Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bult en daarna blauwe voet ( bloedvat geknapt? tijdens sauna bezoek. Iemand dit ook gehad?

hoi allen, 
Ik was vorige week woensdag in de sauna. Ben naar een opgieting geweest daarna gekoeld en later weer een rondje. Toen ik koud wilde afdouchen zag ik ineens een grote bobbel op mijn voet die groter werd en daarna blauw.
Huisarts zei: ja dat is een blauwe plek en onschuldig.
Maar ik maak me ongerust, ik heb me nl niet gestoten oid.
Inmiddels is mijn hele voet blauw tot halverwege mijn tenen.
Een raadsel. Of kan het zijn dat er door de hitte en temperatuur verschil een bloedvat kan knappen in je voet?
Ik lees het nergens als iK op in internet zoek dat iemand dit ook heeft gehad in de sauna.
Herkent iemand dit of heeft een verklaring?
Alvast dank!
Groet Oregano

Bijtje82

Bijtje82

25-10-2022 om 04:19

Oh niks aan de hand. Heb ik ook wel eens. Zonder die bobbel, maar wel ineens eens blauwe plek op m'n voet. Kan een beetje gevoelig zijn.
Het komt spontaan. Misschien heb je je voet raar neergezet waardoor er een vaatje is gesprongen. 
Dat je niks gemerkt hebt, wil niet zeggen dat het niet is gebeurd. 
Soms stoot je iets en vraag je je later af waar de plek vandaan komt.
Misschien heb je wel iets gedaan voordat je naar de sauna ging 

Ik zou hier wel terug mee naar de huisarts gaan. Gebruik je ook bloedverdunners?
Het kan dat je ongemerkt iets geraakt hebt, toch vind ik dit bijzonder.
Wordt de bult wel minder en trekt de blauwe plek ook weg? Hoe voelt het aan? 

Ik heb dat ooit gehad toen ik mijn enkel had verzwikt. Er ontstaat dan een kleine inwendige bloeding en dat bloed gaat door je voet heen lopen. Ik kreeg ook blauwe plekken bij de overgang van de voet naar de tenen, terwijl ik daar niks mee had gedaan. Gaat vanzelf over. Van warmte kunnen bloedvaatjes ook wel eens springen. Sommige mensen krijgen als het warm is snel een bloedneus.

MamaE schreef op 25-10-2022 om 11:07:

Ik heb dat ooit gehad toen ik mijn enkel had verzwikt. Er ontstaat dan een kleine inwendige bloeding en dat bloed gaat door je voet heen lopen. Ik kreeg ook blauwe plekken bij de overgang van de voet naar de tenen, terwijl ik daar niks mee had gedaan. Gaat vanzelf over. Van warmte kunnen bloedvaatjes ook wel eens springen. Sommige mensen krijgen als het warm is snel een bloedneus.

Ja, maar toen had je een blessure. Ik zou het wel eng vinden als uit het niets een bloedvat knapt waarbij je een een bult krijgt en een hele grote blauwe plek (klinkt vrij dramatisch, hele voet blauw). 

Oregano

Oregano

25-10-2022 om 12:56 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb geen bloedverdunners.
En het inderdaad de hele voet blauw aan de bovenkant tot halverwege de tenen breidde het zich uit.
Huisarts heeft het gezien en noemde het indrukwekkend maar niet zorgelijk.
Kennelijk is dit zo en moet ik het maar aannemen.
Wel beetje huiverig voor de sauna nu, ik ga regelmatig maar nog nooit dit.
Ik weet niet hoe ik een foto vd Iphone kan invoegen anders zou ik het kunnen laten zien.
Bedankt!
Groet Oregano

Oregano schreef op 25-10-2022 om 12:56:


Wel beetje huiverig voor de sauna nu, ik ga regelmatig maar nog nooit dit.

Als je regelmatig gaat en dit de eerste keer is dat dit gebeurt, denk ik eerder aan toeval. Je hoeft de sauna echt niet te mijden.

Zie het als een bloedneus of een gesprongen adertje in je oog: het gebeurt spontaan, ziet er dramatisch uit, maar is eigenlijk totaal onschuldig. 

ik had het eens op mijn hand, bij mijn wijsvinger tot aan mijn pols, helemaal rood/blauw/paars/bruin. Ook geen blessure gehad, maar vlgs de huisarts toch misschien net ergens op een verkeerd moment tegenaan gezeten. Ik weet zeker van niet, dus houd ik het op een gesprongen adertje.  Het was na een poosje weer weg, deed geen zeer, jeukt niet en niet meer teruggehad.

Bijtje82

Bijtje82

25-10-2022 om 15:37

Heb het zo af en toe eens. Voelt dan alsof er een spiertje overschiet ofzo. Gewoon eens tijdens het lopen. En dan springt er wel eens iets van een adertje. 
Het lichaam is een raar apparaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.