Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Leonora

Leonora

22-01-2017 om 10:17

Ct scan

Hallo,

Mijn zoontje van bijna 2 heeft afgelopen week een ct scan van zijn hoofd gehad omdat hij gevallen was. Gelukkig was deze goed. Maar nu ben ik achter de risico's gekomen door internet te raadplegen; verhoogd risico bij kinderen op kanker. Heeft te maken met celdeling en het dna in de cellen.
Ben er erg van geschrokken.
Wie heeft ook een zoon/dochter die ooit een ct scan heeft gehad en die hier niets aan over heeft gehouden?
Bedankt voor het reageren!

expert

expert

22-01-2017 om 10:52

Leonora,

Relax.

Zelfs een gewone röntgenfoto bij de tandarts geeft een miniem hogere kans op kanker.

Een vliegtuig ook. Of een vakantie in de bergen...want hoe hoger in de atmosfeer hoe meer achtergrondstraling. En straling kan kanker veroorzaken. Hoe energierijker / harder de straling hoe hoger het risico. En (logisch) hoe groter de blootstelling hoe groter het risico.

Maar minima hoeveelheden straling zijn overal. En de voordelen van een röntgenfoto of scan wegen ruimschoots op tegen de nadelen.

Maar kansverdeling en statistiek zijn soms lastig te vatten. Vooral als het gaat om heel klein kansje op iets heel naars. Kans om kamker te krijgen loopt iedereen. Dus die promille of minder extra valt soort van 'weg' in de ruis.

Ter relativering: ik heb een kind dat de wereld aan (ct en andere) scans gehad heeft. En nog steeds regelmatig krijgt. Onder andere van zijn hoofd. Maar dat was omdat hij kamker had. Zonder al die scans had hij niet de behandeling kunnen krijgen die hij gehad heeft.

Xpert

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2017 om 11:22

Leonora

Wat heb je liever? Een ongescand hoofdje waardoor men niet weet of er iets is beschadigd, of een gescand hoofdje met de zekerheid dat alles goed zit?

Tegen expert: Jeetje, wat heftig, maar gelukkig schrijf je 'had'.

Leonora

Leonora

22-01-2017 om 16:33

Jeetje wat heftig xpert!! Gelukkig is hij genezen! Hoe oud is je zoontje als ik vragen mag? Wat zullen jullie een heftige tijd achter de rug hebben!

Verder niemand op het forum met een soortgelijke ervaring?

bloemetje

bloemetje

22-01-2017 om 16:45

ervaring

Ja hoor, hier ook een kind dat wel eens een scan heeft gehad. Zoals massa's kinderen in Nederland. Je bent wel in paniek geloof ik... relax! Je maakt het veel en veel te groot. Denk je nou werkelijk serieus dat mensen überhaupt nog scans zouden krijgen als ze dat een grote kans op kanker zouden hebben? Natuurlijk niet. Die kans is echt minimaal. Maar omdat de kans net iets minder klein is dan wanneer je geen scan krijgt, zijn ze verplicht om het te melden. Maar geen scan doen, geeft anders risico's. Dus.

"Wie heeft ook een zoon/dochter die ooit een ct scan heeft gehad en die hier niets aan over heeft gehouden?"
Kijk zelf nog eens naar deze vraag.... Wat voor antwoord verwacht je? Mijn kind heeft geen kanker, stelt jou dat gerust? Maar je hebt niets aan dit soort informatie. Het klinkt een beetje als een vraag als 'wie zijn kind heeft wel eens een sigaret gerookt en hier niet aan overgehouden?'. Of: wie zijn kind heeft wel eens bier gedronken en hier niets aan over gehouden? Roken en bier drinken kunnen ook kanker verhogend zijn. Maar de meeste mensen krijgen geen kanker. En er zijn mensen die niet roken en toch longkanker krijgen.
'een grotere kans' betekent niet 'een grote kans'. Nou ja, tegenwoordig krijgt geloof ik eenderde van alle mensen op enig moment in zijn leven kanker. Het leven zelf is het grootste risico.

Expert

Expert

22-01-2017 om 17:00

Mijn zoon is 16

En had tot vlak na zijn 14e verjaardag nog nooit en ziekenhuis van binnen gezien,

Inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder. Ik schat een mri of 15, een ct scan of 30, zeker minimaal 10 röntgenfoto's, en ook nog een keer zo'n onderzoek waarbij je radioactieve isotopen krijgt ingespoten.

Maar in verhouding tot alle andere zooi die hij heeft binnengekregen qua chemo en bestraling zijn de lange termijn effecten van de scans wel het laatste waar we ons zorgen over maken.

Maar ons verhaal is heel extreem, dat snap ik ook wel

Laat los. 1 scan of 10......verwaarloosbaar....

Xpert

Leonora

Leonora

22-01-2017 om 17:46

Xpert

Je bericht komt echt binnen! Wat ontzettend heftig!
Alleen maar mooie en gezonde jaren voor jullie gewenst!!
Wat een nare ziekte is het toch!
Ik heb deze ziekte van dichtbij meegemaakt, iemand waar ik heel veel van hield, daarom ligt het allemaal misschien wat gevoeliger en ben ik daardoor nog meer ongerust.

Expert

Expert

22-01-2017 om 18:14

Niet doen leonora...

Het was juist mijn bedoeling je gerust te stellen. Niet om je nog ongeruster te maken.

Relax.
Laat los...

Xpert

loekie

loekie

22-01-2017 om 18:36

ook

Naar hoor. Gelukkig gaat het nu wel weer betr.
Mijn zoon heeft het afgelopen jaar ook diverse foto's, ct scans etc ondergaan. Het heeft de dokters geholpen om de oorzaak te achterhalen van datgene wat hem overkomen is. Nog meer scans hebben de dokters geholpen om die oorzaak te verhelpen en de complicaties die bij die operatie zijn ontstaan te verhelpen. Ik ben dus erg blij dat die scans mogelijk zijn. Anders was mijn zoon er niet meer geweest of een kasplantje.
Expert, naar hoor allemaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2017 om 19:10

Leonara

Je zult over een aantal jaren ook uitnodigingen gaan krijgen voor een mammografie. Wat is groter? Je angst om kanker te hebben en het niet te weten, of een acceptabel portie straling? En als je nu zegt dat je angst voor kanker groter is dan voor de mammografie, verleg dat dan naar je kind. De scan is veel minder erg, dan dat hij iets heeft wat zonder scan niet ontdekt kan worden.

De mensen van de röntgenafdeling gaan weliswaar veilig achteraf staan zodat ze niet in de straling staan, maar zij staan er dag in dag uit aan bloot en dat zou op den duur wel eens niet zo gezond kunnen zijn. Maar een enkele ct scan eens in de zoveel tijd is niet iets om van wakker te liggen. Probeer er niet meer van te maken dat het is.

Leonora

Leonora

22-01-2017 om 19:27

Xpert en kaaskopje en loekie

Ik bedoelde niet dat jij mij nog ongeruster hebt gemaakt! Ik bedoelde dat ik wellicht meer ongerust ben doordat ik iemand heb verloren door die ziekte.

Kaaskopje, ik persoonlijk ben niet bang voor straling, het gaat meer om mijn kind. Kinderen zijn gevoeliger voor straling vanwege de groei. Dat staat op elke site die daar over schrijft. En tuurlijk moet ik het net niet afgaan zoeken, maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar helaas.
Bepaalde kranten hebben er ook een artikel over geschreven.

Gelukkig is het goed afgelopen met je zoon Loekie!!!

Rosalie

Rosalie

22-01-2017 om 20:11

Hier ook

En tis al gezegd, geen paniek! Mijn zoon is 6 en heeft in november een ct scan gehad ivm een neuspoliep. Daardoor konden ze snel en goed zien wat het was, en dat het weg moest. Ik vond de batterij aan onderzoeken daarna veel spannender ondanks dat het maar voor de zekerheid was (omdat het bij kinderen zelden voor komt).

Gelukkig is het leed geschied en heeft hij er niks aan over gehouden, niet aan de scan en ook niet aan de operatie, het heeft juist erg geholpen allemaal. Loekie en expert sterkte! Leonora fijn dat er verder niks aan de hand was met je zoontje!

Roos

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.