Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ellen

Ellen

13-07-2014 om 20:49

Bocht in slokdarm

Sinds een paar maanden heb ik slikproblemen, de huisarts stuurde me door naar de internist en die heeft foto's laten maken van de slokdarm. Het blijkt dat er een bochtje zit in de slokdarm. Het voedsel gaat er dus nog wel door, maar dingen zoals brood, aardappelen gaat gewoon lastiger, ik moet soms meerdere keren slikken voor het eten echt weg is. De internist weet er geen goede raad mee, mijn dossier is doorgestuurd naar een andere internist en een chirurg met de vraag: wat moeten we hier mee? En de artsen weten het ook niet. Oorzaak? Geen idee. Kan het kwaad? Geen idee, zolang het eten er nog door kan, zeker niet. Oplossing? Geen idee. En daar zit ik dan. Terug naar de huisarts die het ook niet meer weet. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat was jouw oplossing? Welk ziekenhuis? Ik voel me zo onzeker!

Even afwachten

Vervelend Ellen dat de internist zich zo vaag uitdrukt en weinig weer wat er nu verder gaat gebeuren. Slik problemen kunnen heel veel oorzaken hebben, vaak is het een goedaardig kwaaltje. Vervelend is wel dat het soms een probleem is dat een chirurg op kan lossen en soms een probleem is dat een gastro-enteroloog of soms zelfs neuroloog kan oplossen.

Als je afvalt of je vaak verslikt zodat je moet hoesten zou ik je huisarts vragen of hij kan zorgen dat de chirurg je een eerdere afspraak aanbiedt, anders zal je waarschijnlijk gewoon even rustig moeten afwachten wat er gaat gebeuren.

Ik neem aan dat de sliktest waar je het over had zo'n test was waar je een drankje moet drinken terwijl ze foto's maken? Hebben ze al een endoscopie gedaan (camera inslikken zodat ze de slokdarm/maag/12 vingerige darm kunnen bekijken)? Dat ligt waarschijnlijk nog wel in het verschiet als dat nog niet gedaan is.

Even rustig ademhalen, het kan aan zoveel onschuldige dingen liggen dat je niet gelijk in de paniek hoeft te schieten maar vervelend is dit soort onzekerheid wel!

Mariel

inderdaad zoals Mariel zegt.

Heb geduld. Raak niet meteen in paniek. Het slikprobleem is zeker een probleem, maar zoals je vertelt wordt er al door meerdere artsen naar gekeken.
Wacht rustig hun oordeel af en probeer tot die tijd evt te vragen of je eerder een vervolgafspraak mag krijgen.

K. Dootje

K. Dootje

17-07-2014 om 15:25

Ongerust

Ik kan me goed voorstellen dat je ongerust bent. Je bericht geeft me het gevoel van 'en ze stonden erbij en keken ernaar.' Ga je naar een universitair ziekenhuis? Anders is dat nog een optie. Minder gekende zaken komen vaak daar terecht.

Om de onrust te beperken zou ik vooral héél duidelijke afspraken vragen over de volgende consultatie: wanneer mag je gaan of bellen om te luisteren of er al nieuws is van de artsen aan wie de chirurg raad vroeg bijvoorbeeld.

Veel succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.