Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
27-10-2013 om 18:52
Ik heb deze anticonceptiepil ongeveer 5 jaar geslikt omdat ik lichte acne had en de huisarts deze pil geschikt voor mij vond. Verder heb ik ongeveer 6 jaar, voordat ik de diane 35 slikte, andere 3e generatie pillen geslikt zoals marvelon en nog meer van dat soort pillen. Ik ben uiteindelijk gestopt met de pil nadat ik er een keer bij toeval achterkwam dat ik een torenhoog cholesterol gehalte had. De huisarts vond dat ik op een streng dieet moest. Ik dacht zelf, wacht eens even misschien ligt het wel aan de diane 35? Ik kreeg ook andere rare bijwerkingen. Zoals enorme pigment vlekken in mijn gezicht. Nadat ik gestopt was voor 2 maanden en niet op een cholesterol arm dieet ben geweest, was mijn cholesterol weer normaal. Ook verdwenen de pigment vlekken. In de jaren dat ik de pil gebruikte kreeg ik ook van die ontsierende adertjes op mijn benen. Nu mijn vraag: ik maak me zorgen of er misschien schade is ontstaan waar ik nog last van kan krijgen. Hoe kan ik zeker weten dat ik niet hart en vaatziekte, mede door de diane 35 heb ontwikkeld, wat op een dag ineens toeslaat. Ik merk dat ik hierdoor niet goed slaap. Maak ik me onterecht zorgen of kan er schade zijn ontstaan door het gebruik van die gevaarlijke diane 35. Het zit me dwars. Hoe kan ik mezelf weer gerust stellen? Aangezien ik kinderen heb wil ik niet ineens weg zijn en ze alleen laten. Het klinkt wat dramatisch maar ik ben echt bang. Wie kan mij gerust stellen? Als er schade was dan had ik dat toch wel allang gemerkt? Die adertjes op mijn benen (weet niet of het spataders zijn) is dat een onschuldige aandoening?
28-10-2013 om 03:44
schade
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8713486
Blijkbaar waren er aanwijzingen voor leverschade maar dit artikel wijst uit dat dat niet aangetoond kon worden.
http://www.thestar.com/life/health_wellness/2013/05/18/risky_antiacne_drug_diane35_gets_health_canada_ok_if_used_right.html/
Blijkbaar is de pil in Frankrijk uit de handel genomen omdat het een hoger risico op trombose gaf dan je toch al hebt met het innemen van de pil.
Nadat je stopt met de pil zijn die effecten (op het ontstaan van trombose) in principe weg. Er wordt geen melding gemaakt van lange termijn schadelijke effecten.
Uiteindelijk is er natuurlijk nooit zekerheid over dit soort zaken.
Maar ik zou me niet zoveel zorgen maken. Mogelijk dat je anders kunt overleggen met je huisarts als je het niet vertrouwd of nog klachten hebt.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.