Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jackie

Jackie

23-07-2020 om 22:19

Blaas-/darmverzakking (en eventueel zwangerschap)

Zijn er vrouwen die met een blaas-/darmverzakking zijn bevallen? Wat zijn jullie ervaringen, is het een beetje hetzelfde gebleven of is het verergerd?
Sinds mijn derde bevalling heb ik ook last van een verzakking van, tja, eigenlijk zo'n beetje alles daar beneden. Baarmoeder, blaas én darm. Alledrie niet heel ernstig (gelukkig) maar bij elkaar wel heel vervelend natuurlijk.
Heb dus geen zware klachten maar vind het toch wel een vervelend kwaaltje waar ik elke dag een beetje mee zit. Nu heb ik altijd een vierde kind gewild alleen weet ik nu niet meer of ik het wel aandurf. Ik vrees dat alles dan helemaal gaat hangen en ben ook bang voor incontinentie. Daarbij was de derde bevalling enorm pijnlijk, ik denk zo een tien keer heftiger dan de eerste twee (maar het ging gelukkig wel snel) dus dat is ook al iets waar ik niet naar uit kijk. Ik ben tegen midden dertig en wil niet heel lang wachten als ik er voor wil gaan..Maar ik weet dus niet of het wel zo een goed plan is vanwege de verzakkingen. Ik wil ook niet te veel vragen van nijn lichaam.
Hebben jullie tips over hoe ik deze overweging moet maken? En ik wil het wel besloten hebben want als ik het uit mijn hoofd zet kan ik ook gaan kijken naar een gepaster voorbehoedsmiddel. Wie helpt me een beetje op weg? Of wil haar ervaringen delen? Is de kans dat het allemaal verergert niet gewoon te groot?

Algemene ervaringen en tips over (blaas-/darm)verzakking zijn ook welkom!
Alvast bedankt.

Gynaecoloog via huisarts

Ik zou een doorverwijzing naar een gynaecoloog vragen. Niet alleen kan die je vragen beantwoorden, maar die kan ook bepalen of er eventueel een keizersnede gedaan zou kunnen worden (niet dat dat nou een pretje is). Verder weet hij of zij wat er het beste gedaan kan worden aan de bestaande verzakking.

Guppie

Guppie

25-07-2020 om 01:56

Bekkenbodemfysio

heb je al overlegd met je huisarts over bekkenbodemfysio?
Verder kan een osteopaat vaak wel wat bereiken.
Belangrijk zijn ook de juiste (extra) voedingsstoffen. Zo is silicium belangrijk voor de weefsels.En veel mensen hebben tekort aan zink. Bij vrouwen vaak verergerd door pilgebruik.

Guera

Guera

25-07-2020 om 10:49

reken erop

Dat alles misgaat wat dat betreft. Wil je dan nog steeds?

Guera

Guera

25-07-2020 om 10:53

sorry te snel

zo ja. Ga ervoor. Zo nee dan niet. In dit soort fases van het leven moet je wel nadenken of je dit ervoor over hebt. Laat je informeren hoe en wat. Want je wordt ouderen veel beter gaat het allemaal lichamelijk sowieso niet meer worden. Welk stadium verzakking heb je?

Jackie

Jackie

26-07-2020 om 07:51

bedankt voor alle berichten

Alison/Guppie tot nu toe alleen nog bekkenbodemoefeningen gekregen maar bij een gyneacoloog nog niet geweest. Ik wilde eerst zelf de keus maken wel of geen wens voor een 4e.
Guera tja dat is de vraag natuurlijk, wat als alles misgaat en naar buiten gaat hangen en veel klachten geeft... Ik denk dat eenmaal baby in de armen niemand zou zeggen goh ik vind jou deze verzakking niet waard maar dat weet je van tevoren niet. Maar nee willens en wetens dan toch kinderwens doorzetten zou ik niet doen. Alleen als er een goede kans is dat het niet verergert (dus tijdens zwangerschap al alles er aan doen) zou ik er voor willen gaan binnen een paar jaar. Het is overigens stadium 2, maar wel een dikke 2 zeg maar.

je blijft niet jong

je blijft niet jong

26-07-2020 om 08:20

de overgang

Het hormoon oestrogeen helpt om de spieren en weefsels in de bekkenbodem sterk te houden. Tijdens en na de overgang daalt het oestrogeenniveau, waardoor de ondersteunde structuren in de bekkenbodem extra kunnen verzwakken.

Verzakkingen komen veel voor, vooral na de overgang. Zo’n 25 procent van de vrouwen krijgt ermee te maken. Door bevallingen en ouder worden kunnen verzakkingen ontstaan.

25 jaar na mijn laatste (tweede) bevalling plotseling een verzakking.

Bekkenbodemoefeningen.

Wel of geen 4e kindje, ik zou sowieso starten met deze training. Consequent 2 maanden volhouden en kijken of dat invloed heeft. Of de verzakking erger wordt na een 4e zwangerschap weet je gewoon niet. Het zal er zeker niet door verbeteren. Het kan ook dat je van nature al geen sterke bekkenbodemspieren hebt, dus oefeningen zijn sowieso goed.
Wat hierboven ook staat, verzakkingen komen veel voor, ook bij vrouwen die nooit een kindje hebben gekregen. De drogisterijen liggen vol met incontnentiematerialen, niet alleen voor bejaarden.

Elya

Elya

26-07-2020 om 14:50

Gaat niet zo maar weer weg

Ik denk dat het niet zo maar met wat oefenen weg gaat en dat er een operatie nodig is. En of die operatie dan voor of na een zwangerschap moet dat zou ik aan een arts vragen. Ik denk erna. Ik ben 8 weken na de bevalling van jongste geopereerd aan iets anders maar vond dat na een zwangerschap en bevalling een enorme aanslag op mijn lichaam en het heeft mee heel veel tijd gekost om weer fit te worden. Een paar jaar daarna heb ik operatie gehad ivm met baarmoederverzakking die viel reuze mee maar heb me heel keurig aan de regels gehouden vwb tillen enzo. Tip denk na over gelijktijdig steriliseren als je toch onder het mes moet.

ElenaH

ElenaH

26-07-2020 om 14:54

Elya

In Nederland zijn medici niet happig op operaties bij verzakkingen. Je krijgt eerst een doorverwijzing naar een bekkenbodem-fysio en een heel verhaal over dat operaties vaak geen zin hebben. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Brazilië, waar mijn nichtje direct werd geopereerd toen ze klachten kreeg.

Elya

Elya

26-07-2020 om 15:01

Elena

Ja Elena, dat klopt en dat is goed alhoewel bij mij het direct geadviseerd werd. Meestal wordt het alsmaar erger en moet het uiteindelijk toch. Of heb ik daar zo'n verkeerd beeld van en is bekkenbodemtherapie echt effectief?

ElenaH

ElenaH

26-07-2020 om 15:44

Elya

'Of heb ik daar zo'n verkeerd beeld van en is bekkenbodemtherapie echt effectief?'

Bij mij in ieder geval niet 😕

Jackie

Jackie

26-07-2020 om 19:47

Bedankt voor de tips

Ja consequent doorgaan met de oefeningen wil ik doen inderdaad. Het gaat eigenlijk al een heel klein beetje beter dan een paar maanden na de bevalling (derde kind is nu 13 maanden). Ik weet (hoop) niet of ik van mezelf gewoon zwakker spieren heb, na de eerste twee bevallingen had ik nergens last van. Ik heb rond de derde bevalling moeten verhuizen (door omstandigheden, geen eigen keuze), de slechtste timing ooit natuurlijk, veel moeten inpakken, tillen, weinig kunnen rusten.. Allemaal met dikke buik óf met pasgeboren baby. Ik denk dat het vooral daardoor fout is gegaan.
Ik weet dat het veel voorkomt, vooral na de overgang (waar ik ook daarom echt niet naar uit kijk..), maar ik hoor er zó weinig over. Daarom is het al fijn om ervaringen te lezen. Bedankt daarvoor.

Jackie

Jackie

26-07-2020 om 19:52

opereren

Ik las juist dat opereren helemaal geen garantie is voor blijvend beterschap. Opereren zou ik nooit direct maar gaan laten doen omdat het waarschijnlijk toch wel erger wordt. Dat zien we dán wel, denk ik dan.

ElenaH

ElenaH

26-07-2020 om 20:10

Jackie

Dat wordt in Nederland inderdaad gezegd. Maar in bijvoorbeeld Brazilie is de operatie veel normaler (en tot nu toe heeft mijn nicht geen spijt). En dan nog, stel dat het na 20 jaar minder wordt, dan heb je toch 20 jaar voordeel gehad!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.