Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Diabetes of niet?

Beste forumleden,

Ik zit met het volgende: vanaf vorige week zaterdagkreeg ik last van een aantal klachten zoals extreem droge mond, in de nacht plassen, vermoeidheid en hoofdpijn. Ik ben op de klachten gaan googlen en kwam al gauw op Diabetes uit. Dinsdagochtend ben ik naar de huisarts geweest, en hij reageerde vrij luchtig ” wat denk je zelf dat het is. Nou ten eerste ik ben geen arts en ten tweede het kan van alles zijn, het weer etc. Gisterochtend ben ik ga bloedprikken. Gistermiddag heb ik met de spoed de huisarts opgebeld. Ik kreeg hartkloppingen, overmatig zweten, hoofdpijn en heel slap gevoel. Assistente zei ga gelijk wat zoets drinken en eten en ik bel je over een half uur weer. Na dat half uur ging het een stuk beter. Tot dat ik het na het avond eten weer kreeg. Neem een suikerklontje zei mn vriend. En inderdaad de rest van de avond nergens meer last van gehad.

en vandaag de uitslag van het bloedonderzoek. Niks aan de hand alles was goed. Een suikerwaarde van 5,6 (niet nuchterige maag)Dit was een keurige waarde volgens haar. Ben ik helemaal mee eens.

De assistente aan de lijn vertelde mij. Zorg dat je altijd wat te eten bij je hebt en op het moment dat je het voelt aankomen neem je wat zoets. Eet wat vaker kleine tussendoortjes in plaats van grotere maaltijden. Hier kan ik mij ook wel in vinden.

Maar toch Ik voel me niet helemal serieus genomen. Ik vond de klachten die ik gister had echt heel erg heftig, al is mijn suikerwaarde niet te hoog.

Komt een van jullie dit wellicht bekend voor? met andere woorden is het zo dat al is je suikerwaarde niet afwijkend, is diabetes dan ook in alle gevallen uitgesloten?

ik zie jullie ervaringen graag tegemoet.


Ik zou het even aankijken. En mogelijk wat aan je leefstijl doen. Dat schijnt ook goed te helpen tegen 'suiker'. 

Het alternatief is op verschillende momenten de suiker bepalen, bijvoorbeeld ook eerst 'nuchter'. Maar dan. Ga je tabletten gebruiken? Dat heeft ook bijwerkingen.

Die 'aanvallen' kunnen ook nog van andere zaken komen als stress. Ik zou de klachten even goed bijhouden en misschien wel even een dagboekje bij gaan houden.

Dan kun je beredeneerd terug naar de huisarts mochten de klachten niet verminderen. Soms zijn de klachten aanvankelijk te vaag. En kunnen ook nog verdwijnen en dan ben je voor niets 'het kanaal' ingegaan.

Dus twee dingen: leefstijl en klachten (schriftelijk) volgen en zonodig weer terug naar de huisarts.

Als het eten van suiker de klachten juist verminderd, heb je eerder last van een te lage bloedsuikerspiegel dan een te hoge.

https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/heb-ik-diabetes/reactieve-hypoglykemie

Je kunt ook 'aanvallen' hebben van lage bloedsuiker zonder dat je diabetes hebt. Je zou eerst met de tips van AnneJ kunnen kijken of je je klachten daarin herkent en of je er met leefstijlinterventies grip op krijgt. Zo niet, dan uiteraard terug naar de huisarts. 

Zonnebloem91

Zonnebloem91

18-02-2021 om 16:47 Topicstarter

Dank voor de tip!

Er zijn twee soorten diabetes: 1 en 2. Als je een van de twee hebt, dan krijg je alleen een lage bloedsuiker als je insuline spuit, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat je trillerig bent door diabetes.

Wat is er gemeten in je bloed? Je suikerwaarde van dat moment, die helemaal niks zegt, of je HbA1C? Dat is de gemiddelde suikerwaarde over 6 tot 8 weken. Maar meestal komt die uitslag niet na een dag, dus ik twijfel.

Ik heb diabetes type 1 en ik heb net gemeten: 5,4. Dat zegt dus niks. De waarde is nu even goed, maar over een uur kan die 3,2 of 9,7 zijn.

Ik denk toch dat het hypoglykemie is, al komt dat bij 'gewone mensen' niet heel veel voor, maar het kan. Ja, als je een marathon loopt en te weinig eet, maar in het dagelijkse leven minder.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/hypoglykemie.aspx

Hou het in de gaten, stop een rolletje druivensuiker in je tas, in je jas, in de keukenla en neem meteen een snoepje als je je voelt gaan trillen.

Schrijf ook op wanneer het gebeurt, dan zie je misschien een patroon.

Sterkte!

Dat je dokter luchtig doet is mij ook overkomen. Het kon geen diabetes zijn, want ik was al ouder dan 40. Nee, geen vingerprik, onzin, kom volgende week maar terug als je je nog steeds rot voelt. Op mijn werk bloedsuiker gemeten: 24,8. Dokter gebeld, o toen wilde hij wel de internist bellen waar ik twee uur later terecht kon.

Zonnebloem91

Zonnebloem91

18-02-2021 om 18:34 Topicstarter

Rhonda schreef op 18-02-2021 om 17:46:

Er zijn twee soorten diabetes: 1 en 2. Als je een van de twee hebt, dan krijg je alleen een lage bloedsuiker als je insuline spuit, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat je trillerig bent door diabetes.

Wat is er gemeten in je bloed? Je suikerwaarde van dat moment, die helemaal niks zegt, of je HbA1C? Dat is de gemiddelde suikerwaarde over 6 tot 8 weken. Maar meestal komt die uitslag niet na een dag, dus ik twijfel.

Ik heb diabetes type 1 en ik heb net gemeten: 5,4. Dat zegt dus niks. De waarde is nu even goed, maar over een uur kan die 3,2 of 9,7 zijn.

Ik denk toch dat het hypoglykemie is, al komt dat bij 'gewone mensen' niet heel veel voor, maar het kan. Ja, als je een marathon loopt en te weinig eet, maar in het dagelijkse leven minder.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/hypoglykemie.aspx

Hou het in de gaten, stop een rolletje druivensuiker in je tas, in je jas, in de keukenla en neem meteen een snoepje als je je voelt gaan trillen.

Schrijf ook op wanneer het gebeurt, dan zie je misschien een patroon.

Sterkte!

Dat je dokter luchtig doet is mij ook overkomen. Het kon geen diabetes zijn, want ik was al ouder dan 40. Nee, geen vingerprik, onzin, kom volgende week maar terug als je je nog steeds rot voelt. Op mijn werk bloedsuiker gemeten: 24,8. Dokter gebeld, o toen wilde hij wel de internist bellen waar ik twee uur later terecht kon.

Ik ben gemeten op glucose. 5,6 dus prima waarde dacht ik. Verder was alles goed bloeddruk, nieren etc. dat was tegen 12:00 en vanmiddag gebeld voor de uitslag.

in ieder geval dank voor de tip

Ik heb 2 kinderen met (in)spanningshypoglycaemie. Al van jongs af aan hebben zij bij inspanning ineens een soort hypo.  Trillerig, misselijk tot spugen aan toe, algeheel naar gevoel. Inmiddels zijn het oudere pubers maar we hebben nog altijd de rolletjes druivensuiker overal mee naar toe en nog wat anders te eten wat niet alleen suiker is. 

Bij een dreigende "aanval" eerst een suikertje en daarna de snelle Jelle, een pakje sultana's, een krentenbol of wat we maar bij ons hebben. 

Inmiddels weten we heel goed wat de triggers zijn, inspanning zoals naar school fietsen,  sporten maar ook spannende situaties zoals toetsen of doktersbezoek zelfs spannende films. In de kleutertijd dagboekjes bijgehouden om het patroon te ontdekken. De 2 beste vriendinnen van oudste herkennen na 6 jaar bij elkaar in de klas ook wanneer het mis dreigt te gaan. 

Inderdaad meerdere keren per dag eten. 3 maaltijden en 3 tussendoortjes.

Nog even over tussendoortjes: In dit geval is een kopje thee zonder suiker met 1 merci chocolaatje geen tussendoortje. 

Hoe oud ben je? 

MRI

MRI

19-02-2021 om 15:07

Ja mijn verhaal, doe er mee wat je wil: ik heb tientallen jaren hypoglykemische klachten gehad: trillen, zweten, flauwval gevoel. Zo naar dat je bijna banaantjes uit onschuldige kinderhandjes was gaan trekken want idd een suikerstoot helpt. Maar... mijn bloedsuiker leek altijd goed. dus het kon ook eigenlijk geen hypoglykemie zijn vonden artsen en kortzichtige omstanders. 

enfin, naar 25 jaar deze klachten gehad te hebben, bleek mijn suiker wel te hoog. Ik ben toen koolhydraatarm gaan eten (niet meer dan 40 gr per dag). Dat hielp uitstekend tegen de suikerziekte  maar ik was ook meteen van de hypoglykemische klachten af. 

Later kwam er pas achter dat er zoiets als reactieve hypoglykemie bestaat en dat het ook vaak een voorbode van suikerziekte kan zijn. google op:  reactive hypoglykemia as precursor to diabetes II

Als ik dit zo hoor,  denk: nee, niet de aanvallen proberen te stoppen met suiker en meer koolhydraten. Juist koolhydraatarmer gaan eten en kijken hoe goed je je dan gaat voelen. Had ik het eerder geweten, dat had ik ws geen suikerziekte ontwikkeld. 

Klinkt goed MRI. Door koolhydraatarm te eten schommelt je suikerwaarde niet zo omhoog en omlaag. Ik vind het echter heel moeilijk. Omdat ik nu wat wil afvallen, heb ik mijn insulinepomp op de helft gezet, waardoor ik minder snel hypo's heb en hoge suikers moet tegen gaan door heel weinig te eten. Dat werkt supergoed, want ik ben in 4 weken 3 kilo afgevallen. En mijn suiker is super, heel stabiel, ik blijf netjes tussen 3,5 en 11. Maar echt koolhydraatarm vind ik moeilijk. Het zit tussen mijn oren, maar zonder rijst, aardappelen of spaghetti krijg ik het idee dat ik daarna honger heb. Wat echt totale onzin is!

Zonnebloem91

Zonnebloem91

19-02-2021 om 17:01 Topicstarter

MRI schreef op 19-02-2021 om 15:07:

Ja mijn verhaal, doe er mee wat je wil: ik heb tientallen jaren hypoglykemische klachten gehad: trillen, zweten, flauwval gevoel. Zo naar dat je bijna banaantjes uit onschuldige kinderhandjes was gaan trekken want idd een suikerstoot helpt. Maar... mijn bloedsuiker leek altijd goed. dus het kon ook eigenlijk geen hypoglykemie zijn vonden artsen en kortzichtige omstanders.

enfin, naar 25 jaar deze klachten gehad te hebben, bleek mijn suiker wel te hoog. Ik ben toen koolhydraatarm gaan eten (niet meer dan 40 gr per dag). Dat hielp uitstekend tegen de suikerziekte maar ik was ook meteen van de hypoglykemische klachten af.

Later kwam er pas achter dat er zoiets als reactieve hypoglykemie bestaat en dat het ook vaak een voorbode van suikerziekte kan zijn. google op: reactive hypoglykemia as precursor to diabetes II

Als ik dit zo hoor, denk: nee, niet de aanvallen proberen te stoppen met suiker en meer koolhydraten. Juist koolhydraatarmer gaan eten en kijken hoe goed je je dan gaat voelen. Had ik het eerder geweten, dat had ik ws geen suikerziekte ontwikkeld.

dank voor je duidelijk bericht en tips! Hier ga ik zeker wat mee doen. Ik heb de klachten pas sinds een paar week. Maar hier kan ik wel wat mee

MRI

MRI

19-02-2021 om 18:14

Rhonda schreef op 19-02-2021 om 16:47:

Klinkt goed MRI. Door koolhydraatarm te eten schommelt je suikerwaarde niet zo omhoog en omlaag. Ik vind het echter heel moeilijk. Omdat ik nu wat wil afvallen, heb ik mijn insulinepomp op de helft gezet, waardoor ik minder snel hypo's heb en hoge suikers moet tegen gaan door heel weinig te eten. Dat werkt supergoed, want ik ben in 4 weken 3 kilo afgevallen. En mijn suiker is super, heel stabiel, ik blijf netjes tussen 3,5 en 11. Maar echt koolhydraatarm vind ik moeilijk. Het zit tussen mijn oren, maar zonder rijst, aardappelen of spaghetti krijg ik het idee dat ik daarna honger heb. Wat echt totale onzin is!

Rhonda, kijk hier eens: https://harrietverkoelen.nl/home/over-harriet-verkoelen/

Zij is diëtiste én diabetesverpleegkundige en werkt met koolhydraatarme aanpak. 

Ik heb wat contact met haar gehad, vond haar erg prettig maar toen was ik overal al zelf achter gekomen. 

En het grappig is dat je juist minder honger hebt met dit dieet. Honger is je maag die reageert op het omlaag gaan van je bs- spiegel. Als je die consequent steady houdt, krijg ook minder honger

MRI

MRI

19-02-2021 om 18:15

Zonnebloem: "dank voor je duidelijk bericht en tips! Hier ga ik zeker wat mee doen. Ik heb de klachten pas sinds een paar week. Maar hier kan ik wel wat mee" Fijn. Laat je weten hoe het gaat?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.