Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

KGO

KGO

21-03-2014 om 23:42

beugel

Hallo,
Onze tandarts is van mening dat je pas aan een beugel begint als het kind min of meer uitgewisseld is en niet eerder. Ik heb 't idee dat hij van de oude stempel is. Bij m'n kinderen in de klas zie ik al kinderen met een beugel vanaf zeg 10 jaar. Of die uitgewisseld zijn weet ik natuurlijk niet. Maar zijn er nu voordelen om toch al eerder een beugel te krijgen (als het echt nodig is)? Of maakt het niet uit?

Kaatje

Fiorucci

Fiorucci

22-03-2014 om 09:11

Nou....

Ik was altijd best voor op tijd beginnne, bij mijn dochter izjn zelfs kiezen getrokken om vroeg te beginnen. Met als gevolg dat ze nu al een half jaar zit te wachten op de nieuwe kiezen die door moeten komen, eerder kunnen de slotjes er niet uit...al met al duurt het dus nog erg lang zo. Al metla heeft ze dus nu al twee jaar die slotjesbeugel....

Mijn tandarts zegt dat ook

eerst uitwisselen, zolang dat nog niet gebeurd is, heeft het weinig zin, en duurt het allemaal veel te lang.

Hadewich

Hadewich

22-03-2014 om 09:28

Inderdaad...

eerst uitgewisseld zijn. Wat wél eerder kan, is de stand van de kaak corrigeren. Mijn jongste had een overbeet en daarvoor kreeg ze een activator nog voordat ze helemaal uitgewisseld was. In 5 maanden stond haar kaak goed, daarna moest ze die activator nog maandenlang 's nachts in om de kaakstand zo te houden tot ze uitgewisseld was. Toen pas kreeg ze brackets.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-03-2014 om 09:31

hangt er van af

Volgens mij kun je daar in algemeen zin niet zo veel over zeggen hoor, het hangt nogal af van wat er aan de hand is met het gebit. Er zijn trouwens massa's kinderen die überhaupt nooit aan een beugel gaan, dat kan ook nog.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-03-2014 om 10:01

hier

heeft mijn dochter toen ze 10 was een beugel gekregen om plaats te maken voor haar hoektanden. Verder had zij geen overbeet en ik zag de logica wel van vroeg beginnen in dit geval.
De tandarts is hier wel voor vroeg beginnen, omdat jonge kinderen nog makkelijker meewerken met het goed schoonhouden. Ik heb bij de ortho wel eens een puber gezien en gehoord in de stoel die haar losse beugel nooit in deed want dan liep ze voor schut. En ze hield haar tanden ook slecht schoon. Ze kreeg echt op haar kop, want zo had het weinig zin.

Dalarna

Dalarna

22-03-2014 om 10:17

HIer ook

Mijn tandarts zegt dat ook maar ze zegt ook dat er uitzonderingen zijn: SOMMIGE problemen moet je wel eerder aanpakken dus het kan best zijn dat die kinderen die zo jong zijn OF te vroeg begonnen zijn maar het kan ook dat ze iets anders aanpakken waarna ze later met het gewone beugelen beginnen.

Mijn tandarts kan in ieder geval niet van de oude stempel zijn, ze is hip en modern en bijzonder grappig en heeft eerst de pabo gedaan (steengoed met kinderen!).

Melle

Melle

22-03-2014 om 10:32

Wisselen

Mijn zoon was met 11 klaar met wisselen en kreeg toen een activator. Die werkt het beste als kinderen flink groeien, dus zo vlak voor de puberteit is dan perfect. En na 5 maanden was er 8mm overbeet verdwenen en kreeg hij 'n slotjesbeugel die er deze zomer uit mag. Van eerste consult tot verwijderen beugel is dan iets meer dan 1,5 jaar.

De meeste kinderen die ik bij de ortho zie zijn 12-15 jaar, met uitschieters naar beide kanten. Laatst een jongetje van 6-7, maar dat is heel uitzonderlijk. Ook niet handig voor de ortho, want het kind kon op geen van de vragen duidelijk antwoord geven en lag te dweilen in de stoel.

Het enige voordeel met jong beginnen vind ik dat ze makkelijker school kunnen missen. Nu op de VO is elke dag het rooster anders en zijn er veel meer Belangrijke Lessen. Maar goed, het is maar voor even. Oja, en mijn zoon vond het erg fijn dat hij vóór de brugklas van de activator af was!

stiekje

stiekje

22-03-2014 om 12:30

beugelmoe

Een reden om vroeger te beginnen is dat tanden die verkeerd geplaatst zijn al te veel slijtage opleveren als je langer wacht of inderdaad verandering van de tandboog, verbreding kaak. Ik denk dat een groot nadeel de langere behandeltijd is. Ik draag sinds 1,5 jaar een beugel en begin er nu af en toe van te balen, terwijl ik als volwassene erg gemotiveerd ben. Ik denk dat voor een kind of puber de lengte van de behandeltijd nog belangrijker is, het vergt nu eenmaal veel schoonmaaktijd, is soms oncomfortabel en beperkend. Daarbij denk ik dat je op latere leeftijd ook motorisch al beter in staat bent om goed te poetsen en te ragen.

Dat ligt eraan

Als er sprake is van een afwijking die tijdens het groeien moet worden aangepakt en een meisje is vroeg ongesteld, dan zal je toch eerder moeten beginnen. Jongste dochter heeft een behoorlijke overbeet en is sinds een paar weken de gelukkige eigenaar van een 4-tal blokjes op de voortanden boven en sinds een aantal dagen een losse beugel. De losse beugel is bedoeld om de onderkaak naar voren te krijgen.
Overigens zegt onze ortho dat je blokjes kunt plaatsen als je maar om en om kunt plaatsen. Dus blokje op vaste kies/tand, geen blokje op melkkies -tand etc.

Dalarna

Dalarna

22-03-2014 om 18:00

Melle

Jouw zoon was met 11 klaar met wisselen, mijn oudste was al bijna 13 en bij jongste zijn met 12,5 jaar er nog VIER getrokken Als mijn kinderen het gebit hadden van jouw zoon waren ze toch een stuk ouder bij het starten dan die van jou.

Verder heb je op de middelbare wel eens het eerste uur vrij of zijn ze eerder thuis dus dan kan het ook dan toch?

Melle

Melle

22-03-2014 om 22:12

Groei

Een activator kan je ook met wisselgebit krijgen, de groei is het belangrijkst. Maar dan kan het zijn dat je, zoals bij Hadewich, een hele tijd moet wachten op de rest van de behandeling.

Mijn zoon heeft een bijna-vierkant rooster, hij heeft maar één middag dat hij vroeg (15:00) thuis is en de ochtend dat hij 'n uur vrij heeft werkt z'n ortho niet. Op de basisschool ging het gewoon een stuk makkelijker, die zat ook dichter bij de ortho en ik hoefde geen briefje te schrijven. Maar goed, hij hoeft nog maar 'n paar keer...

KGO

KGO

22-03-2014 om 23:55

gevarieerde verhalen dus...

Bedankt voor de vele reacties, heel gevarieerd dus.
Mijn oudste is al 13,5, maar moet dus nog steeds wat kiezen wisselen. En ze is nu erg in de groei. Ik denk niet dat ze een overbijt heeft, alleen haar hoektanden staan scheef, beetje voor de tanden ernaast; een beugel zal er dus wel komen.
Ik ben er overigens geen voorstander van, als het niet echt noodzakelijk is, dan liever niet. Maar bij m'n oudste zie ik er de noodzaak wel van in.

Kaatje

Tango

Tango

23-03-2014 om 14:31

Net begonnen

Dochter hier, bijna 13 is sinds enkele maanden aan de beugel. Ze heeft wel alles gewisseld maar mist nog 1 hoektand en 1 is er net door.
Ze heeft nu een spin-beugel om ruimte in de kaak te maken en daarna krijgt ze nog slotjes.
Op school (middelbare) maken ze geen problemen met afspraken onder school. Meestal moet ze echt op de meest uiteenlopende tijden bij de orthodontist verschijnen.
Ik vraag me trouwens wel af wat starten met beugel en gaan menstrueren met elkaar te maken hebben. Ook volwassenen kunnen toch nog een beugel dragen?

Katniss

Katniss

23-03-2014 om 14:43

Wachten tot na het wisselen

Jongste is toen ze 8 was voor beoordeling naar de ortho geweest. De tandarts vermoedde dat vroeg starten gunstig zou kunnen zijn, maar volgens de ortho kunnen we gewoon wachten tot na het wisselen. Er is nu geen ruimte voor nieuwe tanden en kiezen, en haar hoektanden worden er vervroegd uitgeduwd door de nieuwe snijtanden, maar vooralsnog hoeft haar kaak niet verbreed te worden. Gewoon groeien kan ook al veel uitmaken.

Dochter vroeg gestart.

Onze dochter is vroeg gestart met haar beugel. In overleg met tandarts en orthodontist. Ze moest een blokbeugel met helmpje over haar hoofd in verband met ernstige overbite. Dat helmpje moet ze ook overdag dragen om maximaal resultaat te halen. Om dit voor haar mogelijk te maken heeft ze die beugel al in groep 8 gekregen en draagt het ding goed. Ze wordt er niet mee gepest in haar huidige klas, volgend jaar in de brugklas wordt dat toch wat moeilijker, nieuwe school, nieuwe klasgenoten, puberale onzekerheid enzovoorts.
Haar hele beugelproces gaat 2 en een half tot 3 jaar duren. Die blokbeugel zal ze de hele periode nog 's nachts moeten dragen om de nieuwe stand van de kaken te fixeren.
Het ligt er maar aan wat er aan de mond verbouwd moet worden of vroeg beginnen met de beugel nuttig of handig is.

@Tango

Het recht zetten van tanden heeft idd niets te maken met menstrueren. Echter het vooruit zetten van een onderkaak heeft toch echt met groei te maken. En als je uitgegroeid bent, krijg je zo'n onderkaak niet meer naar voren zonder operatie.

Astrid

Astrid

27-03-2014 om 12:59

hier

vroeg begonnen omdat anders de nieuwe kiezen er niet eens tussen zouden passen en de correctie later dus veel groter zou zijn. Het kaakbot is ook zachter als ze jong zijn volgens de orthodontist, dus makkelijker te corrigeren

weet ik veel

weet ik veel

18-04-2014 om 14:07

ligt er aan

Ligt er aan wat het kind wil
Het is zijn of haar mond

onzichtbare beugel

Heb laatst een "onzichtbare beugel" gehad via http://www.comfortho.nl/orthodontisten/onzichtbare-beugel/ is mij erg goed bevallen en meer in mijn omgeving misschien iets om naar te kijken?

onzichtbare beugel

Hoi MarlonB,

Het is al een oud topic...maar mag ik vragen of jij je beugel ook bij comfortho zelf gekregen hebt? Ik overweeg zelf om daar in behandeling te gaan, en ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.