maar nog 3 cycli af
Groetjes, Egel

Marie-Louise

Marie-Louise

13-07-2013 om 00:13

Ervaring hier

Dochter was ook 11 jaar (net) toen ze voor de eerste keer ongesteld werd. Uiteindelijk is ze in vier maanden acht keer ongesteld geworden. En ze was het ontzettend hevig en heel erg lang. Na twee maanden en vier menstruaties heb ik al een contact gehad met de huisarts, maar kregen we de boodschap nog twee maanden af te wachten. In die twee maanden bleef het beeld hetzelfde. Daarna raadpleegde de ha een gynaecoloog en deze herkende het als een heuse menstruatiestoornis, noemde het 'haemorragie de virgine' (is blijkbaar zo zeldzaam dat ik al googelend niets relevants vond). Hij gaf aan dat het enige dat zou helpen het (tijdelijk) slikken van een lichte pil (microgynon, lichtste variant). We hebben overlegd met een kinderarts die veel van endocrinologie afweet en hij vertelde dat kinderendocrinologen liberaal zijn in deze.
Onze dochter is dus met 11 jaar de pil gaan gebruiken. Ik vond het een nare gedachte, maar het heeft haar door een moeilijke periode heen geholpen.
Marie-Louise

Marie-Louise

Marie-Louise

13-07-2013 om 00:20

Egel

Ik was mijn tekst aan het typen toen jij ook een bericht postte. Ik heb geen links voor de info die ik gekregen had, maar blijkbaar wijkt 'ie wel af van wat jij gevonden hebt. Ik hoop dat je door de bomen het bos nog ziet en dat je eruit komt voor je dochter. Ik vond het toen erg naar die van ons te zien worstelen met wat haar overkomt.
Iig succes!

Egel

Egel

14-07-2013 om 22:13

Marie-louise,

Bedankt voor het delen van je verhaal! Ik hoop van harte dat het bij jouw dochter overgaat (dus dat ze een gemiddeld patroon krijgt), evenals voor mijn dochter.
Groeten, Egel

Marie-Louise

Marie-Louise

17-07-2013 om 14:05

Egel

Dat van mijn dochter speelde rond deze tijd 3 jaar geleden. Ze is toen in het najaar uiteindelijk aan de pil gegaan en heeft dat op advies van de kinderarts 2 jaar gedaan. Gynaecoloog zei 6 maanden, maar dochter raakte daarvan nogal gestrest: dan moest ze al weer stoppen terwijl ze nog in groep 8 zat, nog een week op schoolkamp moet (wat als ik dan weer ongesteld word) en ze voorzag weer een zomervakantie met problemen (het jaar ervoor was ze bijna de helft van de zomervakantie hevig ongesteld). De kinderarts adviseerde om het twee jaar vol te houden. De reden was dat dat deel van haar pubertijd, die voor veel kinderen al moeilijk genoeg is, dan niet nog eens belast werd door deze menstruatiestoornis en de stress die ze daarvan had. Bovendien kon ze zo het eerste jaar van het vo goed doorkomen.
Afgelopen najaar is ze uiteindelijk gestopt met de pil. Het ging eerst heel erg goed, cyclus van rond de 26 dagen en goed te hanteren overige symptomen. Helaas ging het na een maand of vijf weer bergafwaarts: naast de weer wat kortere tussentijd, die nog steeds wel aanvaardbaar was, kreeg ze nu ook andere klachten: twee dagen ziek, hoofdpijn, buikpijn etc. Met de proefwerkweek in het vooruitzicht en de berekening dat het dan wel weer kon komen is ze begonnen met een strip die ze nog had om iig te voorkomen dat ze dan zou uitvallen. Ondertussen weer bij de huisarts geweest en nu weer voor een periode van een half jaar begonnen. Ik hoop echt dat ze een keer zonder kan, maar haar school hoeft wat mij betreft ook niet te lijden onder menstruatieproblemen.
Hoe is het nu met jouw dochter?
Marie-Louise

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.