Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mams

Mams

06-04-2017 om 19:24

Blaasontsteking?

Dochter van 6 kwam klaagt sinds vanmiddag na schooltijd over pijn bij het plassen en gaat heel vaak plassen (laatste 1,5 uur 5x naar de wc geweest). Huisarts gebeld, assistente zei dat we haar veel moeten laten drinken en verder kunnen we het beste wachten tot morgenochtend en dan urine inleveren. Gaan we doen, maar stel dat ze echt blaasontsteking heeft, kan het dan geen kwaad om nog meer dan 12 uur te wachten met behandelen?

Vogel

Vogel

06-04-2017 om 21:06

Nee hoor

Volgens mij niet. Zolang ze geen koorts heeft zou ik me zeker geen zorgen maken. Een paar jaar terug in Engeland kreeg ik het advies van de huisarts om cranberriesap te drinken. Lekker zuur, ik kreeg niet eens antibiotica mee.
Blaasontsteking is niet levensbedreigend voor zover ik weet.
Succes.

Taxi

Taxi

06-04-2017 om 22:01

Sterker

Blaasontsteking gaat in de meeste gevallen vanzelf weer over.
Zolang ze geen koorts, geen flankpijn heeft is er geen directe haast bij.
Lees even bij www.thuisarts.nl

Tango

Tango

06-04-2017 om 22:05

Nou

Ik zou bij een kind van 6 toch niet wachten hoor. Blaasontsteking kan behoorlijk pijnlijk zijn en naar mijn idee snel verergeren. En die bacterie is echt niet alleen zichtbaar in ochtendurine. Ik heb eigenlijk altijd begrepen dat je voor een blaasontsteking best de huisartsenpost mag bellen.
De laatste keer dat ik dat deed was bij mijn dochter van 15. Ze had 's middags blaasontsteking gekregen (en nog niet gezegd) en 's avonds plaste ze bloed en had echt flink pijn. Koorts had ze niet, maar heb toch geen moment geaarzeld om te bellen. We konden ook snel terecht gelukkig.
Hopelijk is het bij jouw dochter niet zo erg, maar blijft ze erg last hebben zou ik zeker bellen hoor.

bieb63

bieb63

06-04-2017 om 22:08

Nou.....

Afwachten tot morgen is geen probleem. Maar zomaar vanzelf overgaan of een glaasje cranberry is wel en beetje kort door de bocht.
Sterker nog: blaasontstekingen bij kinderen worden direct de kop ingedrukt met een ab kuur. EN het protocol is, dat bij een eerste blaasontsteking dat zo zal gaan, maar komt er binnen relatieve korte tijd wéér een blaasontsteking, dan wordt doorverwezen naar de k.a. en worden onderzoeken gedaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2017 om 23:25

Wachten...

Hopelijk slaapt je dochtertje inmiddels. De kans is aanwezig dat ze zich bij het ochtendplasje beter voelt, maar ik raad je toch aan om urine op te vangen en te testen. Wachten tot het overgaat is niet verstandig. Bij verwaarlozing kan het naar de nieren doorslaan.

Triva

Triva

07-04-2017 om 07:00

alleen cranberrysap

geen antibiotica? Nou dan was het wellicht een beginnende blaasontsteking want je kunt er heel ziek van zijn en dan ben je blij dat je antibiotica hebt. Hier gewoon reden voor de huisartsenpost en dan zie je het in elke plas.

Vesta

Vesta

07-04-2017 om 07:40

bieb

dochter heeft een periode regelmatig blaasontstekingen gehad, maar een kinderarts of verdere onderzoeken hebben we niet gehad.
testje bij de HAP, antibiotica en klaar.

Blaasontstekingen kunnen snel gaan. om half 6 nog niets aan de hand en om half 9 niet meer stil kunnen zitten van de pijn (zonder koorts). HAP gebeld, langs komen, plasje doen en zonder dipstick werd het recept al uitgeschreven.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-04-2017 om 08:54

Niet zelf dokteren

Ik had als kind elke herfst wel een keer blaasontsteking en mijn ouders dachten dat met Dr. Vogel op te lossen. Waarschijnlijk ging het uiteindelijk uit zichzelf over, wat door mijn ouders als succes werd gezien door mijn ouders. Toch zijn ze uiteindelijk naar de huisarts gegaan, ik kreeg voor het eerst van mijn leven een kuurtje en met 1 dag was het ergste over. Tot mijn enorme blijdschap!

bieb63

bieb63

07-04-2017 om 14:03

vesta

De HAP is wat anders dan je eigen huisarts. De HAP is voor spoedzaken die niet kunnen wachten tot je huisarts weer spreekuur heeft. De HAP beoordeelt de situatie, plasje/stickje, en zal dan ab geven. Klaar. Voor verder onderzoek, als het vaker gebeurt, ga je naar je eigen huisarts.
De huisarts heeft een protocol: blaasontstekingen bij kinderen betekent bij een 2e geval (in relatief korte tijd) nader onderzoek of er afwijkingen zijn enz.

Mams

Mams

07-04-2017 om 17:12

Inderdaad blaasontsteking

Bedankt voor jullie reacties. Dochter is gisteravond lekker gaan slapen, vannacht in totaal een keer of 10 naar de wc geweest en vanochtend hebben we urine opgevangen. Langs de huisarts en inderdaad blaasontsteking, dus antibiotica gekregen. Ik heb gevraagd of cranberrysap en veel drinken een alternatief was aangezien ze net twee weken geleden ook al (andere) antibiotica gehad heeft, maar volgens de huisarts was dat geen optie. Dus toch maar weer antibiotica dus. En 3 dagen na het afronden van de kuur moet ze nog een keer urine inleveren om te controleren of de ontsteking weg is.

Taxi

Taxi

07-04-2017 om 18:15

Ja bieb

Maar Vesta spreekt over de tijd van half zes tot half negen met een kind dat ineens verslechterd.
Dan ga je na bellen gewoon naar de HAP. Die neemt de dienst van de ha over voor gevallen die niet kunnen wachten tot de volgende ochtend en dan is dit zo'n geval.

bieb63

bieb63

07-04-2017 om 23:37

Taxi

Dat snap ik......... dan moet er accuut en adequaat gehandeld worden.
Maar als dit een paar keer buiten spreekuurtijden gebeurt ( en dus HAP), dan is her zaak om op een ander moment naar de h.a. te gaan. Die zal het kind vervolgens doorverwijzen voor nader onderzoek.

Vesta

Vesta

08-04-2017 om 08:41

bieb

Ik heb het besproken met onze eigen huisarts en nee, geen extra onderzoek nodig. Wel nogmaals goed het billenvegen in de gaten houden en eventueel bijsturen, maar verder helemaal niets.

De HAP registreert het in het systeem van de huisartsen, we hebben zelfs een keer onze eigen huisarts gehad bij de HAP.

Het automatisme dat jij suggereert is er gewoon niet.

Angela67

Angela67

08-04-2017 om 09:47

jongens

volgens mij is terugkerende blaasontsteking bij jongens wel een reden voor doorverwijzing, ivm andere anatomie
gr Angela

V@@s

V@@s

08-04-2017 om 10:25

richtlijnen

https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/urineweginfecties

Verwijzing naar een kinderarts binnen 6 weken na de infectie is geïndiceerd in geval van:

tweemaal een urineweginfectie, waarvan ten minste eenmaal met koorts;
driemaal een urineweginfectie zonder koorts;
een urineweginfectie met een andere verwekker dan E.coli.

(voor kinderen onder de twaalf)

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2017 om 11:21

Doorverwijzing HAP

Wat bezoek aan de HAP betreft ihkv blaasontsteking: ik kom eigenlijk alleen bij de HAP vanwege blaasontstekingsverschijnselen. Gek genoeg dient zich dat regelmatig aan als ik niet naar de huisarts kan. Soms merk ik al een paar dagen dat er iets niet lekker zit, maar héél vaak overvalt blaasontsteking mij en die gewoonte houdt geen rekening met het spreekuur van de huisarts zelf.

Als een kind, of als je zelf blaasontsteking hebt, is mijn idee dat je zo snel mogelijk aan de antibiotica moet gaan. Een rit naar de HAP, met of zonder degene die blaasontsteking heeft, maar met potje urine, vind ik daarom echt zinvol. Als je 's avonds al aan de kuur kunt beginnen zal de nacht nog niet meteen rustig verlopen. Paracetamol voor de pijn kan daarbij wel helpen.

De HAP constateerde bij mij, geen kind dus , dat ik wel erg vaak blaasontsteking had en adviseerde een doorverwijzing naar de gynaecoloog. Dat vond ik wel een wat wonderlijk advies, de huisarts zelf ook.

Ik heb een hele tijd cranberrytabletten geslikt, maar om eerlijk te zijn merkte ik daar geen effect van. Mijn dochter had per ongeluk een potje echinaforce-vitamine C tabletjes als zijnde weerstandverhogend middel voor mij meegenomen. Gezien de voorliefde voor Dr. Vogel van mijn ouders en het uitblijvende positieve resultaat daarvan, had ik weinig vertrouwen in het nut van deze echinaforcepilletjes, maar ik dacht 'baat het niet dan schaadt het ook niet' en verhip... het lijkt wel of deze tabletjes het beter doen dan cranberrypilletjes. Ik durf er nog niet al te stellig over te doen, maar ik vind het de moeite van het 'onderzoek' waard . Ze zijn ook heel erg zuur.

Tango

Tango

08-04-2017 om 16:21

Eens Kaaskopje

En ik vind dus dat je met een kind van 6 dat 's nachts dus 10 keer naar het toilet moet, dus een hele nacht niet slaapt lijkt mij, meteen bij de huisarts/HAP terecht had moeten kunnen. Zo'n blaasontsteking is behoorlijk pijnlijk is mijn ervaring (en ik heb het maar 1 keer gehad) en zeker voor zo'n jong kind.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2017 om 16:53

Tango

Bij blaasontsteking willen ze altijd de ochtendurine hebben, dus ik denk dat de huisarts van TS, of de assistente, zich daar een beetje teveel door heeft laten leiden. Als het echt mis is, kunnen ze dat ook nog wel in een middag- of avondplasje zien. Alleen kan de concentratie dan minder groot zijn en kan de kans zijn dat ze geen blaasontsteking vinden.

Tango

Tango

11-04-2017 om 16:41

Denk het ook

Bij dochter hier kwam het in de middag en plaste ze dus 's s avonds bloed. Geen moment getwijfeld of we naar de huisartsenpost zouden gaan. En daar haalde ze het ook echt wel uit dat kleine beetje avondurine. Ik kan me voorstellen dat het bij een beginnende blaasontsteking lastiger te zien is. Maar daarover schrijft topicstartster niet. Bij haar dochtertje duurde het ook al even.

Taxi

Taxi

11-04-2017 om 23:50

Nee hoor

Ze klaagde sinds die middag na schooltijd en moeder postte om half acht savonds. Daarbij geen verontrustende symptomen (te lezen) dus dan kun je rustig afwachten die paar uur. Bij verslechtering kun je altijd op dat moment opnieuw contact opnemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2017 om 11:27

Taxi

Als ik symptomen van blaasontsteking voel, dan bel ik nooit gelijk de huisarts. Ik kijk het even aan. Daardoor heb ik ook wel eens op mijn kop gekregen van de assistente 'volgende keer wel ochtendurine brengen hoor!' Tja, die was al door de afvoer, omdat ik nog niet wist dat ik blaasontsteking hád. Een uur later dacht ik 'verdorie, het is weer zo ver' en nog een uur later dacht ik 'ik moet toch maar bellen'. Zo wordt het vanzelf laat in de ochtend. Voor het weekend ben ik iets rapper met bellen tegenwoordig. Liever te snel een test laten doen, dan alsnog naar de hap moeten als er toch iets aan de hand is. De wachttijden zijn daar ook meestal erg lang en daar zit je dan te hippen op het puntje van je stoel .

Taxi

Taxi

12-04-2017 om 12:20

Kaaskopje

Mijn reactie was voor Tango, overigens vriendelijk bedoeld: dat het bij het kind van TS al even bezig was. Dat was ze niet.

Jij bent bekend met het regelmatig hebben van blaasontstekingen. Is er bij jou van alles al uitgesloten?

ontopic

Bij een kind reageer je sneller en als een kind bloed plast bel je direct. Dat snap ik. Dat bloeden ziet er meer eng uit dan dat het eng hoeft te zijn; het is verdund bloed dus het lijkt meteen een heleboel. En als ouders ben je emotioneel betrokken bij je kind, dus dat je dan eerder aan de bel trekt begrijp ik ook.
Maar bloedverlies kan gewoon voorkomen bij blaasontsteking dus heel afwijkend is dat niet en dat kan iedereen die wel eens op internet zit lezen. Een spoortje bloed in de urine komt ook wel eens voor bij mensen die niets mankeren.
Paniekzaaien is niet nodig.
Bel voor in dat geval of als je twijfelt nogmaals voor advies en als je langs moet/mag komen dan ga je langs.

Bij een jong/ouder kind zijn de protocollen anders, evenals tussen mannen en vrouwen. Die zijn voor iedereen te vinden dus je kunt jezelf informeren.
https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/urineweginfecties

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.