Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Claus

Claus

15-08-2014 om 11:41

Claustrofobie of net iets anders?

Sinds een jaar of vijf dacht ik flinke claustrofobie te hebben maar het lijkt nét iets anders te zijn. Mijn vader heeft het denk ik ook, hij gaat geen kruipruimte in maar stond zo op een dak als dat nodig is. Hij vliegt gewoon, stapt ook gewoon een lift in maar de MRI scan was echt een drama. Hij gaat daar ook nooit meer in.

Bij mij begon het bij een bezoek in een kasteel met een hele smalle torentrap die met een verkeerslicht werd geregeld. Toen er, tot mijn verbazing nog een zij-ingang bleek te zijn in dat traject waar een heel gezin met een vrouw voorop naar boven kwam ging het mis. Ik was bang dat er een stroom mensen van boven zou komen (verkeerslicht voor hun op groen) en dat we geen kant meer op konden en niet meer konden communiceren met beneden waarna het stoplicht beneden weer op groen zou gaan. Omdat ik een uitweg zag achter dat gezin en die vrouw mij, in op dat moment voor mij onverstaanbaar Duits wat zat te vragen, sloeg ik haar bijna neer.

Door heel rustig te proberen te blijven in mijn hoofd kwam het goed en ik kwam meteen tot rust toen ik uiteindelijk boven was waar het vrij ruim was opgezet en waar het niet stervensdruk was. Het kostte mij wel een minuut of tien om weer helemaal rustig te worden.

De tweede keer ging het mis bij een mri scan, het was mijn derde maar voor het eerst met zo'n geval om mijn hoofd. Toen de mri op mijn buik gericht was was het ook lastig maar toen kon ik er nog met mijn hersens uit komen (en muziek en veel tellen). Met dat ding om mijn hoofd ging het fout. Ik ben drie keer volledig in paniek geweest en kwam ook weer zelf tot rust maar de volgende keer ga ik dat anders aanpakken.

De derde keer was tijdens een tandartsbehandeling, een paar weken geleden. Mijn tandarts trekt altijd een lapje van 15 bij 15 over de kies die gevuld moet worden en opeens kon ik het niet meer aan: twee vrouwen diep over mij heen gebogen en drie/vier handen bij mijn gezicht. Ik kon ook niet praten en ik ging overeind maar juist door die paniekreactie ging de druk weer van de ketel en kon ik het afmaken. Eigenlijk net als die drie keer bij de MRI. Tandarts vroeg we of ze iets voor me kon doen maar ik kon het niet zeggen natuurlijk. Na afloop heb ik ook niets gezegd maar als het weer moet zal ik het vantevoren zeggen.

Ik zou NOOIT in een smalle grot gaan, ik word al misselijk en krijg het benauwd als ik mensen op tv in een smalle grot zie met mensen achter zich aan. Ik ben heel bang voor opsluitingen, voor de grap moet je dat bij mij ook niet flikken. Ik ben ook bang voor grote mensenmassa's en de paniek die kan ontstaan, ik stap zo een lift in maar niet zo graag als die al bijna vol zit.

Ik ben een paar jaar geleden met een boot naar Engeland geweest, heb een kamertje genomen met een raampje naar buiten en dat ging goed. Was dus wel bang voor als er paniek zou ontstaan, niet noodzakelijkerwijs bang voor botsingen of brand maar voor de paniek daarop volgend.

Wellicht gaan we een keer met de trein naar Engeland en ik verwacht ook wel dat dat goed gaat, maar ik heb een beetje een probleem met het niet mogen uitstappen uit de auto. Wellicht red ik het gewoon met een raampje open. Misschien toch beter met de boot de overtocht naar Calais maken?

Ik word tenslotte ook een beetje panisch als iemand met zijn hand bij mijn adamsappel in de buurt komt, gewoon per ongeluk.

Zou het iets te maken hebben met bang zijn om niet meer adem te kunnen halen want dat vermoed ik en heeft dat een naam?

Vera*

Vera*

15-08-2014 om 14:02

Claus

Over je paniek kan ik niets zeggen maar wel iets over de trein naar Engeland.
Je kunt je auto uit en zelfs naar de wc gaan. Hordes mensen lopen aan de zijkant en volgens mij (het zijn er veel) echt niet alleen voor de wc. Meestal blijf ik in de auto met de deur een stukje open. Het raam openen van de auto is ook geen probleem, doe het alleen wel voordat de motor uit moet aangezien de meeste mensen elektrische raambediening hebben.

bibi63

bibi63

15-08-2014 om 14:17

Claus

Heel herkenbaar. Voor mij algemeen gezegd: bang om niet weg te kunnen op het moment dat ik dat wil. Met als gevolg paniek. Dat raampje biedt nu soelaas. Maar je kunt wachten op het moment, dat dat ook niet helpt (je kunt immers nog steeds niet 'weg' midden op zee, ook niet met een raampje). Ik zou het zo snel mogelijk bij een psycholoog laten aanpakken, voordat het erger wordt.
Bibi

Claus

Claus

15-08-2014 om 16:05

bibi en vera

Ik heb niet het gevoel dat het erger wordt, ik probeer juist grip op de situatie te krijgen en ik weet dat ik de volgende keer gewoon weer op de boot stap. Dat weet ik zo zeker omdat ik sinds die keer nog twee keer op een boot ben geweest. Dat ging zo goed dat ik het gewoon al vergeten was. Ik heb dus echt geen probleem midden op zee en daarom denk ik dus steeds minder aan claustrofobie. Ik ga ook ijskoud een gewone grot in (met begeleiding) in België of Maastricht maar toen ik foto's zag van een krappe grot waar je doorheen moet schuiven op je buik en ik niet weet waar je heen gaat en achter je zijn ook mensen die er door willen dan krijg ik het al benauwd.

Kun jij wat meer voorbeelden geven waar het bij jou verkeerd gaat en waar het bij jou wel goed gaat al had je het tegenovergestelde verwacht?

Vera: ik had me er nog niet in verdiept en eens opgevangen dat je er niet uit mocht, dank je wel, dat scheelt al weer.

Lou

Lou

17-08-2014 om 11:37

Niet weg kunnen

De link met de adamsappel zie ik niet, de rest geeft wel een coherent beeld vind ik: weten dat je niet weg kan, zoals Bibi al zegt. Ik krijg ook al zo'n rotgevoel in de file, niet omdat het saai is en lang duurt maar omdat je daar in zo'n rij staat waar je geen kant op kan en je weet niet hoe lang het duurt. Of op een klein eiland met maar één veerboot per dag. Stel dat je met spoed naar het ziekenhuis moet, flitst dan altijd door mijn hoofd. Een lift is ook niet fijn maar dat duurt maar heel kort, dat is nog te doen.

Ik zie echter geen reden (voor mezelf) om direct naar een psycholoog te gaan. Er valt mee te leven. Als dat voor jou niet zo is, is een psycholoog misschien wel een goed idee.

Claus

Claus

17-08-2014 om 11:58

interessant

Ik leg de link met ademen en bang zijn niet meer te kunnen ademen (tandarts, mri, teveel mensen in een kleine ruimte). Ik heb dus totaal geen probleem met files, tunnels, en eilandjes met maar 1x per dag een veerboot.

bibi63

bibi63

17-08-2014 om 14:31

Claus

Dan denk ik dat het een ander soort fobie is. Geen claustrofobie, maar bang geen lucht te kunnen krijgen in bepaalde situaties.
Vervelend, maar denk beter (praktischer) mee te kunnen leven dan claustrofobie. Maar je moet wel oppassen dat het niet erger wordt (meer situaties waar die gedachte bij je opkomt).
Bibi

Claus

Claus

17-08-2014 om 21:39

Klopt

Ik denk dus ook dat het geen claustrofobie is maar het verrast elke keer zo. Bij de tandarts had ik nooit verwacht namelijk. Ik denk dan: heb ik nu alles gehad of komt er nog meer bij? Het is ook lastig omdat ik dus niet goed kan voorspellen of ik er last van krijg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.