Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bloedverdunners

Ik heb net een tweede hartinfarct achter de rug vanwege bloedverdunners.
Ik had een afspaak bij de tandarts op jl 6feb ik moest 3 dagen van te voren stoppen om mijn bloedverdunner in te nemen vanwege het trekken van een kies, ben dus op jl 4feb gestopt
Kreeg op jl 5feb een tweede hartinfarct, in een kritise toestand naar EMC gebracht en gelijk gedotterd.
Er zat een stolsel in de stent dus de stent moest vervangen worden door een andere stent.
Conclusie was dat de bloedverdunner die is steeds gebruikt heb aan de lichte kant is geweest.
Heb nu na de tweede infarct een bloedverdunner er bij en is tevens ook levens lang.
Het trieste van alles vind ik wel dat je zoiets eerst moet mee maken voor ze weten wat er aan de hand is

Puck

Puck

12-02-2014 om 09:15

Vaak gaat het goed

ER zijn hele hordes mensen die bloedverdunners gebruiken en die moeten stoppen voor een operatie waarbij het wel goed gaat gelukkig. DAt het bij jou anders is is heel naar, maar denk ik eerder uitzondering dan regel. Beterschap, ik hoop dat je snel herstelt.

jolanda w.

jolanda w.

12-02-2014 om 10:00

schrikken

Hallo,

Jee je zult je rot geschrokken zijn. Tijdelijk stoppen met bloedverdunners vind ik altijd eng, ook al gaat het bijna altijd goed. Begrijp ik het goed als je van Ascal naar Sintrom of fenproucoumal bent gegaan?
De arts in het ziekenhuis probeert altijd de beste keus aan antistolling bij een patient te zoeken, soms blijkt het achteraf toch anders gemoeten. En laat nou net dat ene stomme stolseltje ertussen door glippen. Ik zelf had het na de bevalling, 1 dag stoppen met antistolling en de volgende dag een longembolie. Het komt bijna niet voor maar je zal net degene zijn die dat overkomt. Dan kan het bij anderen wel altijd goed gaan maar jij zit nu er mee..
Ik wens je sterkte en beterschap

Karola

Karola

18-02-2014 om 16:35

mag ik aansluiten?

Mijn man ligt in het ziekenhuis en het ziet er naar uit dat hij een tijd bloedverdunners moet gaan gebruiken, acenocoumarol. Nou heb ik even gegoogled (weet ik, moet je niet doen) en ik lees dat je dan iedere keer naar de trombosedienst moet voor controle en dat dat b.v. in de vakantie nogal lastig is. Wij hadden het plan om in het voorjaar een keer en in de zomer weer naar Frankrijk te gaan, is er iemand hier met ervaring of dat kan en hoe dat dan moet? Ik zou het wel graag door laten gaan!
En waar ga je nog meer tegenaan lopen in het dagelijks leven, hoe zit het b.v. met werk als je iedere keer bij de trombosedienst moet zijn? Mijn man carpooled, dat zal dan vaak ook niet gaan schat ik.

Druif

Druif

18-02-2014 om 18:07

Karola

Met vakanties kan vaak wel rekening worden gehouden, vooral als je goed 'ingeregeld' bent.

En misschien kan hij naar een trombose dienst in de buurt van zijn werk? Ik weet niet hoor, maar ik kan me dat zo maar voorstellen.

trombosedienstmedewerker

trombosedienstmedewerker

18-02-2014 om 21:35

Karola

Ik werk op de administratie bij een trombosedienst, dus ik weet er wel iets van. Als iemand net begint met acenocoumarol moet er vaak 2 keer in de week geprikt worden. Als je goed ingesteld raakt wordt de tijd ertussen steeds langer tot een maximum van 4 weken. Als je op tijd je vakantie doorgeeft wordt er indien mogelijk om de vakantie heen gepland. Is het nodig in de vakantie te prikken dan kun je in de buurt van je vakantieadres prikken en de INR-waarde doorbellen. Je krijgt ook een vakantiebrief mee met welke medicijnen gebruikt, wat je laatste INR-waarden waren en je doseerschema. Mocht er op vakantie iets gebeuren dan hebben de artsen de meest recente info.
Wat ook mogelijk is, is dat je zelf gaat meten. Je moet dan een cursus doen en krijgt dan een apparaatje thuis waarmee je zelf je INR kunt meten met een vingerprik. Volgens mij vergelijkbaar met een meter die diabetici thuis gebruiken. Die kun je dan via de computer doorgeven. Dan is op vakantie gaan al helemaal geen probleem meer.
IK hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

trombosedienstmedewerker

trombosedienstmedewerker

18-02-2014 om 21:39

Ries

Wat naar dat je dit hebt meegemaakt. Het gaat gelukkig meestal goed, ik weet niet welke medicijnen je gebruikte?
Voor een volgende keer kun je je tandarts vragen of hij/zij het ACTA-protocol wil volgen, dan hoef je onder bepaalde voorwaarden niet te stoppen met bloedverdunners. Dit is wel een vrij nieuw protocol, ik weet niet of alle tandartsen dat al kennen.
Sterkte in ieder geval met de verwerking!

Karola

Karola

19-02-2014 om 19:13

bedankt

voor jullie antwoorden. Hopelijk is er tegen die tijd om de vakantie heen te plannen, maar al wil ik het graag ik weet eigenlijk nog niet of we alweer met vakantie durven. Misschien als we in de buurt van een ziekenhuis blijven.

En Druif, dat is een hele slimme, laten prikken in de buurt van zijn werk! Hij gaat 's morgens al vroeg (6 uur) met de carpool mee en ik heb onze auto nodig voor mijn werk. Maar dan kan hij in de loop van de morgen misschien wel even bloed laten prikken.
Voorlopig nog geen werk hoor, eerst maar eens bezinken wat er allemaal is gebeurd en in een beetje rustig vaarwater komen.

riespieterse

riespieterse

20-02-2014 om 08:46 Topicstarter

beandwoorden aan trombosedienst

Mijn bloedverdunner die ik had was ASETYLSALISYLZUUR
Ik vermeld er ff bij dat het sporadies voorkoomt

trombosedienstmedewerker

trombosedienstmedewerker

20-02-2014 om 22:10

Ries

Van acetylsalicylzuur weet ik niet zo veel. Als je dat gebruikt ben je niet onder controle bij de Trombosedienst. Mensen die bij ons onder controle staan gebruiken fenprocoumon of acenocoumarol.
Hoe is het nu met je, ben je al een beetje opgeknapt?

riespieterse

riespieterse

22-02-2014 om 10:40 Topicstarter

prima

Het gaat prima met mij na het hartinfarct. maar weer een klein probleempje er bij.
Ik kreeg 18-2-2014 erge kiespijn ik naar de tandarts en de kies moet er uit,maar de tandarts mag en kan hem niet trekken dus als een spoed naar het ziekenhuis naar de kaakchirurg die heeft 21-2-2014 de kies er uitgehaald.
Zit nu nog ff met een stijve kaak maar de kiespijn is gelukkig verholpen.
Dus alles gaat gelukkig weer op moed.
Heb gelukkig ook een optimistie.s karakter dat helpt je er ook al makkelijker steeds doorheen hoor

Marjoleine64

Marjoleine64

22-02-2014 om 14:28

acetylsalicylzuur = aspirine

Dat wordt inderdaad ook als bloedverdunner (anti-stolling) gebruikt. Volgens wikipedia neemt het effect na stoppen ervan gedurende een week af naar nul, dus één dag na stoppen een infarct lijkt zeer onwaarschijnlijk dat dat komt door het stoppen met de stollingsremmer.
Mijn man staat sinds een flinke aanval van hartritmestoornissen (waarbij ze eerst dachten aan een infarct) ook onder controle bij de trombosedienst, hij slikt fenprocoumon. Inmiddels hoeft hij nog maar eens per week op controle. Hij heeft kantoor aan huis, en kan gewoon hier in het dorp laten prikken (kan 3/week in het bejaardenhuis). Ik denk dat hij er nog helemaal niet over heeft nagedacht hoe hij dat tijdens zakenreizen gaat oplossen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.