Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Annika

Annika

27-07-2014 om 14:24

dochter 8 jaar en vaak buikpijn

Dochter heeft vaak buikpijn. Thuis, 's ochtends na het ontbijt regelmatig. Als we net op vakantiebestemming zijn maar ook als ze in de speeltuin bezig is of op de trampoline wat ze meestal graag doet en wat verder niet echt spannend is. Gaat ook weer over na een uurtje. Hoe kom ik er achter wat de oorzaak kan zijn?

Zeker bij die vakantiebuikpijn herken ik mezelf, dat is denk ik gewoon stress / spastische darmachtige klachten. Maar of dat de enige oorzaak is, ik weet het niet. Hoe kan ik daar achter komen?

Ik vind het lastig om naar de dokter te gaan met zo'n algemene vraag als "ze heeft soms buikpijn, wat kan het zijn?". Enige regelmaat kan ik er ook niet in ontdekken (soms is het duidelijk stress, maar soms komt het ook gewoon "zomaar"). Met ontlasting lijkt niets mis.

Hadewich

Hadewich

27-07-2014 om 14:39

Lactose-intolerantie?

Eet of drinkt ze bij het ontbijt veel melkprodukten? Het zou kunnen dat ze niet goed tegen de lactose (melksuiker) kan. Vooral omdat je zegt dat ze het vaak na het ontbijt heeft. Hier kan het hele gezin niet goed tegen lactose, en de klachten variëren per persoon. Diarree of juist verstopping, opgeblazen gevoel en/of buikpijn.

guera

guera

27-07-2014 om 19:05

obstipatie?

Aangezien ik nogal stevige ontlasting heb en dat erg normaal vind wsnt ik weet niet beter weet ik nu dat het TE is. Ik vond ontlasting van dochter ook best normaal. Het blijkt toch TE stevig te zijn en dus regelmatig verstopt en buikpijn .Arts voelt dat heel snel. Ga gewoon even naar huisarts. ..

Mijntje

Mijntje

27-07-2014 om 19:18

stress

Als haar ontlasting er normaal uitziet en regelmatig is, en het elke keer weer gewoon overgaat, dan zou ik toch eerder denken aan stress. Daar groeit ze vanzelf overheen (had ik vroeger ook)

Jesse_1

Jesse_1

27-07-2014 om 22:33

Nou...

Ik dacht bij onze zoon ook dat het 'gewoon' buikpijn was. Dus te lang gewacht met naar de dokter gaan.
Bleek eerst om obstipatie te gaan. Dit hebben we geprobeerd aan te pakken en daarna ging het ook wel beter. Toch bleef hij nog klagen over buikpijn, dus doorverwezen naar de kinderarts, mede op vermoeden van lactose intolerantie (wat in de familie zit). Lactose intolerantie bleek het niet te zijn, maar hij werd gediagnosticeerd met een prikkelbare darm, waarbij de last in dit geval werd veroorzaakt door een parasiet.
Antibioticakuur gekregen, waarna het wel even beter ging, maar vervolgens toch weer buikpijn. Parasiet bleek er weer/nog te zijn, dus nog een stevige ab-kuur. Op aanraden van de arts hebben wij Vifit gegeven elke dag (kan ook iets anders met probiotica of zo zijn) om zijn darmcultuur weer snel te laten herstellen.
De arts vermoedde dat hij in het najaar weer last zou krijgen van een hernieuwde besmetting met de parasiet en vanwege zijn prikkelbare darm zou hij altijd last met buikklachten houden.

Hij drinkt dagelijks een glas Vifit en sindsdien heeft hij zelden last van buikpijn. Iemand die ik ken heeft n.a.v. dit verhaal ook besloten om dagelijks Vifit te nemen en heeft na een leven vol chronische buikpijn geen last meer.

Moraal van dit verhaal: schaam je niet om met dit soort 'vage' klachten naar de huisarts te gaan. Ik heb te lang gewacht omdat ik dacht dat het psychisch was (hij klaagde wel, maar kon gewoon naar school en dan ging het ook wel weer over).
Probeer anders ook eens iets met 'goede' bacteriën, dat hoeft niet persé Vifit te zijn, maar iets te ondersteuning van de darmflora.

NB zoon is nu 10, dit verhaal begint een paar jaar terug. Hij is nu een jaar klachtvrij.

Jesse_1

Jesse_1

27-07-2014 om 22:35

De arts dacht dus dat het in het najaar terug zou komen, maar hij heeft sindsdien geen last mee gehad. Of hij dus werkelijk een prikkelbare darm heeft....?

Annika

Annika

28-07-2014 om 17:28

Tja

Dank voor de reacties en tips. Die vifit/drankjes kan ik wel eens proberen. Dochter houdt nu een "dagboekje" bij met wanneer ze klachten heeft en wat ze toen deed/heeft gedaan?! Wie weet verheldert dat iets.
Er is al eens bloed geprikt (allergie voor katten en stof) en ze heeft snel last van haar huid/longen. Mogelijk hangt e.e.a. samen.

Ik heb ook al sinds kind klachten, net als veel vrouwen in mijn familie. Stress (ook de angst om buikpijn te krijgen!) is een boosdoener maar ik merk ook dat ik op bepaalde voedingsstoffen (en witte wijn, hm) en slaaptekort bijvoorbeeld reageer. Buikpijn is best lastig, en een prikkelbare darm is ook nogal een vaag iets met veel verschillende oorzaken. Lastig.

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

29-07-2014 om 11:49

je zou eens

moeten googelen op een boekje wat 'darm EHBO' heet. Heelzinvol over de combinatiee tussen eten en darmklachteen en een duidelijke beschrijving van soorten buikpijn en momenten en zo. Mijn zoon had dit ook erg; op ochtenden daat we op vakantie gingen, dat Sinterklas op school kwam, was hij ziek. Misselijk en buikpijn. Binnen een paar uur altijd weer over.
Zelf heb ik PDS en veel gehad aan dat boekje!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.