Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Autisme door tekort Vitamine D in de zwangerschap

http://gezondheid.eenvandaag.nl/tv-items/70827/autisme_door_tekort_vitamine_d

Een statistisch verband want hoe het echt zit zie ik niet af aan de berichtgeving.
Misschien is er wel helemaal geen causaal verband?

Neemt niet weg dat er blijkbaar bij veel oudere en jongeren mensen een tekort aan vitamine D bestaat.

Het autisme van mijn kinderen zie ik vooralsnog als een erfelijke zaak. Bovendien heb ik vanwege mijn jarenlange kinderwens ook jarenlang Gravitamon D en foliumzuur geslikt.

Ik geef mijn kinderen overigens wel multivitaminen en Omega 3. Met name omdat het slechte viseters zijn.

Li

Li

08-12-2016 om 13:21

Tja

Vit D tekort komt heel veel voor. Dus ook bij moeders van kinderen met autisme. En waarschijnlijk ook bij de vaders, grootouders, en noem maar op (behalve als dat boeren waren)

Leen13

Leen13

08-12-2016 om 13:29 Topicstarter

Anekdotisch

Mijn ene grootvader was boer. Gezien de verhalen sterke aanwijzingen voor het syndroom van Asperger.
Behalve voor pokken ook nergens voor ingeënt.
Soms zou ik toch wensen dat er al meer bekend zou zijn over de biochemie van zulke zaken. Want ik kan me, alweer anekdotisch gezien mijn kinderen en hun vader, goed voorstellen dat er problemen zijn bij de aanmaak en verwerking van vitamine D.
Gezien hun weerzin tegen vis. Mijn privétheorietje is dat daar dan vaak zware metalen in vis zitten die mensen met autisme moeilijker kunnen verwerken. Ik heb weleens onderzoeken gelezen waarbij er meer zware metalen gevonden werden in het haar van mensen met autisme.
Daarom vind ik zo'n onderzoek wel interessant. Maar omdat het alleen over statistiek gaat zegt het niets eigenlijk. Inderdaad, tegenwoordig hebben we allemaal tekort aan vitamine D.
Nou ja, zelf vul ik het ook aan en ga elke dag naar buiten.
Gisteren hoorde ik overigens ergens op tv dat er in de winter van de buitenlucht, ook al is het zonnig, geen vitamine D aanmakende werking uitgaat.
http://energiekevrouwenacademie.nl/vitamine-d-het-belang-van-zonlicht-voor-je-energieniveau/
"Om vitamine D in je huid te kunnen aanmaken moet de zonkracht echter wel een bepaalde sterkte hebben. In Nederland wonen we op de 52e breedtegraad. Bij ons is gedurende de herfst en de winter de zonnekracht helaas te laag om voor voldoende vitamine D te zorgen"

Li

Li

08-12-2016 om 13:46

ah, juist...

Ik ga straks even naar de Etos voor wat drugs. Vroeger moesten kinderen toch vit D krijgen als de R in de maand zat? Misschien is het voor volwassenen ook wel handig.

Overigens wordt hier wel veel vis gegeten. Degene met het grootste vit D tekort is helemaal niet autistisch, dus tja.

tekort aan vitamine D boosdoener voor vele klachten @AnneJ

Vitamine D tekort komt heel veel voor, meer dan we misschien wel beseffen. Hoewel er verschillende klachten aan verbonden zijn, hebben meerdere onderzoeken laten zien bijv. een simpele hoofdpijn ook al een gevolg kan zijn van het vitamine tekort: http://trendnieuws.nl/tekort-aan-vitamine-veroorzaakt-hoofdpijn-en-migraine/ . Wellicht geldt dit ook voor autisme? Ik moet er wel bij zeggen dat ze bepaalde dingen hebben geconstateerd, maar voor alsnog geen conclusies kunnen trekken wat de werking van vitamine D dan precies is. Dus inderdaad AnneJ, misschien is er wel helemaal geen verband.

Li, die gedachte had ik ook en dan is ook precies waar ik al een tijdje mee bezig ben. Ik gebruik deze nu een tijdje, http://roter.nl/weerstand-en-vitaminen/ , heb jij er ervaring mee?

Tihama

Tihama

25-01-2017 om 18:42

Gisteren

keek ik het youtube filmpje van Tony Attwood dat iemand hier gepost had. Hij vertelde dat er 3 beroepsgroepen zijn die opvallend vaak ouder zijn van een kind met Asperger. Dat waren accountants, ingenieurs en artsen.
Toevallig ook alledrie beroepsgroepen die vaker binnenshuis werken.
Er is ook een verband tussen beroepen buitenshuis en vitamine D.

Ik ben benieuwd of die relaties en causale verbanden ook onderzocht zijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-01-2017 om 19:20

Tihama

Toevallig alledrie beroepen waartoe (lichte) assers zich aangetrokken kunnen voelen. De kans dat een lichte asser een zware asser krijgt is waarschijnlijk en stuk groter. (zie ook silicon valley en autisme)

Niki73

Niki73

25-01-2017 om 19:26

Inderdaad

Je haalt me de woorden uit de mond, Ad.

Karmijn

Karmijn

25-01-2017 om 19:30

hihi boeren

Mijn vader was boer, komt uit een boerengezin, midden in de groene polder. Zijn broer had rachitis. Vitamine D tekort dus.

Ook boeren aten dus soms ongezond en eenzijdig.

Tihama

Tihama

25-01-2017 om 19:37

Dat bedoel ik ook

Ad Hombre
Dat bedoel ik dus

Een lichte asser heeft minder behoefte om naar buiten te gaan.
Een lichte asser zal daardoor eerder een vitamine D tekort opbouwen.
Een lichte asser krijgt idd eerder een zware asser.
Dus daarmee is er een verband gelegd tussen de factoren.

Ik heb het rapport gescand, maar ik zag niet dat dit mogelijke verband onderzocht is.
"Neonatal vitamin D deficiency has been previously associated with
an increased risk of schizophrenia,53 and ASD and schizophrenia
are known to share genetic risk variants."

Deze relatie kan er natuurlijk ook zijn, maar ik zou het wel interessant vinden als dat andere verband eruit gefilterd wordt.

Maar

Er zijn hele bevolkingsgroepen in Nederland met vitamine d tekort, iedereen met een kleurtje en/of hoofddoek bijvoorbeeld en hebben zij dan ook meer ASS ?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.