Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wil graag

Wil graag

25-02-2020 om 17:14

Atrofie en vrijen

Sinds een klein jaar heb ik erg veel pijn bij het vrijen. Het begon met een vervelend gevoel, werd steeds een beetje erger en sinds een halfjaar doet vrijen zoveel pijn dat er geen lol meer aan is en kunnen we het niet meer doen helaas.

Ik ben nu 53 en de overgang is zo goed als klaar. Natuurlijk naar de ha geweest die alle mogelijke testen en kweekjes heeft gedaan, maar die waren gelukkig allemaal goed. Ik ben bij de gyn geweest en die constateerde Atrofie in de vagina. Dit schijnt vaak voor te komen. Op recept Synapause gehad en wat een vreselijk middel is dat zeg.

Even terug gezocht op het forum en zag dat @ Kaaskopje hier ook al eens over geschreven heeft.

Veel klachten, rot humeur, pijn enz. En ben er op advies van de gyn mee gestopt. Nu aan de hormoon loze premeno zetpillen, maar die helpen ook niet.

Zijn er hier meer vrouwen die last hebben van atrofie of iets wat hier op lijkt? Volgens de gyn komt het vaak voor, maar waarom lees en hoor je er dan zo weinig over? En tot slot, wie weet raad, het kan toch niet zo zijn dat we echt niet meer kunnen vrijen.... moet er niet aan denken!

Tango

Tango

26-02-2020 om 10:25

Geen ervaring

Ik heb zelf geen ervaring. Wel vond ik dit artikel https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/indicatieteksten/vaginale_atrofie
Hierin worden andere mogelijkheden w.b. medicatie genoemd dan die jij beschrijft. Misschien heb je er iets aan.

Wil graag

Wil graag

26-02-2020 om 11:34

Dank Tango

Een interessant medisch artikel. Het gekke is dat volgens de gyn je geen last hebt van de hormonen, maar jemig echt wel, echt bloed sacherijnig werk ik ervan.

Maar wat dan wel te doen?

Paasei

Paasei

26-02-2020 om 15:57

Smeren.. smeren.. smeren..

Ik kreeg ook heel erg last van vaginale klachten, zo erg dat ik zelfs geen spijkerbroek meer kon dragen. De hele dag last, dus niet alleen met seks! Ook bij de huisarts terecht gekomen, die ook atrofie constateerde. Ik was post-menopauzaal zei ze. Ofwel, het jaar zonder menstruatie was nog niet verstreken. Komt veel vaker voor. Gek inderdaad, dat je daar zo weinig over hoort!

Ik had ondertussen het hele schap bij de drogist al geprobeerd en niks hielp. Dus het werd ook Synapause. Dat ik op zich wel goed vond werken, maar ook ik kreeg last van bijwerkingen. En weer een bloeding. Toeval..? Mogelijk, maar ik was alle hormonen ondertussen goed beu! Dus me ingelezen op alles wat ik vinden kon over het onderwerp en de conclusie was dat het enige dat ook goed werkt hyaluronzuur is. Pre Meno Duo, die capsules waar jij het over hebt, bevatten dat spul. Ik heb zelf gekozen voor een vaginale gel, Hyalofemme. Allemaal niet te krijgen bij het Kruidvat; via de apotheek of online bestellen. En daarnaast smeren.. smeren.. smeren. Elke ochtend en elke avond. Eerst met de dure Vagisan, maar gewone huismerk Lanetten creme blijkt zeker net zo goed te werken.

Ik heb even geduld moeten hebben, maar na een aantal weken is het goed gekomen. En blijft het goed. Mits ik mijn 'regime' strak aan houdt; elke 3 dagen Hyalofemme gebruiken, elke ochtend en avond smeren. Tegenwoordig smeer ik 's avonds met Pjur Med Repair; eigenlijk een glijmiddel (handig!) maar ook dagelijks te gebruiken voor onderhoud. Ook weer op basis van dat hyaluronzuur. Ik heb nu geen last meer en seks is pijnvrij.

Guppie

Guppie

29-02-2020 om 23:06

Complementair

Zou het dan in de hoek zoeken van complementair geneeswijzen. Vaak kan progesteroncreme helpen bij allerlei hormoonproblemen maar waarschijnlijk zal er meer nodig zijn. Een middel als Membrasin is gunstig voor de slijmvliezen en kan helpen bij vaginale droogheid. Mogelijk dat het bij jouw klachten ook kan verzachten.
Pilgebruik ontregelt een boel in je lichaam en ook al gebruik je niet meer, je lichaam herstelt er niet zomaar van. Zorgt onder andere voor verlaagde zinkspiegel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.