Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mausie

Mausie

16-02-2015 om 09:59

brandend maagzuur en eet drink gewoontes

Als ik in het weekend een paar glazen rode wijn drink bij het eten krijg ik snachts last van maagzuur wat omhoog komt. Pijn in mijn keel, het brand echt vreselijk en een vieze smaak in mijn mond. Echt niet fijn, ik slaap dan heel slecht en ben de volgende dag kapot.
Ik heb wel bepaalde gewoontes waar ik aan twijfel of die wel goed zijn voor mijn maag en dus algehele gezondheid.
Drink altijd koffie op mijn lege maag. Per dag ongeveer 6 koppen koffie. Drink elke avond bij het koken een glaasje wijn. Is dit echt zo slecht en moet ik de koffie en wijn maar helemaal laten staan? Totaal 2 glazen wijn per dag in het weekend 3 a 4 glazen. De mensen om mij heen drinken (vrienden, collega's familie etc.) veel meer dan ik en vinden dat ik niet teveel drink. Het is natuurlijk voor mij wel een makkelijke reden om zo lekker door te gaan. Het wordt al gauw saai gevonden als ik na 2 glazen zeg dat ik genoeg heb gehad en doe maar wat fris. Toch geeft mijn lichaam een signaal dat ik verkeerd bezig ben. Wat zou helpen om van die maag klachten af te komen en ben ik echt verkeerd bezig wat koffie en alcohol betreft?

Barvaux

Barvaux

16-02-2015 om 10:09

tja

Elke dag 2 alcoholische dranken en in het weekend 3 of 4 vind ik al niet meer normaal. Jij hebt toch niets te maken met wat anderen doen? Meer dan twee glazen per dag lijkt al op een alcoholprobleem...

Paddington

Paddington

16-02-2015 om 10:13

Koffie

op een lege maag is niet zo goed. Beter is dan om i.i.g. te beginnen met een glas water.

Verder zou ik ermee naar een huisarts gaan. Het kan zijn dat je overgevoelig bent voor bepaalde stoffen in wijn, maar het kan ook zijn dat je last hebt van een bacterie die o.a. een maagzweer kan veroorzaken. Verder zijn er nog heel veel andere problemen die je met je maag kunt hebben. Vooral als je het zo vaak hebt, zou ik ermee naar een arts gaan.

Persoonlijk gebruik ik echt niet elke dag alcohol. Het saai gevonden worden door vrienden als ik minder drink, zou ik naast mij neerleggen. Vinden ze je alleen maar gezellig als je drinkt?

Hadewich

Hadewich

16-02-2015 om 10:15

Nou...

Als jij er last van hebt, heb je er last van. Zo simpel is het. Probeer eens een paar dagen of een week zonder wijn, kijk of dat scheelt. Koffie langzaam afbouwen en kijken of dat scheelt. Als je namelijk ineens stopt met koffie drinken als je zoveel koppen per dag drinkt, kun je flink hoofdpijn krijgen.

En ik vind wel dat je echt veel alcohol drinkt. Voor een vrouw mag volgens mij 1 glas per dag. Ik dacht trouwens dat dat ondertussen wel eens over was, dat volwassenen je saai vinden als je geen wijn meedrinkt (terwijl je al 2 glazen op hebt!!!)

Dus:ja, je drinkt te veel alcohol. Je drinkt ook te veel koffie. Grote kans dat je klachten daar vandaan komen!

Astrid

Astrid

16-02-2015 om 10:24

Kijk het is zo eenvoudig.

Stop 2 weken met koffie en alcohol en kijk of je het dan niet hebt. Zo niet dan weet je waar het aan ligt. Zo ja dan ga je naar de huisarts.

Ja, je drinkt vrij veel en verkeerd blijkbaar in een omgeving waar nóg meer drank normaal is.

Mikke

Mikke

16-02-2015 om 10:30

Ik drink...

Ik drink helemaal geen wijn (alcohol) en word nooit saai gevonden. Dat is óf je eigen beleving, of je moet je grenzen duidelijker stellen. Mij interesseert het sowieso weinig wat andere van mijn drinkgedrag vinden

Je drinkt inderdaad wat teveel en zowel wijn als koffie kunnen voor maagklachten zorgen. Ik zou gewoon eens wat minderen, dat wijntje bij het koken bijvoorbeeld.. dat lijkt me de makkelijkste om te laten staan, en laat op de avond ook geen wijn meer drinken. Een wijntje bij het eten lijkt me geen probleem. Koffie misschien ook wat minderen, of in elk geval niet meer drinken op je lege maag.

Richtlijn voor vrouwen: 1 standaard glas per dag, nooit meer dan 3 achter elkaar en minimaal 1 dag per week zonder alcohol.

Hanne.

Hanne.

16-02-2015 om 10:30

veel en last

Ik kan me alleen bij de rest aansluiten. Als je er last van hebt dat stop je toch. Of is de sociale druk zo hoog dat je liever wijn drinkt en 's nachts wakker ligt van het maagzuur dan dat je over gaat op het water/cola/appelsap/thee.

En verder vind ik inderdaad de alcohol consumptive hoog. 2 glazen per dag en in het weekend 3-4 zit je op 16-18 glazen per week.

Advies is max 1 glas per dag voor vrouwen en 2 voor mannen. Daar zit je in beide gevallen boven.

Wat je familie/vrienden/collega's doen is niet relevant. Dat ze opmerkingen maken is ronduit ongepast. Hoezo is het saai als je fris drinkt. Jij bent toch ook met fris heel gezellig? Of zijn zij alleen gezellig als ze alcohol drinken. Dan is het vast erg saai op het werk.

Oli

Oli

16-02-2015 om 11:45

Overgewicht

Ik weet natuurlijk niet wat jouw gewicht maar ik zal mijn ervaring toch maar even hier neerzetten. Vroeger woog ik teveel, op mijn zwaarst 114 kg. Ik had enorm last van maagzuur. Ik sliep zo slecht en zat vaak rechtop of moest opstaan omdat het zo opspeelde. Allerlei medicatie geprobeerd maar niks hielp echt. Ik dronk heel veel thee en dacht dat het daar aan lag. Geminderd maar dat maakte niks uit.
Toen heb ik een maagverkleining laten doen en toen ik na een tijdje flink afgevallen was, was het maagzuur ook weg. Verklaring van de arts was dat het vet ook om de maag zat en zo het maagzuur de verkeerde kant op duwde. Ik drink nu nog meer (zwarte) thee dan vroeger omdat ik dat het beste verdraag en heb nooit meer last gehad van maagzuur. Dus aan de thee lag het niet maar duidelijk wel aan het overgewicht.
Dus als je te zwaar bent, is afvallen misschien een optie. Zelfs als je maar een paar kilo te veel weegt kan het misschien net je maag en slokdarm in de weg zitten.

proberen

Bij maagzuur problemen is het eerste dat geadviseerd wordt om weg te laten, jawel: koffie en alcohol. Dus ik zou dat gewoon eens een paar weken proberen.
En niet gezellig? Tja, hoe gezellig is het voor jou dan om al die klachten te hebben dan?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-02-2015 om 15:46

Teveel

Ik denk dat je het zelf ook wel beseft: je drinkt teveel koffie en zeker te veel alcohol. De klachten die je noemt staan daar direct mee in verband. Als je gezondheid je lief is zal je dus je koffie- en met name je alcoholgebruik drastisch moeten inperken. http://www.alcoholhulp.be/alcohol-slokdarmontsteking http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/kan-alcohol-kanker-veroorzaken/
http://www.alcoholondercontrole.nl/2158/Maag-en-alcohol-en-maagklachten.html
En wat je omgeving doet of zegt moet je naast je neerleggen. Dat zij onverantwoord veel drinken is hun probleem; laat het niet het jouwe worden, zijn en blijven. Ik drink sinds 8 jaar helemaal geen alcohol meer en voel me daar kiplekker bij. En ik ben er niet ongezelliger door geworden. Als je moeite hebt om te minderen/stoppen met de alcohol en/of de klachten blijven bestaan, ga naar je huisarts.

middenrif

Ga naar je huisarts ! De klachten die jij noemt had ik ook (drink geen alcohol).Na onderzoek bleek dat ik een breukje in mijn middenrif heb. Heb er nu, met medicijnen, nauwelijks last meer van.

Katniss

Katniss

17-02-2015 om 19:52

Nou...

Misschien is zoveel wijn in Canada heel gebruikelijk, maar hier wordt het als probleemdrinken gezien als je 2 glazen per dag en in het weekend nog meer drinkt. Daarbij snap ik ook niet zo goed waarom je dat blijft doen terwijl je weet dat je er last van krijgt.
Ik ben dol op melk maar kan er absoluut niet tegen. Daar baal ik best wel van, maar als ik heel af en toe eens iets vla-achtigs heb ik er twee dagen 'plezier' van dus ik moet dat ook gewoon niet doen.
Ik drink tegenwoordig amper nog alcohol, en eigenlijk mis ik het niet zo (al is het wel lekker om af en toe een wijntje te nemen).

Mausie

Mausie

17-02-2015 om 21:40

hmm...

Het kan inderdaad geen kwaad om een tijdje niet te drinken. Bedankt dat jullie me hebben laten schrikken anders blijf ik maar zo door gaan met ongezond leven. Gisteravond begonnen met geen wijn of andere alcohol. Koffie heb ik teruggebracht naar 2 kopjes en niet op een lege maag. Trouwens heel slappe koffie . Het valt echt niet mee. Ik heb zo het gevoel dat ik iets mis en voel me somber. Zo'n behoefte aan een wijntje en liters koffie. Ik baal dat ik er nu de hele tijd aan denk. Zo van zou toch gezellig zijn een glaasje wijn. Toch doe ik het niet. Ik heb kruidenthee met venkel gezet. Ik kijk het 2 weken aan of het niet drinken van koffie en alcohol effect heeft, zo niet dan ga ik naar de huisarts. Ik hoop dat ik het vol kan houden......

Marjoleine64

Marjoleine64

17-02-2015 om 21:45

Waarom niet gewoon proberen?

Ik sluit me aan bij de anderen: wat let je om het gewoon een paar dagen te proberen? Minder koffie (en niet meer op nuchtere maag), en door de week geen alcohol? Je merkt snel genoeg of dat verbetering oplevert. Ik drink ook op werkdagen soms wel 6 kopjes koffie, maar niet op nuchtere maag, en vrijwel geen alcohol (soms bij een etentje). Nergens last van, alleen soms hoofdpijn in het weekend als ik minder koffie drink. Ook al een signaal dat de hoeveelheid op werkdagen eigenlijk teveel is.

Mausie

Puur het feit dat je het moeilijk vindt om even geen wijn te drinken, lijkt mij een goede reden om het voorlopig te laten.
"Ik baal dat ik er nu de hele tijd aan denk." Dát vind ik ietwat zorgelijk, niet zozeer het aantal glazen per dag/week. Of het invloed zal hebben op je klachten weet ik niet, dat ondervind je nu vanzelf. Verder denk ik dat je last hebt van lichte ontwenningsverschijnselen, dat sombere gevoel is na een of twee weken vast minder.

Wb koffie: waarom probeer je niet een andere variant koffie, bijv koffie verkeerd? Béétje koffie, veel warme melk, als je dat leert lekker vinden (na drie koppen ben je er ws al aan gewend), scheelt dat ook al iets denk ik.

Precies

Je mag best koffie, maar kies dan voor een Latte of zo. Iets milder.

De reacties op 2 glazen wijn per dag vind ik wat overtrokken. 1 glas wijn per dag zou juist goed zijn voor je gezondheid volgens diverse onderzoeken en met 2 ben je ineens een probleemdrinker. Volgens mij doen best veel mensen dat zonder in de problemen te komen. Ik zou ook wel willen, maar doe het niet vanwege de calorieen dus voor mij geldt: alleen vrij/zat/zon.

Denk ook dat je moet opletten wat je eet. Sommige mensen krijgen brandend maagzuur van pittig eten of heet eten (dat laatste qua temperatuur). Voor mijn partner is bijv. hete soep een no-go. Hij moet echt wachten tot het een beetje is afgekoeld.

meisje

Dat een glas wijn per dag gezond zou zijn is allang weer achterhaald. Zeker voor vrouwen is het juist niet zo, want het verhoogd de kans op (o.a.) borstkanker. Ook al bij 1 glas per dag.
Verder is het niet goed om elke dag te drinken, omdat je zo wel afhankelijkheid creëert. Je kunt lezen dat Mausi dit nu ze gestopt is ook zo ervaart.

http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/15-12-2014/hoe-gezond-is-rode-wijn/

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/hoe-rode-wijn-ten-onrechte-aan-zijn-goede-naam-kwam~a3751866/

http://www.nu.nl/gezondheid/2339925/glas-wijn-per-dag-juist-ongezond.html

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 11:11

precies

1-2 glaasjes gaat nog maar niet elke dag. In plaats van dat TS niet elke dag drinkt doet ze er nog een schepje bovenop in het weekend.

Sukran

Sukran

18-02-2015 om 12:36

Mausie

Is je Engels redelijk? Als je wat motiverends wilt lezen, over tijdelijk (?) zonder alcohol: https://www.hellosundaymorning.org

Ik ben zelf van regelmatige drinker naar geheelonthouder gegaan, omdat ik zoveel last had van m'n gewrichten en het idioot van mezelf vond, dat ik iedere dag aan alcohol dacht. Dronk niet eens iedere dag, want mezelf op een gegeven moment opgelegd dat ik alleen in het weekend wat mocht drinken, maar het was wel ie-de-re dag in m'n gedachten. Op papier geen alcoholist maar drankgebruik zat zo in m'n leven ingebouwd, daar wilde ik eigenlijk wel vanaf. De bovengenoemde site heeft me destijds de nodige motivatie gegeven.

Jippox

Of wijn goed of slecht voor je gezondheid is, is nog steeds onderwerp van discussie en geen uitgemaakte zaak. Er stond vrij recent nog een onderzoek in de krant dat het tegendeel beweerde. Vaak hangt de uitkomst van een dergelijk onderzoek af van in wiens opdracht het is uitgevoerd. De waarheid zal ergens in het midden liggen.

inderdaad

Zoals je ook in de links kunt lezen is veel onderzoek met positieve uitkomst gefinancierd door de alcohol-industrie....

Mausie

Mausie

19-02-2015 om 08:53

Gisteravond

Rond half 6 enorm onrustig en verlangde enorm naar een glaasje. Toen nog eens jullie reacties gelezen en verder gekeken op de sites. Vooral de info dat rond het tijdstip dat je normaal een wijntje neemt je lichaam zich al voorbereid. Hartslag gaat omlaag etc heeft me doen inzien dat de onrust die ik voel vooral te maken heeft met dat ik het gewend ben en dus mijn hartslag dan lager is en ik me dan niet goed voel. Ik heb doorgezet maar het was nog zwaarder dan gisteravond. Ik ben heel vroeg gaan slapen. 22:00 echt vroeg. Ik voel me nu heel erg goed. Normaal is de ochtend voor mij niet fijn. Zooo moe. Nu ben ik dus voor het eerst vol energie . Ik ga echt doorzetten. Vroeger ben ik ook gestopt met roken, was ook heel moeilijk maar toch doorgezet. Nogmaals bedankt voor het mij in laten zien dat ik verkeerd bezig ben.

Hee wat goed!

Nog even en we krijgen je aan het hardlopen

Serieus: hou het idd een tijdje vol en je zult merken dat die onrust verdwijnt. Tis ff omschakelen.

Alti

Alti

25-02-2015 om 10:06

Mausie!

Je bent goed bezig en merkt nu al de voordelen (heldere ochtend). Hou vol, je bent goed op weg naar een gezonder leven!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.