Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marianna

Marianna

15-09-2017 om 09:34

Au! Snee in tong door beugel

Sinds een week heb ik een gehemeltestang, een palatalbar. En dat doet pijn! Iedere keer als ik slik, snijdt die stang in mijn tong en ik heb nu een flinke snee over de breedte van mijn tong. Die stang kan er niet uit en volgens de ortho is dit alles normaal en moet ik wennen.
Iemand tips hoe ik mijn tong sneller kan laten genezen, hoe ik kan wennen aan de stang, hoe ik de pijn kan verminderen en ook hoe ik moet eten? Alles blijft of voor of achter die stang hangen (als het er niet onder komt) en zeker als het er achter zit krijg ik het bijna niet weg.

dochter

Dochter heeft hier ook zo'n stangetje gehad. Zij kreeg geen snee; wel een diepe groef in de vorm van het stangetje in haar tong.
Eten ging op zich wel, behalve bij sliertige dingen: spagetti, reepjes andijvie in de rauwe andijviestampot - die bleven soms hangen aan het stangetje bij doorslikken en dat zorgde dan voor kokhalzen tijdens het eten. Je kunt je er vast iets bij voorstellen...
Ik heb helaas weinig goede adviezen, behalve dat de druk op je tong op een gegeven moment zal wennen. En probeer zo min mogelijk sliertige dingen te eten (goed kauwen, kleine hapjes)
Sterkte!

Marianna

Marianna

15-09-2017 om 10:01

Zachte dingen

Zachte dingen zoals boterhammen of kaas gaan ook niet zo goed, die blijven er onder plakken. Harde dingen gaan niet door de hele kermis in mijn mond, sliertige dingen stik ik inderdaad in, en ik heb astma dus wil niet los op yoghurt of havermoutpap. Maar inmiddels heb ik wel honger. Ik leef nu op smoothies en soep maar na twee kommen zit ik vol maar heb ik onvoldoende aan voedingsstoffen binnen.
Hoe lang heeft het wennen bij jouw dochter geduurd?

Zeetakje

Zeetakje

15-09-2017 om 10:49

Marianna

Op de één of andere manier moet je tong rust krijgen, zodat de wond kan genezen. Dat is moeilijk, omdat de plek zo lastig is. Lukt het je om 's nachts wat was (heeft de ortho) om die stang heen te kneden? Overdag heeft dat weinig zin, want dan gaat dat met eten toch steeds los.

Eten is lastig. Inderdaad kleine stukjes en heel goed kauwen. Pannenkoeken misschien een keer? En als je een blender of een staafmixer hebt kun je daar alles fijn in malen. Eventueel wat bouillon toevoegen. Niet de lekkerste manier om je eten binnen te krijgen, maar van al die vla en smoothies wordt je op den duur ook zo flauw.

Sterkte. Lijkt me behoorlijk pijnlijk.

Pirata

Pirata

15-09-2017 om 12:23

Ja wax

De beugel eerst goed droog proberen te maken en dan de wax van de ortho eromheen kneden.
Ik heb een andere beugel, maar mijn ervaring is dat sommige plekken in de mond "eelt" moeten krijgen. Je moet er dus even doorheen. :-p

Wat ik gemakkelijk kan eten, als ik weer eens een nieuwe draad heb: elleboogjesmacaroni en risotto. Verder lukt een sloppy Joe ook prima (zacht broodje met gehaktsaus).

Jodium

Na ik klaagde over de wondjes in de onderlip door het haken aan de slotjes vn de beugel, tipte een collega op het bestaan van een pijnstiller via de apotheek. Het is een soort vloeistof, net als jodium, wat je op de wond aanbrengt zodat je geen pijn meer hebt en het kan genezen omdat het tot rust komt.
Ik weet alleen niet hoe het heet, de apotheker kan meer voor je betekenen.

Vogel

Vogel

16-09-2017 om 15:42

Kamillethee!

Helpt hier altijd wel voor wondjes in de mond.
Sterkte.

Marianna

Marianna

16-09-2017 om 16:24

Tot nu toe

Ik heb de ruimte tussen gehemelte en stang opgevuld met suikervrije kauwgum, ook 's nachts. Ik heb wel wax, maar heb zo veel nodig dat ik meteen het hele pakje op heb. Ik gebruik het liever voor de haken.
Ik heb een mondspoelspul tegen infecties gekocht en ik smeer echte honing op de snee. Dat laatste is niet zo prettig omdat dit veel speeksel produceert en ik niet goed sliken kan.
Warm eten als in Hollandse pot gaat redelijk goed. De havermout die ik had gemaakt beviel niet, allemaal losse flubbertjes op allerlei plekken. Ik heb een verse witte boterham genomen en op de korsten na ging dat prima.
Medicijnen zijn ook waardeloos, een pil komt vast te zitten tussen gehemelte en stang.
Kamillethee is een goede tip, heb ik in huis.

Tip uit oud draadje

https://www.ouders.nl/forum/gezondheid/mondblaasjes

Diverse tips, maar die met lidocaine helpt zeker.
Als je hier in nederland geen lidocaine kan krijgen, vraag dan aan een bekende die een bezoek aan Amerika aflegt, of die bij een drogist CVS een tubetje orajel meeneemt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.