Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesta

Vesta

03-07-2017 om 21:25

DigiD voor 12 jarige?

Van mijn zorgverzekeraar kreeg ik een mail dat mijn bijna 12 jarige een Digid moet aanvragen en mij machtigen als ik haar verzekeringsgegevens wil blijven zien na haar 12e verjaardag.

Hebben jullie destijds of kortgeleden ook zo'n mail gehad?

Hoe kan een 12 jarige uberhaubt een medische declaratie beoordelen als volwassenen er al zo'n moeite mee hebben.

Kortom hebben jullie 12 jarigen al een digid?

Beertje37

Beertje37

03-07-2017 om 21:33

Al eerder

Ik kan al jaren alleen de zorgverzekeringgegevens van dochter inzien via haar digid. Ze is nu 9.
Het lijkt vreemd, maar het is blijkbaar de nieuwe standaard.

V@@s

V@@s

03-07-2017 om 22:00

Vanaf 12 jaar

Heb jij toestemming nodig van je kind om haar medische gegevens te zien. Dus jij als een zorgverzekeraar het goed doet kun je die gegevens alleen via zijn of haar digi-D raadplegen.

Vesta

Vesta

03-07-2017 om 22:10

belachelijk

ik vind het echt belachelijk, kind heeft nog geen e-mail, geen telefoon or whatever. D'r zakgeld is 2 euro en ze heeft geen idee wat ze er mee moet. En dat moet een digid?

Voor een 16 jarige prima maar met 12 vind ik het werkelijk bezopen. Ze mogen juridisch helemaal niets want te jong, ze mogen verder ook geen zaken doen met die verzekering want te jong.

Ik denk er sterk over om haar zelf eens te laten bellen over haar ortho rekeningen, wedden dat ze geen antwoorden krijgt.

V@@s

V@@s

03-07-2017 om 22:24

medisch dus wel

Kun je bezopen vinden of niet, is wel zo. Overigens een 12-jarige zonder mail en telefoon loopt tegenwoordig ook een beetje achter.

Nastia

Nastia

03-07-2017 om 22:30

Recht

Een kind van 12 jaar heeft in bepaalde gevallen recht op zorg zonder toestemming/wetenschap van de ouders. Dat betekent dus ook het inzien van zorggegevens, facturen, etc. Dat mogen ze juridisch dus wel degelijk met 12 jaar -beperkt- zelf bepalen.

Waarom heb je eigenlijk zo'n weerstand tegen dat DigiD? Dat staat toch helemaal los van zakgeld, telefoon of email?

Ik vind het juist zorgvuldig van de zorgverzekeraar dat ze jullie hierop wijzen. Mijn kinderen zijn inmiddels 16+ en dus volwassen voor de medische wereld, en die heb ik zelf moeten voorlichten over hun nieuwe rechten. Het kan trouwens best dat ik hun facturen niet meer in kan zien, dat heb ik nog niet geprobeerd (geen idee of ze die uberhaupt hebben).

Angela67

Angela67

03-07-2017 om 22:31

ik heb zelf

dat digid aangevraagd voor 12 jarige, weet hij niets van
gr Angela

Hanne.

Hanne.

03-07-2017 om 22:32

Privacy

Het gaat om een stukje privacy. En de periode tussen 12 en 16 jaar is de overgang van ouder beslist alles naar 'kind beslist anders'.

Als jouw 12 jarige een behandeling niet of juist wel wil is dat ineens relevant. En soms kan een kind ook al zonder jou medische beslissingen nemen. Kind mag ook bezwaar maken als je het dossier in wilt kijken. Lees deze brochure eens.

Dus ja mijn kind heeft een DigiD zodat we naar de zorgverzekeringsgegevens kunnen kijken. Goed moment om dat ook te gaan leren (uberhaupt de vraag 'vind je het goed dat ik er naar kijk' was al waardevol)

@Emma

@Emma

03-07-2017 om 23:10

16 jaar

Ik wist niet dat dat ook al voor 12-jarigen geldt. Mijn dochter had er één nodig toen ze 16 was (digiD dus) en toen ook aangevraagd en gebruikt voor iets anders. Consulten bij psycholoog etc gaan altijd via mijn digiD en zorgverzekering, ook nu nog. De enige die, terecht, hamert op dochters privacy is de huisarts. Ik mag geen afspraken meer voor haar maken
Als ik kijk bij de verzekering: ik kan idd vanuit mijn account niet alle gegevens van mijn dochter inzien. Wel de declaraties van de psycholoog. Die dien ik zelf in vanuit mijn account. Ik weet niet of dit ook al zo is vanaf haar 12e?
Mijn dochter heeft natuurlijk geen flauw idee van verzekering, wat kun je wel/niet declareren, en wat zij allemaal uitspookt op medisch gebied weet ik dus officieel niet. Maar de kosten krijg ik wel......

Vesta

Vesta

03-07-2017 om 23:47

V@@s

achter is ze zeker niet en er zijn er meerderen bij haar in de klas die geen mail of telefoon hebben en er ook geen interesse in hebben. Zijn nog de populaire kinderen in de klas ook. Ze heeft een telefoon gehad, na 3 weken was de batterij leeg en ze heeft 'm niet meer opgeladen.

Straks zal ze 'm vast gaan gebruiken, maar waarschijnlijk net als bij mij hoef je niet stantepede een antwoord te verwachten.

Wat ik er tegen heb is dat ze te snel dit soort volwassen dingen moeten. De jaren des onderscheids moeten nog komen.
Wij hameren op privacy en veiligheid en daar wordt nu metname aan het stuk veiligheid gerammeld. Digid, ik vertrouw het nog steeds niet, alles in de cloud, echt niet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-07-2017 om 07:21

yep

Yep, wel een digiD op die leeftijd. Geen idee wat we er precies mee moeten/kunnen voor hem, alles loopt gewoon nog steeds via ons. Wellicht wel ooit als 'identifier' moeten gebruiken bij aanmelding zorgverzekering. Verder niets hoor. Kind hoeft echt niet opeens zijn eigen medische dingen te regelen.

Mila

Mila

04-07-2017 om 09:04

zelfs jonger

Mijn kind gaat naar het VO en ik wilde voor hem een dubbel boekenpakket aanvragen. Dat gaat via het UWV en hiervoor was ook een DigiD vereist. Kind is 11.

Ik vond het ook raar, maar regels zijn regels.

Overigens heeft mijn 11 jarige wel een telefoon en mailadres, dat dan weer wel.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-07-2017 om 10:00

Nee

Ik krijg de verzekeringsgegevens op papier, die val alle verzekerden, maar online is dat niet anders. Pas vanaf 16 jaar moeten kinderen toestemming geven om de gegevens met hun ouders te delen. Met 12 jaar zeker nog niet. Daarbij, moet ze dan haar beugel gaan betalen van haar zakgeld, als ik er niets van mag weten?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-07-2017 om 10:06

Hier staat ook dat ouders over medische zaken geïnformeerd mogen/moeten worden tot het kind 16 is. In de leeftijd 12-16 mogen kinderen wel meebeslissen over medische handelingen.
https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/artseninfolijn/praktijkdilemmas-1/praktijkdilemma/welke-informatie-mogen-gescheiden-ouders-over-hun-kinderen-ontvangen.htm

Nastia

Nastia

04-07-2017 om 10:23

Uitzondering

Van de site van diezelfde KNMG:

Bij jongeren van 12 tot 16 jaar is de toestemming van de ouders/voogden en van de jongere zelf vereist. In twee uitzonderingsgevallen is de toestemming van alleen de jongere voldoende.

* als het niet behandelen van de jongere voor hem ernstig nadeel oplevert (denk aan geslachtsziekte, vaccinatie) hoeven de ouders over de behandeling niet te worden ingelicht.

* als de behandeling de weloverwogen wens is van de jongere (denk aan abortus, vaccinatie). In dit geval dient de arts in principe wel met de ouders/voogden te overleggen, maar het goed hulpverlenerschap kan met zich meebrengen dat zij over de behandeling niet worden geïnformeerd.

Vanaf 12 jaar mogen kinderen dus -beperkt- zelf beslissen over hun zorg, en vanaf 16 helemaal. En dat betekent dus ook dat ouders niet zondermeer toestemming hebben de facturen in te zien, vanaf 12 jaar dus.

Het hebben van een eigen DigiD verandert trouwens niks aan hoe de data wordt opgeslagen, alleen maar aan wie het kan inzien.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-07-2017 om 13:06

toch nog even

Ik zit er nog even verder over te denken, maar die digiD is toch vooral bedoeld als een online identificatie-ding? Waarom zou je daar zo tegen zijn?

zebra

zebra

05-07-2017 om 05:42

goh

dat wist ik allemaal nog niet. Onze nu 18 jarige zoon heeft altijd bij mij op de polis gestaan qua (zorg)verzekering ivm collectiviteit via mijn werk en ik kon via mijn digi-d dan inloggen. Alhoewel ik zelden tot nooit keek naar zijn gebruik (mankeert zelden wat). Hij heeft zelf pas sinds vorig jaar een digi-d en dat vooral in verband met aanmelden bij DUO ed, zaken voor zijn studie.

Triva

Triva

05-07-2017 om 08:42

hier ook

Nooit zo'n brief gehad, zoon heeft pas voor de inschrijving voor het HBO een DIGID aangevraagd. Ik heb ook nooit geprobeerd te kijken in zijn zorggegevens want hij had nooit kosten dus wellicht was dat niet mogelijk maar in ieder geval nooit de oproep om het aan te vragen. Ook niet voor mijn jongere zoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.