Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dochter (7) heeft zo'n moeite met in slaap vallen. Tips?

Onze dochter van 7 heeft al lange tijd veel moeite om in slaap te vallen. Ze gaat rond 19.30 uur naar bed, maar valt meestal pas tegen 22.30-23.00 uur in slaap. Als ze met weinig slaap toe kan, zou het geen probleem zijn, maar dat is helaas niet zo.
We hebben al van alles en nog wat geprobeerd: nog even lezen in bed, muziek luisteren, warme melk met honing, slaaplekker thee van Pick-Wick, Melatonine. Helaas allemaal zonder gewenst resultaat.
Iemand een tip die we kunnen uitproberen?

Barvaux

Barvaux

19-03-2015 om 08:39

tja

Stoppen met naar bed brengen om half 8, er is niets ergers dan DRIE EN EEN HALF uur wakker liggen en in slaap proberen te vallen. Begin eens met haar naar bed te brengen om 22:00 uur nadat je een avondwandeling hebt gemaakt, haar lekker hebt laten douchen, haar lekker even voorleest en haar ontspanningsoefeningen hebt geleerd. Als ze dan wel eens snel in slaap valt probeer je de naar bed toe tijd iets te vervroegen.

Half a twin

Half a twin

19-03-2015 om 08:45

Hele rare tip

Later naar bed, nu ligt ze om 19.30 en kan niet slapen iedereen in het gezin maakt zich er druk om, jij, de vader het kind zelf. Met die druk van ze moet slapen lukt het echt niet. Laat het even los, ga om 19.30 naar boven, even lekker warm douchen maak de kamer donker, lees bij een klein lampje nog een noet al te spannend boek voor en laat haar rond 20.00 alleen om te gaan slapen.

Is bedtijd vrij kort op het avondeten? Dat kon bij mijn kinderen echt niet, van tafel naar boven douchen en in bed, die werden daar heel onrustig van en konden de slaap niet vatten. Rond 18.00 eten en pas na 20.15 in bed dat gaat het beste. Dat kan nu ook, ze zijn 10 plus.

Mijntje

Mijntje

19-03-2015 om 08:52

Praten

Anderhalf uur voor het slapen gaan geen beeldscherm, maar dat heb je vast ook al geprobeerd. Hoe gaat het overdag met haar, spelen er veel dingen op school? Praten over de leuke en minder leuke dingen van de dag kan misschien ook ontspannend werken. En anders naar de huisarts, misschien een andere dosis melatomine proberen onder zijn/haar begeleiding.

Fruitella

Fruitella

19-03-2015 om 09:06

Douchen en lezen ??

Later naar bed en dan langzaam terugbrengen naar een goed tijdstip (voor haar dus). Dt is nu een gewoonte geworden en dus lastig te doorbreken.

Bij die van mij helpt douchen juist weer niet om snel van in slaap te vallen. Lezen, muziekluisteren, douchen, het prikkelt allemaal de zintuigen. Hier moest ik juist alle zintuigelijke ervaringen langzaamaan dempen na het avondeten. Dat is het ritueel geworden. Dus ook geen tv of een ander scherm (teveel blauw licht oa). Ik ben zelfs zo ver gegaan om geler licht in de slaapkamer en badkamer aan te brengen.

Alsnog heb ik een ochtendkind (oudste, tussen 5 en 6 wakker) en een avond kind (valt regelmatig pas tegen half tien in slaap) maar dat zou nog meer uit elkaar liggen zonder ons ritueel.

Droomt ze veel en naar? Een fijne droom meegeven helpt ook.

Barvaux

Barvaux

19-03-2015 om 09:09

fruitella

Tja, ieder kind is anders maar als je op mij reageerde: ik had het over voorlezen. Werkt bij mijn zoon (elke zondagavond gedoe en dubbel na een vakantie) als een tierelier

amk

amk

19-03-2015 om 09:24

las vanmorgen over een onderzoek

bij het slaapcentrum hebben ze uitgevonden dat mensen die wakker moeten blijven eerder in slaap vallen dan de mensen die de opdracht krijgen snel te gaan slapen.

Ik kan alleen de link even niet vinden.

Boekje

Hier helpt het boekje 'Relax kids' goed om te ontspannen voor het slapen. Er staan meditatie sprookjes in. En wat de andere al zeggen: later naar bed brengen komende tijd.....en dan kijken of je langzaam naar een vroeger tijdstip kunt.
Schiet me nog iets te binnen: radio of luisterboeken aan zetten. Heeft hier af en toe ook geholpen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-03-2015 om 14:19

Slaappoli

Mijn zoon (nu 14) heeft bijna zijn hele leven slaapproblemen gehad. Werkelijk alles maar dan ook alles geprobeerd, inclusief de tips die hier zijn gegeven. Ten einde raad (zijn gezondheid en school leed eronder en ik liep ook op mijn tandvlees) zijn we naar een slaappoli gegaan en na wat onderzoeken bleek hij DSPS (Delayed Sleep Phase Syndrome) te hebben. http://nl.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome
Hij wordt daarvoor behandeld met melatonine en lichttherapie. En sinds een jaar slaapt hij eindelijk goed; het is een wonder. Ik zeg niet dat je dochter dit ook heeft maar als je ook al van alles hebt geprobeerd en niks lijkt te werken, zou een afspraak bij een slaappoli wellicht zinnig zijn. Langdurig slaaptekort is funest; zeker bij kinderen in de groei. Succes!

Barvaux

Barvaux

19-03-2015 om 16:26

elisa

Deze week op radio 1 gaat het over slaapproblemen en het laatste stukje van dit item was wel interessant: kinderen met slaapproblemen worden druk, die geven ze dus ritalin, krijgen slaapproblemen, krijgen melatonine. Kinderen worden vergeleken met robots: je zet ze 's ochtends aan met ritalin en 's avonds uit met melatonine http://www.radio1.nl/item/279017-Nachtschade.html

Mixer

Mixer

19-03-2015 om 16:44

Probleem...

Het probleem is niet dat je dochter laat in slaapt valt, maar dat ze te weinig slaap krijgt. Heb je al eens een powernap voorgesteld? Op zich is het heel natuurlijk om een kortere nacht te hebben dan wij normaal hebben, maar dan wel met middagdut.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-03-2015 om 17:59

Barvaux

Zo langzamerhand ben ik wel deskundig op het gebied van slaapproblemen, ADHD en medicatie. Het ligt allemaal niet zo zwart-wit als in die radio-uitzending wordt gesteld. Mijn zoon heeft trouwens al vanaf zijn geboorte slaapproblemen en toen kreeg hij natuurlijk nog geen ADHD medicatie. En ook toen hij tijdelijk een tijd geen Concerta slikte, had hij slaapproblemen. Kinderen met ADHD zijn druk, en de drukte in hun hoofd veroorzaakt vaak slaapproblemen. Maar lang niet alle drukke kinderen hebben ADHD natuurlijk. Melatonine is ook geen wondermiddel; dit werkt alleen als er daadwerkelijk een verstoorde melatonine-aanmaak is (wordt op getest), als de juiste dosering wordt gegeven (is voor iedereen anders) en als dit consequent iedere avond op dezelfde tijd wordt gegeven en hoe laat dit is, moet ook uit onderzoek blijken. Bij een verstoring van het circadiaans ritme zal worden geprobeerd om het moment van inslapen te vervroegen dan wel te verlaten. Hoe dan ook, na al die ellendige jaren van slapeloosheid en verstoorde slaap is het feit dat zoon nu al een jaar goed kan in- en doorslapen voor ons een godswonder en een zegen. Het is ongelooflijk en we zijn heel blij dat we naar een somnoloog zijn gegaan.
http://www.geldersevallei.nl/informatie/1017/slaapproblemen-bij-kinderen-en-pubers
http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/de-tienerklok-loopt-achter~a700089/
http://www.npowetenschap.nl/nieuws/artikelen/2012/februari/Nooit-meer-vroeg-naar-school.html

sonj@

sonj@

19-03-2015 om 20:14 Topicstarter

reactie

Wat een boel reacties. Bedankt daarvoor!
Ze zit op zich lekker in haar vel, op school gaat het goed en ze heeft vriendjes en vriendinnetjes. Wel is haar lontje erg kort doordat ze moe is.
Ze heeft eigenlijk al jarenlang slaapproblemen.
Melatonine werkt redelijk, maar weet niet of dat wel zo goed is om dat jarenlang maar te geven. Er met de huisarts over overleggen vind ik een goed idee en ga ik zeker doen.
De links die jullie hebben gegeven ga ik ook bekijken.

Vanavond een rondje met haar (en de hond) gelopen. Ze zit nu in een lekker warm bad (nou ja bad ... speciekuip ), zometeen nog een kopje thee en dan wat later naar bed dan normaal.

Vogel

Vogel

19-03-2015 om 22:45

Inbakeren

We hebben mijn zoon wel tot in groep 8 regelmatig op zijn eigen verzoek ingebakerd. Nou ja, gewoon heel strak in een dunne deken gerold. Bij sommige kinderen helpt een zwaardere deken ook.

En over anderhalve week begint de zomertijd weer, misschien even zo laten en dan proberen te 'resetten'? (omdat haar ritme dan toch al verstoord raakt)
Succes!

sonj@

sonj@

20-03-2015 om 06:35 Topicstarter

Gisteravond...

Is het goed gegaan, maar ik juig niet te vroeg.
Ze lag er om half 10 in en een kwartier later hoorde ik haar al niet meer (ze ligt vaak zachtjes te zingen in bed)

Ad Hombre

Ad Hombre

20-03-2015 om 10:34

Slaapadvies

"We hebben al van alles en nog wat geprobeerd: nog even lezen in bed, muziek luisteren, warme melk met honing,"

Een van de adviezen die je vaak ziet is om in bed geen andere dingen te doen dan slapen (en sex, maar dat speelt hier nog niet). Dus niet lezen of muziek luisteren. Bed = slapen, dat moet een automatisme zijn. Lezen en muziek luisteren, prima (afhankelijk van de soort muziek en het soort boek denk ik), maar dan lekker beneden op de bank. Vast ritueeltje voor het naar bed gaan is goed voor jong en oud.

amk

amk

20-03-2015 om 11:55

slaapklets

wat mijn dochter ook erg fijn vind om haar dag af te ronden is 'slaapklets'
http://www.gezinnig.nl/voor_kids/slaapklets_deel_1

je neemt nog even samen de dag door en gaat dan slapen.

Sanne

Sanne

01-04-2015 om 22:04

Melatonine

Heb je genoeg gebruikt? Hier begonnen we hoog, dat doorbrak het probleem. Vervolgens terug gebracht tot de dosis die nog net werkt.
Zo'n opluchting voor ons allemaal.
Ik lag ook altijd tot half 11 wakker en weet nog hoe naar het was.

Sanne

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.