Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tango

Tango

01-05-2015 om 22:06

Buikpijn als je in bed ligt

Zoon van 10 heeft de laatste tijd vaak last van buikpijn. Vooral als hij 's morgens wakker wordt maar soms ook 's avonds als hij in bed ligt. De pijn zit rond de navel, iets links ervan. Geen blindedarm-ontsteking o.i.d. dus.
We zijn al twee keer bij de huisarts geweest maar deze kan niets vinden. Darmen zijn soepel, geen bijzonderheden. De buikpijn gaat ook altijd redelijk snel over als zoon eenmaal is opgestaan.
We staan eigenlijk een beetje voor een raadsel. Ik begrijp dat dit een hele vage vraag is, maar wie heeft een idee wat het kan zijn? Spanning is het ook niet. Hij kan wel buikpijn krijgen als hij iets spannend vindt. Maar het gebeurt ook als hij bijvoorbeeld vrij is en er niets spannends gaat gebeuren.

Mikke

Mikke

01-05-2015 om 22:58

Lactose?

Ik heb zulke klachten (gehad) door lactose intolerantie, vooral de buikpijn bij het wakker worden is heel herkenbaar. Is hij daar al op onderzocht?

Moiraine

Moiraine

02-05-2015 om 09:03

Vage buikpijnklachten

Ik weet niet wat het is natuurlijk, maar mijn dochter heeft ook van die vage klachten. Ook links bij de navel. Huisarts, kinderarts....geen duidelijkheid. Uiteindelijk bij een Osteopaat terecht gekomen, sindsdien krijgt ze gaandeweg minder klachten.
Nu heeft zijn heeeeeeel veeeel buikpijn, maar het begon ook met een beetje.
Misschien heb je hier wat aan.

Tango

Tango

02-05-2015 om 11:33

Lactose

Ik heb ook al gedacht richting een intolerantie of allergie. Hoe kan het onderzocht worden of hij een lactose-intolerantie heeft? De huisarts dacht hier niet aan, hoewel ik hier wel naar vroeg. Vreemd eigenlijk, ben normaliter tevreden over de huisarts, maar hier kan hij weinig mee blijkbaar.
Ik heb ook wel eens richting coeliakie gedacht ook omdat zoon zo klein is voor zijn leeftijd.
Kan ik hier zelf iets in doen om te kijken of het lactose-intolerantie is? Bepaalde voedingsmiddelen weglaten o.i.d. Zoon drinkt 's avonds altijd warme chocolademelk, melk met van dat nesquick-achtige poeder erin. Misschien daar eens iets anders voor geven.
Over hoe erg de buikpijn is, kan ik niet echt iets zeggen. Soms is het wel heel erg en huilt hij er echt van. Op andere momenten denk ik weleens dat hij er misbruik van maakt om niet naar school te hoeven. Lastig is dat hoor.
Vanmorgen had hij ook weer last, niet toen hij uit bed kwam trouwens, maar wel nadat hij van dochter een stuk gebakken spek had gekregen. Vet reageert hij blijkbaar ook gevoelig op.

Mikke

Mikke

02-05-2015 om 12:23

Proberen

Lactoseintolerantie kan worden getest met een ademtest, maar je kan het ook makkelijk zelf tijdelijk weglaten uit je menu. Helemaal elimineren is lastiger, dan moet je echt de etiketten gaan uitpluizen. Maar als het LI is merkt hij het waarschijnlijk ook al als hij de grote lactosehouders laat staan (vooral de chocomelk, maar ook toetjes, ijs, melkwitbrood!), en je hoeft het geen maanden vol te houden voor resultaat... je merkt vrijwel direct verbetering :o) Het komt trouwens heel veel voor, ik geloof dat 1 op de 10 mensen LI is!

Angela67

Angela67

02-05-2015 om 12:54

lactose!

Dat was hier de oplossing!
eerst nog een antibiotica kuur gehad vanwege vermeende parasiet, maar dat hielp niet.

Conclusie dat het lactose-overgevoeligheid was, is echt makkelijk bereikt, want inderdaad 'gewoon' melk weglaten. Ook even geen kaas en melktoetjes, maar dat was voldoende om binnen korte tijd (2 weken denk ik, 3 weken max) ervan overtuigd te zijn dat lactose de boosdoener was. Daarna volgehouden dmv lactosevrije melk en lactose tabletjes op de momenten dat het nodig leek en na ruim een jaar was dat ook niet meer nodig.

Ik had toen ook gelezen dat het lichaam zich langzamerhand zou 'ontdoen' van de hoeveelheid lactose-problemen die opgebouwd waren in de jaren ervoor en dat je op een gegeven moment een punt bereikt waarop je xxx hoeveelheid lactose kunt verdragen (maar meer liever niet). Dat verschilt per mens, en bij ons is het nu zo dat melk en griesmeel van lactosevrije melk gemaakt worden, maar dat af en toe een slagroomijsje of een mona-toetje geen problemen opleveren. En kaas al helemaal niet.

Dus ja, hier is het succesvol geweest!

gr en succes,
Angela

ps hij was bijna 9 toen we eraan begonnen overigens, en ja, vooral 's avonds buikpijn herkenbaar . . .

Tango

Tango

02-05-2015 om 14:11

Makkelijk

Dat klinkt inderdaad vrij makkelijk. We gaan het gewoon eerst proberen en anders kunnen we altijd nog weer terug naar de huisarts. Toetjes zal het probleem niet zijn, die eet hij toch eigenlijk niet. Kaas kan ik ook makkelijk weglaten want hij lust ook graag worst e.d. Heel veel melk drinkt hij ook niet, alleen dus die chocolademelk en toevallig wilde hij vanmiddag een beker melk bij zijn brood. We gaan maar vanaf morgen beginnen want vanavond staat er pannenkoeken op het menu, zit dus ook melk in. Ik ben benieuwd.
Waar zijn lactose-tabletjes voor en waar koop je die? En waar vind je lactose-vrije melk, voor inderdaad die pannenkoeken e.d?

Angela67

Angela67

02-05-2015 om 14:19

tabletjes via internet . .

en lactosevrij bij de Albert Heijn!
tabletjes: www.disolact.com maar anders koop je eerst een doosje bij de apotheker oid.
lees er ook wat over, dat geeft nog tips en inzicht.
gr Angela

Mikke

Mikke

02-05-2015 om 15:11

Kruidvat

Ik haal de pillen bij het Kruidvat, die zijn goedkoper en sterker dan die van Disolact. Potje is 'n euro of 5 en staat bij de zelfzorgmedicijnen (huismerk, zo'n bruin potje met groen etiket: Spijsvertering Lactolerantie staat er op). Ze zijn verder onschadelijk en je mag ze gebruiken zoveel als je nodig hebt.

Bij de meeste supermarkten hebben ze lactosevrije melk, yoghurt en slagroom. In harde Hollandse kaas zit nagenoeg geen lactose, maar in sommige worst wel, dus check het etiket.

pannekoeken

ik vervang de melk door rijstmelk, net zo makkelijk.
Vanwege koemelkeiwitallergie hebben we die basisdingen koemelkeiwitvrij, dus ook geen lactose.
Bakken met wajang en olijfolie en even opletten of er melk (melkbestanddelen, weipoeder, andere benamingen) in brood en koekjes zitten.
Vleesbeleg is ook vaak met melk. Het is echt wel even uitzoeken, maar misschien wordt het al minder als je inderdaad de grote plassen melk weglaat. Hier doen we zoveel mogelijk alle melk weg.
We doen dan wel weer soms yoghurt of kwark, dat kan weer niet bij lactoseproblemen.

Angela67

Angela67

02-05-2015 om 16:00

etiketten

In het begin heb ik wel etiketten gelezen, omdat ik geen idee had waar lactose in zit. Ik herinner met dat ik op een etiket las dat er ergens enorm veel inzat, terwijl ik daar geen idee van had. Ben nu vergeten wat dat was, omdat er dus hier geen noodzaak meer is om erg op te letten.

Maar investeer even een uur om op internet je in te lezen en scan de etiketten van spullen die hij regelmatig eet. Daarmee krijg je een aardig beeld denk ik, en kun je kijken wat het doet als je de grote hoeveelheden weg laat.

Als je geen enkel effect merkt, dan zou je nog eens een paar weken veel 'strenger' kunnen zijn. Maar als je dn nog geen verbetering merkt, denk ik persoonlijk dat het geen lactose-intolerantie is, maar ik ben natuurlijk geen dokter.
gr Angela

Joodse vleesbeleg is zonder melk

Joodse winkels hebben vaak wel vleesbeleg zonder melk omdat melk en vlees in de joodse keuken gescheiden worden. Bijvoorbeeld pastrami.

69er

69er

02-05-2015 om 17:14

lactosevrije melk

hebben ze bij de lidl
Kan je die tabletjes zonder recept krijgen? Ik had ooit kerulac, volgens mij op recept. Harde nederlandse kaas gaat prima, de zachte kazen niet!

Tango

Tango

02-05-2015 om 17:21

Reactie

Ik heb al even een en ander gelezen op internet. Ik twijfel wel of het dit daadwerkelijk is. Vanmiddag heeft zoon dus een beker melk gedronken en nu eigenlijk nergens last van. Of kan het zo lang duren tot er een reactie komt?
Wat ik me afvraag is welke voedingsstoffen je gaat missen als je geen of weinig melk gebruikt. Je hoort hier vaak tegenstrijdige verhalen over, of je nu wel of geen melk nodig hebt bedoel ik.

Mikke

Mikke

02-05-2015 om 17:23

Nee hoor...

Kerulac/Kerutabs kan je zo zonder recept kopen, net als Disolac. De meeste apotheken moeten het wel voor je bestellen (of je kan het zelf doen online), vandaar dat ik ooit ben overgestapt op het huismerk van Kruidvat.

Er zijn bij de AH (of andere super) genoeg vleeswaren te koop zonder lactose, daarvoor hoef je echt niet naar 'n andere winkel te gaan. Alleen wel even het etiket lezen, want het zit soms in producten waarin je het niet verwacht.

Mikke

Mikke

02-05-2015 om 17:41

Kan

Het kan LI zijn, maar hoeft natuurlijk niet. Buikpijn is wat dat betreft natuurlijk heel lastig (en bij kinderen helemaal, omdat buikpijn niet eens uit de buik hoeft te komen).

Ik heb vroeger mijn buikpijn nooit aan m'n eetpatroon kunnen koppelen, het was gewoon te onvoorspelbaar (en ik had het meer dan 20 jaar, elke dag). Inmiddels is het een stuk duidelijker en word ik binnen 15 minuten 'gestraft' als ik niet goed heb opgelet

Gelukkig is lactose heel makkelijk weg te laten uit je dieet, vandaar dat je het gewoon eens kunt proberen. Heel veel mensen zijn LI zonder dat ze het weten. Soms kunnen ze dan wel één glas melk drinken, maar is twee net teveel. En het kan ook variëren.. goede en slechte weken.

Ik laat zelf melkproducten niet staan, al ben ik wel sojamelk als vervanging gaan gebruiken (en lactosevrije melk en yoghurt, maar die zijn qua voedingswaarde niet anders). En alle anderen dingen eet ik met een pilletje erbij. M'n dieet is dus eigenlijk niet anders dan dat van mijn huisgenoten, alleen als we uit eten zijn of als ik een slechte week heb let ik wat beter op. Ik maak me dus geen zorgen om eventuele tekorten.

Angela67

Angela67

02-05-2015 om 18:01

ik zou het gewoon proberen

de maanden dat jongste buikpijn had, af en aan, dan leek het weer minder, dan probeerden we weer eens wat etc. Ik heb de tip van de huisarts in de wind geslagen om het te proberen. . . . die was ook wel wat vaag, moet ik zeggen, als hij had aangedrongen en me had gezegd hoe eenvoudig het was om resultaat te proberen te bereiken had ik het echt eerder geprobeerd. Echt, ik zou het doen. Kleine moeite, wellicht een groot plezier!
gr Angela

Calcium

http://www.degezondheidswinkel.be/blog/de-top-15-voedingstoffen-die-rijk-zijn-aan-calcium
Als je verder gezond eet, regelmatig vlees en bladgroenten, peulvruchten, dan heb je geen melk nodig. Er zijn genoeg voedingsmiddelen waar calcium inzit.
Alleen tijdens mijn zwangerschap heb ik extra calcium ingenomen van de apotheek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.