Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pirata

Pirata

22-10-2016 om 10:44

beugel, snijtanden recht boven elkaar?

Nu mijn 14-jarige bijna is uitgewisseld, werd het tijd voor de beugel. Gisteren geplaatst. Maar nu kan hij zijn tanden niet meer gebruiken, de onderkaak is zó ver naar voren geduwd dat zijn boven- en ondertanden (voortanden) even ver in de kaak staan. Recht boven elkaar, hij kan nu niks meer kauwen.
Is dit normaal? Hij eet nu al een dag alleen maar smoothies, yoghurt en appelmoes....


tiny

tiny

22-10-2016 om 11:39

welke

Welke beugel heeft hij? Dat praat wat gemakkelijker. Of het normaal is bij dat type beugel weet ik niet maar mijn kinderen hebben na het plaatsen van een beugel erg moeten wennen. Ook hoe nu eten en drinken. Sommige dingen zijn de hele beugelperiode lastig geweest, ander gingen na een wenperiode wel goed. Ook iedere keer als er iets gedaan was aan de beugel was het even wennen. We hebben hier 3 x plaatjes, een keer buitenboordbeugel en een keer zo'n balkje tussen de kiezen werd geplaatst waardoor het gehemelte uit elkaar werd geduwd. Dat was echt een rotzak.

tiny

tiny

22-10-2016 om 11:41

spaghetti

Toen kind die laatste beugel had, hebben we een tijdje geen slierterig eten zoals spaghetti gegeten. Dat bleef allemaal aan dat balkje hangen of draaide er zelfs om heen.

Pirata

Pirata

22-10-2016 om 11:44

binnenkant

Het ding zit aan de binnenkant van zijn tanden, dus ik denk zo'n "rotzak".
Hij komt er ook de hele tijd met zijn tong tegenaan kennelijk.
Maar die tanden die zo raar staan, doordat zijn onderkaak naar voren is geduwd, is dat gebruikelijk?

tiny

tiny

22-10-2016 om 11:50

retentiebeugel

Die beugel van kind heette retentiebeugel. En zij kwam er ook steeds met de tong tegenaan. Ik kan me niet herinneren dat de onderkaak naar voren werd geduwd, wel dat er een spleet tussen de voortanden kwam en dat het losdraaien (dat mocht ik doen) erg pijnlijk was.
Maar als je het niet vertrouwt, dan bel je maandag toch even?

Pirata

Pirata

22-10-2016 om 12:12

maandag

Ja, ik ga maandag zeker bellen. Maar hij klaagt zoooo hard dat ik nu al meer informatie wilde hebben. De sfeer is hier niet te harden met hem in de buurt, hij heeft ook nog ASS dus enige nuance is ver te zoeken. En hij ervaart de prikkel heftiger. Zit al onder de paracetamol, maar dat helpt beperkt. En dan ook nog de hongerprikkel erbij. Geen idee hoe we met hem de tijd tot maandag moeten doorkomen, pffff.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-10-2016 om 12:13

Pirata

Het gaat dus niet om een slotjesbeugel?

Het klinkt alsof hij zijn onderkaak niet ontspant, of niet kan ontspannen en het is ook best eng, zo'n ding in je mond waar je niet aan gewend bent. Ik zou er voor de zekerheid toch een belletje naar de weekendortho aan wagen, die kan je misschien telefonisch geruststellen of even kijken. Daar zitten ze voor en anders heb je het hele weekend stress.

Een paar dagen zachte dingen eten na een orthodontische behandeling is niet vreemd. Kan ook nog weleens nodig zijn na een controle waarbij flink "gesleuteld" is.

Vertroetel je zoon maar een beetje en wens hem sterkte.

(En een retentiebeugel is een beugel om na de orthodontische behandeling het behaalde resultaat vast te houden. Daarvan lijkt me in dit geval geen sprake.)

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-10-2016 om 12:31

Eten

Is een kom soep zonder stukjes een idee. Misschien iets van tomaten-room of champignon-creme of zo. Hoewel ik dat laatste er bij mijn puberdochter echt niet in zou krijgen.

Nog wat ideetjes:

Aardappelpuree
Stoofpeertjes
IJs met slagroom
Een hele zachte lasagne met hele gare lasagnebladen, veel gladde tomatensaus en gesmolten kaas, (mijn zoon vindt dat heerlijk met banaan erin, dus hier altijd 1 kant vd lasagne met banaan)
Zo'n ligaprutje met sinaasappelsap en geprakte banaan
Poffertjes (of is dat al te hard)
Stamppot helemaal fijngepureerd, zonder spekjes en worst, maar wel met een lekker jusje.

Pirata

Pirata

22-10-2016 om 12:32

er zit een metalen dinges

Er zit een metalen dinges aan de bovenkant die via zijn gehemelte van links naar rechts loopt.
Ik heb nog even bij zoon geïnformeerd, hij heeft vooral last van zijn tong door die dinges. We hebben wax gekregen voor als er iets schuurde, misschien helpt dat.
Besloten omdat het om zijn tong gaat nog niet te bellen. We gaan nu illegaal methylfenidaat in zijn smoothie gooien om te kijken of dat de prikkel dempt. Nee, dat doe ik normaal nooit, maar hij weigert alles dat hard is te nemen.
En dus even wax smeren.
Maar nog niemand die die snijtanden zo recht op elkaar heeft gehad?

Pirata

Pirata

22-10-2016 om 12:36

wilgenroosje

Dank je wel voor de voedingssuggesties. Ik hoop dat hij snel weer aan de puree wil, gisteren heb ik hem zelfs moeten dwingen om appelmoes te eten.
Voor vanavond gepureerde tomatensoep met gepureerde ballen. Het lijkt wel een oude man zonder tanden. En ik ga maar havermout door zijn smoothie pureren.

Lasagne met banaan??? Haaa, dat is iets geheel nieuws voor mij. Wat zit daar dan nog meer in, alleen pasta en banaan?

tiny

tiny

22-10-2016 om 12:48

die beugel

Onze ortho noemde hem retentiebeugel omdat hij 3 maanden in dezelfde stand bleef en zo het gehemelte in die bredere stand "vastzette". Ik heb gegoogled en zie dat hij ook bekend staat als balkje, spinbeugel of hyrax en dat Tango hier in januari 2014 van alles over gevraagd heeft. De titel is spin/hyraxbeugel vraag. Het gaat ook over eten. Misschien een idee om door te lezen?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-10-2016 om 12:54

Lasagne (geheel ot)

Ja, best raar hè, die banaan. Uiteraard verder lasagnebladen, tomatensaus naar eigen recept, gehakt, spinazie, kaas en dan die plakjes banaan. We zijn hier niet zo van de bechamelsaus.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat we die banaan er maar op een klein gedeelte in doen, omdat man en ik dat niet zo lekker vinden. Zoon at dat eens bij een vriendje en wil sindsdien niet anders.

Ik hoop dat je zoon snel weer wat makkelijker kan eten. Van een flauw, hongerig gevoel met daarbij pijn in je mond, wordt niemand vrolijk. Sterkte!

Pirata

Pirata

22-10-2016 om 12:58

brrrr

Ik heb die draad gevonden en gelezen. Maar wij hoeven niks te draaien, het ding heeft alleen een slinger ertussenin. Gelukkig maar want dat draaien lijkt me doodeng. Wel veel informatie gelezen over de ellende de eerste dagen, incl. kwijlen.
Het type beugel dat hij heeft heb ik nu dus nog geen idee van... ik was zelf ook niet bij de plaatsing.
Ik heb het nagevraagd bij zoon, hij wenst vanavond gepureerde tomatensoep met ballen. Of noedelsoep, maar dat lijkt me niet erg handig...

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-10-2016 om 13:01

Tiny

Grappig, zoveel namen voor dezelfde beugel. Ik ken hem als expansiebeugel, omdat het de bedoeling is dat het de kaak verbreedt. Maar inderdaad, als ie eenmaal voldoende uitgedraaid is, blijft 'ie nog een poos zitten om te zorgen dat de boel niet weer versmalt.

Haha, en Pirata noemt hem gewoon dinges. Altijd goed, want het is en blijft een ding.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-10-2016 om 13:09

Fijn...

dat je zoon in ieder geval aangeeft wat hij wil eten. Ik zou ook voor de tomatensoep gaan. Anders moet je vanavond de strijd weer aan om alle noedels die aan de slinger blijven hangen weggepeuterd te krijgen.

tiny

tiny

22-10-2016 om 13:19

wilgenroosje

Haha, wij noemden hem de rotzak.
Inderdaad, de eerste tijd is een beugel (welke dan ook) wennen. De zoon van een vriendin van mij (ass) heeft 5 dagen geweigerd te eten na plaatsing. Hij heeft wel gedronken, ook soep die hij kon slurpen, maar niets gegeten. Totdat hij het niet meer hield van de trek en hij een beetje meer gewend was aan het gevoel in zijn mond.

Fien

Fien

22-10-2016 om 14:18

Dit is..

Volgens mij gaat het niet om een hyrax/spin maar om een palatal bar. Die heeft een ander doel en hoeft ook niet te worden aangedraaid.

Een palatal bar kan -net zoals alle beugels- echt wel flink last geven. Maar heeft verder weinig te maken met de onderkaak. Voor z'n tong inderdaad wax gebruiken en voor de rest hopen dat zoon snel aan het gevoel went zodat hij zich weer wat meer kan ontspannen.

Pirata

Pirata

22-10-2016 om 14:55

inderdaad

Even gegoogeld en dat is het. En gelijk nog wat afbeeldingen gevonden van een tong die ervan open lag. Het antwoord was "wax" en "wennen".

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-10-2016 om 15:42

Ah, duidelijk

Niets met de onderkaak te maken dus. Dat dacht ik even, omdat je aangaf dat je zoon zijn kiezen niet meer op elkaar kon krijgen, maar nu in 1x op zijn voortanden dichtbeet. Dat zou nl. raar zijn na 1 dag beugelen. Daarbij ging ik er toen ook nog van uit dat hij boven en onder een slotjesbeugel had gekregen. Staat nergens, maar dat was een foute aanname. Gewoon, omdat je die het meeste ziet, denk ik.

Is de rust al een beetje teruggekeerd?

Pirata

Pirata

22-10-2016 om 16:59

rust

Ik heb hem gezègd dat de nooddienst had geadviseerd er wax op te doen, en paracetamol te gebruiken. En maandag de eigen ortho te bellen. De gesmokkelde methylfenidaat heeft ook zijn uitwerking gehad! Kortom ik heb 'm voor het lapje gehouden, maar het heeft geholpen. Vooralsnog dan. In elk geval is hij gerustgesteld en dat is wat waard, want je wilt geen flippende ASS-er in je buurt hebben. Pffff.
Nu nog ff een smoothie-mèt geven, dan kan hij mee op visite. En kijken hoe wij eten.

Pirata

Pirata

22-10-2016 om 23:52

bedankt

Dit topic heeft me echt de dag doorgeholpen.
Op visite heeft zoon 2 kommen soep gegeten en knijpfruit en ijs. En het belangrijkste: hij was heel prettig gezelschap ondanks zijn pijntjes.
Op naar morgen. Het schijnt dat hij maar een half jaar een beugel hoeft (?) dus al 1/182,5e achter de rug!

Wilgenroosje

Wilgenroosje

23-10-2016 om 12:27

Pirata

Haha 1/182,5...

Goed dat jullie gewoon weggegaan zijn gisteren. Dat leidt lekker af. En wat een kanjer is je zoon omdat hij, ondanks de pijn in zijn mond, gezellig was en flink van de soep gegeten heeft.

Het gaat vanaf nu vast snel beter.

Puck

Puck

23-10-2016 om 13:52

Toch snap ik t niet

Als hij voor zijn beugel wel kon kauwen en nu ineens niet.... dat vind ik raar klinken. Je kan toch niet in 1x zonder operatie de stand van de kaak veranderen?

Pirata

Pirata

23-10-2016 om 14:11

ik ook niet

Dat snap ik dus ook niet, waarom moet die onderkaak zo ver naar voren geduwd worden? Want daar komt het door.
Vandaag weer een hoop gepiep en veel soep.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

23-10-2016 om 15:33

Ortho

Nu ik dit lees, denk ik toch weer wat ik al eerder aangaf, dat het erop lijkt dat hij zijn onderkaak niet ontspant of kan ontspannnen. Dat is toch wel iets anders dan het alleen niet lekker kunnen eten, omdat het pijn doet. Dát is nl. de eerste paar dagen na het plaatsen van een beugel niet ongebruikelijk.

Toch de ortho maar even bellen hoor. Wat Puck zegt klopt. De stand van een kaak verandert niet van de ene op de andere dag. Dat was mijn eerste gedachte gisteren ook, maar omdat het later vooral om de eetproblemen ging, dacht ik dat dat van de baan was.

Ik kan me voorstellen dat je zoon zijn kaak niet goed durft te ontspannen doordat het allemaal anders voelt. Zeker omdat de prikkels bij hem sterk binnenkomen. Je kan hem eens voorzichtig vragen of hij zijn tong naar de achterkant van zijn gehemelte wil doen en dan zijn achterste kiezen op elkaar wil zetten. Kijken of je dan een soort ontspanning kan bereiken. Maar ik zou er geen strijdpunt van maken. De ortho heeft in no-time gezien wat er aan de hand is.

Als hij zo raar blijft dichtbijten anders echt even laten kijken.

Pirata

Pirata

23-10-2016 om 19:23

gevraagd

Ik heb het hem gevraagd, maar hij kan het echt niet. Gelukkig wel een bak noedelsoep gegeten (de noedels heeft hij fijngehakt) en gegrilde kipfilet in flintertjes. Dus verhongeren doet hij nog niet. Morgenvroeg bel ik direct.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

23-10-2016 om 19:30

Gelukkig...

dat het bijna maandag is en dat hij ondanks de pijn in zijn mond, zijn best doet om wat te eten. Ik hoop dat je snel even bij de ortho terecht kan. Hou vol hè?!

Pirata

Pirata

24-10-2016 om 12:59

zometeen

Naar de ortho voor een check.
Vanmorgen kon hij een roerei wegslobberen.

Pirata

Pirata

24-10-2016 om 13:58

eruit

De beugel is er uit. Er wordt een andere oplossing voor hem bedacht. Het kon niet een stukje versteld worden. Dit was notabene de bedoeling zo, ze konden niet zeggen hoe lang hij zijn kiezen niet kon sluiten als hij de beugel in zou houden. Ik heb er nooit van gehoord dat je je kiezen niet meer op elkaar kan krijgen, misschien hier iemand? Is dat gangbaar?
In elk geval, zo doorgaan was geen optie, zeker niet gezien zijn prikkelgevoeligheid.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-10-2016 om 14:04

Raar

Het was zo'n palatal bar, begrijp ik. Raar dat je daarvan je kiezen niet op elkaar kunt krijgen hoor. Of zat er een soort hekje aan, waardoor hij gedwongen werd zijn onderkaak naar voren te doen? Anders kan ik me er niks bij voorstellen.

In ieder geval fijn dat ze jullie niet langet aan laten tobben, maar dat ze gaan kijken naar een andere oplossing. Wat zal je zoon vanavond lekker eten!

Pirata

Pirata

24-10-2016 om 14:49

nee

Die palatal bar zit er nog wel in, op het nippertje besloten de bovenkant te laten zitten.
Aan de onderkant zat een stelsel met een soort scharnier, dat zijn onderkaak helemaal naar voren duwde. Die is er uit. Oef, ik heb hem direct getrakteerd op de Mac Drive. Dat mocht wel na al die honger.
Ik snap nog steeds niet dat het kennelijk normaal is dat je je kiezen niet kan sluiten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.