Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona...wat ‘ doen’ jullie met studerende/ uitwonende kinderen?

Ik weet zeker dat dit vast bij meer van ons leeft....

Ik heb 3 kinderen, waarvan 2 uitwonende, studerende. Oudste woont samen, in studiestad ongeveer 20 km van ons huis, de ander woont op de campus van een studentenstad in t oosten des lands. Hij is daar nog. Is prima met de huisgenoten aldaar.

Nu alles zo snel verandert weet ik echt niet zo goed wat wijsheid is....Wat adviseer ik ze? Naar ouderlijk huis? Allebei? Of alleen jongste? En per wanneer? Oudste is vanavond thuis, moeten we maar eens even goed praten... hij is verstandig..maar ik heb wel het gevoel dat de jongeren er iets luchtiger instaan dan wij....

Wat doen jullie?

Hier

Dochter is nu thuis in Brabant en gaat morgen terug naar de studiestad waar ze woont. Dat beslist ze zelf, ze is 21!
Ze houdt zich goed aan de richtlijnen en heeft beloofd direct te bellen als ze zich ziek zou voelen, ik ben er met een uur. Mochten er reisverboden komen dan zal het eerder zijn dat we hier niet meer weg mogen dan dat zij niet terug kan. Maar dat verwacht ik niet. Al kan het altijd natuurlijk. Maar ik ga haar niet onder druk zetten om zich hier op te sluiten terwijl haar leven daar is.

Bennikki

Bennikki

14-03-2020 om 14:33

Hier

Ook twijfels inderdaad.. het voelt veel beter als ze hier bij ons blijft, wij hebben de ruimte en de voorraden, op haar kamer heeft ze niks, de uni is dicht en de meeste van haar vrienden zijn nu thuis bij hun ouders.. werk is hier, maar dat ligt een beetje stil momenteel..
Haar vader valt in een risicogroep, dus mocht ze besluiten nu toch naar haar kamer te gaan, kan ze voorlopig niet meer thuiskomen.
Voorlopig blijft ze een week thuis bij ons, maar we kijken aan hoe het allemaal verloopt.

Geen onderwerp van gesprek hier

Ze blijven gewoon in hun studentenhuis, ik zou niet weten waarom ze beter af zouden zijn bij ons thuis.

skik

Bb

Bb

14-03-2020 om 14:55

Brabant

Ik heb een dochter in een brabantse studiestad. Een vriendin van haar heeft net “griep” gehad, welke? We hebben gesproken over de vraag wanneer ze weer “veilig” met haar om kon gaan, de keuze wel of niet naar huis ed.
Zij is daar gebleven en heeft zich zoveel mogelijk zelf geïsoleerd, in aanraking met huisgenoten was ze toch al geweest. Terug naar huis zou ook besmetting van een totaal ander deel van nederland in kunnen houden. Zo denkt mijn dochter er ook over, ze wil geen infectiebron zijn. Ik maak me dan meer zorgen of er dan wel goed voor haar gezorgd wordt. Als het niet goed gaat halen we haar zelf op en betekent het dat ons gezin in thuisisolatie gaat.
Aangaande haar vriendin vond ze het eng om weer contact te hebben, maar ik denk dat het veiliger is om contact te hebben met iemand die het doorgemaakt heeft en klachtenvrij is, dan de rest van brabant. Ik heb aangegeven dat ze die 24 uur zeer ruim kunnen nemen en niet in het studentenhuis of bij de huisgenoten van vriendin te komen.

zebra

zebra

14-03-2020 om 15:26

bij ons

onze zoon is naar huis gekomen, diverse afdelingen van het bedrijf waar hij stage loopt zijn gesloten. Dit was zijn eigen keuze, hij had ook in de stad kunnen blijven als hij dat gewild had.

Bennikki

Bennikki

14-03-2020 om 15:36

Ik zie

Heel veel jongens hier met hun PlayStation naar hun ouders vertrekken.. dan moet het wel serieus zijn ; )
Voor meisjes als mijn dochter wordt het een stuk moeilijker zonder feestjes en partijen!

Hanny61

Hanny61

14-03-2020 om 17:26

Mijn zoons

Wonen ook niet meer thuis. Oudste is bezig met zijn afstudeerscriptie en komt niet veel buiten. Jongste loopt stage en werkt ‘s weekends in een bar. Ik heb zelf een zeer kwetsbare gezondheid en een lage weerstand. Ik heb dan ook tegen jongste gezegd dat hij uit mijn buurt moet blijven. Ik mijd mensen zoveel mogelijk. Mocht hij inderdaad ziek worden, dan zullen we moeten bekijken hoe we daar mee omgaan.

Bb

Bb

14-03-2020 om 17:34

Haha bennikki

Uitgaansgelegenheden dicht, sportschool dicht, sportclub plat, geen/minder onderwijs? Ze draait wasjes en belt en appt, ik heb haar in tijden niet zoveel gehoord.

Jesse_1

Jesse_1

14-03-2020 om 17:39

Volgens mij...

zijn de maatregelen om de verspreiding van het virus zoveel mogelijk tegen te gaan. Zeker de helft van de mensen zal naar verwachting het corona virus nog krijgen en daar in meer of mindere mate ziek van worden. Zeker voor gezonde jonge mensen is het niet de verwachting dat ze hier ernstig ziek van worden.

Ik zou volwassen, gezonde kinderen dan ook zelf de keus laten en het meer op 'gezelligheid' gooien - vind je het fijn om op je kamer te blijven, of kun je dan beter in je ouderlijk huis verblijven? Verstandigheid vind ik in deze niet echt een issue - het is niet verstandiger of minder gevaarlijk om in het ouderlijk huis te zijn dan op de campus toch?

Dochter

Blijft in haar studentenstad en heeft haar bijbaantje in een verzorgingstehuis geappt dat ze meer kan werken. Wie weet komt ze nog naar huis volg week . Vriend woont daar ook dus ze zijn samen.Qua risico maak ik me meer zorgen om zoon die thuis woont,met risicogezondheid. Hij snottert wat en ik probeer niet te veel te vragen want hij wordt kriegel van me.

Zojuist deze discussie gevoerd

Met zoon van 23. Hij woont al 5 jaar op kamers en beschouwt zijn studiestad als zijn woonplaats. Hij wil dus zondagmiddag gewoon weer " naar huis". Ik zit hem hier toch te overtuigen om terug naar het ouderlijk huis te komen. Jongste van 20 zal dat waarschijnlijk ook doen. In rijden van crisis heb ik ze liever bij me. Niet voor mijn lichamelijke gezondheid maar voor mijn gevoel . Geen idee of hij aan mijn oproep gehoor gaat geven. Hij is volwassen en maakt zijn eigen.keuzes.

bicyclette

bicyclette

14-03-2020 om 22:58

naar huis

Zoon van 22 komt morgen naar huis. Voor minstens een week, maar het zou maar zo langer kunnen worden. Voorlopig geen colleges, geen tentamens en werk (horeca, vooral evenementen) zal ook wel stil liggen.

Hij komt graag naar hotel mama

IngridT

IngridT

15-03-2020 om 13:36 Topicstarter

Ik ga vanmiddag even bellen met middelste voor overleg

Sta er wel wat dubbel in. Ik wil graag een beetje beeld bij hoe ze daar, op de campus omgaan met het ‘social distancen’, ik wil graag weten of ze enig idee hebben wat te doen als er iemand ziek wordt in hun huis, en wat te doen als zoon zelf ziek wordt....dan alsnog naar ouderlijk huis? Juist niet?

En met het vooruitzicht dat de boel nog zeker weken/ maanden (?) plat gaat liggen qua studie....hoe gaat dat eruit zien? Beetje heen en weer blijven pendelen tussen studiestad en ouderlijk huis? Of de knoop doorhakken en voorlopig terug naar hier?

Ietwat egoïstisch argument....met wat meer kinderen thuis is het wel gezelliger denk ik als we De komende tijd qua sociaal leven grotendeels op elkaar zijn aangewezen....

En hoe onlogisch ook ( net als jutta)...al zijn ze jongvolwassen, het voelt op een of andere manier fijn om ze in de buurt te hebben....

Wordt vervolgd..

zebra

zebra

15-03-2020 om 13:45

IngridT

is hier ook zo hoor, het voelt toch fijner dat nu zoon thuis is ipv in Brabant.

Bennikki

Bennikki

15-03-2020 om 13:56

Mmm

Ik hoor van dochter dat er in haar studentenstad in het noorden van het land allemaal huisfeestjes gegeven worden.. ze gaan dan niet meer uit, maar zoeken elkaar dan op deze manier op..

Bennikki

Bennikki

15-03-2020 om 13:57

En

We krijgen net bericht van zoon dat zijn middelbare school deze week gesloten wordt. Ze gaan zich richten op thuisonderwijs en begeleiding van de examenkandidaten.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 14:15

Ingrid

"met wat meer kinderen thuis is het wel gezelliger denk ik als we De komende tijd qua sociaal leven grotendeels op elkaar zijn aangewezen...."

Inmiddels twee weken ervaring hier en het valt ons enorm mee. Het wordt wel tijd om het schoolwerk op te starten.

Onze dochter

Is na een weekend thuis toch weer naar haar studentenstad vertrokken. Ik had het liever anders gezien, maar snap het wel.
We hebben haar wel gezegd dat ze (Samen met vriend) altijd welkom is. Ik heb dit weekend gezien dat ze de situatie serieus neemt en afwijzend heeft gereageerd op oa huisfeestjes van vrienden.
Toch zou ik het liefst zien dat zij en haar vriend (die helemaal aan de andere kant van het land woont) de komende weken samen bij ons zouden komen.

Hier

Dochter ook net vertrokken naar studiestad. Ze weet dat we haar komen halen als het nodig is, is heel voorzichtig en komt bij het minste probleem naar huis.

Ik heb dat eigenlijk niet

Dochter zit nu al 2 weken in een gebied waar minder Corona is. Hier zitten we tussen de haarden in. Ze heeft sinds paar maanden vriend en die 2 chillen samen daar. Nou ja ze studeren want ze hebben na de 3 weken meteen tentamens als alles door gaat.

IngridT

IngridT

15-03-2020 om 21:29 Topicstarter

Karin

Ik heb t zelfde gezegd tegen die van ons....

De middelste vandaag gesproken. Die heeft zich met huisgenoten min of meer opgesloten op de campus. Niemand doet feestjes. Ze gaan samen hardlopen of midgetgolfen en studeren thuis. Af en toe boodschappen. Heel verantwoordelijk. Fijn om te horen...Ik verwacht dat als dit nog lang duurt iedereen langzaam naar ouders afdruipt. Als hij dat ook wil dan halen we m wel op. Met gitaar, laptop, en andere attributen.

Oudste ( 23) woont samen met vriendin, 20 km van het ouderlijk huis. Ik heb ze aangeboden dat ze anytime bij ons in mogen trekken als het erg saai gaat worden in studiestad. Inclusief de 2 kittens die ze sinds kerst hebben....😀

We zullen t zien...

Pennestreek

Pennestreek

15-03-2020 om 21:48

In dubio

Zoon heeft een vriendin die op 25 km afstand woont. Zij werkt in de thuiszorg. Hij doet hbo en zit dus vanaf morgen thuis. Ze zien het niet zitten om elkaar (minstens?) 3 weken niet te zien. Nu wil hij voorlopig bij haar en haar ouders gaan logeren. Pa werkt in de horeca en is dus voorlopig neem ik aan thuis, ma werkt op verzoek van de werkgever ook thuis. En vriendin is dus aan het werk. Wisselende diensten, maar wel 40 u pw. Dus is er ook veel niet. En we weten niet hoe dit zich allemaal ontwikkelen zal. Ik neig dus naar ‘verbieden’. Wat zouden jullie doen??

Dochter in Londen

Mijn dochter die in Londen studeert zit een beetje in dubio. Voorlopig zijn alle voorzieningen (bieb, cafetaria) op campus nog open, maar bijna alle buitenlanders gaan naar huis. Ze kan wel lekker rustig aan haar deadlines werken. Maar als ze nu niet gaat zit ze daar straks moederziel alleen als ook de Britse studenten naar hun ouderlijk huis gaan, da's ook sneu als ze straks niet meer weg kan als ze dat zou willen.

Dochter die in Nederland op kamers woont gaat zich vervelen, de sociëteit is dicht, de roeiclub, het restaurant waar ze werkt. Ze vindt haar huisgenoten heel leuk maar is bang dat ze die wel zat gaat worden als ze drie weken lang daar rond gaan hangen.

skik

Naar huis

Mijn student mag wel naar huis maar moet dan, na een lange dag reizen met openbaar vervoer, eerst 14 dagen in quarantaine in het huis van een familielid, dat niet bewoond wordt. Nederland is ook coronagebied en wij wonen niet in Groningen of Friesland.

Dochter woont in dezelfde stad als ik

Maar woont in haar eentje in een klein studentenappartement en vliegt tegen de muren op als ze niet regelmatig iemand ziet, dus ze heeft al gewaarschuwd dat ze af en toe langs zal komen.
Haar vriendinnen wonen verspreid over Nederland en in het weekend gaat ze dan vaak op stap, met de trein. Maar nu liever niet.

Hoest in studenten huis

Oudste is dus toch terug naar Nijmegen. Misschien wel veiliger dan bij ons in ZO Brabant, vooralsnog heb ik er vrede mee. Jongste is net op tijd vertrokken uit zijn studentenhuis. Een paar huisgenoten waren afgelopen weekend op skivakantie in Frankrijk. Ze zijn gisteren teruggekomen en twee hoesten erg. In de bus wss iemand benauwd geweest. Zijn huisgenoten zijn in het studentenhuis nu in quarantaine. Zoon is gelukkig bij ons met inderdaad ook legio spullen in de vorm van twee trombones, tas met kleren en laptop. Ging allemaal prima mee in de trein. Dat dan weer wel.

Dochter komt thuis

Hoewel ze gisteren nog lekker in de pub zat, heeft dochter er toch maar voor gekozen om deze week naar huis te vliegen. Nu kan ze haar ticket nog omboeken, straks ligt het vliegverkeer misschien plat en heb je geen keus meer. Inmiddels zijn ook veel internationale studenten al vertrokken en gaat er ook in Engeland steeds meer dicht.

skik

Verhuizen

Mijn dochter gaat volgende maand verhuizen, uit haar studentenkamer naar een huis waar je ook als afgestudeerde kan wonen, want ze studeert binnenkort af. Ik ben benieuwd of het lukt...

Dymo

Dymo

18-03-2020 om 11:32

hier

Dochter heeft een aangeboren longprobleem en kan beter maar geen Corona krijgen. Zij heeft zich samen met haar vriend opgesloten in zijn huis, waar ze allebei werken aan essays die toch moeten worden geschreven en het uitdenken van onderzoeken die toch moeten worden uitgevoerd. Ik denk niet dat ik haar voorlopig zie, maar het is prima zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.