Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Adelaide

Adelaide

30-08-2019 om 20:25

Diagnoses op Netflix (vraag met spoiler)

Heeft iemand van jullie al de serie Diagnosis op Netflix al gezien? Ik heb er een paar gezien en wat ik zo vreemd vind dat er zieke mensen zijn die een mogelijke diagnose krijgen en dan toch niet bereid zijn om die te gaan onderzoeken. Alsof ze liever ziek zijn dan een mogelijke oplossing krijgen.
Wat voor gedachte zou daaraan ten grondslag liggen?

Ziektewinst

Ik ken die serie niet, maar ik weet wel dat er zoiets bestaat als ziektewinst. Zolang je iets blijft mankeren krijg je aandacht, medelijden, hulp, dat vinden sommige mensen fijner dan weer beter worden.

skik

koffie

koffie

31-08-2019 om 07:45

Of bang voor het stempel "psychisch"

Soms wordt het ziekzijn zo deel van iemands leven dat ze hun eigenwaarde er deels aan ontlenen.

Ziektewinst is dan inderdaad een mogelijkheid, maar ook dat men vooroordelen heeft over mensen met psychische of psychosomatische klachten. Dat dat niet "echt" ziek is maar aanstellerij omdat het in je hoofd zit (of zo).

Ziektewinst zit deels in de aandacht zoals Skik schrijft. Maar, zeker bij psychische oorzaken, ook in het "makkelijke". Zolang er geen diagnose, en dus geen behandeling, is, kun je de bal bij de artsen leggen. Mét diagnose, "moet" je ook een behandeltraject in (je wilt immers toch niet ziek blijven??). En dat kan zeker bij psychische oorzaken behoorlijk confronterend zijn.

Marola

Marola

31-08-2019 om 21:52

ja of...

Ik heb de serie niet gezien maar er zijn natuurlijk mensen die duidelijk klachten hebben, stad en land hebben afgelopen bij zowel de gewone als de alternatieve medici, en maar niet naar boven krijgen wat er aan de hand is. Artsen en andere deskundigen zien afwijkingen maar weten geen oorzaak. Dan houdt je dus op een gegeven moment maar op met zoeken naar de diagnose.
Ik ben zo iemand: chronisch pijnpatient.

Adelaide

Adelaide

31-08-2019 om 23:26

Marola

Wat juist zo interessant is dat deze serie gaat over mensen die iets hebben, maar geen diagnose. Een arts schrijft een column in The New York Times die over de hele wereld wordt gelezen. Daarin vraagt ze aan het publiek of zij een idee hebben wat het zou kunnen zijn. Dan komen er honderden suggesties waar soms een goede suggestie tussen zit. Of andere mensen met dezelfde symptomen melden zich en doen bijvoorbeeld suggesties ter verlichting van pijn. Zeer boeiend programma

Marol

Marol

01-09-2019 om 12:33

Adelaide

Ja in die zin zou ik best heel erg graag een casus van het prograemma willen zijn. Een vriendin van me, die al mijn getob kent, stelde het al voor.

Adelaide

Adelaide

01-09-2019 om 15:11

Marol

Je zou die arts kunnen mailen. Misschien heeft ze wel meer casussen zoals jij, schrijft ze het op en komt er wat uit wat voor jou van nut kan zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.