Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bericht verwijderd&uitleg Tanden en tandarts

Wegens overmatige fantasie hebben we dit bericht verwijderd. Omdat er ook veel interessante reacties in deze draad staan laten we die staan.

Met vriendelijke groet,
Heidi Sour
Forumbeheer Ouders Online


Paasei

Paasei

16-04-2020 om 16:45

Kaakklemmen

Hoe heb je gelegen op dat buro, misschien met je gezicht/kaak ergens tegen aan? Uit persoonlijke ervaring weet is dat niet alleen knarsen maar ook klemmen behoorlijk veel pijn kan geven. Zeker als je kaak niet goed op elkaar past (bij mij komt dat door te veel spanning in nekspieren). Sterker nog: ik kan mezelf pijn in mijn bovengebit (voortanden) tot in mijn gehemelte aan toe bezorgen. Puur overspanning van allerlei zenuwen die daar lopen. En dat ondanks het trouw elke nacht dragen van een bitje -op mijn ondergebit-.

Ik klem vooral in spannende periodes. Stress, dus. Ook positieve stress zoals op vakantie gaan. Ik weet nu dat ik dat doe en kan er aardig mee om gaan. Het bitje beschermd me tegen de hevigste klachten en houdt gebitsschade tegen. Want ik weet uit ervaring hoeveel pijn het kan veroorzaken.. Daarom mijn advies; check bij jezelf of je spanning in je kaken voelt en of je veel last hebt van stress (thuiswerken misschien..?). Zoek ontspanning!

mari

mari

16-04-2020 om 17:37

paasei

Ik heb sinds een half jaar best heftig kaakklem verschijnselen. Maar niet extreem veel stress. Hoe kom jij aan dat bitje? tandarts?

Paasei

Paasei

16-04-2020 om 19:40

Tandarts

Ja, het bitje komt van de tandarts. Onderin dus, niet bovenin. Want volgens mijn tandarts worden onderkaak bitjes beter geaccepteerd. Minder braakneiging en zo. Was er inderdaad zo aan gewend. Tandarts was overtuigd van het nut na mijn -geloof ik- derde wortelkanaal behandeling in een vrij korte tijd. Ik klem gewoon letterlijk mijn gebit overspannen. Bitje is een uitgave (deels gedekt door de verzekering) maar wortelkanaal behandelingen zijn nog duurder!

V.w.b. stress; ik klem dus ook als ik op vakantie ga. Ik ben zo'n heb-ik-alles-gaat-alles-wel-goed type. En positieve stress is ook stress!

Paasei

Paasei

16-04-2020 om 19:44

En wat ik nog vergat..

.. ik ben er voor mezelf van overtuigd dat er een hormonale factor mee speelt. Mijn eerste klachten ontstonden op mijn vijftigste, rond het overlijden van mijn moeder. En zijn niet meer weg gegaan.

Mari

Mari

16-04-2020 om 20:33

Paasei

Goh ja ik denk dat ik ook aan een bitje moet: ik klem de hele dag en heb al maanden erg last van pijn in boven en onderkaak, ook nog tongpersen erbij, doe jij dat ook? Het gebeurt buiten mijn wil om
Laatste keer dat ik bij de tandarts was, zei ze ook: zodra ik een vinger in je mond stop, bijt je hem meteen vast. Ik had zelf helemaal niet door dat ik dat deed.
Het geld ga ik er voor over hebben want ik heb er nu erg last van. Aan welk bedrag moet ik denken?
Maar goed, ik kan nu toch niet bij een tandarts terecht natuurlijk.

Paasei

Paasei

16-04-2020 om 21:12

Bitje

Tongpersen..?? Geen idee.. Wat ik wel weet is dat ik regelmatig last heb van onverklaarbare pijnen in mijn kaak en gebit (boven en onder). Dan weer links, dan weer rechts. Tot in gehemelte toe. Tandarts kan niks vinden. Pijn is niet gerelateerd tot eten/tanden poetsen of iets anders wat wijst op iets aan tanden/kiezen. Behalve die keren dat ik echte ontstekingen had dan. Maar die voelen anders.

Sinds het bitje is het een stuk rustiger, maar helemaal over is het nog niet. Klemmen/persen of wat dan ook kun je ook met bitje. Ik zoek nog steeds een methode om er helemaal vanaf te komen. Kaakfysio of zo. Iets om met de tandarts te bespreken zodra dat weer kan.

Over kosten; volgens tandarts waren er verschillende manieren om te maken. De mijne is type 'mondbeschermer' en kost ca Eur 85.

bicyclette

bicyclette

16-04-2020 om 22:41

Mari

Je hoeft niet naar de tandarts voor een bitje, je kunt ze ook online bestellen, Stuk voordeliger en sneller. Ik heb overigens met beide ervaring. Het online bestelde bitje (ik heb de Sova Nightguard) bevalt mij zelfs beter dan die van de tandarts.
Je krijgt het bitje als een plat stukje kunststof, je verhit het in warm water, bijt er op, en maakt 'm passend. Fluitje van een cent.

Mari

Mari

16-04-2020 om 22:45

bedankt

Bicyclette en Paasei, bedankt

Paasei

Paasei

17-04-2020 om 11:08

Shanaya

Als je met je kin op je borst hangt oefen je vanzelf druk uit met je kaak op je bovengebit.. probeer maar! Maar je lichaam heeft een prima zelf herstellend vermogen hoor.. je tanden (en de rest van je zenuwen, spieren, pezen etc.) herstellen vanzelf weer zodra de druk verdwijnt. Er is niks dood. De situatie waar ik over vertel, waar ik in zit, is iets van de lange termijn. Zeer regelmatig klemmen/knarsen/tongpersen. Die klachten krijg je echt niet van een keertje!

Mijntje

Mijntje

17-04-2020 om 11:32

je tanden sterven ook niet meteen af.
Je beschrijft een incident, hoe je in slaap viel, zittend. Proberen niet meer zittend in slaap te valen dus

Guppie

Guppie

21-04-2020 om 18:26

Verkeerde beet

Verkeerde beet kan te maken hebben met een lichte scheefstand van de atlas, wat verholpen kan worden met een atlascorrectie. Als er iets in de verdrukking komt, zoals met je hoofd ergens op liggen, kan dat zeer gaan doen.

Jo

Jo

22-04-2020 om 07:43

Goed nieuws

Tandartsen zijn weer gestart met reguliere zorg.

In principe heeft de overheid/RIVM nooit gezegd dat tandartsenpraktijken moesten sluiten.
Dat was een advies van de overkoepelende tandartsen organisatie.
De keuze lag bij de praktijkeigenaren.

Mijntje

Mijntje

22-04-2020 om 14:17

Shanaya

Jeetje, nee. Ik schrik hiervan. Wat ontzettend naar! Sterkte!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-04-2020 om 14:31

Nou

Op die website staat exact hetzelfde als hierboven van de onbekende forummer met de aparte naam. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat dit kan.

Tine Winkel

Tine Winkel

22-04-2020 om 15:29

Phryne inderdaad

Wel heel bijzonder dat deze openingspost, Shanaya, precies (woordelijk) hetzelfde is als die van Kluun1985 ... waarna ook precies hetzelfde antwoord komt als wat hier ook vermeld staat...
en ook nog gegooglet - weinig over te vinden hoor.

Kortom, erg ongeloofwaardig. Vakantietijd

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-04-2020 om 15:50

Tine

Ja, inderdaad. Ik hoop dat een van de tandartsassistenten hier nog reageert, maar het lijkt mij fake news.

Angela67

Angela67

22-04-2020 om 17:20

Soort Atlas dingetje

A la guppie. oestrogeen dominantie enzo.
Gr Angela

Tandarts

Tandarts

22-04-2020 om 17:57

Kluun / Shanaya kletst lekker

Heeft waarschijnlijk niks beter te doen.
Tanden gaan niet dood van een klein beetje druk. De druk is helemaal niet zo groot als je zo in slaap valt. Tanden gaan pas dood door een klap. Zelfs bij kaakklemmen komt er veel kracht op de tanden en kiezen, maar daarvan gaan de zenuwen niet dood.

Dus gewoon negeren dit soort pubers. En eisende patiënten wijs ik altijd de deur. Ik bepaal wanneer een foto nodig is, niet een puber met te veel fantasie.

Tandarts

Ben je echt tandarts? Zo ja, weet je of een sterke warme douchestraal schade aan kindertanden kan veroorzaken? Mijn dochtertje van 6 vind het bijzonder leuk om zo'n sterke straal tegen haar tanden en tong te spuiten. Ik heb het zelf getest en onze straal is best stevig. Kan dit kwaad?

Tandarts

Tandarts

22-04-2020 om 22:29

Ja ik ben tandarts met tijd te veel omdat ik maandag pas weer begin met werken.

Nee, zo’n straal kan geen kwaad voor haar tanden, maar ik raad je af om een harde straal in haar mond te spuiten. De harde straal kan in haar keel komen en ze kan zich verslikken en er kunnen bloeduitstortingen in het zachte weefsel van haar gehemelte ontstaan. Gewoon een zachte straal is welleuk, dat kietelt en zal ze fijn vinden aanvoelen.

Kindertanden hebben heel korte wortels en door de druk van de nieuwe tanden worden de wortels geabsorbeerd, waardoor ze los gaan zitten. Als je kind zes is is ze al aan het wisselen of gaat ze dat binnenkort doen, dus zo’n harde douchestraal zou ook een tand eruit kunnen stralen die al los zit. In het ergste geval vliegt dat tandje haar keel in.

Dus mijn advies: voorzichtig met de straal, spelen is leuk, harde stralen niet.

Dutje

Het zou toch wat zijn, dat je tanden meteen afsterven van een klein beetje druk na een dutje in een bureaustoel. Dan zou niemand meer een beugel kunnen hebben.

skik

Paasei

Paasei

23-04-2020 om 09:34

Poeh he

Dank je wel voor je reactie Tandarts! Zoals ik hier boven al schreef heb ik nog regelmatig last van pijnklachten, ondanks mijn bitje, en ik kreeg het al benauwd..

Nu we het er toch over hebben.. heb je misschien nog tips voor kaakklemmers/knarsers buiten het bitje..?

Tandarts

Tandarts

23-04-2020 om 10:25

paasei

Stress vermijden. Makkelijk gezegd he? Als het echt heel erg is, kan soms een fysiotherapeut helpen.
Verder is er weinig aan te doen omdat je het onbewust in je slaap doet. Een bitje verlaagt de kracht en verspreidt hem een beetje. Het is een hulpmiddel, geen oplossing, maar we hebben nu weinig beters.

Ik zie dat je schreef over wortelkanaalbehandelingen, dan heb je dus vullingen of misschien zelfs kronen. Dat betekent dat de hoogte van je kiezen anders is dan ervoor. Hoe goed we het ook proberen, het is altijd anders en het gaat hier echt om millimeters. Denk maar als je met je tong iets voelt in je mond lijkt het altijd supergroot, bijvoorbeeld een afgebroken stukje tand. Je kaakgewricht moet zich dan een beetje aanpassen. Dat gaat bij de een na een dag over, bij anderen duurt het langer.
Dan kun je dus ook last krijgen van je kaakgewricht, vandaar de fysiotherapeut.

En die scheefstand van de atlas van Guppie heeft er niks mee te maken. Dat is alterneutengezwemel waar alterneuten altijd mee aankomen, omdat ze dan geld kunnen verdienen door het "te verhelpen". Ik zeg niet dat scheefstand van de atlas niet bestaat, maar ik beweer wel dat het niet aan de hand als iemand het van een alterneut heeft gehoord.

Flavia

Flavia

23-04-2020 om 10:27

Paasei

bij mij heeft het heel erg geholpen om een klein randje van mijn verstandskies af te vijlen. We dachten dat dat wel zou helpen voor een paar weken en dan na mijn vakantie verder kijken. We zijn inmiddels bijna een jaar verder en ik heb geen last meer. Overleg dus even met je tandarts.

molletje

molletje

23-04-2020 om 10:33

stress afreageren

Ik werd 's morgens ook vaak wakker met pijn in mijn kaken van het klemmen. Ik had het al overlegd met de tandarts en ik had een afspraak om een bitje te laten maken. In diezelfde tijd ben ik twee keer in de week gaan kickboksen om iets aan mijn conditie te doen. Na twee weken klemde ik mijn kaken niet meer op elkaar in mijn slaap. Blijkbaar hielp het boksen bij het afreageren van mijn stress.

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

23-04-2020 om 11:42

Bericht verwijderd Tanden en tandarts

Wegens overmatige fantasie hebben we de beginvraag verwijderd en het account geblokkeerd. Omdat er ook veel interessante reacties in deze draad zijn geplaatst laten we de discussie staan.

Met vriendelijke groet,
Heidi Sour
Forumbeheer Ouders Online

Mijntje

Mijntje

23-04-2020 om 11:54

Ik trap ook overal in

Guppie

Guppie

23-04-2020 om 13:45

Symptomen.

Helaas houden artsen zich vooral bezig met symptomen en medicijnen, Angela67. Bij een licht beenlengteverschil kan je bepaalde zooltjes aanschaffen maar als je een atlascorrectie laat uitvoeren, heb je die voor dat soort problemen niet meer nodig. En verkeerde beet kan sterk verminderen door atlascorrectie. Net als veel andere klachten die ermee kunnen samenhangen.

Flavia

Flavia

23-04-2020 om 13:52

Guppie

inmiddels weet je de vraag wel: kom eens met overtuigend wetenschappelijke onderbouwing. Ipv van it-ers die een hobby hebben zoals in je laatste onderbouwingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.