Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Chemotherapie kind van 20 maanden

Mijn kind van bijna 2 krijgt binnenkort chemotherapie na het verwijderen van zijn bal door een tumor.
Ze weten niet precies hoeveel keer nodig is maar hij krijgt minimaal 2.
Heeft iemand ervaring met chemo bij jonge kinderen? Hoe is het gegaan?
Ik maak me zorgen, hij is een active kind, hoe kan hij een paar uur rustig blijven zitten aan een infuus??

Nana60

Nana60

29-06-2016 om 23:37 Topicstarter

Bijwerkingen

Wat kunnen de bijwerkingen zijn?
We hebben het vandaag gehoord, ik was zo in shock dat ik er geen vragen had
maar nu zie ik vol vragen en wil graag ervaringen lezen van mensen die het meegemaakt hebben

tante Sidonia

tante Sidonia

29-06-2016 om 23:44

sorry

Ik heb geen antwoorden voor je maar ik wil je graag heel veel sterkte wensen met je zieke mannetje...

GS

GS

29-06-2016 om 23:55

ook stil

Wat een vreselijk nieuws. Ik wens jullie alle sterkte.
Deze website ken je misschien al: vokk.nl Hopelijk kun je daar meer vinden wat je zoekt?

Nana

Kan me zo goed voorstellen dat je totaal perplex was. Toch zou ik met je vragen ook naar een arts gaan.
Als ik jou was, zou ik het ziekenhuis bellen, uitleggen dat je vragen hebt en om een belafspraak met de arts vragen. Schrijf dan van tevoren je vragen op, zodat je niets belangrijks vergeet.

Heel veel sterkte, snap dat je vreselijk bezorgd bent!

MariaV

MariaV

30-06-2016 om 10:44

Tip: schriftje

Wij hadden destijds een schriftje. We maakten aantekeningen bij elk ziekenhuisbezoek. Welke datum, waarom gingen we, wie was erbij, wat is er gezegd en afgesproken? Het schriftje lag altijd op de eettafel, zodat we er op elk moment vragen in konden schrijven die we dan de volgende keer aan de artsen konden stellen. Ik raad jullie van harte aan hetzelfde te doen. Neem desnoods iemand mee naar het ziekenhuis die aantekeningen kan maken terwijl jullie luisteren.

Voor nu: bel het ziekenhuis en zeg dat jullie nog met vragen zitten. Dat is heel normaal hoor!! Dring aan op een snelle afspraak. Ik durf te wedden dat er dan wel mensen voor jullie klaar staan, de arts zelf of een oncologie-verpleegkundige. Schrijf al je vragen op. Ook de meeste "stomme" vragen. Alles. Onzekerheid is het ergste.

Overigens, wij kregen al vrij snel een afspraak met een maatschappelijk werkster in het ziekenhuis. Om dingen van ons af te praten en om praktische zaken te regelen. Vraag daar ook eens naar. Het helpt.

MariaV

MariaV

30-06-2016 om 10:50

En sterkte, pas op jezelf

En verder heel veel sterkte natuurlijk. Onthoud dat kinderen zo ontzettend flexibel zijn, dat is nauwelijk voor te stellen. Ik snap dat jullie helemaal van de kaart zijn, maar sleur jullie zoon daar niet in mee. Al voelt het nu misschien raar, aarzel niet om iemand anders eens op jullie zoon te laten passen en wat leuks met hem te gaan doen, terwijl jullie even bijkomen van alle commotie (slapen, iets ontspannends doen). Vergeet nooit dat jullie overeind moeten blijven, als jullie instorten, heeft jullie zoon niets aan jullie. Dus zorg ook goed voor jezelf. Gezond eten (kan iemand helpen met koken op drukke dagen?), voldoende slapen. Meld je zo nodig een paar dagen ziek op je werk, ook daar hebben ze niets aan een ingestorte collega.

Evenzo

Evenzo

30-06-2016 om 12:25

Informeer

Stel deze vraag aan het ziekenhuis (ruim) voor je gaat: ziekenhuis hebben (niet altijd maar wel vaak) een pakketje of een protocol voor kleine kinderen met voorlichting voor het kindje zelf (bijv een voorbeeldpop) en adviezen over hoe je een kind bezig kan houden (ipad, tv, boekjes). Misschien is er een mogelijkheid om op de afdeling te wandelen (als afleiding). Soms zijn artsen en verplegend personeel daarvan niet op de hoogte. Soms is er een speeluitleen maar is die 1x per dag een uurtje open en dan net op een tijd dat je er niet bent. Informeer niet alleen daar maar ook bij het maatschappelijk werk. Dat zou ik ruim op tijd doen imv aankomende vakanties en deeltijdwerken etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.