Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2015 om 23:31

Bloedsuikerspiegel

Vandaag waren man en ik op de opendag van de zorginstelling waar mijn dochter werkt. Je kon daar zelf ook aan wat dingen deelnemen. Ik weet nu bijvoorbeeld officieel dat ik de meeste kracht in mijn handen heb van ons gezin, haha. Maar waar ik wel een beetje van schrok is dat mijn bloedsuikerspiegel wat aan de hoge kant is, 9.1. Ik vroeg wat dat inhield, maar daarvoor verwees ze mij naar de huisarts. Mijn man had zelfs meer, 9.6. Moet ik me zorgen maken en inderdaad een afspraak bij de huisarts maken? En dan te bedenken dat ik het deed om mijn dochter een plezier te doen en er mijn man mee over de streep te trekken die niet zoveel zin had in dat geprik in zijn vinger!


Barvaux

Barvaux

21-03-2015 om 23:37

tja

Ik neem even aan dat jullie niet 'nuchter' waren en dan geldt een normale waarde van onder de 7,8. Als de waarde hoger was dan 11,1 dan is diabetes al gesteld.

Zie vraag 10: http://www.rijnstate.nl/web/Aandoeningen-en-Behandelingen/Diabetes-suikerziekte/Veelgestelde-vragen-1.htm

Een bezoekje aan de huisarts kan geen kwaad lijkt mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2015 om 23:53

Diederik

Het filmpje van Diederik is duidelijk. Ik kon namelijk niet veel vinden over het stukje tussen 8 en 11.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2015 om 00:00

en..

we waren inderdaad niet nuchter (ik had niet veel gegeten, maar wel een krentenbol). Man had volgens mij wat uitgebreider gegeten.

Ik vind het ook wel de moeite waard om hiervoor toch maar eens naar de huisarts te gaan. Mijn schoonvader heeft ouderdomssuiker, dus het zou niet raar zijn als Roefel daar dan ook naar neigt. In mijn familie ken ik zo snel geen voorbeelden.

Astrid

Astrid

22-03-2015 om 11:57

gemiddelde

Even bloed laten afnemen inderdaad, dan meten ze het gemiddelde over de afgelopen 6 weken en dat zegt wat meer dan een gewoon spontaan onderzoekje dat niet nuchter is afgenomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2015 om 18:19

Toch in de familie

Ik hoorde net van mijn zus dat mijn opa ook diabetes had. Nou ja, wordt vervolgd.

Suikertje

Suikertje

22-03-2015 om 20:05

bloedsuikerspiegel

Mensen zonder diabetes horen geen bloedsuikerwaardes van boven de 9 te hebben, ook niet als ze net gegeten hebben. Zelfs als ze net een Mars hebben gegeten.

Dus toch maar even laten prikken, maar bel van tevoren even de assistente en leg uit waarvoor je komt, anders moet je misschien twee keer omdat ze nuchter willen prikken. Een vingerprikje is echt een momentopname, dus waarschijnlijk heeft de huisarts daar niet veel aan.

Of de huisarts prikt niet en stuurt je naar het lab voor afname van een buisje bloed waarin ze het HB1Ac meten. Dat is de gemiddelde waarde over de afgelopen zes tot acht weken, wat Astrid al zei..

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2015 om 23:16

Ik hoop dat het meevalt

maar ik ga inderdaad maar even bellen.

diabetes

http://www.npo.nl/zembla/18-03-2015/VARA_101372905

De relatie tussen de farmaceutische industrie en de diabetesadvisering en het voorschrijven van (nieuwe) middelen.

advies

Het advies in de film is vooral dagelijks (matig) bewegen en gezonder, met minder snelle suikers, eten.

suikertje

suikertje

23-03-2015 om 07:06

type 1

AnneJ, dat advies helpt niet bij diabetes type 1.

suikertje

Maar daar ging Zembla ook niet over: dat ging over diabetes type 2. Bovendien lijkt het mij waarschijnlijker dat Kaaskopje en man, als er al iets mis is, een voorstadium van diabetes type 2 hebben.

Maar ik herken je frustratie (als het dat is) wel hoor. Hoe vaak ik wel niet 'adviezen' heb gekregen over de type 1 diabetes van mijn dochter: "mijn oma had het ook maar die ging toen op dieet en toen werd ze beter!"

Suikertje

Suikertje

23-03-2015 om 13:50

1 en 2

De link kwam van AnneJ.

Inderdaad is de kans groter dat Kaaskopje en man (een voorstadium van) diabetes type 2 hebben dan type 1. Maar ik was 43 toen ik DM type 1 kreeg, dus het is niet onmogelijk.
Hoe vaak ik ook niet heb gehoord: "Hoe kan jij dat nou hebben, je bent helemaal niet dik" of "DM type 1 kun je alleen als kind krijgen". En ook, net als jij, als je beter eet, gaat het over.

Astrid

Astrid

24-03-2015 om 10:41

daarom

Daarom is zelfs de meest eenvoudige, simpele voorlichting nog zinvol en heel erg nodig.

Er hangen teveel fabels, achterstallige feiten, klok- en klepelkennisverhalen in de lucht.

Suikertje

Suikertje

24-03-2015 om 12:02

kaaskopje

Ben je al bij de dokter geweest?

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2015 om 15:08

Nee nog niet

Ik wil voor donderdag een afspraak maken.

en nu?

Wat zei de arts?

Suikertje

Suikertje

28-03-2015 om 13:57

Internist gevraagd

Toevallig was ik gisteren bij de internist voor de driemaandelijkse controle en ik heb het hem gevraagd.
Bij mensen zonder diabetes mag de bloedsuikerwaarde niet boven de 7,8 uitkomen. Tussen 7,8 en 9,8 na een maaltijd spreken ze van beginnende diabetes en moet het nuchter gemeten worden. Boven 9,8 is het diabetes.
Tis dus nu niet gezegd dat jullie diabetes hebben, maar je moet het wel in de gaten houden. Het kan een voorstadium zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2015 om 14:55

Nog niets

Onze huisarts was er niet, dus heb ik nu voor dinsdag een afspraak.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2015 om 15:00

Suikertje

Dan houdt jouw arts (vast actuelere kennis dan internet) iets lagere waarden aan. Op internet gaven ze tussen de 8 en 11.1 aan als 'gevarenzone' en 11.1 zéker diabetes. Volgens jouw informatie zit man er bijna, dus dat wordt vast uitzoeken geblazen.

Suikertje

Suikertje

28-03-2015 om 15:19

Tis een internist he?

Die wil vast nieuwe klanten!

De huisarts raadt jullie waarschijnlijk aan goed op voeding te letten en misschien zelfs wat af te vallen als jullie niet al slank zijn en dan over een paar weken weer te meten.

Hopelijk valt het mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2015 om 17:19

Donderdag

moeten we bloed afgeven. Nuchter. Met zo'n 4 werkdagen krijgen we de uitslag.

Suikertje

Suikertje

31-03-2015 om 22:00

Spannend

Spannend, Kaaskopje. Hopen dat het meevalt en het een eenmalige uitschieter was.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-04-2015 om 12:39

Dat hoop ik ook.

Succes!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2015 om 12:08

Uitslag

Geen diabetes. Mijn man staat al onder controle (herseninfarct gehad), dus hoeft er niet meer apart op nagekeken te worden. Ik kreeg het advies om het over een jaar nog eens te laten controleren.

Suikertje

Suikertje

09-04-2015 om 12:44

dat is fijn

Dat is een goede uitslag.

Jip

Jip

09-04-2015 om 13:38

Gelukkig

Iedereen weer gerust gesteld.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2015 om 00:25

en nu maar weer wachten op de rekening... Het nadeel van dat ik voor een zorgvezekeraar heb gewerkt, is dat ik in kosten ben gaan denken.

opluchting

Hè, fijn te horen dat het loos alarm was. Nou ja, jullie gezin heeft zijn portie gezondheidsleed wel gehad, zou ik denken. Jammer van die rekening inderdaad, maar die zou als het wel foute boel was geweest uiteindelijk nog hoger zijn uitgevallen, vrees ik.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.