Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

been in gips hoe nu school en werk

Zoon (15 jaar) heeft been gebroken bij scouting mag nu 6 weken (minstens) niet belasten. Zit van teen tot lies in het gips en kan geen kant op hierdoor. Ik moet werken (alleenstaande ouder) en weet even niet meer hoe ik dit bolwerken moet. Zoon heeft urinaal naast (verhoogd) bed en po-stoel, de trap (1 hoog) kan hij niet op of af zonder hulp. Met krukken lopen lukt hem niet hij is bang te vallen, ondanks de hulp die ik van fysiotherapie heb ingeschakeld. Hij moet gewoon op bed blijven. (Hij kan ook niet anders trouwens).

Is er misschien iemand hier dit ditzelfde ooit heeft meegemaakt? Ik zit met mn handen in mn haar. alvast dank

Mover

Mover

29-04-2014 om 19:51

Verlof bij baas vragen om eea te regelen

Er zijn regels voor dat je een tijdje verlof met behoud van (een deel van je) salaris kan opnemen om dingen te regelen, zoals een bed beneden, extra oefeningen in vertrouwd met krukken, of zo.
Even bij je baas vragen, calamiteitenverlof, of kortdurend zorgverlof. Misschien kan je tijdelijk kortere dagen werken, of zo.
Sterkte met de situatie! Lijkt me geen pretje voor hem.

amk

amk

29-04-2014 om 19:52

zorgverlof

je hebt in elkgeval recht op 2 weken zorgverlof bij je werk en die hoef je niet als hele dagen op te nemen, dus is ook te spreiden over 3-4 weken. Het gaat om 2x het aantal uren per week. Dit mag de werkgever niet weigeren.

School moet er voor zorgen dat hij niet achter raakt als hij niet naar school kan komen.
Zijn er vrienden of zijn vader die je kan ondersteunen. Ook vader heeft zorgverlof tenslotte.

Nu durft hij nog niet op krukken te lopen, dat komt snel genoeg.

Bel de Ziezon

Je kunt zelf de Ziezon bellen of ze op korte termijn iemand hebben om je zoon met schoolwerk thuis te helpen. Het kost de school niets.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-04-2014 om 23:02

Hulp

Ach wat vervelend... Jij mag en kan als werknemer kort- dan wel langdurig zorgverlof opnemen http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-en-vakantie/kortdurend-zorgverlof
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-en-vakantie/langdurend-zorgverlof
Kijk of er in je omgeving anderen zijn die jou en je zoon kunnen helpen. School moet een zorg- en leerplan hebben zodat je zoon gewoon thuis zijn schoolwerk kan doen. Bel de Thuiszorg en regel een bed beneden, een rolstoel oid.
Over een tijdje zal je zoon echt met krukken (moeten) leren lopen; dit moet voor de mobiliteit en ter voorkoming van trombose en spiertatrofie. Dan zou hij ook weer naar school kunnen. Regel op school extra hulp; dat hij met de lift mag, dat anderen zijn boeken dragen etcetera. Er is best veel mogelijk dus het lukt allemaal echt wel

Tijgeroog

Tijgeroog

30-04-2014 om 09:37

Krukken en trap

Als hij eenmaal op krukken kan lopen wordt de rest ook makkelijker. Je kan op je billen de trap af. Je kan met een been vooruitstekend op de wc zitten. Het is allemaal niet comfortabel, maar het kan wel. Met een rugzakje door huis maakt dat je spullen mee kan nemen, ook wat drinken in een flesje ofzo.

Bij de wc is het trouwens wel handig om een beetje ruime wc te hebben, of de deur een beetje open te laten. Ik heb, met eenzelfde gips bij de bioscoop, een keer compleet klem gezeten tussen de stortbak van de wc en de deur, dat was niet fijn. En ik heb gelukkig maar korte benen.

thuis werken?

Is thuis werken een optie? Dan kan je het verlof beperken als je dat vervelend vindt. Overleg met je werkgever.

moedermoe

moedermoe

30-04-2014 om 18:55 Topicstarter

dank voor de reacties

wat fijn zoveel reacties dank jullie wel.

Ja ik zal een en ander moeten uitzoeken. Het is een heel geregel. Tijgeroog: oh bah wat een nare situatie!! Mijn zoon heeft gelukkig erg lange benen dus de deur zal niet dicht kunnen en is de kans groot dat hij niet lang onopgemerkt zal blijven. Al zie ik hem niet zo snel naar de bioscoop gaan nu maar ja, het zijn lange weken!

Ik zal morgen direct over zorgverlof informeren, ik heb al wat dagen vrij kunnen nemen. Verder allemaal bedankt voor de tips (ziezon, rugzakje, anderen boeken dragen etc).

Het is even wennen zo plotseling maar het moet idd toch gaan lukken ergens en gelukkig komt er ook een einde aan. Ik hoor hem in gedachten al weer stampend de trap opkomen, dat klinkt nu als muziek in mijn oren haha.

Dalarna

Dalarna

01-05-2014 om 09:12

tja

Mijn zoon durfde ook niet met krukken te lopen maar kon ook zelf zijn gipsbeen niet omhoog doen. Ik moest die dus ook verplaatsen op bed. Hij is er wel voor naar de fysio gegaan maar het duurde even allemaal.

Met krukken naar school mag helemaal niet, zeker niet met bovenbeengips. Hij moet in een rolstoel, je mag helemaal niet zo lang verticaal op krukken dus dat is helemaal geen optie. Ik snap dat antwoord dus ook niet. Je kunt een kind met gips tot in de lies echt niet zomaar naar school sturen op krukken. Je moet echt hulp hebben en kunnen krijgen. Alleen naar de wc en je been even uitsteken? Belachelijk voor een jongen van deze leeftijd! Wij hebben overigens een wc met de deur aan de zijkant, daar kun je zelfs gedraaid niet op zitten met een kind van 15. Toen lukte het nog net. Hij zat ook nog op de basisschool en ging alleen de ochtenden naar school voor een paar weken, toen was het vakantie.

Pas als hij onderbeensgips zou hebben zou hij met bus en krukken naar school kunnen maar dat krijg je niet altijd na een paar weken.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-05-2014 om 11:05

Dalarna

Ik was 17 dus, dus niet zo gek veel ouder. Ik heb geen rolstoel gehad, daar is ook nooit over gesproken. Ik ga er vanuit dat je hierbij het advies van de arts volgt, en elke situatie zal anders zijn. Aangezien moedermoe schrijft dat haar niet durft te lopen op krukken ga ik er voorlopig even vanuit dat het wel *mag*, omdat ze anders wel geschreven had dat hij het niet mag! ipv niet durft. Bovendien zie ik wel vaker mensen lopen met bovenbeengips, dus zo bijzonder zal dat wel niet zijn. Dus dat je mijn tips neerzet als "belachelijk", vind ik belachelijk!

Ik ben trouwens blij dat ik niet 6 weken heb hoeven tobben met urinalen en postoelen, maar makkelijk zelfstandig naar de wc kon, en door kon gaan met m'n leven leiden. Gewoon naar school, dingen met vrienden kon ondernemen. Die wc bij de bioscoop was extreem klein (kleine, oude bioscoop). De meeste wc's waren geen probleem.

Grote augurkenpot

''s Nachts uit bed voor een plas kan je opvangen dmv een grote augurkenpot met deksel, dit ruikt ook minder dan een open lange plasfles.

Josien

Josien

02-05-2014 om 15:27

buurjongen

Ik had vroeger een buurjongen en die liep zelfs met zijn gipsen been (ook helemaal tot bovenaan ingegipst) Was een beetje een vreemd loopje (en zal ook niet vanaf dag 1 mogen) maar hij kon zich er prima op verplaatsen.

Dalarna

Dalarna

03-05-2014 om 21:29

Tijgeroog

Ik heb niet gezegd dat je niet met krukken mag lopen maar dat been moet zeker de eerste tijd echt zoveel mogelijk horizontaal liggen en je weet door jouw ervaring vast wel waarom. Veel mensen met een volledige been in het gips kunnen de eerste weken niet werken omdat ze het dus hoog moeten houden en dus horizontaal. Met krukken de bus in vind ik dus echt belachelijk, zeker met je been tot je lies in het gips.

Verder zijn er genoeg wc's waar je dus echt niet op kan en geholpen worden als je 15 bent lijkt me niet echt geweldig. Nogmaals: met gips tot je knie is dat anders.

Ik reageerde ook op Elisa overigens.

ikook

ikook

04-05-2014 om 16:03

Herkenbaar. Ik zit tot mijn lies in een spalk oa vanwege knieoperatie. Omdat ik geopereerd ben heb iknog veel vocht in het been en moet zoveel mogelijk met been omhoog. Dat lijkt mij ook voor jouw zoon gelden. Lukt het je zoon niet om op zijn billen de trap op en af te gaan. Op krukken durf ik dit zelf ook niet. Ik doe veel op mijn kont . Gewoon lopen met krukken lukt wel. Hij zal dat rustig moeten oefenen. Is wel belangrijk.
Heeft hij trombose injecties gekregen om zelf te spuiten? vraag ernaar zeker als hij zo veel op bed ligt.
Kan er af en toe een buurvrouw een kijkje bij hem nemen of een tante, vriendin, moeder van een vriend? zodat jij toch kan werken?

Sterkte!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.