Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

minnie

minnie

27-09-2015 om 16:56

dochter 12 duizelig

Dochter is (vziw) gezond en gaat op alle gebieden goed. Hoewel gevoelig is het een sterke dame die flexibel kan omgaan met situaties en vrolijk in het leven staat. Net begonnen op vo, dat verloopt allemaal prima.
Ze klaagt de laatste weken weleens over duizeligheid. Door haar gevoeligheid heb ik het idee dat ze *snel* iets voelt, en meestal neem ik haar serieus in klachten maar blijf ook neutraal en wacht meestal af, meestal verdwijnen klachten snel bij haar.
Duizeligheid is nieuw, dat ken ik niet van haar. (In verleden veel misselijk maar dat bleek door reflux, lijkt nu oke) Ze heeft nu al een gymles op de bank doorgebracht, helemaal niets voor haar, ze is dol op gym. Verder lijkt haar functioneren niet verstoord door de duizeligheid, ze benoemt het slechts af en toe. Ze is steeds minder actief lichamelijk maar dat is geleidelijk aan gegaan en wijt ik gewoon aan pubertijd. Ze zal minder snel zelf lichamelijke activiteit opzoeken, maar klaagt bijv niet over fietsen naar school. Oogt ook verder gewoon actief.
Ze is trouwens niet mager, eerder stevig. Eet prima en gezond.
Het enige dat soms speelt is dat ze weleens pijn heeft aan haar schenen, dat hebben we altijd gezien als groeipijn. Masseren helpt en heel af en toe neemt ze daar paracetamol voor. Heel af en toe hoofdpijn, is wel iets vaker laatste weken.
Wat zouden jullie doen met klachten van duizeligheid? Afwachten en ervanuit gaan dat het hormonaal is? Of toch even naar ha? Of zelf eens een bloeddrukmeter aanschaffen en kijken of bloeddruk niet te laag is? Of nog andere opties?

minnie

minnie

27-09-2015 om 16:58

ohja

Ook geen verkoudheden oid.

Moni

Moni

27-09-2015 om 17:07

Bloedarmoede?

Je zou bij de dokter eens op hb-gehalte kunnen laten prikken.

Menstrueert ze al?

Het kan ook nog zijn dat ze een lage broeddruk heeft.

Om alle tips bij elkaar te nemen: ga gewoon even langs de huisarts.

minnie

minnie

27-09-2015 om 17:18

nee

Ze menstrueert nog niet, daarmee is een laag hb onwaarschijnlijk, toch?

Geen herkenning?

Ik heb zelf lage bloeddruk. Met name als puber gaf dat weleens commotie vanwege duizeligheid en later flauwvallen.
Dus toen het zich ging voordoen bij mijn kinderen heb ik het maar overgedragen hoe je dat doet. Regelmatig eten en drinken en als je het aan voelt komen snel even gaan zitten, niet wachten tot je blackout, en zonodig even druk op je nek en weerstand bieden met je nek om meer bloed naar je hoofd te krijgen. Hoofd tussen de benen enzovoort.
Maar kan natuurlijk ook een bijverschjnsel van iets anders zijn. Dan merk je ook andere klachten.
Wel blijven bewegen. Niet te lang op de bank blijven zitten. Op eigen aangeven weer mee gaan doen. Anders gaat het elkaar versterken en juist beweging zorgt dat de bloeddruk ook weer wat stijgt.

Thursday Next

Thursday Next

27-09-2015 om 19:07

bloeddruk of hartslag?

Dat kan je zo even laten controleren bij de arts.
Ik heb zelf een lage bloeddruk en lage hartslag (onder de 60) en ben ook snel duizelig. Van drop stijgt de bloeddruk iets dus dat neem ik dan maar af en toe.

Amare

Amare

27-09-2015 om 19:44

hyperventilatie?

als ze gevoelig is, kan ze bij spanningen misschien verkeerd ademen. Dan krijgt ze last van hyperventilatie. Dat hoeft niet alleen acuut te zijn, waarbij je in een zakje moet ademen. Sommige mensen hebben juist chronische hyperventilatie en voelen zich regelmatig licht in het hoofd daardoor.

wanneer duizelig

Als ze het met name heeft bij opstaan kan het orthostatische hypotensie zijn, een bekende kwaal bij pubermeisjes. https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthostatische_hypotensie

Onschuldig, maar irritant.

Maar ik zou even naar de huisarts gaan. Je wilt wel even kijken of het geen bloedarmoede is, want dat kan veel overlast geven en is iha goed te verhelpen.

Groeten,

Temet

Wikke

Wikke

27-09-2015 om 19:54

niet zelf

Niet zelf meten, je kunt het niet goed genoeg interpreteren en daarmee maak je jezelf misschien onnodig ongerust.
Bel je huisarts, leg de klachten voor en dan is de kans groot dat er even bloed geprikt wordt om te kijken of er daar niets aan te zien valt/bloeddruk gemeten/doorgevraagd enz.

Chronische hyperventilatie, zoals genoemd door Amare, komt ook regelmatig voor. Ook daar is wel het een en ander aan te doen.
Zelf heb ik een aantal oefeningen geleerd die heel doeltreffend zijn en dan is het snel weg.

Mijn dochters vielen in hun pubertijd regelmatig flauw. Is vanzelf weer over gegaan, maar is wel gecontroleerd door een arts. Better safe than sorry.

minnie

minnie

27-09-2015 om 20:25

nee

Zelf geen enkele herkenning. Wel met duizeligheid an sich maar bij mij speelde vanalles met evenwichtsorgaan. Bij dochter zeker geen verkoudheden nu.
Hyperventilatie ook echt niet want zoals gezegd is ze heel stabiel en ervaart ze nu momenteel geen (overmatige) stress. Tuurlijk is het nieuw op vo maar ze houdt wel van nieuw en het geeft haar overwegend positieve energie.
Bloeddruk interpreteren kan ik wel toevallig, ben verpleegkundige hoewel niet somatisch erg goed onderlegd, maar bloeddruk lukt wel. Pols meten kan ik natuurlijk zo al eens doen.
Blijft altijd lastig bij dochter, want ze kan ve mug een olifant maken. Nog eens goed doorgevraagd en toen bleek het af en toe te zijn, kort en licht. Overigens wel bij opstaan uit bed dus dat zou weer de bloeddruk kunnen zijn. Maar verder doet ze absoluut haar ding, ze gaat er ook zeker niet voor zitten oid. (Behalve dan die x bij gym, en aangezien dat écht niets voor haar is geeft me dat wel ernst aan. Was toen wel wat geschrokken toen ik t hoorde maar daarna is het niet meer zo geweest.
Regelmatig eten doet ze echt wel, drinken redelijk al attendeer ik haar daar weleens op, maar dan is het meer mijn gevoel dat ze wat meer mag drinken. Eet ook voldoende vlees dus hb tekort is toch wel onwaarschijnlijk.
Ik kijk het nog een dag of twee aan (heb haar gezegd het goed te rapporteren) en anders toch even langs ha, kan idd geen kwaad. (Al verwacht ik geen wonderen vh bloeddruk meten bij ha en is eenmalig meten niet zo veelzeggend)

Na opstaan

Is inderdaad lage bloeddruk, heb dat ook bij hoofd in nek leggen en armen omhoog, iets pakken uit een hoge kast dus.

Verder heb ik ook evenwichtspriblemen, advie sis dan juist veel bewegen, niet stil zitten, gaat het eerder over.

Niki73

Niki73

28-09-2015 om 10:25

Kuitspieren

Ik heb een lage bloeddruk en ben daardoor vaak duizelig. Tijdens mijn tienerjaren was het soms heel erg. Ook schoot mijn hartslag soms door het plafond. Tegenwoordig heb ik een lage hartslag doordat ik veel sport. Sporten en drop eten helpen bij mij niets, mijn bloeddruk blijft laag. Ach, het schijnt gezond te zijn.

Als ik uit gehurkte houdging rechtop komt, span ik heel bewust de spieren in mijn kuiten hard aan. Dat helpt een beetje. Als (ALS) dit het probleem is, is dat een makkelijk aan te leren trucje.

(Lage) bloeddruk meten bij de huisarts is trouwens niet zo betrouwbaar, door de spanning van de vreemde omgeving kan de bloeddruk tijdelijk stijgen. Lastig.

Wikke

Wikke

28-09-2015 om 10:36

daarom

laat de assistente de patient eerst in de wachtkamer tot rust komen. De metingen zijn (meestal) niet eenmalig en worden op verschillende tijdstippen verricht.
Ik denk dat een arts wel uit dat probleem kan komen. Desnoods door een 24-uurs bloeddrukmeting.

Zelf meten

Je ook zelf meten. Gedurende een maand. Een paar keer in de week. Met name voor je kind opgestaan is in de ochtend, nog in bed liggend.
Of maak een afspraak met je huisarts wanneer die het handige momenten vind om te meten. Maar doe het over wat langere tijd want een griep of verkoudheid is dan weer over.

minnie

minnie

28-09-2015 om 10:53

ach

Zo duur zijn ze niet meer, de meters, zie ik. Ik ga er maar eens eentje aanschaffen, verschaft iig iets van info ook al zijn ze niet helemaal betrouwbaar misschien. (Bij ha zijn ze ook niet helemaal betrouwbaar)
Zolang dochter geen andere klachten heeft maak ik me niet zo'n zorgen nog.

Wikke

Wikke

28-09-2015 om 11:08

succes en

let even op dat de waardes naar boven toe zijn aangepast tov vroeger.

Stunnie Bun

Stunnie Bun

29-09-2015 om 10:50

mijn huisarts.

zegt dat duizeligheid in 90% van de gevallen geen fysieke oorzaak heeft. Gezien het feit dat ze net naar de brugklas is, in de puberteit zit zou ik me niet al te veel zorgen maken maar wel zorgen dat zij goed aan haar ontspanning komt.
Controle bij de huisarts is even goed wel een goed ding!

minnie

minnie

29-09-2015 om 12:36

nouja zeg

Ben toch wel blij dat ik een meter gekocht heb en het al geprobeerd heb. Werd weer even geconfronteerd met een staaltje van dochters gevoeligheid!
Ze schrok zo enorm vh oppompen. (tuurlijk voorbereid) Deze meter doet ook echt wel pijn, maar het is meer de schrik denk ik dan de pijn, al klaagde ze een uur daarna nog over gevoeligheid aan haar arm (?)

De meting lijkt me dan ook volkomen onbetrouwbaar, bloeddruk schiet natuurlijk omhoog bij de stress. (Uitslag was zittend oke, maar kan dus evengoed normaal lager liggen)

Ze komt bijna nooit bij ha en bij ha zijn zal ook al lichte spanning opleveren wat een meting bij ha ook geen goed zal doen. En als ze daar voor het eerst geconfronteerd zou zijn met een bloeddrukmeter dan was het zeker niet betrouwbaaar geweest.

Een meer professionele meter zit wel prettiger om je arm en doet minder pijn.(wat heet pijn, het is wat gevoelig, en tsja, gevoeligheid heeft ze niet van vreemde) Toch probeer ik het nog wat vaker te gaan doen al is het maar haar eraan te laten wennen.

Feit dat ze zo sterk op gevoel van meter reageerde geeft me wel weer aan dat ik niet elke beleving van haar snel als ernstig moet betitelen

Ze bleek eea ook al met vriendinnen opgepakt te hebben en veel vriendinnen gaven aan duizelig te zijn bij opstaan. Vind het wel positief dat ze dit zo doet, al geeft het mij wel een signaal dat ze ermee bezig is.

Verder gaf ze nog een vage klacht aan die ze al eens eerder heeft geuit maar die ik weer vergeten was. Ze zegt dat ze soms moeite heeft met ademhalen. Ze moet dan slikken en dan is het weer oke?? Ook weer; vanwege het feit dat lichamelijke sensaties zo binnen kunnen komen bij haar er iei niet teveel aandacht aan besteed maar ze kwam er nu spontaan op terug tijdens gesprekje over bloeddruk dus dat zegt wel iets. Ze kan het gevoel niet goed omschrijven. Wel dat ze dat al lang heeft en ongeveer 1 keer per maand. Maar ze koppelde het nu ook met het opstaan en soms op de fiets.

Het klinkt me niet ernstig, vd andere kant heeft ze altijd al last gehad van eczeem dus verhoogde kans op astma.
Al met al toch eens iets om te onderzoeken.

Huisarts neem ik daarin zeker wel mee maar ik wil haar toch vooral zelf in de gaten gaan houden. Hele traject rondom reflux is voor mij toen teleurstellend verlopen, heel veel onderzoeken (ziekenhuis) en lang is beweerd dat het stress zou zijn, iets dat echt niet past bij dochter. (Bewering kwam niet van ha overigens, maar al met al toen veel energie verloren in traject)

Heel erg dank trouwens voor alle reacties!

Dan zou ik toch nog eens kijken naar chronische hyperventilatie

Hoewel ze volgens jou geen stress heeft kan ze natuurlijk wel een verkeerde ademhalingstechniek hebben, en dat kan weer leiden tot chronische hyperventilatie. Let eens goed op hoe ze ademhaalt: bovenin, dus borst(been) omhoog, of komt haar buik omhoog? Maw: haalt ze oppervlakkig of diep adem? Buikademhaling is zoals het zou moeten zijn, dan krijg je voldoende zuurstof binnen. Haalt ze oppervlakkig adem, en dan zeker in combinatie met een lage bloeddruk, dan heb je volgens mij je verklaring voor de duizeligheid.
En goed ademhalen kun je leren. Veel yogascholen geven ook ademhalingstrainingen, soms als onderdeel van de yoga- of ontspanningscursussen, maar ik ken iemand die ook speciale ademhalingstechniek aanleert.

Amare

Amare

29-09-2015 om 15:21

en zangles

zangles schijnt ook heel goed te zijn om een juiste ademhaling te oefenen!

minnie

minnie

29-09-2015 om 20:00

dank

Kan ik eens naar kijken, goede tips. Vorig jaar met schoolmusical is ze bezig geweest met goede ademhaling. Ze heeft helaas niet veel geduld dus ik weet niet of ik haar zover krijg ademhalingsoefeningen te doen of yoga, maar ik kan zelf eens kijken naar haar ademhaling. Zangles is ook een goeie, al heeft ze echt geen goede stem en iets doen waar ze niet zo goed in is vindt ze niet zo leuk...maar ze houdt wel erg van zingen.
(Als haar klachten ernstiger waren zou ik haar vast kunnen motiveren iets te doen, nu valt het allemaal wel mee en vermoed ik dat ze dat zelf ook vindt)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.