Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moeder

Moeder

23-10-2016 om 22:16

Bovenkaak

Morgen ga ik naar de tandarts voor de halfjaarlijkse controle en dan vraag ik het ook maar eerst even hier checken of iemand het zelf heeft meegemaakt.
Kan je bovenkaak doorgroeien? Ik heb namelijk het idee dat mijn bovenkaak meer naar voren komt met de jaren. Ik moet nu echt bewust mijn lippen goed om mijn boventanden heen vouwen anders staat mijn mond open. Dat had ik vroeger niet. Maar kan dat eigenlijk wel?
Als ik google vind ik de meest bizarre kaakproblemen maar niet wat ik zoek

Kaaskopje

Kaaskopje

23-10-2016 om 22:27

Ik ken het niet

Kan het zijn dat je onderkaak juist geslonken is?

Moeder

Moeder

23-10-2016 om 22:43

Oww

dat zou natuurlijk ook kunnen. Daar heb ik nog niet aan gedacht. Maar als ik dat google kom ik alleen slinken na het trekken van alle tanden tegen. En ik heb nog alles. Op eentje na dan.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-10-2016 om 23:09

Mogelijk wil de tandarts een foto (laten) maken.

Daar kunnen jullie dan op zien wat er aan de hand is.

Vogel

Vogel

25-10-2016 om 07:50

En?

Wat zei de tandarts? Ik ben nu wel benieuwd.
Overigens zet ik in op een slinkende onderkaak. Ik heb rond mijn veertigste nog een beugel gehad omdat ik me steeds meer stoorde aan mijn rommelige ondergebit. De tandarts vertelde toen dat bij het ouder worden de kaak wat krimpt, wat in mijn geval dus tot toenemend ruimtegbrek leidde. Blijkbaar gaat dat onder dus harder dan boven. Maar wat zei jouw tandarts?

Moeder

Moeder

25-10-2016 om 10:21

Tandarts

Gisteren was ik dus bij de tandarts en misschien lag het aan hoe ik de vraag stelde maar hij keek een beetje vreemd. Ik vroeg of het kon dat je kaken langer of korter worden. Dat kan dus niet volgens hem. Hij dacht dat het aan minder speeksel lag, dus dat je mond droger is. Na de controle begon hij over mijn brug. Door een ongeluk als kind heb ik boven een brug van 4 tanden. Die is door een andere tandarts gemaakt en ik ben er zelf ook niet heel gelukkig mee. Te grote tanden en te wit. Maar de tandarts gisteren vond ook dat die brug wat ver naar voren komt. Maar die brug zit er al jaren dus waarom ik de laatste maanden dat gevoel van die langere kaak heb is dan ook niet logisch.
Dus ik laat het maar tenzij het gevoel echt erger wordt. Ik heb trouwens wel vaak een droge mond en keelpijn dus dat met dat speeksel zou kunnen kloppen.
Ik heb trouwens ook rond mijn 40e een onderbeugel gehad. Mijn tanden gingen steeds schever staan en dat was ook lastig met poetsen maar het was voornamelijk voor de mooi

Vogel

Vogel

25-10-2016 om 18:44

Okee

Het klinkt alsof je het beste de loterij kunt winnen zodat die brug vervangen kan worden. Maar wel. Reemd inderdaad dat je er de laatste tijd pas last van hebt.

Mijn beugel was ook voor de mooi hoor. Ik heb een vrij smalle kaak met te weinig plek voor alle elementen. Een snijtand stond wat achter de rest, en ik had het idee dat dat steeds erger werd. Wat dus met de verklaring van slinkende kaken zou kunnen. Die ene tand is getrokken en nu is het weer een strak rijtje.

Moeder

Moeder

25-10-2016 om 22:11

Loterij

Die brug was erg duur. Ik had toen een verzekering waarbij ik de vergoeding van mijn man en mij bij elkaar kon optellen en daar heb ik zelf nog een flink bedrag bijgelegd. De vorige brug heeft maar 12 jaar gehouden en ik hoop eigenlijk dat deze heel wat langer mee gaat. En vervangen zit er niet meer in, de financiële toestand is nogal veranderd sinds de vorige keer. Dus dat wordt aankijken of de loterij winnen inderdaad
Sowieso, als ik bedenk wat ik in al die jaren al uitgegeven heb aan mijn gebit Daar had ik een mooie (kleine) auto voor gehad. Stifttand, plaatje, brug, plaatje, andere brug, brug met 2 tanden, brug met 4 tanden, weer een brug met 4 tanden en dan heb ik het nog niet eens over alle vullingen, wortelkanaalbehandelingen en de beugel. Echt, ik heb geen geluk wat dat betreft. Maar ik ben blij dat ik de meeste van mijn tanden nog heb Een kunstgebit is ook niks

Vogel

Vogel

26-10-2016 om 08:00

Origineel

Gisteren was ik bij de tandarts, ik schrik dan toch altijd een beetje als hij de röntgen van mijn gebit op zijn scherm zet. Er is weinig origineels meer over: vullingen, kronen en een implantaat (het duurste wat ik in mijn mond heb).
Twee keer een beugel gehad, voor de eerste moesten twee kiezen getrokken worden, voor de tweede dus een voortand. En dan ontbreekt er achteraan nog een kies. Mocht die loterijprijs bij mij vallen, dan wordt dat ook ooit nog een implantaat.
Mijn melktanden zaten ook vol vullinkjes. En ik poets echt goed. Gewoon pech dus. Mijn pubers hebben een gaaf gebit; het is dus gelukkig niet erfelijk.

Triva

Triva

26-10-2016 om 08:35

moeder

'Een kunstgebit is ook niks'

Tja, die zal toch ook wel heel wat beter zijn dan in de jaren zestig en dan had je in ieder geval die kleine auto

Serieus: hoe zit een kunstgebit eigenlijk in 2016?

Even zo

Even zo

27-10-2016 om 09:41

Kunstgebit is een drama

Mijn man heeft sinds ruim een jaar een kunstgebit boven en onder wegens ernstige parodontitis. Dit is vanaf het begin een drama geweest. Heel veel moeite gehad om te wennen, pijn, steeds blaren in zijn mond. De tandarts was steeds lief en heeft talloze keren de beide gebitten bijgewerkt, enkele malen gerebased maar het kwam niet goed. Vervolgens doorgestuurd naar een speciaal centrum in het ziekenhuis waar weer twee nieuwe gebitten zijn aangemeten en dat zit wel wat beter maar geweldig is het nog steeds niet. Hij denkt nu na over een klikgebit maar vreest dat dat misschien ook tegenvalt.
En dat heb ik het nog niet eens over de eigen kosten gehad. We hadden er een heel leuke vakantie van kunnen gaan vieren.

Het went

Mijn eerste gebit had een 'wandelend' ondergebit. Na eindeloos gedoe met de zorgverzekeraar om een klikgebit te kunnen aanschaffen werd het toch een gewoon nieuw gebit.
En dat zit prima. Voorlopig geen behoefte aan een klikgebit. Het is even wennen met inhouden, in het begin heb je soms gewoon 'spierpijn' op een gegeven moment en wil je dat ding uit.
Ook moet je even opletten waar je kracht zet op het eten.
Maar dan kan ik er ook echt weer alles mee, ook appels eten, nootjes, kluiven. En dat heb ik echt jarenlang niet gekund.
En bovendien had ik ook een waardeloos gebit vanaf mijn jeugd, geen eer aan te behalen, maar het zag er wel aardig uit, ondanks vullingen.
Toen het op een gegeven moment massaal los ging zitten vanwege mijn chronische ziekte of medicijngebruik, en ik moest geopereerd worden en dat doe je niet met losse tanden, ze vielen er soms gewoon uit, heb ik de knoop doorgehakt.
Eigen gebit zit beter, uiteraard, maar het went. Ik kan niet meer zonder.

Moeder

Moeder

27-10-2016 om 13:17

Vogel

zulke foto's heb ik ook. Geen implantaat maar wel een paar tanden die ik mis. Een kunstgebit is voor mij de allerlaatste optie. In mijn omgeving zie ik daar een hoop ellende mee. En weg is echt weg. Dan maar blijven stutten en plamuren

Anno

Anno

31-10-2016 om 10:59

Gewoon

Ik denk zoals het hoort en was maar dan mooier; niet meer zo recht afgesneden als vroeger, beter opgevuld, mooiere tanden, maar nog steeds een vervanger en dat is nooit zo optimaal als een eigen gebit qua afbijten of kauwen. Ik kan er alles mee kauwen maar eigen tanden zijn scherper en eigen kiezen malen beter.
Ik heb zelden last van blaartjes, zit redelijk vacuüm.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.