Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ivan

Ivan

27-09-2016 om 21:03

Dilemma? Verstandskiezen laten trekken en het eigen risico

Mijn zoon moet zijn verstandskiezen laten trekken nu 2 en grote kans dat straks de anderen ook eruit moeten
Nu heeft hij geen last meer ervan en zit met dilema of nu latentrekken en volgend jaar de anderen of volgend jaar alle 4
Het trekken gaat van je eigen risico af (omdat de kaakchirurg het doet) dus dat houd in dat hij dit jaar 385 betaald en volgend jaar weer 385

Dus dilema schuiven wij (hij) het door naar volgend jaar en betaald hij eenmalig eigen risico of ??

Hij heeft geen pijn (meer)


bieb63

bieb63

27-09-2016 om 21:27

vraag

Wat kost het trekken van 2 verstandskiezen? Is dat meer dan 385 euro? In dat geval in 1 keer alle 4 doen als je het over de financien hebt.
Ik begrijp eruit dat ze sowieso getrokken moeten worden? Zoniet, dan kan je natuurlijk ook nog afwachten.

De vraag stellen

Is haar beantwoorden. Lijkt mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2016 om 21:43

Lijkt me duidelijk

In januari een afspraak maken. Ik weet nog wel hoe pijnlijk verstandskiezen kunnen zijn als het misgaat, dan is het niet langer verstandig om het vooruit te schuiven.

Kosten

https://www.tandartsinformatie.nl/sb/verstandskiezen-trekken/

De kosten staan op de website van de NZA.
"De tarieven voor verstandskiezen trekken verschillen per tandarts. Deze tarieven worden in overleg met de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA) bepaald en zijn te vinden op de website van de NZA."

Onduidelijk allemaal maar toevallig hebben we het gisteravond even opgezocht. Kan het niet eens meer vinden.
Verstandskiezen laat je trekken met een doorverwijzing van de tandarts naar de kaakchirurg. Verwarrend is dat er soms ook staat dat de tandarts de extractie doet. Daar zijn de kosten mij helemaal niet duidelijk van.
Misschien wel goedkoper, wie weet.

De kaakchirurgen declareren op richtlijn van de NZA. Toch kan dit dus nog verschillen. Wij vonden een bedrag tot 400,= euro per verstandskies.

Tine Winkel

Tine Winkel

27-09-2016 om 21:47

idd

ik zou ze ook in 1 jaar laten 'doen', dus de eerste afspraak in januari, tweede een paar maanden later.

Sterkte!

Wilgenroosje

Wilgenroosje

27-09-2016 om 21:52

Alle 4 dit jaar?

Ik begrijp dat er pas van 2 kiezen helemaal zeker is dat ze eruit moeten en dat het van de andere 2 vrij zeker is, maar nog niet helemaal. Ligt een beetje aan de reden waarom ze eruit moeten of je met die 2 kunt wachten tot je weet of die andere ook moeten, of niet.

Als er ontstekingen rommelen o.i.d. is het natuurlijk niet slim om tot volgend jaar te wachten, ook niet als je zoon op dit moment niet meer zoveel pijn heeft.

Overleg eens met je tandarts. Misschien is het een optie om ze dit jaar toch alle 4 te laten verwijderen.

bieb63

bieb63

27-09-2016 om 23:01

Ja annejj

Maar dan heb IK mss nog wat vragen voordat ik HAAR vraag kan beantwoorden.... Erg?

Elfje65

Elfje65

27-09-2016 om 23:13

Volgend jaar

Als hij nu geen last heeft, zou ik proberen door te schuiven naar januari. De andere twee hoeven er niet perse uit zeg jij. Dus die kunn zeker wachten. In 1 x doen ze niet alle 4 de kiezen. En een kleine adempauze als ze toch alle 4 moeten is wel prettig. Als hij eerder last krijgt, tja dan heb je pech gehad.

Nastia

Nastia

27-09-2016 om 23:26

Prive-kliniek

Mijn man is naar een tandheelkundige prive-kliniek gegaan en heeft daar 45 euro per kant betaald. Dat weren wel ongecompliceerde extracties, dus ook echt zo gepiept...

Sukran

Sukran

27-09-2016 om 23:49

Wachten misschien niet handig

Ik zou toch even vragen wat de consequenties kunnen zijn van wachten. Zitten die verstandskiezen andere kiezen in de weg of kan het geen kwaad voor de rest van het gebit? En misschien is het beter om het juist te doen als hij geen last heeft? Ieder heeft natuurlijk zijn (m/v) eigen verhaal maar.. ik heb een verstandskies pas laten verwijderen toen ik er heel veel last van had (uitgesteld want o zo bang voor de tandarts) en daar heb ik heel veel spijt van gehad. Er bleek een ontsteking te zitten en volgens de kaakchirurg was het daardoor eigenlijk niet mogelijk om het geheel te verdoven. Nadien een hoop gedonder want zelfs met antibiotica bleef die ontsteking rommelen, moest ik een paar keer terug om door te laten spoelen, wat een drama. Heb op aanraden van de chirurg de andere drie in een keer eruit laten halen, toen alles nog rustig was, en ik heb nergens last van gehad.
Ik heb vaker gehoord dat het moeilijk is om goed te verdoven als er een ontsteking zit, maar word graag tegengesproken .

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2016 om 00:36

AnneJ

Je kunt er gewoon vanuit gaan dat de kaakchirurg flink duurder is en van het eigen risico betaald moet worden. Als de tandarts het doet, valt het onder de av tandartsverzekering en kost het minder. De mijne zijn er door de tandarts uitgetrokken. Het is afhankelijk van de situatie en mogelijkheden in de praktijk denk ik wat de tandarts wijsheid vindt.

Didi

Didi

28-09-2016 om 02:14

waarom niet door de tandarts?

Bij mij zijn mijn (onderontwikkelde) verstandskiezen getrokken door de tandarts.
Die overigens wel een zucht van verlichting plaatste toen hij zag hoe misvormd de verstandskiesjes waren (kurketrekkerwortel) en dat ze er toch goed in één keer uitgekomen waren.

Ik zou het met de tandarts overleggen, hoeveel haast er bij is en waarom het bij de kaakchirurg moet.

Ivan

Ivan

28-09-2016 om 05:55

Reactie

Hij loopt nu ook al 2 maand te wachten voor hij terecht kan (druk en denk geen haast)

Waarom de kaakchirurg het doet ? Geen idee eigenlijk geloof dat onze tandarts zoiezo doorstuurd......

En bieb63 las iets van 164 euro per verstandskies....

Pug

Pug

28-09-2016 om 07:18

bij tandarts

was het voor mij niet zo duur. Het was nog geen 100 euro.

Elfje65

Elfje65

28-09-2016 om 22:53

Afhankelijk

Niet altijd kan de tandarts het doen. Bij de kaakchirurg wordt er ook een scan gemaakt om te kijken waar de zenuwbanen lopen. Ik heb ook ooit mijn verstanskies bij tandart laten trekken omdat ik als de dood was. Maar ik zou nu toch liever naar de kaakchirurg gaan.

mama2

mama2

29-09-2016 om 11:44

Snijden

De reden van doorverwijzen is meestal omdat er gesneden moet worden en daar moet je chirurg voor zijn

Georgina

Georgina

29-09-2016 om 12:13

kaakchirurg

Waarom moet je zoon naar de kaakchirurg? Is dat omdat de tandarts moeilijkheden voorziet? Meestal wordt doorverwezen omdat er een (mogelijke) complicatie is.
Als er niet echt spoed bij is, zou ik wachten tot het nieuwe jaar, zodat alles onder het eigen risico van dat jaar valt, tenzij het volledige eigen risico van dit jaar al heeft gehaald.

Yura

Yura

07-10-2016 om 12:53

Hoe oud is zoon?

Als hij onder de 18 is betaal je sowieso geen eigen risico. Grote kans trouwens dat het toch pas in januari kan. Als hij geen verdere medische kosten heeft ik wel proberen alles in hetzelfde kalenderjaar te krijgen.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-10-2016 om 16:34

Ervaring!

Vorige week eentje laten trekken (onderkies). Dat heeft mijn (lieftallige) vrouwelijke tandarts gewoon zelf gedaan. Ging overigens heel soepel ondanks dat het toch een vrij fors ding was. Ik heb de rekening nog niet gezien, maar het was allemaal in een kwartiertje gepiept.

Elfje65

Elfje65

07-10-2016 om 22:02

Ad Hombre

Sorry, ik ben echt niet feministisch. Maar wat voegt "lieftallige vrouwelijke tandarts" toe?

Ad Hombre

Ad Hombre

08-10-2016 om 07:48

Elfje65

Net zoveel als 'aantrekkelijke mannelijke tandarts'. Hoe hoog schat jij de kans in dat jij daarop op dit forum aangesproken zou worden?

Wat is er eigenlijk niet-feministisch aan?

Ik prijs mijzelf gelukkig dat ik een aantrekkelijke vrouwelijke tandarts heb om mijn kiezen te trekken. Aantrekkelijk, want knap en aardig.

Dat heb ik eerlijk gezegd liever dan een aardige man. En een aardige man heb ik weer liever dan een knorrige. De meeste vrouwen zullen een aantrekkelijke mannelijke tandarts waarschijnlijk wel op prijs stellen.

Ik heb nou eenmaal een voorkeur voor bepaalde mensen, net als 99% van de bevolking, naar ik aanneem. En die ene procent is dan elfje, makkelijk, want elfjes zijn natuurlijk onzijdig

Ik zou mijn tandarts er niet op uitkiezen, dat dan weer niet. De technische vaardigheden zijn dan toch het belangrijkst. Maar eerlijk gezegd, het lot wil dat ik ook een aantrekkelijke vrouwelijke huisarts heb. Maar dat zou ik er dan waarchijnlijk weer niet zomaar even in een bijzin bijzeggen. Op een of andere manier is de relatie met je tandarts blijkbaar op dat gebied toch anders dan met je huisarts.

georgina

georgina

08-10-2016 om 08:46

maar

Aangezien titelstarter niet meer gereageerd heeft, weten we niet of het een eenvoudige ingreep is die de tandarts ook zelf kan doen of dat het een gecompliceerde ingreep is waardoor doorverwezen is naar de kaakchirurg. Ook weten we niet hoe oud zoon is want eigen risico speelt boven de 18 jaar (ik vermoed dat hij boven de 18 is).

Elfje65

Elfje65

08-10-2016 om 12:12

Nogmaals Ad

Ook dit relaas heeft niets met vraag van ts te maken. Het gaat erom of de kies er uitgehaald kan worden door de tandarts en wanneer. En niet of dit een man of een vrouw is. Dat je je prettig wilt voelen bij een dokter, tandarts lijkt mij vanzelfsprekend. Maar een aardige tandart die een verstandskies er niet uit krijgt of die de zenuwbanen beschadigt lijkt mij veel vervelender. Dan maar liever naar die kaakchirurg die betere middelen tot zijn beschikking heeft.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-10-2016 om 12:38

Elfje

"Ook dit relaas heeft niets met vraag van ts te maken."

Natuurlijk niet, maar wel met jouw naar eigen zeggen feministische interventie. Maar blijkbaar ga je daar nu liever niet op door? Ik kan je geen ongelijk geven.

Astrid

Astrid

08-10-2016 om 16:22

offtopic het bestaat: aardig, kundig en knap

Ik heb ze gehad, mijn vrouwelijke, aantrekkelijke, vriendelijke en kundige tandarts van Aruba en mijn huidige mannelijke, aantrekkelijke, vriendelijke en kundige tandarts uit Indonesie, hoe krijg ik het voor elkaar twee keer achter elkaar!

Daarentegen had ik ook een vreselijk mannelijke, kundige kaakchirurg die over mijn met doek bedekte hoofd met zijn assistente zat te praten over of hij bami van de slager zou gaan halen die avond, terwijl hij ondertussen mijn kaakbot aan het schoonkrabben was.
Dat ik tussen hen inlag interesseerde hem niet zo.

Of de knap lelijke kaakchirurg die kundig en vriendelijk was en moppen tapte om me te laten ontspannen.
Het kan allemaal, fantastisch toch.

Astrid

Astrid

08-10-2016 om 16:23

vergeet ik nog te melden waarom ik dat opschrijf: ik vind dat dat best gezegd mag worden. Lieftallig, dat hoor je niet elke dag toch!

Ad Hombre

Ad Hombre

08-10-2016 om 16:35

Astrid

Eigenlijk heb ik tot voor het centrum waar ik nu zit alleen maar tandartsen gehad waar iets mee mis was. Autistisch, narcistisch of gewoon met verouderde kennis. De laatste was helemaal mooi. Mijn vriendin en mijn moeder zaten bij dezelfde en bij ons alledrie ontdekte hij in dezelfde maand ineens allerlei gaatjes die moesten worden geboord. Volgens mij had hij geld nodig. Een second opinion tandarts - die heb je ook - vond het allemaal niet nodig.

Trouwens, on topic, de rekening viel net op de mat, die extractie van mij (met toevoeging: moeizaam - niks van gemerkt) kostte 65 EUR.

Astrid

Astrid

08-10-2016 om 17:14

Dat is

Een gemiddelde prijs voor een moeizame extractie zie ik in de gauwigheid.

Zo'n joepie-volgens-mij-zie-ik-gaatjes-tandarts heb ik ook gehad. Preventie noemde hij het toen ik hem er naar vroeg. Daar ben ik bij vertrokken. De nieuwe tandarts zei dat hij alle zooi van de joepie-tandarts mocht opknappen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

08-10-2016 om 19:24

Moeizaam

Ach, de ene tandarts declareert gaatjes die hij vult, terwijl ze er niet zaten. De andere tandarts declareert een moeizame extractie die waarschijnlijk niet heel moeizaam was. Een moeizame extractie merk je als patiënt echt wel. Het declaratiegedrag van de laatste bezorgt geen schade aan het gebit, maar wel aan de portemonnee. Niet netjes, zeker niet voor een lieftallige dame.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-10-2016 om 20:08

Wilgenroosje

Potverdikkie. De complete omschrijving was:

"Moeizaam trekken tand of kies, met mucoperiostale opklap"

Nou, niks opklap (schijnt een incisie te zijn) en al helemaal geen hechting of wondverzorging. Ik stond binnen 15 minuten buiten.

Ik heb gelijk een mail gestuurd met verzoek om opheldering.

Dat krijg je met die lieftallige vrouwen! (of is dat wel seksistisch)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.