Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jeane

Jeane

18-11-2016 om 14:25

conditie opbouwen

Mijn conditie is erg slecht, eigen schuld natuurlijk, sporten is niet mijn hobby, maar als ik buiten adem op zolder kom baal ik daar best van. Nu wil ik graag mijn conditie opbouwen met behulp van de hometrainer, alleen vind ik er niks aan om dat een half uur achter elkaar te doen. Zou het ook helpen als ik meerdere keren per dag 5 minuten fiets en dan het tempo en de weerstand opbouw? De hometrainer heeft de tijd, snelheid en afstand aan. Zodra mijn conditie wat beter is wil ik gaan joggen en/of zwemmen.

alles op de fiets

Is het geen optie om in plaats van op de hometrainer, op een echte fiets te gaan zitten. En dan voor de dingen die je toch al moet doen (boodschappen, van en naar werk, kinderen halen/brengen, enz.). Zo bouw je bijna ongemerkt ook een prima conditie op.

Jeane

Jeane

18-11-2016 om 14:55

Jippox

Ik doe alles binnen het kleine dorp waar ik woon te voet of per fiets, maar die twee minuten lopen naar school schieten niet op. Een supermarkt is er niet, dus boodschappen doe ik één of twee keer per week en met een zes persoons huishouden helaas niet op de fiets te doen, want ook 10 kilometer rijden. Vroeger fietste ik heel veel, maar de omgeving waar ik nu woon is mooi, maar om afwisselende routes te fietsen moet ik sowieso een eind over kale weggetjes fietsen, waardoor ik daar nu in de herfst/winter niet zoveel aan vind.

Pandora

Pandora

18-11-2016 om 16:10

Muziek

Ik zit wel eens op een roeitrainer, die traint een groter deel van je spieren. Ik zet er muziek bij op of zet de televisie aan. Muziek werkt bij mij beter, dan ga ik proberen het ritme te volgen, waardoor ik soms even flink buiten adem raak.

Helena

Helena

18-11-2016 om 16:24

nee, niet steeds vijf minuten

Nee, het helpt niet om zes keer vijf minuten te gaan. Je moet juist een beetje over je grens heen gaan om je conditie op te bouwen. Als je een half uur te veel vindt, dan kun je ook met 20 minuten beginnen. Drie keer in de week. Muziek erbij die een beetje opzweept, dan gaat het echt beter. Om conditie op te bouwen is intervaltraining het beste. Bijvoorbeeld 1 minuut zo hard je kunt, een minuut bijkomen door zachtjes door te trappen. En als je dat 10 keer herhaalt heb je al 20 minuten gefietst. Er zijn op internet schema's hiervoor te vinden. Want je breidt het uit naar 2 minuten flink trappen, enzovoort.

hometrainer

het fijne van een crosstrainer/ hometrainer/ roeiapparaat vind ik juist dat je er mooi wat anders bij kunt doen. ik vind het apparaat zelf saai. Maar ik kijk tegelijkertijd naar het ontbijtnieuws op rtl4 en nl1, en ik kijk eens een serie of programma van de vorige dag terug. Iets wat ik leuk vind, en dan is het makkelijker vol te houden.
en zoals boven wordt gezegd: langer volhouden, over je grens gaan, zo bouw je conditie op.

You tube

Home- trainer lijkt mij ook saai.
Ik train om de dag met behulp van you tube op mijn ipad.
Mijn favouriet is de training met Rosalie Brown.
Pilatus ring training en de low impact work out.
Je pakt dan alle spiergroepen aan en met de low impact work out ook je conditie.
Ik begin met de ring training en daarna de work out.
Je zult zien dat je je beter gaat voelen!
Ik ben ook zo begonnen, zonder conditie en met overgewicht.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar kijk uit met joggen.

Jeane

Jeane

18-11-2016 om 17:42

duidelijk

Duidelijk dus dat het langer per keer moet, ik ga morgen beginnen met 20 minuten met Spotify met mijn favoriete muziek. Een andere manier van trainen zoals buikspieroefeningen heb ik weleens geprobeerd, maar dat werkt voor mij niet. Roeitrainer is leuk, maar past voorlopig nog niet in ons huis.

S@nja, ik ben halverwege de 40, ik draag ongeveer 5 kilo teveel bij me, volgens de BMI berekening, dat mag er af, maar is niet dringend nodig. Waarom moet ik met joggen uitkijken? Ik wil dus eerst weer weerom basisconditie opbouwen op de hometrainer en daarna pas gaan joggen en/of zwemmen.

Gewoon meteen joggen

Ik zou gewoon meteen doen wat je leuk vindt. Dus als je wilt gaan joggen, kun je dat meteen gaan doen, maar dan wel met een goede opbouw. Dus starten met 1 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen en dat een kwartiertje. Zo heb ik het opgebouwd met de app van Evy (start to run). Je kunt elke training zo vaak doen als je wilt, dus ik heb de eerste, meeste eenvoudige training wel een keer of vijf gedaan om mijn lichaam aan de beweging te laten wennen. Na dertig lessen zit je op 5 km harlopen, maar bij mij waren dan eerder 50 lessen. Bovendien loop ik op zandpaden, dat is fijner voor mijn lichaam (en veel leuker dan langs de weg vind ik).

Ik vind alles dat binnen is (fitness, roeimachine, hardloopband, hometrainer) vreselijk saai. Ik weet niet of je toevallig een hond hebt, maar ik loop altijd met mijn hond en omdat die toch elke dag een flinke ronde lopen moet is dat een mooie stok achter de deur.

Helena

Helena

18-11-2016 om 19:20

hardlopen

Ik had niet goed gelezen en gezien dat je buiten wilt hardlopen. Volg zo'n schema, de app van Evy die Drietje noemt is heel geschikt. Dat begint echt heel rustig. Je bent de eerste week langer bezig met je omkleden vooraf en douchen achteraf, dan het lopen zelf. Maar het is heel belangrijk dat je niet te hard van stapel loopt, want je gewrichten, pezen en spieren moeten aan de nieuwe belasting wennen.

Een collega van mij, die behoorlijk te zwaar was, is begonnen met het hardloopschema maar dan thuis. Nou denk ik dat dat bij jou niet nodig is omdat je maar 5 kilo te zwaar bent, maar zij kon echt geen half uur stevig doorstappen. Zij heeft met Evy getraind. Als Evy zei: we gaan hardlopen, ging mijn collega zo stevig mogelijk doorstappen. En dan wat langzamer in de rustmomenten. En zo heeft zij thuis aan haar conditie gewerkt en is ze, met een dieet, ook afgevallen.

Of je doet zoiets als dit:


https://www.youtube.com/watch?v=s4IH12Piuf4
Kan je zelf zo zwaar maken als je wil.

Succes

Vesper Lynd

Vesper Lynd

18-11-2016 om 19:51

Leuke serie

Ik vond de cross trainer op de sportschool een stuk beter te doen als er iets leuks op de tv's was. Misschien is het mogelijk om een schermpje neer te zetten en een aflevering van een leuke serie te kijken. Of iets van YouTube.

Jeane

Jeane

18-11-2016 om 20:45

ijdel

Ik wil eerst nog niet gaan hardlopen, daar voel ik mij niet lekker bij als de buren en anderen mij zien puffen en sjokken En ik heb dat eens geprobeerd toen ik jonger was en de lol was er toen snel af, al scheelt het misschien dat je nu met een app begint. Mijn man is vorig jaar wel gelijk begonnen met hardlopen en die heeft ook zijn Evi-achtige app mee.

Trap op, trap af

Je zegt dat je buiten adem bent als je de trap naar zolder neemt. Ik zou zeggen: train traplopen. Gewoon op je eigen trap. Je begint met één keer naar zolder, daarna twee keer, als dat goed gaat drie keer. Daarna sneller die trap op. Goed voor je conditie en kracht.

skik

Ik ook ijdel

Ook een reden dat ik in het bos ben begonnen

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-11-2016 om 14:01

Training

Er zijn toch hardlooptrainingen, ook voor beginners, mensen die te zwaar zijn en/of moeten revalideren? Is zoiets niets? Dan doe je het met andere mensen en onder goede begeleiding. Hardlopen is een enorm blessuregevoelige sport, zeker zonder enige conditie, ervaring, kennis en goede hardloopschoenen.

Hardlopen blessuregevoelige sport

De reden dat ik alleen nog low impact training doe, is ivm het hoge risico op blessures bij hardlopen/ joggen.
Ik ben dan wel een stuk ouder als jij ( 59), maar hardlopen wordt vaak afgeraden.
Door al deze training heb ik wel een zeer goede conditie.
Succes!

Conny

Conny

19-11-2016 om 17:55

Traplopen is een slecht idee

Om de conditie te vergroten moet je rustig opbouwen en de inspanning niet te groot laten zijn. Traplopen is veel inspanning in een bepaalde houding. Ben de uitleg vergeten, maar het verergert op een trap.
Ik heb ooit gerevalideerd (burnout) onder begeleiding. Daar hoorde ook het opbouwen van de conditie bij. Zij bepaalden voor mij hoe hoog de hartslag mocht worden, op basis van mijn conditie.
Eenvoudig gezegd kwam het erop neer dat ik tijdens de beweging (wandelen, fietsen, roeien, e.d.) niet buiten adem mocht raken. Ik moest nog wel kunnen praten tijdens het bewegen, met enige moeite. (het is niet mogelijk om een hartslag op te geven die daarbij past, dat is per persoon en per vooruitgang verschillend).
Je begon met 20 minuten per keer, liefst drie keer per week. En dan opbouwen tot 45 minuten. Stevig doorwandelen is heel geschikt, zolang je er moe van wordt. Dit is het minst blessuregevoelig.
Als dat goed gaat, kun je gaan kijken of hardlopen wat is. Daar moeten je knieën dan wel tegen kunnen.

Jeane

Jeane

19-11-2016 om 21:20

gefietst

Vandaag een half uur vol gehouden op de hometrainer, met een voldaan gevoel erna, maandag weer.

Reacties op de anderen, zo'n loopgroepje of hardlooptraining is misschien wel wat, maar de dichtstbijzijnde club is 15 kilometer verder op, dan ga ik liever met een app rennen t.z.t. In het bos rennen kan ook, maar weer minimaal 15 kilometer rijden/fietsen. Soms wel jammer dat alles hier zover rijden is, maar het is niet anders. Het zwembad is ook 20 kilometer rijden, op zich geen probleem, maar voor mij wel een reden om niet wekelijks te zwemmen. Ik ben overigens niet een fanatieke sporter, dus ik ga niet snel over m'n grenzen wat betreft hardlopen, buiten vallen/struikelen zal ik niet snel een blessure oplopen denk ik.

mirreke

mirreke

20-11-2016 om 14:35

Hier een interessant artikel over het (on)nut van joggen

https://tonic.vice.com/en_us/article/running-is-the-worst-way-to-get-fit?utm_source=ifttt

Ik kwam het toevallig net tegen... omdat ik ook aan het proberen ben mijn conditie op te vijzelen.

Krachttraining

Krachttraining is idd het beste. Maar wat vreselijk om aan de gewichten te hangen in de sportschool. Ik doe alleen nog maar wat ik leuk vind, lekker genieten in de buitenlucht. En ik ben toch wel een kilo of vijf afgevallen hoor, van het hardlopen. Ik doe trouwens wel regelmatig 7 minutes erachteraan. Soort minikrachtraining thuis.

Mijntje

Mijntje

20-11-2016 om 15:07

goed/slecht

Ik vind het wel lastig, die tegenstrijdige adviezen: Joggen is goed, joggen is slecht voor je, van joggen val je af, van joggen val je niet af.
Hier word ik dus heel erg lui van!

Pirata

Pirata

20-11-2016 om 15:13

dus

Dus volgens het artikel kun je prima conditie/spieren opbouwen op een hometrainer, als je maar kortdurende sprintjes trekt. En dan hoef je helemaal geen half uur te trappen. Lijkt me het proberen waard voor TS.
Wegens een hardnekkige blessure zit ik overigens nu zelf elke dag een kwartier op de roeitrainer. Ik zal als ik wat meer opgeknapt ben er ook eens wat sprintjes inbouwen.

sw4

sw4

21-11-2016 om 13:09

7 minute workout

Vorige week ben ik begonnen met 7 minute workout. Best wel zwaar, maar schijnt goed te zijn. Nu hoop ik dat ik het volhoud. Tot nog toe levert het wel spierpijn op .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.