Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2013 om 23:56

Bubbeldarm

Als ik naar bed ga en op mijn rechterzij ga liggen, heb ik de laatste tijd last van een 'bubbelende' darm. Ik las van iemand dat het lijkt op babyvoetjes en dat is inderdaad waar het op lijkt. Echt, het is een heel raar gevoel. Ik heb daarop gegoogled en kom consequent bij 'spastische darm' uit, maar de kenmerken daarvan ervaar ik niet als hetzelfde. Je zou er diarree of verstopping van krijgen, flinke buikpijn. Diarree heb ik niet gehad, tja en verstopping ook niet eigenlijk. Flinke buikpijn ook niet. Hooguit soms het gevoel dat het niet helemaal ontspannen is bij die 'bubbelplek' (bij de lever zo'n beetje, dus dat moet de dikke darm zijn). Ik had het er met mijn man over en die zei dat ik het er een poosje terug ook al over gehad had, dat was ik zelf alweer vergeten en zo lang geleden was dat nou ook weer niet Ik weet nu ook weer dat ik toen wél (krampachtige) pijn heb gehad, die te vergelijken was met wat ik voelde toen ik galstenen in wording had. Ik begon me echt af te vragen of zoiets zich kon herhalen. Maar die 'babyvoetjes', echt voelbaar met mijn hand, is echt iets van de laatste weken. Normaal zou ik er eigenlijk niet echt over piekeren, maar omdat ik het toch al een tijdje meemaak, vraag ik me af of ik hier iets mee moet. Herkent iemand dit?

Puck

Puck

14-08-2013 om 08:30

Ja hoor

Ik heb bij tijd en wijle last van PDS en heb dan vooral fors buikkrampen. Heel soms diarree en eigenlijk nooit verstopping dus de kenmerken hoeven niet allemaal op te treden. Mijn darmen kunnen ook flink tekeer gaan, inderdaad alsof je zwanger bent en het kind voelt bewegen. Geloof niet dat ik het aan de buitenkant zou kunnen voelen overigens. Ik vind het wel grappig, doet me terugdenken aan de zwangerschappen.

Jet

Jet

14-08-2013 om 09:18

Ik ook

Ik heb dat gevoel inderdaad ook. Wat me niet helemaal duidelijk is of je bubbelende darm ook pijn doet of dat het alleen maar een gevoel is wat je eerder niet kende.

mix

mix

14-08-2013 om 10:02

Lucht

waar ik vooral last van heb bij pds is een teveel aan lucht in mijn darmen dat alle kanten op wordt geslingerd. met of zonder pijn. Idd dat gevlinder van een baby in je buik.Af en toe, en soms een periode chronisch, geeft dat koliekpijn in een aanval van een aantal uren of een zeurender pijn alsof een menstruatie niet doorzet.
Soms gaat dat over in een aanval (24-48 uur) en soms niet.
Stress is van invloed (voor jou nu wel herkenbaar denk ik), evenals te vet en te gekruid eten of koolsoorten.
Daarna vaak een dag of 2 waarop ik vaker naar het toilet ga van diarree, normaal tot tegen verstopping aan, maar dat is meer na een koliekaanval. Soms weken geen last, soms 3 aanvallen in een week. In pubertijd jaren geen last gehad.
Je hoeft idd niet alle symptomen te hebben, het kan ook jaren mild blijven en zich beperken tot gebubbel en/of lichte pijn.
Mocht je echter diep van binnen angst hebben dat er iets fout zou kunnen zitten of er komen onbekende symptomen bij, dan is de huisarts natuurlijk altijd de eerste stap die je moet maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2013 om 11:53

Stress

Bij eerdere momenten had ik ook de gedachte dat het door stress moet komen. Maar zo te lezen heb ik het dus inderdaad en is het eigenlijk niet zinvol om ermee naar de dokter te gaan, tenzij ik er opeens héél veel last van zou krijgen.
Als mijn darmen zo bubbelen doet het overigens geen pijn. Het gaat dan gewoon flink tekeer daar.
En begrijp ik goed dat het dus normaal is, zoals ik dus ook ervaar, dat het niet constant aanwezig is, maar afhankelijk van wat je eet e.d.?

hilse

hilse

14-08-2013 om 13:00

Spastische darm?!

Begrijp ik nu goed dat je nav je bubbelende darm de conclusie trekt dat je een spastische darm hebt, of lees ik niet goed.
Ik herken het gevoel van kindbeweeginkjes en vind dat eigenlijk wel leuk, dat het me daaraan doet denken. Volgens mij is het gewoon lucht. Maar als je verder geen klachten hebt dan lijkt me daar een diagnose aan verbinden toch wat onnodig of voorbarig.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2013 om 13:26

Hilse

Nou, het is dus niet alleen bubbelen. Ik heb daar een poosje terug wel pijn gehad, maar afgelopen dagen had ik geen pijn. Ik ga gewoon door zoals ik nu doe en hou het in de gaten. Ik zit niet te wachten op iets waar een naam bij hoort, maar als het zo is, dan is het zo. Ik ben blijkbaar erg stressgevoelig (geworden) waardoor ik daar toch lichamelijke klachten door heb ontwikkeld.

mix

mix

14-08-2013 om 14:39

Ja hoor

dat is normaal. Periodes van gebubbel, periodes van zeurende pijn, periodes van hevige pijn, periodes van erge opgeblazenheid tot je maag aan toe, periodes zonder pijn kunnen lang of kort zijn. Ik had voorheen hooguit 2 keer per jaar een aanval, dat is nu naar eens per 6 weken toch wel en soms (tijd van stress) bijna chronisch. Van diarree tot verstopping tot normale ontlasting.
Eten, stress is van invloed/kan van invloed zijn.

Hier de site van de maag/lever/darmstichting, halverwege de site zijn nog aanklikbare linken met meer informatie
http://www.mlds.nl/ziekten/38/pds-prikkelbare-darm-syndroom/

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2013 om 16:50

Stress 2

Ik blijf me verbazen. Ik heb al het nodige meegemaakt en ben daar goed doorheen gerold, maar de koek is op lijkt wel. Eerst al hyperventilatie en nu dus dit. Zo ken ik mezelf niet

Yaron

Yaron

15-08-2013 om 08:31

Regelmatig

Ik heb regelmatig bubbelende darmen, maar ik heb er nooit wat achter gezocht, pijn, diarree of verstopping heb ik op zo'n moment ook niet. Wel heb ik jaren geleden een zwangerschapstest gedaan, omdat ik het zo op schoppende voetjes vond lijken en het toen wel heel vaak voorkwam, de test was overigens negatief.

annavd

annavd

15-08-2013 om 19:38

Tarwevrij eten

Ook ik had veel gerommel in mijn buik en af en toe enorme buikpijnen. Sinds ik geen tarwe(producten) meer eet, is mijn buik veel rustiger. Misschien is het iets om te proberen. Het is even opletten met wat je eet, maar heel goed te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.