Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

69er

69er

20-11-2015 om 21:43

Bril of niet

Mijn man moest bij de opticien een nieuwe bril ophalen en we hebben onze dochter meegenomen voor een oogmeting. Ze had aangegeven dat ze op afstand wat waziger zag in de klas. Na meting bleek dat ze beide ogen -0.5 en een cilinder heeft. De keus was aan haar... De opticien zei dat het voor haar ongeveer een verschil was tussen HD- tv en niet. Met een "pasbril" op was het voor haar "WoW"! Op mijn vraag over het nut van een bril t.a.v. Verkeer en school gaf hij aan dat het verschil zat tussen scherp en heel scherp. Ze is nu 16, volgens mij nog niet uitgegroeid en wil binnenkort met rijlessen beginnen. Ik neig naar doen met name voor het rijden en school, maar ik heb altijd prima zicht gehad ,dus kan dit niet zo goed inschatten. Ik zit helaas nu aan een leesbril en werd bij de eerste +,0,5 al blij. (Niet de bril, maar de aanpassing)Mijn man , die zijn hele leven al een bril draagt en nu -7 heeft, denkt dat je hiermee de ogen verwent en deze sterkte geen issue is. Wie heeft deze sterkte en een keuze gemaakt?


Katniss

Katniss

20-11-2015 om 21:53

Oogarts

Ik zou sowieso ook even naar de oogarts gaan. Ze is dan wel geen jong kind meer, maar als je voor het eerst met een bril begint zou je dat eigenlijk altijd moeten doen.
Mij werd een leesbril trouwens voorlopig afgeraden door de opticien omdat je dan al snel niets meer zonder kunt lezen (je verliest je accommodatievermogen). En als ik eens een leesbril leen, denk ik ook 'wow!'.

Jamie

Jamie

20-11-2015 om 22:05

katniss

Volgens mij is dat gewoon niet waar en moet je helemaal niet tot het uiterste proberen te gaan om die leesbril tegen te houden. Je hebt dat ding gewoon nodig. Ik ben blij dat ik de stap heb gezet om een echte varifocus te nemen (ik had geen bril nodig voor veraf) in plaats van die goedkope brillen van de drogist.

Noet

Noet

20-11-2015 om 22:24

mijn eerste bril

was -0.5, -0,25 en voor mij maakte dat heel veel verschil. Ik was gewend aan heel scherp en dat kreeg ik toen weer terug, nu zit ik op -0.75, -0.5 en ik zou echt niet zonder mijn bril willen in het verkeer, ik voel me dan echt onveilig. Ik draag nu ongeveer 15 jaar een bril, en dichtbij kan ik nog prima lezen, dus zodra ik binnen ben zet ik mijn bril af.

Puck

Puck

20-11-2015 om 22:29

ik zeg ook doen

Net als bij Noet was mijn eerste bril (ik was 11 toen ik m kreeg) ook -0.25 maar wel met een forse cilinder. Al die jaren zijn mijn ogen heel constant gebleven en ik ben nog steeds erg blij met mijn bril. Draag m de hele dag door.

Katniss

Katniss

20-11-2015 om 22:30

Jamie

Ik neem tzt natuurlijk wel een echte bril van de opticien en geen 2 euro model. Volgens mij kan ik hem ook gewoon declareren op de zorgverzekering, tot 100 euro per twee jaar.
Mijn zicht zit trouwens nog op 100%, maar vroeger rond de 150 (dat betekent niet dat ik dingen zie die er niet zijn, maar dat ik meer zag dan de gemiddelde persoon).

Marjoleine64

Marjoleine64

20-11-2015 om 22:30

Ook mijn eerste bril

Ook mijn eerste bril was niet erg sterk, ik meen -0.5 en -0.75. Ik was toen 16, en droeg hem alleen op school in de klas, en met TV kijken. Later ook in het verkeer. Een jaar of 5 en 2 brillen verder had ik -2.5 en kon ik niet meer zonder, ik heb toen een paar jaar lenzen gedragen totdat dat niet meer ging door hooikoorts. Niemand heeft mij ooit verteld dat verdere achteruitgang zou komen door gewenning. Ik heb nu alweer ruim 20 jaar bijna dezelfde sterkte, is misschien 0.25 veranderd (en wat cilinder). Wel sinds een jaar of 3 een leescorrectie (varifocus) erbij, die snel erger wordt... helaas. Ik ben alweer aan nieuwe glazen toe, of nu toch maar een aparte lees/beeldscherm bril ipv die hele dure varifocus glazen?

Moni

Moni

20-11-2015 om 22:32

-0,5 en cylinder kan zeker zichtproblemen geven

De cylinder versterkt het effect. Als je dochter een wow-reactie heeft dan zou ik haar een bril gunnen.
De sterkte is niet zo hoog dus ze kan zelf kiezen wanneer ze de bril prettig vindt.
Je man is waarschijnlijk veel jonger met een bril begonnen. Je kunt je oog maximaal trainen maar daar ga je nooit -7 compenseren.
Je dochter heeft pas laat last van bijziendheid. Dat groeit niet zomaar door,

Elske

Elske

20-11-2015 om 22:35

Niet

Toen mijn zoon -0.5 had vond de oogarts het niet nodig een receptje mee te geven. Te kleine afwijking. Nu met 16 heeft hij -2.25 en -3.25. In het verkeer natuurlijk niet veilig zonder bril, gymmen lukt bijvoorbeeld nog wel. Ogen gaan vooral achteruit tijdens de groeispurt, met 16 zijn de ogen van mijn (nog groeiende zoon) redelijk stabiel.

Ik heb zelf trouwens een leesbril van +1.25 (met cilinder) en heb m'n bril vaker niet op dan wel. Zonder kan ik m'n beeldscherm prima lezen, alleen 'n boek is wat lastiger (iets dichterbij). Nu met cilinder is vooral het schakelen onprettig (en 'n leesbril gaat toch op-af-op-af), volgende keer vraag ik of ze die er uit laten...

bloemetje

bloemetje

20-11-2015 om 23:32

doen

Ik zou het doen hoor. Mijn eerste bril was ook zoiets, en dat maakte echt verschil.

Sommigen hier vergelijken het met een leesbril (dat je ogen daar aan gaan wennen), maar dat is echt wat anders. Een leesbril heb je omdat de oogspieren niet meer goed werken. Het is feitelijk gewoon een vergrootglas.
Terwijl een gewone plus of min afwijking betekent dat de oogbol iets te lang of te kort is en daarom geen scherp zicht meer geeft. De bril corrigeert dat. Het 'werkt' dus anders.

En eerst naar de oogarts? Welnee, wat een onzin. Het zou daar dan wel erg druk gaan worden... Nee, dat is echt onnodig medicaliseren. Gewoon naar een goede opticien gaan, die is daar voor opgeleid.

Elske

Elske

20-11-2015 om 23:58

Vergelijking

Misschien niet helemaal duidelijk, maar ik vergelijk het juist niet met 'n leesbril. Ik vergeleek mijn afwijking (+1.25 lees) met 69er die aangaf dat ze met +0.5 lees al heel blij was. Dat heb ik dus niet, ik kan makkelijk zonder. Terwijl mijn zoon toen hij -1.25 had echt wel veel last had. Lezen kan je corrigeren door gewoon wat meer afstand te nemen, het bereik waarin je gehinderd wordt is met zo'n kleine afwijking maar heel klein.

Met 'n 16-jarige zou ik overigens ook niet naar de oogarts gaan, nergens voor nodig (tenzij de opticien het adviseert).

Katniss

Katniss

21-11-2015 om 00:22

Min of plus

Volgens mij is het wel verschillend met plus of min hoeveel je nog kunt zien zonder bril. Mijn oudste heeft +7 maar ze zou wel veilig de straat over kunnen steken. Met -7 is dat echt niet mogelijk.

Mijntje

Mijntje

21-11-2015 om 07:37

beoordelen

Tijd dus voor een bezoek aan de orthoptist en laat de beoordeling aan hem/haar over. Je schrijft of weet ook niet hoeveel de cylinder is.
Mijn zoon krijgt ook niet voor elke half minnetje nieuwe glazen en het duurde even voordat hij een bril moest, ondanks een kleine cylinder.
Je moet een oogafwijking van een kind/puber niet vergelijken met die van een volwassene, daar moet je een deskundige voor raadplegen.

Katniss....

Verschil tussen plus en min:

Je hebt oogspiertjes die dmv aanspannen je ooglens boller kunnen maken dan ie in rust is. niet platter....

Als jij min glazen hebt is je ooglens dus van nature te sterk ( of je netvlies is iets te ver weg.. Dat komt op t zelfde neer). Dat kunnen je oogspieren dus niet oplossen

Als jij plusglazen hebt is t verhaal omgekeerd. Je ooglens is van nature te zwak ( of je netvlies is iets te dicht bij). Bij ver weg kijken kunnen je oogspieren dat probleem nog welaardig oplossen door zich extra te spanningen de lens zo boller / sterker te maken. Als je dat erg veel doet krijg je trouwens hoofdpijn. Zo ontdekken mensen soms ook dat ze een bril nodig hebben...

Ingrid

bloemetje

bloemetje

21-11-2015 om 10:00

Mijntje

"Tijd dus voor een bezoek aan de orthoptist en laat de beoordeling aan hem/haar over."

Maar waarom? De dochter van 69er geeft zelf 'wow' aan. Daar heb je toch geen extra deskundige voor nodig om daar ook nog iets van te vinden? Het gaat niet om een zwaar medicijn ofzo met allerlei bijwerkingen.

Hortensia

Hortensia

21-11-2015 om 10:55

sterkte van de glazen

Ik kan heel goed begrijpen dat je dochter WOW! riep.

Als de opticien zegt dat het het verschil is tussen scherp en heel scherp, heb ik toch mijn vraagtekens. Ik begon 12 jaar geleden te brillen toen ik -0.75 plus ongeveer even groot cilindertje had en wist dat ik een bril nodig had omdat ik de verkeersborden niet meer kon zien en afslagen miste. Een opticien die beweert dat het het verschil is tussen scherp en heel scherp ziet mij niet meer terug als klant want die zou mij indirect voor leugenaar uitmaken. Jouw dochter gaf al aan dat ze waziger zag, en merkte duidelijk verschil.

Nu heb ik glazen die rond de -1,5 zitten plus een ongeveer even groot cilindertje. Niet bepaald sterk, zou je zeggen, en er zijn veel verzekeraars die die sterkte niet eens vergoeden.

Dat is vreemd, want zonder bril zie ik de wereld inmiddels als door matglas. Ik kan niets meer lezen dat verder weg is dan pakweg een halve meter. Ik zie bijvoorbeeld ook geen fietsers aankomen (auto's nog wel) omdat alles schimmig wordt.

Dus ja, een bril is helaas noodzakelijk. Ook met niet zulke sterke glazen.

En als mijn afwijking iets verandert (wat zo om de ca. 2 jaar gebeurt), al is het maar 0.25, dan merk ik dat omdat mijn migraine heftiger wordt.

Krullevaar

Krullevaar

21-11-2015 om 11:22

Mijn eerste bril

was met een sterkte van -0.75. Ik kon toen bij het afrijden eigenlijk niet de nummerborden lezen die je voorafgaand aan het examen moet kunnen lezen. Door een trucje is me dat toch gelukt, maar het geeft aan dat je zicht in het verkeer onvoldoende is. Daarna heb ik een bril aangeschaft.

Als je kind er blij van wordt en een wow effect ervaart, zou ik het wel doen. Het zal ook betekenen dat zij in de klas het bord beter ziet en zich daarvoor minder moet inspannen. Dat je voor je eerste bril naar een oogarts moet is overigens echt onzin.

Heb nu overigens toch al lang lenzen, want een bril bleek niks voor mij.

bloemetje

bloemetje

21-11-2015 om 11:36

niet overdrijven Hortensia

"Een opticien die beweert dat het het verschil is tussen scherp en heel scherp ziet mij niet meer terug als klant want die zou mij indirect voor leugenaar uitmaken."

En als een opticien bij deze sterkte roept dat je absoluut aan een bril moet, dan krijgt hij het verwijdt hij te commercieel is en vooral zoveel mogelijk brillen wil verkopen.

Ik denk dus dat je nogal overdrijft. Niermand heeft het over 'leugenaar', dat verzin je er zelf bij. Bovendien baseer je je nu op een los zinnetjes geschreven tekst. Terwijl je in in real life al minstens een half uur persoonlijk met de opticien hebt doorgebracht.

Een beetje nuance dus.

Xinix

Xinix

21-11-2015 om 12:04

Accomodatievermogen

Katniss je verliest je accomodatievermogen niet door een leesbril te dragen maar door het stugger worden van je ooglens door je toenemende leeftijd. Zelfs de sterkste oogspieren kunnen die stugheid op een bepaald moment niet meer overwinnen en je krijgt je lens dan niet meer bol gemaakt.
Oogspieren zijn spieren en die kun je trainen. Met sterkere oogspieren kun je iets langer accomoderen ( bol maken) dan met minder getrainde oogspieren. Dan stel je de leesbril ietsje uit maar komen doet dat toch. Je kunt dus kiezen of je moeite doet met turen en hoofdpijn ( spiertraining = afzien anders traint er niks) of voor gemak gaat en gewoon lekker ontspannen gaat lezen met een leesbril. En die bril is er dan iets eerder ja. Nou en, zou ik zeggen.
En voor 69er, je man heeft ongelijk als hij denkt dat je ogen lui worden van een min-bril. Zie ook het verhaal van Ingridt.

Katniss

Katniss

21-11-2015 om 12:13

Xinix

Ik kan me voorstellen dat spieren ook aan kracht verliezen als je ze niet meer gebruikt. De vraag is natuurlijk of dat erg is in dit geval. Ik wil juist graag een leesbril, want vind dat leuk staan. Maar wat in het vat zit verzuurt niet, en ik heb nu alleen moeite met het lezen van heel kleine lettertjes op een gekleurde achtergrond (zoals verpakkingen).

Hortensia

Hortensia

21-11-2015 om 13:07

bloemetje

Wat is schreef is geen feit, maar slechts mijn bescheiden mening.

Ik ben het wel met je eens dat een opticien die mij absoluut aan de bril wil hebben als ik daar het nut niet van zou inzien, net zo vervelend is. Want uiteindelijk bepaal ik dat nog altijd zelf

Laat ik het wat genuanceerder uitdrukken: als een opticien mij zou vertellen dat mijn eerste bril (met heel lage sterkte) het verschil was tussen scherp en heel scherp, terwijl ik persoonlijk iets heel anders merkte, dan voel ik mij niet serieus genomen.

En een pubermeisje dat een wow-reactie geeft, wekt bij mij de indruk dat bij haar het verschil ook iets groter is dan het verschil tussen scherp en heel scherp.

Zo genuanceerder gezegd?

Mijntje

Mijntje

21-11-2015 om 14:12

eerste keer

Ik zou de eerste keer, ook bij een puber, toch een oogmeting willen van een 'echte' orthoptist, ook de oogarts kijkt dan even mee. Als alles verder goed is kan er daarna prima bij een opticien worden opgemeten.

Ik vind -0.5 wel erg weinig, nu weet ik niet hoe groot die cylinder is, maar ik heb meer vertrouwen in het oordeel van een orthoptist dan in een opticien (die natuurlijk gewoon wil verkopen en lager opgeleid is)
Mijn eerste bril was trouwens met -1 en -1,5, zonder cylinder.
Ik snap dat iedereen haviksogen wil hebben, maar zou niet weten wat wijsheid is.

Jamie

Jamie

21-11-2015 om 14:17

-0,5

Mijn zoon is in groep 7 en in de brugklas getest in het ziekenhuis omdat beide keren de leerkracht aangaf dat dat nodig zou zijn. Hij kwam ook met ongeveer deze waarde terug en de onderzoeker zei dat het niet nodig is om daarvoor een bril te nemen tenzij zoon dat wilde.

Angela67

Angela67

21-11-2015 om 14:30

ziekenhuis tot 12 jaar

dat wordt hier in het dichtstbijzijnde zkhuis gehanteerd. Dus na 12 jaar opticien omdat die metingen prima zijn voor ogen die volgroeid genoeg zijn. Ogen meten tot 12 jaar vereist druppels (alleen daarom al dus arts en niet alleen opticien) en wellicht ander soort expertise. Waarom weet ik niet meer, maar vond het plausibel
gr Angela

Tijgeroog

Tijgeroog

21-11-2015 om 14:33

Heel scherp

Heel scherp is toch fijner dan scherp? En je dochter vindt het Wow. Lijkt me duidelijk...

Katniss

Katniss

21-11-2015 om 14:51

Misschien

Misschien lijkt het haar ook wel gewoon 'wow' om een bril te hebben. Naar verluidt is een op de vier metingen door een opticien onjuist. Ik zou dus (met een kind) toch naar een orthoptist gaan, of minstens een tweede meting elders laten doen.

Xinix

Xinix

21-11-2015 om 17:11

Die spieren

Met een leesbril is het niet meteen zo dat je je oogspieren helemaal niet meer gebruikt. Je compenseert alleen voor het stukje dat je lens niet meer wil, verder gebruik je je resterende accomodatie en dus je oogspieren nog gewoon.

69er

69er

21-11-2015 om 19:08

Doen

We gaan binnenkort een bril uitzoeken en bekijken hoe vaak ze deze gaat dragen. Ik denk dat dit de beste graadmeter is.

Basje

Basje

21-11-2015 om 19:20

Brilsterkte

Ik zit met precies dezelfde vraag maar dan over plus sterktes van de week mijn zoon en dochter (9,5 en 12) meegenomen naar mijn optometrist. Dochter heeft erg vaak ( paar keer per week) hoofdpijn bij het leren en zoon lijkt bij vermoeidheid oog weg te draaien, man en ik hebben allebei een bril, dus even nakijken leek me wel oke.

Zoon heeft +0,75 (eigenlijk + 1 maar de optometrist wil zijn ogen niet te veel sterkte geven) en dochter +1 nodig volgens de meting. Mijn dochter wil geen bril en zegt dat ze alles goed ziet. ' die mensen willen nu eenmaal brillen verkopen mam'

Vanaf welke plus sterkte is volgens jullie een bril verstandig bij het leren/ lezen?
Is het voor hen overdreven om nu al aan de bril te gaan?

Katniss

Katniss

21-11-2015 om 19:36

Plus

Bij zulke jonge kinderen, onder de 13, zou ik dus zeker naar de orthoptist gaan. Bij mijn dochter werd op haar 14e door de opticien +3 gemeten, terwijl ze bij meting na druppelen, door de orthoptist, +7 heeft (met cilinder van -1)! Zo goed kunnen kinderen dus accommoderen.

Angela67

Angela67

21-11-2015 om 19:44

basje

ga gewoon naar het ziekenhuis en laat het meten!
(verwijzing door huisarts misschien nodig)?
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.