Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

De overgang, wat kun je verwachten?

Hai, ik ben 50 en het rommelt wat met mijn menstruatie. Op zich redelijk regelmatig, maar soms is het te vroeg. De ene keer is het een beetje, de laatste keer liep ik bijna leeg, een week lang😠 En dan de stemmingen nog! Ik hou het niet droog bij het journaal, wordt 's morgens wakker met zin in een potje snotteren, kan mijn man soms wel het vel over zijn oren trekken en mijn geheugen is een vergiet.
Wat voor dingen merken/merkten jullie bij de overgang?

Het tijdstip van de overgang en de onregelmatigheid daarbij, kwam mij niet gelegen; ik ben weer aan de pil gegaan. Dat beviel mij een stuk beter want het gaf mij rust en ik kan nu weer beter inplannen.

Leene

Leene

20-12-2021 om 10:59

Een paar jaar vanaf mijn 48 onregelmatige menstruatie. Een maal 'leeg gelopen'
Nu al jaar geen menstruatie meer. 
Heel af en toe een opvlieger en wat stram in de morgen. Verder nada. Beetje meer emotioneel misschien maar dat was ik toch al wel.
Mijn moeder en oma ook weinig klachten gehad. Wij zijn niet zo hormoongevoelig, gelukkig maar. Voel me eerlijk gezegd prima en ben blij dat ik van de menstruaties af ben. Ik heb wel medelijden met al die vrouwen die erg te lijden hebben van de overgang. Ik heb ook wel eens gelezen dat als je erge PMS hebt gehad de overgang ook moeizamer verloopt. Da's erg naar. Bij de zwangeren die ik begeleid heb merkte ik ook een heel groot verschil, de een gaat bijna onderuit, zowel lichamelijk als psychisch een volgende heeft zoveel energie en is zo blakend dat ze fluitend een eigen zaak op zetten.

Daar valt toch niets over te zeggen? Hoe je moeder, oma's, eventuele tantes van en zussen het hebben ervaren kan een kleine indicatie zijn, maar het is verder volgens mij volledig koffiedik kijken...

Ik heb al sinds de geboorte van jongste een mirena en ben daardoor nooit ongesteld. Ik heb altijd al last gehad van moodswings rondom mijn menstruatie, die bleven ook bij de mirena alleen had ik geen menstruatie waaraan ik een ritme kon aflezen, dus daar werd ik dan door overvallen. En die moodswings werden op een gegeven moment zo heftig (tot aan suïcide gedachten aan toe) dat ik maar eens bij de huisarts heb aangeklopt.
Spiraal verwijderd, en ik werd 2 keer redelijk normaal ongesteld. Daarna een hele tijd niks meer. En gelukkig ook wat minder last van emoties door de hormonen. Wel kreeg ik opvliegertjes: kort, niet heel heftig en zonder overmatig zweten. Voornamelijk in de ochtend, om een uur of 5. Na een klein jaar weer ongesteld. Uiteraard op vakantie . Zo is het nu al een jaar of 2. Met grote tussenpozen ongesteld. Ook een keer heel heftig, laatste keer 3 dagen. Gelukkig emotioneel een stuk stabieler. Maar ik weet nu ook waar het vandaan komt, dat scheelt.
Ik ben wel iets strammer geworden, heb last van 1 knie. En inderdaad doet mijn geheugen soms rare dingen. Maar geen idee of dat overgang-gerelateerd is. Kan ook gewoon de leeftijd zijn (begin 50). Ik vind dat het allemaal best meevalt en tel mijn zegeningen.

De vrouwen in mijn familie hebben er ook nooit heel veel last van gehad. Ze waren wel een paar jaar later dan ik, allemaal eind 50. Maar ik ken ook vrouwen die dagelijks 6 keer opstijgen en dan hun beddengoed/kleding moeten verversen. Dus je kunt echt alle kanten op. Lees er eens een boek over. Ik heb wel wat geleerd van het boek Te Lijf van Isa Hoes. Maar er is veel meer over te vinden natuurlijk.

Sterkte in ieder geval, het is over het algemeen niet niks.

Hier: 


  • onregelmatige menstruaties, terwijl ik daar eerder de klok op gelijk kon zetten
  • samenhangend met menstruaties werd de bijbehorende migraine veel heftiger
  • vaak en lang menstrueren, nl 8 dagen per 3 weken
  • op n gegeven moment soms menstruaties overslaan, waardoor de migraine-aanvallen niet meer voorspeld konden worden = erg onhandig in combinatie met werk
  • nachtzweten, dus veel wakker, dus moe
  • slechte concentratie
  • later ook overdag opvliegers, sommige dagen/weken zeker elk half uur.
  • eetpatroon moeten aanpassen om niet helemaal dicht te groeien

gelukkig heb ik het nu wel min of meer achter de rug, muv de migraine, helaas. Soms nog wel eens een opvliegertje, maar dat mag geen naam meer hebben t.o.v. vroeger.

Overigens hadden mijn moeder en haar moeder vrijwel nergens last van gehad, vroeger... 

dan

dan

20-12-2021 om 14:08

Erg moe, wat vergeetachtig, aangekomen in gewicht terwijl ik in het begin van de overgang nog sportte en op mijn voeding lette. Dus eerst afvallen en daarna terug aankomen terwijl leefwijze niet veranderd was. Onregelmatige cyclus en daarna langere tijd veel bloedverlies, vaker wel dan niet. Dit is inmiddels over, heb daarvoor orgametril voorgeschreven gekregen door de gynaecoloog. 

dan

dan

20-12-2021 om 14:09

Overdag geen opvliegers, wel nachtzweten. Die was ik nog vergeten noemen.

Leene

Leene

20-12-2021 om 14:41

Jonagold schreef op 20-12-2021 om 13:38:

Daar valt toch niets over te zeggen? Hoe je moeder, oma's, eventuele tantes van en zussen het hebben ervaren kan een kleine indicatie zijn, maar het is verder volgens mij volledig koffiedik kijken...


Ik weet dat ook niet zeker, wel de leeftijd waarop je moeder en oma in de overgang kwamen, dat is wel indicatief. Maar het viel mij op dat zowel mijn moeder als oma weinig klachten hadden en ik ook weer.

Er is wel bewijs dat vrouwen met ernstige PMS meer klachten hebben als ze in de overgang komen. Ik denk echt dat sommige vrouwen veel meer hormoon gevoelig zijn dan anderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.