Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

de bof?

Mijn zoon van 9 is sinds gisteren ziek. Hij heeft hoge koorts, pijn in zijn keel en in zijn wangen. Zijn wangen (met name aan 1 kant) zijn dikker en hij houdt zijn mond wat vreemd. Als ik zijn wang bij zijn oor aanraak doet dat zeer.
Verrek, dat lijkt wel de bof, dacht ik. Huisarts (assistente) gebeld en die bevestigde dat. Blijkbaar kun je dat ook krijgen na vaccinatie (hij heeft net de 2e prik gehad, ca. 3 weken geleden).
Volgens de assistente gewoon kwestie van uitzieken. De huisarts hoefde hem niet te zien of iets. Maar ik moest het wel melden op school.

Nu heb ik een paar vragen:
-is het niet raar dat ik een ziekte moet melden op school, terwijl de diagnose alleen telefonisch door de assistente is gesteld? Ik bedoel, misschien is het de bof helemaal niet?
-is het echt zo gebruikelijk dat kinderen de bof krijgen ondanks vaccinatie? Ik heb er eigenlijk nooit iets over gehoord (ja wel eens een uitbraak in de bible belt, maar daar wonen wij dus niet)
-iemand ervaring hiermee? En eventueel nog tips??

Pimpelpaars

Pimpelpaars

22-04-2016 om 09:51

toch

Ik zou toch naar de dokter gaan. Ik vind het een beetje vreemd zo'n telefonische diagnose door een assistente.

Het ziekteverloop is meestal gunstig, maar er kunnen wel complicaties optreden. Daar zou ik toch wel even met een arts over willen spreken. Waar moet je op letten?

Spika

Spika

22-04-2016 om 17:38

speekselklierontsteking

Dikke wang, pijn onder het oor en koorts kan ook een speekselklierontsteking zijn. Is zeldzaam, maar komt wel degelijk voor bij kinderen van deze leeftijd.
Komt ook voor in combinatie met verkoudheid e.d.

Afhankelijk van de heftigheid is de remedie uitzieken of antibiotica.

Oorontsteking kan natuurlijk ook.

Dus: naar de huisarts.

MamavanSenH

MamavanSenH

22-04-2016 om 19:26

Wel huisarts

Een gewone speekselklierontsteking kan dezelfde symptomen geven (oh, zie halverwege het typen dat dat hierboven al is gezegd). Bof is overigens een best heftige ziekte heb ik gemerkt, onze dochter had het vorig jaar. Wel vastgesteld door de huisarts die haar heeft gezien, telefonisch weet je het gewoon nooit zeker. Ze heeft 2 dagen echt als een zielig hoopje kind met hoge koorts op de bank gehangen en is daarna nog een week niet zichzelf geweest. Dat is meer dan "gewoon ziek".

Maar ja, jouw kind is gevaccineerd dus zal het misschien minder heftig krijgen. Ondanks dat: huisarts. Het gaat bij een gezond kind echt vanzelf wel over, maar iets tegen de pijn zou fijn kunnen zijn en sowieso is het prettig om te weten of het echt de Bof is of toch wat anders.

Jippox

Jippox

22-04-2016 om 20:05 Topicstarter

vreemd

Ik blijf het raar vinden. De bof valt in de categorie ziekten die gemeld moeten worden (door de huisarts), maar dan wel na officiële diagnose (dus niet eentje via de telefoon door een assistente). In dit geval heeft de huisarts het of niet gemeld (en zit dus fout) of wel gemeld maar dan op basis van te weinig informatie (en zit dus fout).
Ik heb er ook maar een mail aan het rivm aan gewaagd om eens te vragen hoe en wat.

Met zoon gaat het redelijk. Koorts is wat minder. De zwelling zit aan beide kanten. Kauwen en slikken doet pijn/voelt raar. En aan de buitenkant aanraken ook. Maar hij heeft wel weer wat gegeten en gedronken.

Ik maak me op zich niet direct erge zorgen om hem, maar ik begrijp niet dat er blijkbaar een protocol is, maar dat dit dan niet gevolgd wordt. En wat zijn die zogenaamde cijfers van het rivm over hoe vaak het voorkomt etc. dan eigenlijk nog waard he?

Betty

Betty

22-04-2016 om 21:01

Ja jippox

Je hebt gelijk, bof is een meldingsplichtige ziekte. Raar dat de assistente zich er zo van af maakt, ik vraag me af of haar baas het daar mee eens is. Goed van je dat je zelf contact hebt gezocht met het rivm.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.