Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Verhuiswagen

Verhuiswagen

06-04-2017 om 18:28

Dochter heeft paniekaanvallen

Afgelopen weekend kreeg mijn dochter toen ze bij mij was een paniekaanval. Ze voelde zich niet lekker, t zweet brak haar uit, ze wilde er niet over praten en vluchtte naar buiten. Daar zakte het weer. Ik maak me zorgen om haar. Maar als ik het over de huisarts heb, dan wil ze niks zeggen. Wat kan ik doen om haar te helpen. Dochter is bijna 18 trouwens.

Haar iets laten lezen

Over paniekaanvallen. Boekje uit de bien, online artikel. Maar goed, ze is nog geen 18 dus mee naar de huisarts kan toch nog. Snel en vroeg behandeld heeft het minder kans om te escaleren tot een paniek stoornis. Die heb ik jarenlang gehad en heeft me ontzettendveel meoite gekost om eruit te komen.
Sterkte
Sini

V@@s

V@@s

06-04-2017 om 18:35

medisch volwassen

Ben je in feite al vanaf je zestiende. Dan heb je medisch gezien dezelfde rechten als een achtienplusser. Dus zelf het recht om over je behandeling te beslissen zonder je ouders erin te kennen, en ouders hebben zonder je toestemming geen inzage meer in je dossier.

Verder zou ik je dochter hierin respecteren, maar wel duidelijk maken als ze er wel over wil praten dat jij graag naar haar luistert.

Taxi

Taxi

06-04-2017 om 22:08

Opties

Lees jezelf in.
Geef haar opties wat ze er zelf aan kan doen, leg uit wat er gebeurt met je lijf zodat het minder bedreigend voor haar is.

Ademhalingstechniek is handig, gedachtes omzetten. Gaan rennen omdat je dan wel goed moet gaan ademen. Een ontspanningscursus, haptonomie, zelfs hypnotherapie kan helpen en de laatste twee zijn niet in groepsverband.
Een gedachtenstop enz. Er is vaak wel iets dat werkt en wat je kunt gebruiken.
Maar eerst kennis opdoen en praten. Dan voelt ze het eerder aankomen en hoeft het hopelijk niet zover te komen

Alison

Alison

07-04-2017 om 08:19

Paniekaanval

Waar OO toch niet allemaal handig voor is. Van de week had ik "iets" wat betiteld werd als een paniekaanval door een kennis. Al vaker gehad maar nog nooit zo erg. Ik ben niet zo van het naar de huisarts gaan dus ik heb het voor kennisgeving aangenomen.
Nu las ik het bericht van Verhuiswagen en ben ik eens gaan googlen op paniekaanval.
Dat had ik dus niet want er kwam geen angst bij. Verder gegoogeld met de informatie uit dat artikel en ik denk dat ik hyperventilatie heb. Meteen maar doorgepakt en een Mensendieck therapeute gebeld waar ik volgende week naar toe ga. Ben benieuwd wat ze er van zegt en wat ze aanbiedt.
Is misschien ook iets voor jouw dochter Verhuiswagen.
Sterkte voor en met haar.

Alison

Alison

07-04-2017 om 08:22

En nog wat

Sini schrijft: Maar goed, ze is nog geen 18 dus mee naar de huisarts kan toch nog.

Als je dochter dat wil mag je altijd mee naar welke arts dan ook. En zeker bij zoiets is het juist erg helpend om mee te gaan. Een paniekaanval of hyperventilatie heeft te maken met spanningen die iemand óók in het gezin heeft. Logisch is het dan om daar ook naar te kijken.
Misschien goed om met je dochter door te spreken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-04-2017 om 09:26

Komt veel voor

Hyperventilatie- of paniekaanvallen komen vaak voor bij meisjes en vrouwen. Als ze er echt vaak last van heeft is en bezoek aan de huisarts natuurlijk heel verstandig. Vanaf 16 jaar mogen ze dat zelf beslissen en heb jij als ouder zelfs geen recht op informatie meer. Van een keer een keer een paniekaanval zou ik geen drama maken. Laat haar maar lezen hoe het komt, en er is ook genoeg informatie over wat je ertegen kunt doen. En als het niet weg gaat, kun je het ook uitzitten en dan gaat het in de meeste gevallen ook weer voorbij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.