Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dochter (14) behoorlijk pijn door patellofemoraal pijnsyndroom

Dochter (14 jaar) heeft de laatste tijd behoorlijk pijn in haar knieën. Vandaag toch maar eens naar de huisarts en ze blijkt het patellofemoraal pijnsyndroom te hebben.
Huisarts vertelde dat dit vanzelf weer overgaat en als de pijn te erg wordt, ze paracetamol mag slikken.
Paracetamol helpt echter niet.
Iemand tips tegen de pijn? Of voor oefeningen?

Angela67

Angela67

02-06-2015 om 22:43

interessant artikel

6 pagina's maar heel helder geschreven als ik het zo diagonaal lees: http://www.kniechirurgie.nl/het-patellofemoraal-pijn-syndroom

Welke activiteiten veroorzaken patellofemorale pijnklachten?
"In feite kunnen alle activiteiten die een verhoogde stress op het strekapparaat van de knie veroorzaken klachten veroorzaken. De meest voorkomende oorzaken zijn hurken, knielen, het langdurig in een houding zitten (een lange autorit), fietsen met een te laag zadel, veel tillen, veel traplopen."

Ik zou zeker met haar experimenteren of ibuprofen wel helpt en anders overleggen met huisarts of er op voorraad bij jullie een paar sterkere pijnstillers mogen liggen waar ze dan bijv een halve van mag nemen als ze niet kan slapen.

Ik heb zelf de 'theaterknie' gehad uit deze reeks en het is helemaal overgegaan, met wel wat extra aandacht voor bovenbeenspieroefeningen. Daar lees ik nu ook wel wat over, in een andere link, dat het kan helpen om de spieren erom heen sterker te maken. Dat moet niet zo ingewikkeld zijn om met een fysio te bespreken, met 1 of 2 bezoekjes kan je dochter vast handige tips krijgen om thuis regelmatig oefeningen te doen.

sterkte!
gr Angela

Tijgeroog

Tijgeroog

02-06-2015 om 23:05

Brace

Ik had een brace, en dat werkte bij mij erg goed.
Oh, en oefeningen: op tafel zitten, en dan je onderbeen naar boven en weer naar beneden bewegen. Als dat goed gaat kun je het verzwaren met bv een zak bonen, rijst, ofzo.
Maar daarvoor kun je denk ok beter bij een fysiotherapeut langs. En bij een orthopeed voor bijvoorbeeld een brace. Ibuprofen zou ik erg terughoudend mee zijn, want dat kan maagproblemen geven.

Astrid

Astrid

03-06-2015 om 10:54

fysio

Mijn eigen ervaring met skelet/spierpijn is dat de reguliere pijnstilling eigenlijk nooit helpt.

Verder zou ik een fysio bezoeken voor oefeningen en advies. Ik kreeg met name rek/strekoefeningen mee en af en toe een lichte massage.
Brace zijn ze vaak terughoudend mee omdat dat ook weer spierverslappend kan werken. Maar uiteraard kan rust in sommige gevallen ook veel goed doen, dus vraag daar gewoon naar.

Schrijf desnoods je vragen op een papiertje en bel je huisarts even terug.

Katniss

Katniss

03-06-2015 om 11:44

Jee

Ik heb al mijn hele leven in meer of mindere mate pijn in mijn knieën en nu heeft het een naam.
Helaas heb ik geen adviezen behalve de bewegingen vermijden waar je last mee krijgt. En dan nog komt het soms onverwacht.

sonj@

sonj@

03-06-2015 om 22:03 Topicstarter

Reactie

Bedankt voor jullie reacties.
Duidelijk artikel Angela67!

We gaan morgen overleggen met een fysiotherapeut.

Katniss, jouw reactie had ik ook. Heb ook al lange tijd knieklachten af en aan en dacht ook van "hé het heeft een naam"

Kan ik de fysio-oefeningen zelf ook gaan proberen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.