Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Verhuiswagen

Verhuiswagen

13-01-2016 om 10:26

bliksemschichten zien en verschoven beeld

Gisteren tijdens de repetitie van mijn koor had ik opeens last van lichte duizeligheid en zag een soort bliksemschichten. Ook klopte het beeld wat ik zag met twee ogen niet aangesloten in het midden. Als ik iemand aankeek dan was bijv. zijn linkerhelft van zijn gezicht lager dan de rechterkant. Ik probeerde te gaan zitten en wat rustige ademhalingsoefeningen te doen, maar het ging niet over. De notenbalken op mijn papier sloten niet meer aan, dus kon niet meer zingen. Heel raar...nog nooit gehad. Met mijn rechteroog ging het nog wel, links was echt heel vreemd en schitterig. Uiteindelijk ff gegoogled,en daar stond ' netvliesloslating'. Oh help. Mijn vriend me laten ophalen want autorijden ging niet meer. Huisartsenpost gebeld en we mochten meteen komen. Verder fit en vrolijk en het werd al wat minder. Scheen een klassiek geval van migraine te zijn! Nooit gehad. Ook geen hoofdpijn, beetje zwaar gevoel. Vreemd. Was gewoon ff superblij dat het niets ernstigs was. Ze wilde nog pijnstilling voorschrijven, maar had geen pijn. Kon me gewoon niet focussen. En toen kwam de vraag van de huisarts van de huisartsenpost; heb je misschien de laatste tijd last van stress? Ik hoorde mezelf nog zeggen ' nee, niet noemenswaardig....' Hoe erg kun je je eigen situatie ontkennen?
Mijn vriend heeft me naar huis gebracht, op de bank gevleid en me voorzien van lekkere glaasjes drinken en een knabbeltje. Uitrusten, even bekomen. Kleine waarschuwing, zoe zie ik het. Vanmorgen koffie op bed gekregen, beetje zwaar hoofd en nu lekker rustig mijn eigen ding lekker aan het doen. Pfff ooit iemand zoiets gehad?

Elisabeth

Elisabeth

13-01-2016 om 11:06

Mijn man! Eens in de zoveel tijd. Hij vindt het vervelend, maar er valt mee te leven...
Vroeger werd ie misselijk en ging erbij overgeven. Nu weet ie, dat ie rustiger aan moet doen als ie het weer heeft.

Anders

Anders

13-01-2016 om 11:23

Ja, ik ook

Ja, ik herken het ook. Overigens geen lichtflitsen, meer schitteringen.
Overigens niet het zelfde. Bij mij wordt het middelste deel van het gezichtsveld onscherp met schittertjes er in. Het verdwijnt meestal na een half uurtje weer om soms wel en soms niet gevolgd te worden door knetterende hoofdpijn.
Die lichtflitsen zijn overigens een klassiek symptoom van netvliesloslating, dus als ik jou was zou ik de volgende keer toch weer naar de huisarts gaan.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-01-2016 om 11:34

Geen stress?

Jij? Echt niet? Tsjonge...

Doe je een beetje voorzichtig met jezelf?

Oogmigraine

Laats overviel dit mij ook. Op websites blijkt dat veel vaker voorkomt. Om uit te kunnen leggen aan anderen wat je ziet, bij deze dit filmpje, gevonden op you tube.


https://www.youtube.com/watch?v=Ri_w5tO69Ak

verhuiswagen

verhuiswagen

13-01-2016 om 12:04

Ja, dat is het

Flanagan; dat is het inderdaad! Mooi filmpje, en wat daarna komt heb ik ook. Een halve maan die gekarteld is met schitteringen.

En tijgeroog, heb zoveel te werken weer, en ben daar zo blij mee. werk=inkomen en dat heb ik ff hard nodig. Waar was je trouwens afgelopen zaterdag?

Tijgeroog

Tijgeroog

13-01-2016 om 12:31

Verhuiswagen

Fijn dat het zo goed gaat. Was ook wel duidelijk van Facebook.

Meetings zijn eng. Ik neem me elke keer voor om naar de volgende meeting te gaan... en ik heb m'n leven behoorlijk vol gepropt, en ben daarom zuinig op m'n weekenddagen. Afgelopen maanden ook heel veel tijd aan het Rode Kruis besteed, en daar nog een beetje van aan het bijkomen. Vanavond staat er trouwens een open dag van een jou wel bekende school op de planning.

Migraine zonder hoofdpijn

Heb ik ook eens gehad, net aan het begin van een koorweekend, dus zingen ging ook even niet. Ik kreeg eerst een zwarte vlek in het midden van mijn beeld, daarna een steeds groter wordend oppervlak met figuren als een kaleidoscoop.
Een van mijn koorgenoten had er ook eens last van in stressige tijden, hij beschreef precies mijn probleem, dus dat was ergens wel geruststellend.
Ik had de nacht ervoor niet goed geslapen en had inderdaad veel stress op mijn werk.
Het was inderdaad wel schrikken, maar mijn ogen maken er gelukkig geen gewoonte van.

Oliver Sacks

De bekende neuroloog Oliver Sacks heeft ook mooi beschreven wat ik toen zag: http://migraine.blogs.nytimes.com/2008/02/13/patterns/?_r=0

"In my own migraine auras, I would sometimes see — vividly with closed eyes, more faintly and transparently if I kept my eyes open — tiny branching lines, like twigs, or geometrical structures covering the entire visual field: lattices, checkerboards, cobwebs, and honeycombs. Sometimes there were more elaborate patterns, like Turkish carpets or complex mosaics; sometimes I saw scrolls and spirals, swirls and eddies; sometimes three-dimensional shapes like tiny pine cones or sea urchins."

Paddington

Paddington

13-01-2016 om 14:29

Ook bekend

Vooral de eerste keer is heel raar en beangstigend. Nu ik weet wat het is: rust nemen en het gaat vanzelf over.

Ik wat ook erg blij dat ik erachter kwam wat het is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-01-2016 om 14:43

Één keer!

Naast de maandelijkse standaard klassieke migraine heb ik dit één keer mogen meemaken. Het leek net alsof 1 oog scheef op mijn hoofd stond een ik zag inderdaad precies wat de YouTube film beschreef. Echt te bizar voor woorden. Ik schrok me ook rot en ben ook gaan googlen. Ik kwam juist uit op oogmigraine. Volgens mij zelfs via OO.

Ben wel blij met dat filmpje. Echt helemaal gerust was ik er namelijk niet op. Denk toch dat ik bij een onverhoopte volgende keer toch naar de dokter ga.

Ik ben overigens toen meteen naar een huisarts gegaan

Een van de andere koorleden heeft me naar een huisartsenpost in een nabij gelegen ziekenhuis gebracht, want mijn broer heeft inderdaad een (erfelijk) oogprobleem en mij daar tegen gewaarschuwd, dus ik dacht: "o jee, nu is het mijn beurt!". Maar die dokter kon niets bijzonders in mijn ogen zien. En later kwam dus het verhaal van een ander koorlid met veel herkenning en inderdaad het verband met stress.
Maar voor zulke serieuze problemen is het toch altijd wel verstandig een arts te bezoeken.

oogmigraine

Zo klinkt het wel. Ik heb er al een jaar of 10 af en toe last van. Meestal maar eens per 1 of 2 jaar. Het rare beeld (bij mij met veel schitteringen/sterretjes en zwarte vlekken) duurt bij mij meestal maar een half uur ofzo. Daarna ben ik nog een poosje moe. Inmiddels weet ik dat als het optreed, ik gewoon in mijn bed moet gaan liggen en proberen te slapen.
De keren dat ik het heb waren ALTIJD na een periode van slaapgebrek/stress. Behalve 1 keer, dat was tijdens een keizersnee (na een ruggespraak, ik denk ook dat het door die prik kwam).
Ik heb er nooit hoofdpijn bij, hooguit een soort zwaar gevoel in mijn hoofd.
Als je weet wat het is, is het al een stuk minder eng. En, ik zie het altijd als een waarschuwing signaal: even wat rustiger aan! Zo kun je het ook in je voordeel gebruiken

heb het ook

in periodes van slecht slapen en stress. Visuele migraine.Erg onhandig, maar gelukkig geen hoofdpijn erbij.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-01-2016 om 18:37

Heel irritant

Ik heb het regelmatig, elk jaar wel een keer, toevallig nog afgelopen zondag. Thuis vind ik het niet zo erg, ik ga een half uurtje liggen en dan is het over. Ik heb het ook wel eens gehad toen ik op bedrijfsbezoek was, en dus niet zomaar een half uur kon verdwijnen. Gelukkig heb ik het wel kunnen verbergen en lukte het om heelhuids de auto te bereiken, waar ik nog een kwartier ben blijven zitten.
Ik ben er nooit voor onderzocht, maar de huisarts vond het klinken als migraine.

Yura

Yura

13-01-2016 om 21:28

Heel bekend

Toen ik je titel las en je intro, dacht ik gelijk al, dat is duidelijk migraine. Tot je met de netvliesloslating kwam, toen dacht ik oh ja dat kan ook nog. Maar ik vond de omschrijving wel heel duidelijk hoor. Kan hormonaal zijn. Ik had het erg in de puberteit, tijdens de zwangerschappen en de laatste maanden ook vaker, denk dat dat het begin van de overgang inluidt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.