Gezondheid
Elisa Gemani
07-05-2013 om 19:13
Beugel mag er uit!
Zoon (12) heeft sinds begin juli vorig jaar een slotjesbeugel. De planning was ongeveer 1,5-2 jaar beugelen. Bij de vorige controle zei de orthodontist al dat zoon voor lag op schema en dat het misschien nog 3-6 maanden zou duren maar nu zei hij dat de beugel er al over 5 weken uit mag!!! We zijn zo blij!! We zagen al wel dat het erg snel ging en dat zijn gebit zo mooi recht werd maar dat hij nog voor de zomervakantie klaar zou zijn was een echte verrassing.
Zoon heeft nu alleen "gehapt" voor de retainer voor de ondertanden; volgende keer gaat de beugel eruit en mag hij "happen" voor het nachtspalkje voor de boventanden zodat de boel goed vastgroeit en netjes blijft staan.
Wat een opluchting; kan zoon weer fijn alles eten en geen gedoe met kapotte slotjes meer (zeker op vakantie heel vervelend). Achteraf gezien vindt zoon dat hele beugelen super mee vallen. Soms vervelend en lastig maar als je het resultaat ziet (hij had een behoorlijke overbeet en te weinig ruimte) meer dan waard. Joepie
jessica 5
08-05-2013 om 00:25
Elisa gemani
Wat fijn voor je zoon dat dat traject zo snel is gegaan. Wat een gedoe met die slotjes beugel !. Ik heb al een zoon gehad. Nu net begonnen met een tweeling van 10. Ik hou mijn hart weer vast voor al die los zittende slotjes.
Fiorucci
08-05-2013 om 08:26
Oh fijn!
Oh dat is heerlijk. Mijn dochter moet nog even wachten met het verwijderen van de slotjes, er komen nog twee kiezen door. Ze baalt dus..
Monique D*
08-05-2013 om 18:24
Vraagje: wat als tijdens vakantie de slotjes kapot gaan?
Mijn dochter van 16 heeft sinds eind vorig jaar ook een slotjesbeugel. De beugel voor de bovenkant werd begin dit jaar erin geplaatst. Zij heeft er verder geen problemen mee.
Maar mijn vraag is: wat moeten wij doen als een slotje of slotjes stuk gaan tijdens de vakantie? Normaliter kan je bij de praktijk om 8 uur 's-ochtends terecht als er wat mee gebeurt. Als het in het weekend gebeurt dan word je doorverwezen naar een andere orthodontist. Maar hoe moeten wij handelen als het tijdens de vakantie (in het buitenland) kapot gaat?
Moppeke
09-05-2013 om 17:45
Re: moniqued:
Ik was (als zeg ik het zelf) enorm handig en had altijd speciaal een pinchet mee op vakantie voor de beugel van mijn dochter. Ik wist precies hoe die slotjes open moesten en hoe dat ijzerdraadje weer in het midden te krijgen.
Het is even pielen, maar tijdens vakantie heb ik altijd wel een noodoplossing kunnen fabriceren, zelf. Toen er eens een slotje had losgelaten, klikte ik die gewoon open en haalde 'm er tussen uit. Na de vakantie kon de orthodontist 'm dan weer vastlijmen en er tussen zetten.
Dochterlief vond dat altijd wel fijn, geen ongein en geen noodafspraken bij een tandarts. Want dat is het alternatief, je kunt in het buitenland natuurlijk ook naar de tandarts gaan om dit te fiksen.
Maar als er iets gebeurd waar je dochter geen last van heeft? Lekker laten zitten.
Ik had ook altijd een klein tangetje mee, wat ooit eens goed van pas kwam toen bleek dat de orthodontist het ijzerdraadje niet kort genoeg had geknipt en het uiteinde flink in haar wang stak.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn dochter extra lang door allerlei problemen een beugel heeft gehad, dus we waren in de loop der tijd aardig handig daarmee.
Monique D*
13-05-2013 om 16:02
Vakantie en beugel gaat stuk, ben helaas niet zo handig
Helaas ben ik niet zo handig om een beugel zelf te repareren. Ik denk dat ik meer kapot maak dan ik het repareer..
Naar de tandarts gaan lijkt mij geen optie omdat hij zelf niets aan de beugel kan doen. Dit naar aanleiding van een vraag die ik aan onze tandarts stelde van wat hij zou doen als hij een gaatje in een tand of kies bij mijn dochter ontdekte. Kan hij zelf het slotje verwijderen en het gaatje vullen en dan het slotje weer plaatsen? Zijn antwoord was dat zij eerst naar de beugeltandarts moest om het slotje te openen, dan moet zij weer terug om het gaatje te vullen en vervolgens gaat zij weer terug naar de beugeltandarts om het slotje dicht te maken. Gelukkig was dit niet van toepassing bij mijn dochter, want zij had geen gaatjes.
Ik vraag mij toch af wat wij moeten doen als tijdens de vakantie wat stuk gaat. Normaliter kan je dit 's-ochtends vroeg bij de beugeltandarts laten verhelpen en anders word je doorgestuurd, maar hoe zit het dan tijdens de vakantie (in het buitenland)?
albana
14-05-2013 om 08:41
Beugel op vakantie
Hier heeft het zich met 2 beugelende kinderen tijdens vakantie allemaal gered. Met een tangetje kan je uistekende (en dus probleem met eten) draadjes afknippen. De slotjes kan je er met wat gepruts tussen uit wippen en ik heb zelfs wel eens een draadje terug in het slotje geprutst. En echt ik ben ook niet zo handig....Je moet gewoon een beetje inventief zijn en 't eens goed bekijken en misschien meekijken tijdens een controle? Kinderen worden zelf ook handiger ermee...Oudste heeft wel eens zelf een uitstekend stukje eraf gehaald met een nagelschaartje tijdens een uitje van school (gruwel, eng toen ik het hoorde). En terugsteken door een slotje kunnen ze op een gegeven moment ook wel.
Dan 'werkt' de beugel niet meer naar behoren, maar zo'n drama is dat niet, als de rest maar blijft zitten haal je die ene tand/kies zo weer in.
En als dat allemaal niet lukt en kan dan kan je als de nood aan de man is ook nog in het buitenland naar een orthodontist of tandarts. Die zitten werkelijk overal.
groeten albana