Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Norah

Norah

02-02-2020 om 22:31

Dochter atletiek

Hallo ouders op het forum.

Ik heb een dochter van 14. Ze heeft de laatste jaren verschillende sporten utigeprobeerd, eerst was het voetbal.. hier kon ze helaas niet mee doorgaan door haar zwakke enkels (dit werd afgeraden door de fysio) Nu zit ze op atletiek, dit vind ze heel leuk. Ze traint 2 à 3 keer per week en meestal is dit rennen (hardlopen & sprint) of horde (hardlopen & sprint waarbij ze tussendoor over hekjes heen springen), zou niet weten hoe ik dat anders moet uitleggen. We merkten laatst op dat ze en beetje scheef loopt, nu blijkt dus dat ze een been lengte verschil heeft. Ook heeft ze regelmatig last van blessures of eventjes pijn na de training. Zoals pijn in de lies, pijn aan de binnenkant van scheenbeen (dit heeft ze nu heel erg, vooral bij rennen. Weet iemand wat dit is?). Zijn dit klachten die kunnen ontstaan vanuit het been lengte verschil? En is het verstandig om op atletiek te blijven? Ze zou het echt verschrikkelijk erg vinden om te stoppen.

Met vriendelijke groet,
Mama van Vliet

rode krullenbol

rode krullenbol

02-02-2020 om 22:50

Tip

Leg de kwestie voor aan een podotherapeut. Mogelijk kan met steunzolen het verschil in beenlengte voldoende worden gecompenseerd, waardoor het rennen en hordelopen geen lichamelijke klachten meer met zich meebrengen.

Rode krullenbol

Marie

Marie

02-02-2020 om 22:59

Shinsplint - fisio - (sport)podoloog

Ja deze klachten kunnen inderdaad ontstaan door het beenlengteverschil.
De trainer heeft haar nog niet doorverwezen naar een fysiotherapeut?
De pijn in haar scheenbeen doet mij denken aan shinsplint. Daar is ze niet zomaar meer van af. Heeft ze wel goede sportschoenen met goede demping?
Wie heeft hetbeenlengteverschil geconstateerd? Heeft diegene ook tips gegeven? Extra zooitje in de schoen ofzo?

O, ja - die hekjes heten "horden". Eerlijk gezegd vind ik het een beetje vreemd dat je dat niet weet. Ik neem aan dat je dochter dat wel eens heeft gezegd en het komt ook nog wel eens op tv.

shin splints

Geen idee of dat kan komen door beenlengteverschil. Het is in elk geval een zeer veel voorkomende hardlopersblessure, vooral bij beginners. Het geijkte advies is zorgen voor schoenen met voldoende demping.
Een alternatief is (maar overleg dit eerst met een fysiotherapeut vanwege haar beenlengteverschil!) gaan lopen op minimalistische schoenen (barefootstyle). Wanneer je hardloopt op minimalistische schoenen (zonder flinke hak/demping), zul je zeer waarschijnlijk op je middenvoet landen in plaats van je hak. Dit zorgt voor een heel andere belasting in je been. Het komt dan meer aan op je (lage) kuitspieren.
Enfin, overleg alles eens met een (sport)fysiotherapeut.

Mijn ervaring: na een aantal maanden hardlopen had ik behoorlijk last van shin splints. Ook toen ik op goede reguliere schoenen met demping liep. Sinds ik barefootstyle loop, heb ik daar nooit meer last van gehad.

Oja, @Marie: ze noemt het toch ook horde? En daarna legt ze aan ons uit wat dat is. ("hekjes")

Floria

Floria

03-02-2020 om 07:19

haha ja

"ons uit wat dat is. ("hekjes")"

Dat is wat vreemd natuurlijk, want iedereen weet hoe dat heet en hoe het eruit ziet.

vlinder72

vlinder72

03-02-2020 om 08:29

Advies

Wat zegt de fysiotherapeut erover?

Blessures komen bij atletiek veel voor. Zeker als ze ouder worden en steeds explosiever gaan trainen. mijn zoon zit ook op atletiek en veel kinderen hebben behoorlijk ernstige en langdurige blessures. Zo had mijn zoon voor de zomervakantie opeens een ontstoken pees op zijn voet. Heel jammer was dat want daardoor kon hij in de zomer niet volluit doortrainen en dat kostte hem een goede tijd op het NK voor junioren.

Pluis

Pluis

03-02-2020 om 10:07

Wat ik niet snap

is dat ze niet mag voetballen vanwege zwakke enkels, maar dan wel atletiek en nota bene hardlopen en hordenlopen zou mogen doen! Als er iets een belasting is voor je enkels is het rennen en springen lijkt mij...

Ga voor goed advies naar een sportfysiotherapeut of een podotherapeut. Zoals hierboven al gezegd is. Of er iets is dat het beenlengteverschil kan compenseren kunnen wij vanaf hier zowiezo niet zien, je vertelt ook niet hoe groot het verschil is. Misschien is een zooltje genoeg, maar misschien moet ze wel aangepaste schoenen. Geen idee. Alles kan. Heeft degene die dat verschil heeft vastgesteld daar niks over gezegd? En wat voor therapeut was dat? Ik zou mij daar meer zorgen over maken dan over die zwakke enkels, want een scheefstand van het bekken (en dat heb je al gauw met beenlengteverschil) kan heel gemakkelijk zorgen voor scheefstand in de rug en dan zit ze straks een leven lang met rugklachten en misschien wel beklemmingen en uitvalsverschijnselen...

Hordes

'Eerlijk gezegd vind ik het een beetje vreemd dat je dat niet weet.'

Hoezo? TS zelf zit toch niet op atletiek?

Triva

Triva

03-02-2020 om 13:57

Idd

Voetbal is vooral belastend voor knieëen, hordelopen voor enkels...

Lou

Lou

03-02-2020 om 19:27

Voorzichtig

Ik zou er erg voorzichtig mee zijn. Mijn dochter heeft ook zwakke enkels en knieën (in allebei hypermobiel) en ook een beenlengteverschil. Ze draagt zooltjes, de ene inderdaad een stuk dikker dan de andere. Maar zij "mag" dus echt niets doen waarbij ze moet springen of rennen. Het kan heel goed zijn dat dat meer ligt aan de hypermobiliteit dan aan het beenlengteverschil. Maar toch. Het is raar dat je als medisch advies krijgt om niet te voetballen vanwege de enkels, en vervolgens gaat atletieken. Dat is toch minstens zo belastend voor je enkels? Ik zou niet zo maar aannemen dat alleen voetbal problemen gaat geven. Kortom, even navragen nog! Een podotherapeut is wat je nodig hebt.

Marie

Marie

03-02-2020 om 21:22

Was al laat

Sorry had niet goed gelezen, over de horden... was een beetje laat.
Maar in elk geval sluit ik me bij de vorige reacties aan

Guppie

Guppie

04-02-2020 om 17:44

Atlas

Beenlengteverschil heeft te maken met lichte scheefstand van de atlas, wat je kan laten corrigeren.
Bij zwakke enkels bindweefsel versterken.
https://www.groenevrouw.nl/blog/ondersteund-door-je-bindweefsel

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.