Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Heidi*

Heidi*

16-11-2014 om 14:11

Concentratieproblemen anders te verhelpen dan medicatie?

Onze jongste zoon doet zoooooo lang over zijn huiswerk!
Hij kan zich geen vijf minuten concentreren en zit steeds uit het raam te koekeloeren. Muziekje en koptelefoon helpt wel, maar hij heeft alleen al 10 minuten nodig om zijn boeken open te slaan en een begin te vinden.

Zijn cijfers zijn ok en hij doet brugklas HAVO/VWO

Kunnen we hem helpen zijn concentratie te verbeteren?

Angela67

Angela67

16-11-2014 om 14:17

waarom denk je meteen aan medicatie

hij heeft er waarschijnlijk gewoon geen zin in . niets menselijks is een puber vreemd denk ik zo. vind hij het erg en baalt hij dat hij uiteindelijk langer bezig is dan wanneer hij opschiet? als dat niet het geval is en hij haalt cijfers die leiden tot wat hij wil (2 havo? 2 vwo?) dan lijkt me dat hij zichzelf weet te redden.
als hij echt baalt en zich realiseert dat hij op deze manier veel kostbare tijd kwijt is aan school dan kun je aanbieden hem te helpen. planning maken, klokjes laten zetten, andere manier van leren voor diverse vakken zoeken etc.
gr Angela
ps als hij geen zin heeft heeft medicatie natuurlijk ook geen zin

Heidi*

Heidi*

16-11-2014 om 14:30

Geen zin

Dat was ook mijn eerste reactie, maar toch denk ik dat zijn concentratie echt erg slecht is. Zijn rapport was ok, maar daar stond ook als eerste vermeld dat hij moet proberen zich niet af te laten leiden.

En ja, natuurlijk help ik hem met plannen, maar wat bedoel je met klokjes zetten?

Angela67

Angela67

16-11-2014 om 14:46

had hij dit probleem op basisschool ook?

Afleiding in de klas is moeilijkste te verhelpen want daar kun je hem zelf niet helpen (en de middelbare school is denk ik ook niet zo genegen om daar moeite in te steken). Dus dat moet je in een gesprek met hem proberen te analyseren, hoe komt het dat je makkelijk afgeleid bent? Is het bij elke les, zo ja/zo nee wat zijn de verschillen. Kun je daar zelf iets aan verbeteren, bij de moeilijke lessen? Is er iets wat je aan hulp kunt vragen aan de docent?

Met afleiding thuis kun je hem makkelijker helpen. De helft vd tijd zit ik ernaast iets anders te doen (mijn eigen werk) en is mijn aanwezigheid voldoende om een stok achter de deur te zijn. Hij gaat overigens ook naar huiswerkbegeleiding en daar geldt hetzelfde. Vlakbij de begeleider zitten helpt hem goed.
Als hij woordjes leert met wrts is de computer voldoende stok achter de deur, wegdromen bij wrts doet hij eigenlijk niet gauw. maar de regel is wel: alleen wrts aan, geen youtube voor muziek in je oren, alleen je eigen mp3 speler mag je in je oren hebben. Klokjes zetten: als hij inschat dat hij 30 minuten nodig heeft voor xxx sommen wiskunde, laat hem dan het klokje op 15 minuten zetten en kijk dan met hem hoe ver hij is gekomen. Was het goede schatting ja/nee, wat nog nodig voor de rest.

Hier ging het erom dat hij het in stukken leerde hakken, want dat overzicht had hij niet, en vanuit die stukken was het makkelijker om concreet te maken welke tijd hij zou verliezen als hij teveel droomde.

De aard van het beestje zul je nooit veranderen en dat zou ik hier ook niet willen want dat is juist een sterke kwaliteit van hem en het is toch niet op te lossen . Dus het argument van kunnen dromen/je ideeën in je hoofd uit kunnen werken (hij knutselt veel, bouwt veel, luistert graag naar muziek) daar heb je tijd voor nodig. Dus als je schoolwerk zo efficient mogelijk doet heb je daar meer tijd voor.

Hij is optimistisch van aard en heeft - bleek vorig jaar in de brugklas - een enorme dosis doorzettingsvermogen. Maar hij leert niet snel helaas, en dat heeft hij ook moeten ondervinden. Er zijn klasgenoten die 's avonds op whatsapp nog vragen wat het huiswerk is en dan snel snel nog wat doen. Ik weet niet hoe die cijfers dan zijn maar hij heeft gewoon meer tijd nodig. En aangezien middelbare scholen kinderen die tijd niet vaak gunnen en zeker niet helpen om truukjes aan te leren doen we dat dus thuis.

Voorbeeld van afleiding op school: hij kreeg van drie docenten een zwak voor werkhouding. De rest v of g. Ik heb hem voorgesteld het gewoon te gaan vragen aan de docenten (nadat hij verteld had hoe het ging in die lessen etc). En ze zeiden stuk voor stuk: je doet te weinig in de les, je bent te snel afgeleid. En ze waren heel aardig, vonden het stoer dat hij het vroeg, maar boden hem geen hulp . . . Maar het feit dat hij het hen gevraagd heeft en beloofd heeft beter op te gaan letten is voor hem zelf wel een stok achter de deur. Als hij meer op school doet hoeft hij minder thuis te doen . . .

gr Angela

Kleurenklok

Op de bs gebruikten ze een kleurenklok. Dat is makkelijk zelf te maken, zie link. Ik denk dat ik voor mijn eigen kind er ook maar weer eentje maak-.

http://www.ictwijs.eu/html/Autisme/Algemeen/Onderwijs/Zelf_een_kleurenklok_maken.cfm

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-11-2014 om 08:35

bewegen

Her is beweging een belangrijk ding. Beweging verhoogt de spierspanning en id (bij mijn zoon in ieder geval) gunstig voor de concentratie. Op de basisschool had hij daarom een wiebelkussen en later een zitbal. Nu (ook 1e VO) doet hij zijn huiswerk soms staand. Ook zit hij soms op de hometrainer, met bijvoorbeeld het geschiedenisboek vastgebonden aan het stuur. Of gaat na een half uurtje leren even een een paar minuten buiten rennen.

Meesje

Meesje

17-11-2014 om 23:47

Mindfulness

Schijnt goed te zijn voor de focus. Wel eerst echt de achtweekse cursus en daar moet je m wel ff naar toe krijgen natuurlijk

Pirata

Pirata

19-11-2014 om 15:04

ach

Ach, 10 minuten om boeken bij elkaar te zoeken valt best mee. Dat duurt hier minstens 20 minuten... en ik me maar ergeren aan de verspilde tijd.
Ik vermoed dat beginnende bruggers nog niet helemaal de geest hebben qua concentratie, en dan zitten daar onderling natuurlijk nog enorme verschillen in. Het "kwartje" moet vallen, dat je met al dat gedraai etc. toch echt langer bezig bent dan wanneer je gaat zitten en in één keer doorwerkt.
Je zegt dat hij steeds uit het raam kijkt, dus misschien kan hij beter op een andere plek werken. Mijn zoon heeft een bureau met schotjes.

tante Sidonia

tante Sidonia

20-11-2014 om 09:57

geen medicatie

Dat krijg je gelukkig ook niet zo maar...maar hij heeft wel echt een probleem. Terwijl hij best echt wilt, anders ga je niet naar zo'n leraar. Heb je er wel eens aan gedacht hem iets natuurlijks te geven of valt dat voor jou look onder medicatie? Mijn zoon slikt concerta dat zie ik echt als medicatie....compleet met bijwerkingen helaas.
Maar bijv. Visolie, mits trouw geslikt kan ook goed helpen. En kritisch kijken naar zijn eetpatroon?

Annet

Annet

20-11-2014 om 17:11

Volgens het leerboek Frans van zoon, helpen ook:

- eten van pinda's
- drinken van groene thee.

Hij vond het boek nog nooit zo interessant, vooral vanwege de pinda's

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.