Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Katniss

Katniss

19-01-2015 om 22:49

De kunst van het tanden poetsen

Bij de laatste controle kwam mijn tandarts erachter dat ik verschillende kiezen zo goed heb gepoetst dat ik het glazuur eraf heb gepoetst en lustig verder was gegaan met het wegborstelen van het tandbeen (?). Gelukkig zijn er geen gaatjes ontstaan en heeft hij het weer kunnen repareren (wat je overigens echt wel met verdoving moet laten doen, maar dat terzijde).
Ik kreeg wat goede adviezen die ik jullie niet wil onthouden (want ik wist het niet). Het is beter om je tanden te poetsen vóór het ontbijt. Je produceert het meeste tandplak en bacteriën in je slaap, en als je dan vervolgens direct gaat eten krijg je die bacteriën binnen. Bovendien wordt door het eten je glazuur zachter (let op sap) waardoor je het eerder kunt beschadigen. Na het opstaan dus gelijk poetsen, en na het eten evt. spoelen met water.
Verder zijn schurende tandpasta's heel slecht. Dat zijn niet alleen de whitening tandpasta's maar ook die op basis van zouten zoals Paradontax (die ik nog wel gebruikte vanwege mijn gevoelige tanden).
Hij heeft me ook nog in overweging gegeven om elektrisch te gaan poetsen omdat je dan vaak ook 'zachter' poetst.
Om de discussie aan te gaan Onze vorige tandarts heeft nooit adviezen gegeven. Die man mopperde en repareerde en dat was het. Ik ben dus heel blij met mijn nieuwe jonge tandarts. Hebben jullie ook zo'n moderne tandarts?

Astrid

Astrid

20-01-2015 om 00:15

Ja en ook nog eens knap!

Wat wil je nog meer zou je zeggen.
Ik moet mijn tandhals bij een hoektand met elmex of sensodyne voor gevoelige tanden gaan poetsen om een stukje tandplak niet in tandsteen te laten veranderen én, en nu komt het, omdat hij vond dat het gevoeliger was dan een jaar geleden.
Dat vond ik toch zo knap, dat hij dat voelde! Gevoelige man dus.
Verder moet ik het er ook af en toe lekker opsmeren zodat de mineraaltjes kunnen intrekken.
Dat tandpasta gewoon echt niet op je tandvlees blijft zitten en dus nooit kan intrekken maakt me niet uit, want hij is gewoon best heel knap en dan knik je alleen maar ja!

En volgens jouw tandarts, Katniss, doe ik het helemaal goed. Per ongeluk, dat dan weer wel, maar ik poets altijd voor het ontbijt en spoel daarna.
Dat van die whitening ga ik doorgeven, daar zijn mijn kinderen gek op.

Ik zocht nog even verder, een zachte tandenborstel is goed en er zijn zelfs tandenborstels te koop met een klik. Bij te grote druk zit er een klikje in het buigende gedeelte, waardoor je dus weet dat je zachter moet gaan borstelen. Geen idee welk merk, maar lijkt me handig.

amk

amk

20-01-2015 om 07:54

alleen is die van mij bijna aan zijn pensioen toe. Ik rijd al vanaf mijn 17e het halve of hele land door om door hem behandeld te worden.

Ook mijn gehandicapte zus is door hem de ellende van tandeloos door het leven te moeten (het beleid van de instellingstandarts) bespaard gebleven. Deed hij op zaterdagen, dan had hij meer tijd want geen andere patienten. Zij had zulk gevoelig tandvlees dat tandenpoetsen eigenlijk niet mogelijk was want ze beet de borstel gewoon door midden. Maar hij mocht gewoon alle handelingen uitvoeren.

Barvaux

Barvaux

20-01-2015 om 08:25

hmm

Mijn man kreeg bij twee tandartsen ook altijd te horen dat hij te hard poetst. De moderne jonge tandarts die hij nu heeft zegt dat het ook gewoon aan zijn tanden kan liggen en niet noodzakelijkerwijs aan harder poetsen dan normaal. Aan de tandenborstel te zien poets ik ook veel harder dan hem.

Volgens mij moet je ook alleen voor het ontbijt poetsen als je zure producten eet/drinkt dus bijv sinaasappelsap. Als je sap hebt genomen moet je gewoon drie kwartier langer wachten. http://www.ivorenkruis.nl/index.cfm?t=keyword.cfm&folder=65

opmerkelijk dat verschil he?

Ik vind het ook opvallend dat tandartsen zulk verschil van inzicht kunnen hebben. Mijn oude tandarts was van mening dat elektrisch poetsen alleen meerwaarde heeft voor mensen die het zelf niet goed kunnen. Mijn nieuwe tandarts ziet hier wel voordelen voor iedereen in en sinds in elektrisch poets heb ik ook veel minder last van tandplak. Dat had ik dus veel eerder moeten doen.

Ook moest ik bij mijn oude tandarts dat witte spul wat ze na je behandeling op je tanden smeren (weet even niet hoe het heet), in mijn mond houden. Bij de nieuwe tandarts moet ik het uitspoelen.

Bellefleur

Bellefleur

20-01-2015 om 09:00

Mijn tandarts is niet knap, maar wel heel aardig.

Ik heb mijn tandarts gevraagd wat hij het beste vindt: voor of na het ontbijt. Hij zegt dat het niet zo veel uitmaakt. Maar poets nooit je tanden direct na de maaltijd. Wacht minimaal een half uur. Als je na het ontbijt geen tijd hebt om een half uur te wachten, poets dan je tanden voor het ontbijt. Dat half uur wachten heeft te maken met zuren. Die tasten je glazuur aan. Als je gaat poetsen ben je het glazuur kwijt. Als je wacht krijgt je speeksel de kans dat zuur te neutraliseren en het glazuur te sparen. Dat zuur zit in sap, fruit, snoep enzovoort. En de electrische tandenborstel: dochter poetste haar tanden niet goed. Hij adviseerde haar een electrische tandenborstel. En nu is het goed. Daar ben ik erg blij mee, want bij haar is de aanmaak van glazuur tijdens de zwangerschap niet goed gegaan. Ze is nu 15, en heeft gelukkig maar één keer een gaatje gehad. Ik ben erg blij met mijn tandarts.

Barvaux

Barvaux

20-01-2015 om 09:17

bellefleur

Ja, dus als je niet ontbijt met sap, fruit en snoep kun je wel direct erna tandenpoetsen.

Lucerna

Lucerna

20-01-2015 om 09:32

mijn tandarts rijdt motor!

En zal vast heel deskundig zijn, maar ik zit vol ellende mijn controle uit en adviezen komen niet echt aan, vrees ik...

Mijn tandarts

heeft het liefst dat mijn eten via een sonde naar binnen gaat, 'is het allerbeste voor je tanden!'
(Hij ouwehoert graag, voor mij met mijn tandartsfobie een zegen, al blijft het een verschrikking om heen te gaan, zelfs voor controle....)

Hij is ook geen fan van whiteningpasta's. Zijn advies m.b.t. zure sappen en poetsen is om in ieder geval na het drinken hiervan goed te spoelen met water, zodat het zuur zo min mogelijk kans heeft om het glazuur aan te tasten. Daarnaast idd even wachten met poetsen.

Pyn

Pyn

20-01-2015 om 09:53

Drink je sapjes, frisdrank en andere zure dranken zo veel mogelijk met een rietje, scheelt ook.

Ik heb ook zogenaamde "poetsdefecten"(lees : glazuur consciëntieus kapot gepoetst), maar die zijn volgens mijn tandarts in mijn jeugd al ontstaan: de jaren '70 waarin iedereen lekker tekeer ging met die harde Jordans.

Mijn tandarts is overigens helemaal niet knap, maar juist braaf en volgens mij behoorlijk christelijk. Allemaal heel geruststellend voor iemand die zo bang is als ik. Moet er niet aan denken dat er een lekker ding met krullend borsthaar boven me hing te polijsten.

Mijntje

Mijntje

20-01-2015 om 11:37

mijn tandarts

lijkt op Andre Kuipers!
Hij eet liever een chocoladeletter in 1 keer op dan elke keer een stukje. Dus op de 'zuurmomenten' letten is heel belangrijk.

tante Sidonia

tante Sidonia

20-01-2015 om 11:56

oh....

hebben jullie allemaal mannen dan? ik kom in een praktijk waar bijna alleen vrouwen werken. Ik heb een hele lieeve chinese tandartsss. Doet het heel leuk met zoon vanaf jong. Ze is niet heel knap. Maar hangt wel een leuk plaatje boven waar je naar ligt te staren, precies boven de stoel. Toch ietsss leuks om naar te kijken!

Puck

Puck

20-01-2015 om 12:11

Bacteriën binnenkrijgen

DAt vind ik nu een volledig kulargument: als je na het opstaan niet poetst krijg je die bacteriën binnen. So what..... daar is helemaal niets ergs aan! Voor de rest wel verstandige adviezen.
En voor de statistieken: toen onze kinderen jonger waren vroegen ze "wanneer gaan we weer naar de tandarts". Was echt het halfjaarlijks gezinsuitje. Die man (ja ook weer een man Sidonia) is zo goed met kinderen. Ze mogen meehelpen met dingen aangeven, op knopje drukken voor vullen bekertje water en de stoel achterover zetten, mogen meekijken als de ander in een stoel ligt en legt dan dingen uit, etc. Echt geweldig! Verder ook de goede adviezen over niet poetsen na een zuurstoot. Nog heel fijn van onze tandarts: heeft ook 's avonds spreekuur, erg fijn als je moeilijk overdag kunt i.v.m. werk.

Lucerna

Lucerna

20-01-2015 om 12:39

vrouwelijke tandarts

Ik heb een vrouwelijke tandarts. Die zijn er wel meer, hoor. Maar in onze praktijk is het zo'n beetje half-om-half.

Bellefleur

Bellefleur

20-01-2015 om 12:54

Barvaux,

Mijn tandarts vindt dat je nooit mag poetsen binnen een half uur na de maaltijd. Ook als je droge havermout of komkommer eet. Zal wel minder slecht zijn dan cola denk ik dan, maar ik doe graag wat mijn tandarts op gebitsgebied van mij verlangt. Traditioneel: tandarts is een man. Assistent is een vrouw. Tijdens de behandeling hummen ze allebei mee met de muziek van Sky Radio. Dus, hoe pijnlijk zaken ook zijn, je omgeving vermaakt zich uitstekend.

Barvaux

Barvaux

20-01-2015 om 13:46

Een vrouw

Ik heb een vrouw die eerst de pabo heeft gedaan en supergoed is met kinderen.

Verder verbaas ik me echt over al die verschillende adviezen. Zouden we het pikken als elke cardioloog verschillende adviezen geeft?

Mijn tandarts zegt dat je plaque pas krijgt na 24 uur, dus 1x zeer goed poetsen per dag zou voldoende moeten zijn. Fabeltjes over bacteriën en in de nacht slaan dan nergens op. Ergerlijk al die verschillen!

ah joh, die verschillen zijn er in veel beroepen

het scheelt waar en wanneer (jaar) iemand is opgeleid en wat er toen 'in' was qua onderzoeksresultaten en zo. De een zal ijveriger vakstudies bijhouden dan de ander.

bieb63

bieb63

20-01-2015 om 15:41

nog een tip

Dat je niet direct na het eten moet poetsen wist ik al lang...... Dus inderdaad vóór het ontbijt (ervan uitgaande dat je ná het ontbijt geen tijd hebt om nog een hele tijd te wachten voor je je tanden kunt poetsen). Wel spoelen na ontbijt (het liefst zelfs na élk eetmoment). Sapjes zijn berucht uiteraard, maar ál het eten maakt je tandglazuur zachter, dus nooit direct tandenpoetsen. Verder inderdaad zoveel mogelijk rietje gebruiken bij sap en fris.
En verder....: NIET je tandpasta na het poetsen uitgebreid wegspoelen met water. Juist laten zitten en alleen het overtollige in je mond uitspoelen.

Barvaux

Barvaux

20-01-2015 om 16:36

bromvlieg

Oh en dat accepteer je dus ook van je cardioloog die methoden toepast van 30 jaar geleden of juist experimentele dingen van nu? Waarom werken ze niet allemaal hetzelfde? Waarom zegt de één X en de ander Y? Het is toch best wel exacte wetenschap en ze moeten toch ook bijscholen.

amk

amk

20-01-2015 om 16:43

ze moeten net als ons overtuigd worden dat het echt beter is. Het zijn net mensen die artsen, allemaal een eigenmening. Er zijn er zelfs bij die overtuigd zijn dat homeopathie werkt en niet het onderscheid weten met fytogeneesmiddelen.

Moni

Moni

20-01-2015 om 17:53

Over die bacteriën....

Weet die tandarts wel hoe vaak je ongemerkt slikt, zowel overdag als 's nachts? De hele nacht slik je speeksel door vol bacteriën!

Theekopje

Theekopje

20-01-2015 om 20:45

Onderzoek en bijscholen

" Waarom werken ze niet allemaal hetzelfde? Waarom zegt de één X en de ander Y? Het is toch best wel exacte wetenschap en ze moeten toch ook bijscholen."

Medische wetenschap is niet zo makkelijk meetbaar. Ook die cardiologen zeggen verschillende dingen.
Het effect van ingreep A, pilletje B of leefstijladvies C zie je vaak pas na 10, 20 of 30 jaar, en dan weet je nog lang niet zeker of het effect daadwerkelijk daarvan komt of van iets heel anders.

Nieuwe theorieën komen er elke week, nieuw bewezen inzicht dat op lange termijn standhoudt is er niet zo vaak. Zie alle controverses over koffie, rode wijn, eieren, omega 3 en 6 en 9, intensief sporten of toch maar wandelen, grenswaardes voor allerlei ziekten, etc.

Barvaux

Barvaux

20-01-2015 om 21:21

Theekopje

Ja, dat weet ik, maar je ziet hier al dat iedereen verkondigd wat zijn/haar tandarts zegt als de waarheid. Het is X en Y is fout... Ik vind dat toch vreemd. Het lijkt me toch dat duidelijk moet zijn hoe het zit, daar hebben ze toch lang genoeg onderzoek naar gedaan. Het gaat hier niet om alles maar simpele dingen als poetsen voor/na ontbijt en 'bacteriën in de nacht' en hard poetsen of gewoon genetisch de oorzaak van het verminderen van tandglazuur?

Katniss

Katniss

20-01-2015 om 21:31

Och ja

Ik poetste altijd mijn tanden vlak na het ontbijt, zo ongeveer met de laatste slok jus d'oranges nog in mijn mond, dus dat advies was welkom. Andere advies was om vaker te komen dan een keer in de 1,5 jaar, dus ik heb ook gelijk maar een afspraak gemaakt voor over een half jaar.

Puck

Puck

21-01-2015 om 09:49

Barvaux, aantal keren per dag poetsen

Onze tandarts zegt altijd: ik heb liever dat je 1x per dag écht heel goed poetst dan 3x per dag minder goed. Dat komt dan wel in de richting van jouw plaque-verhaal. Overigens vindt onze tandarts het ook prima dat je een handtandenborstel gebruikt, is geen overdreven aanhanger van de elektrische tandenborstel.

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 10:18

Puck

Die van ons is ook geen fan van elektrisch, het mag, het moet niet. Verder lacht ze altijd om die reclame over oralb die iets zegt als: uw tandarts heeft hem ook. Ja duhh zegt ze, ze sturen ze ons gratis op!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-01-2015 om 13:57

Die Paradontaxtip

Vind ik wel wat.
Ik gebruik die nu al een tijdje en ik ben niet echt enthousiast.
Toch maar terug naar Sensodyne denk ik....

De rest wist ik al, maar is in de praktijk vaak toch niet zo simpel. Het mikt nogal nauw dat moment van tandenpoetsen. Bij mij dan. Feitelijk doe ik het alleen goed als ik op mijn werk poets, maar dat is ook alweer zowat....

mama2

mama2

30-01-2015 om 09:41

zuren

Barvaux: Ja, dus als je niet ontbijt met sap, fruit en snoep kun je wel direct erna tandenpoetsen.

Nee, (bijna)alles wat je eet of drinkt maakt je glazuur zachter met uitzondering van koffie zonder suiker en/of melk (behalve gewone melk), melk en water en natuurlijke thee.

Je krijgt ook niet pas na 24 uur plaque, plaque wordt na 24 uur tandsteen. Het gaat er dus wel inderdaad om dat je 1x per 24 uur goed poetst en tussen je tanden en kiezen schoonmaakt met een rager, floss of stoker.

Het verhaal over de bacteriën in de mond in de nacht is gebaseerd op het feit dat je mond in de nacht droger is en de bacteriën meer kans krijgen. Inslikken doe je toch wel hoor Buiten het feit dat een ieder in de ochtend wakker wordt met een heel kerkhof aan geur uit zijn mond, dus niet alleen voor jezelf, maar ook voor je mede mens is het wel zo fris om even je tanden te poetsen.

Een elektrische borstel is niet beter dan een handtandenborstel, maar omdat deze het werk eigenlijk voor je doet maakt hij zichzelf beter. Heb je een goede poets techniek is een handtandenborstel net zo goed.

Maar heel belangrijk is buiten poetsen.....tussen je tanden en kiezen schoonmaken. Daar komt echt geen enkele tandenborstel bij!

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 10:10

je hebt gelijk

Plaque wordt na 24 uur tandsteen, dat heb ik dan verkeerd overgenomen maar het gaat dus inderdaad wel om eens per 24 uur goed poetsen. Dat is voldoende.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.