Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Monique D*

Monique D*

19-05-2015 om 20:48

Arts bij doktersdienst maakt fout, wordt zij dan niet daarop aangesproken?

Mijn zus belde mij afgelopen zaterdag op met de melding dat zij ineens niet goed meer kon praten toen zij wakker werd. Ook had zij last van een soort verdoving bij haar bovenlip. Haar spraak leek wel toen wel enigszins normaal, maar ze sprak nogal zacht en binnensmonds.
Ik vertrouwde het niet en zei dat zij de doktersdienst moest bellen. Haar huisarts had toen geen dienst omdat het weekend was.
Dat heeft zij gedaan. Haar werd geadviseerd om met spoed naar het ziekenhuis te gaan waar de doktersdienst was gehuisvest. Inmiddels gaven zij haar naam aan de doktersdienst door.
Ik bracht haar en mijn zwager naar het ziekenhuis. De arts die haar behandelde wilde eerst weten wat voor klachten zij had. Daarna vroeg zij waar zij eventueel aan dacht. Omdat mijn zus moeite had met praten en haar man niet goed was in het Nederlands nam ik het gesprek over. Ik zei dat wij ons ongerust maken omdat die verschijnselen lijken op een TIA.
De arts nam toen een standaard neurologisch onderzoek af. Dit was positief. Ook haar bloeddruk was goed. Vervolgens zei de dokter dat aan de hand van die onderzoekjes niets duidde op een TIA of een beroerte. Zij dacht aan een paniekaanval of dat zij zich ergens zorgen over maakte. Omdat mijn zus last van hoofdpijn had raadde zij haar aan dubbele paracetamol drie keer per dag in te nemen.

Mijn zus maakte voor de maandag daarop toch een afspraak met haar huisarts. Hij vertrouwde het niet en stuurde haar met spoed naar het ziekenhuis voor een scan, etc. Men had een herseninfarct geconstateerd en werd gelijk opgenomen.

Dit had de arts van de doktersdienst ook kunnen doen!

Ik vraag mij het volgende af:
De huisarts leest de bevindingen van de arts die haar behandeld heeft in het electronisch dossier. Zij heeft een fout gemaakt door haar, ondanks dat dat neurologisch onderzoekje een positief resultaat had, niet nader te laten onderzoeken via een scan. Zij ging ervan uit dat dat een positief onderzoek sowieso niet duidde op TIA of beroerte.
Als mijn zus niet naar de huisarts was geweest had zij zo doorgelopen met alle gevolgen van dien..

Wordt zo'n arts niet aangesproken door haar collega? Of dekken ze elkaar?

Als ik op mijn werk een klant niet doorverwijs wat achteraf wel had moeten gebeuren word ik wel daarop aangesproken. En nee, ik ben geen dokter!

loekie

loekie

19-05-2015 om 21:36

Ja, dat kan

De huisarts van je zus kan de arts van de hap erop aanspreken. Dat is bij ons tenminste wel gebeurd. Het gebeurde was weliswaar niet zo ernstig als bij jouw zus maar de hap is ook naltig geweest. Dochter is rond half 5 's nachts flauw gevallen toen ze naar de wc ging. Ze is toen met haar hoofd op de trap geknald. Ze had een heftig bloedende jaap in haar voorhoofd dat ook dik werd en ze was erg misselijk. Ik blijf juist in dit soort situaties kalm en was dus ook rustig aan de telefoon. De hap vond het niet nodig langs te komen. Advies was een pleister, ieder uur wakker maken en 's ochtends huisarts bellen. Wij dus gedaan, we konden meteen terecht en de huisarts werd heel kwaad want die jaap had meteen gehecht moeten worden en er hadden neurologische testjes gedaan moetwen worden. Hij heeft een foto gemaakt en een klacht ingediend.
De huisarts van je zus moet zeker aan de bel trekken, in ieder geval anderen kunnen er baat bij hebben.
Ik hoop dat het goed komt met je zus! Veel sterkte.

Arnold

Arnold

19-05-2015 om 23:16

Zelf klacht indienen

Je kunt niet van je huisarts verwachten dat hij dat uit zichzelf doet, hij ziet iedere week wel patienten die bij een andere arts niet goed geholpen zijn.
Wij hebben nu ook een klachtenprocedure lopen bij een SEH-afdeling van een ziekenhuis, maar de molens draaien erg langzaam. Laat reageren op brieven, zeggen dat ze bellen, niet bellen, dus ik of mijn vrouw belt dan na drie dagen. Krijg je het antwoord dat ze de arts weer gaan vragen te bellen, etc, etc. Maar wij houden vol!

Beterschap voor je zus.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2015 om 09:58

Ach

dit haalt herinneringen boven. Zowel aan de foute inschatting van de HAP (jongste dochter) als aan het krijgen van een herseninfarct (man).

De man van je zus moet een klacht indienen. Per brief. Als ik lees wat de klachten waren, dan hadden ze gewoon alles uit de kast moeten halen om een tia of herseninfarct op zijn minst uit te kunnen sluiten. Bij mijn man waren de symptomen in eerste instantie ook niet overtuigend (alles deed het nog (niet alarmerend te weinig in ieder geval), alleen de spraak was niet in orde en hij wist niet goed meer wat hij wilde zeggen)om daar een herseninfarct uit te kunnen constateren, maar door de scan was het meteen duidelijk. Na een hele middag testjes doen dus.

Monique D*

Monique D*

21-05-2015 om 14:24

Dus dit gebeurt vaker?

Dan kan je zelf doktertje spelen!

Wat ik een schande vind is dat de arts dacht dat een standaardtestje kan uitwijzen dat er niets aan de hand is.
Ik als leek wéét dat bewegingen maken en oog-handcorrectie en gezichtsspieren, etc. niets met het spraakcentrum in de hersenen te maken heeft. Bij mijn zus was het spraakcentrum aangetast. Dus zij had verder moeten zoeken...

Wij geloofden op dat moment de dokter (al had ik wel mijn twijfels) dat er niets aan de hand was en dat zij zich te druk maakte. Anders had ze ons echt niet haar behandelkamer uitgekregen totdat zij een scan had gehad en nader werd onderzocht.

Goed idee om die brief te sturen.
Gisteren was mijn zus ontslagen uit het ziekenhuis. Dat kreeg zij ineens te horen. Ik was net onderweg daar naar toe.
Het gaat nu redelijk met haar, zij krijgt bloedverdunners en heeft beter geslapen dan in het ziekenhuis (teveel lawaai van de andere patiënten in de kamer).

Nu snap ik waarom patiënten agressief kunnen worden naar de dokter..

Henriette123

Henriette123

21-05-2015 om 15:58

Bestaand klachtencommissies

Een paar jaar geleden hebben wij een klacht ingediend over de HAP bij ons.
Ik meen dat je op de website de klachten procedure kunt vinden.
Wij hebben toen in ieder geval een bestaand formulier ingevuld.
Naar aanleiding daarvan zijn wij door een arts die over de klachtenafhandeling gaat teruggebeld.
Wij hebben excuses gehad, en wat het belangrijkste was,
ze hebben ervoor gezorgd, dat wat ons is overkomen niet meer kan gebeuren.

Henriette123

Henriette123

21-05-2015 om 16:03

Titel moet zijn bestaande klachtenprocedure volgen

De titel van het vorige bericht had moeten zijn bestaande klachtenprocedure volgen

Monique D*

Monique D*

21-05-2015 om 16:19

Henriette123: wat is de link naar dat klachtenformulier?

Henriette123, kan je mij die link geven naar dat formulier?

Want dan kunnen wij gelijk die klacht indienen. Die onverschilligheid moet maar eens afgelopen zijn. Ik vind dit een hele grote fout van die arts, want dit had van kwaad tot erger kunnen worden. Vooral hoe zij over gezondheid en nog erger, mensenlevens gaat.

Henriette123

Henriette123

21-05-2015 om 16:32

Site hap

Het is een klachtenformulier dat je op de site van jouw huisartsenpost kunt downloaden..
iik heb net nog even gekeken, het staat bij ons onder het kopje contacten en dan doorklikken op klachten.

Violetta

Violetta

21-05-2015 om 17:58

Hier hetzelfde

Niet door de HAP, maar door de eigen huisarts van mijn zwager is een aantal jaren geleden dezelfde soort fout gemaakt. Mijn zwager vertelde dat hij problemen had met spreken, de huisarts keek in zijn mond en zei dat hij een keelontsteking had en schreef een antibiotica kuur voor. Mijn zwager was in geen jaren bij de huisarts geweest en deze kende de patiënt ook niet (maar daarom zou er eigenlijk al een belletje moeten gaan rinkelen). Enkele dagen later bleek alsnog dat hij een CVA had doorgemaakt...

Monique D*

Monique D*

21-05-2015 om 18:10

Graag link van klachtenformulier

Ik heb op de site van de huisartsenpost van Amsterdam-zuid gekeken, maar kan geen klachtenformulier vinden onder Contact.
Wel is vermeld dat je de klacht kan bespreken en dan word je doorgestuurd naar de klachtencommissie of patientenorganisatie.

Kan je mij a.u.b. de link naar het klachtenformulier toesturen?

Henriette123

Henriette123

21-05-2015 om 18:47

Formulier

Je kunt het formulier oa vinden op de site van HAP Amstelland

Monique D*

Monique D*

22-05-2015 om 14:22

Violetta

Ik snap niet waarom die arts jarenlang heeft gestudeerd om dokter te worden.
Jouw zwager zei dat hij moeilijk kan praten. Dan is een keelontsteking de oorzaak? Hees praten is toch wat anders dan heel moeilijk uit je woorden komen of slissend of binnensmonds praten???

Ik begrijp daar helemaal NIETS van.

Monique D*

Monique D*

22-05-2015 om 14:23

Henriette123

Helaas moeten wij niet bij HAP Amstelland zijn, maar bij de HAP Zuid, wat nu in het VU is gevestigd.

Het lijkt wel alsof elke HAP zijn eigen klachtenprocedure heeft... jullie horen nog van mij.

vlinder72

vlinder72

22-05-2015 om 14:40

Bellen?

Heb je al gebeld om een afspraak te maken om dit voorval te bespreken? Misschien lucht dat ook op en blijkt dat ze allang actie ondernomen hebben. Protocol aanpassen of iets dergelijks.

Het verbaasd mij dat je gelijk een schriftelijke klacht wil indienen zonder eerst even over het voorval te praten. Weigeren ze dat dan zou ik direct een klacht indienen.

Arnold

Arnold

22-05-2015 om 17:59

Formulier VU - link

http://www.vumc.nl/patienten/klachten/

Hier kun je het formulier voor het VU mc vinden.

Wij hebben net ook een klacht bij hen ingediend en je moet er een beetje achteraan, maar uiteindelijk hebben we een gesprek gehad om het uit te spreken. Je moet het formulier opsturen, dan gaat je klacht de officiele molen in en weet je zeker dat het wordt geregistreerd.

Snap ik niet

Monique, waar is je zus nu geweest? Ik lees in bericht 1 dat ze door de doktersdienst gesommeerd is om met spoed naar het ziekenhuis te gaan. Bij een vermoeden van CVA moet je dan ook echt bij het ziekenhuis zijn (eerste hulp, zo mogelijk CVA team).
Maar zij is toch weer bij de doktersdienst belandt?

Astrid

Astrid

23-05-2015 om 17:26

Miriam

"de doktersdienst moest bellen. Haar huisarts had toen geen dienst omdat het weekend was.
Dat heeft zij gedaan. Haar werd geadviseerd om met spoed naar het ziekenhuis te gaan waar de doktersdienst was gehuisvest. Inmiddels gaven zij haar naam aan de doktersdienst door."

De doktersdienst/HAP denk ik? zit in het ziekenhuis in dit geval.
Vreemd ergens, je bent dan al zo dichtbij. Hier zit de HAP tegenover de SEH.

Snap ik

Maar bij een vermoeden van cva is het raar als de hap naar de hap verwijst. Zo'n vermoeden rechtvaardigt ambulancevervoer naar het zh.

vraag

Hoe gaat het nu met je zus?

Monique D*

Monique D*

25-05-2015 om 19:24

Inderdaad, Miriam

De HAP die mijn zus belde vond dat zij naar het ziekenhuis VU moest gaan... en ze belandde dus bij de HAP Zuid die in het ziekenhuis was gehuisvest.. heel jammer dat die arts het niet goed genoeg vond om haar nader te laten onderzoeken.

Het gaat nu prima met mijn zus. Haar spraak is een stuk verbeterd, zij praat niet meer binnensmonds, maar soms merk je wel even dat de woorden anders worden gevormd. Zij is onder behandeling van een logopediste en gebruikt verschillende medicijnen, waaronder bloedverdunners. Glazen of kopjes vasthouden met haar rechterhand gaat nu iets beter.
Van de dokter mag ze gewoon op straat gaan en een reeds geplande busreis naar Duitsland maken. Hij raadde haar oordoppen aan als er veel lawaai is. Ik was zelfs gisteren met haar gaan swingen in een dancing en het ging heel goed. Zij heeft geen oordoppen gebruikt. Soms stond ze buiten te kletsen met de rokers (zij rookt en drinkt zelf niet) of ze kwam weer naar binnen om te dansen. Als ze merkte dat ze moe werd dan ging ze zitten. Zij had een heerlijke avond gehad. Dus het gaat stukken beter, zolang ze maar naar haar lichaam luistert.

Wij zijn van plan om schriftelijk een klacht in te dienen bij het HAP Amsterdam, t.a.v. de klachtenbemiddelaar. Ik heb de HAP zelf gebeld waar ik het kan doen. De link die Arnold heeft gestuurd is ook goed.
Eerst een gesprek aangaan willen wij niet, omdat we vermoeden dat dit zo onder de tafel gepraat wordt (de zaak wordt gesust). Een schriftelijke klacht heeft meer effect. Wij willen dat die dokter op de vingers getikt wordt. Het is een schande dat zij als arts die symptomen niet herkent en ik als leek wel. En ook wij hadden een vermoeden dat zij naar de Eerste Hulp werd gestuurd, maar het kwam erop neer dat de HAP haar eerst moest zien. Met als gevolg een slechte diagnose.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2015 om 10:39

De huisarts

Wij hebben de huisarts ook betrokken bij de klachtafhandeling. Hij maakt zelf deel uit van de HAP als hij dienst heeft. Hij heeft zich heel behulpzaam en meelevend opgesteld. Hij is ook bij ons thuis geweest om het te bespreken en heeft dat ook meegenomen in een gesprek op de HAP.

Wij hebben geen formulier gebruikt, maar gewoon ons verhaal op papier gezet. De situatie van onze dochter is opgenomen in het trainingsmateriaal van de medewerkers van de huisartsenpost als voorbeeld hoe het NIET moet en hoe het dan WEL moet. De telefoniste die wij aan de lijn kregen had zich niet aan het gespreksprotocol gehouden, omdat ze dat blijkbaar nog niet onder de knie had. Had ze dat protocol wel gevolgd, dan had ze bij een resultaat uitgekomen die meteen richting ambulance en ziekenhuis had moeten wijzen.

Ook wij hebben excuses gehad, wij zijn met de HAP in gesprek geweest en we hebben een bos bloemen gekregen. Voor ons was daarmee de kous af, maar je moet er niet over nadenken wat het gevolg hád kunnen zijn.

Mijn man en ik hebben in hetzelfde jaar ook het nodige meegemaakt. Ik longembolieën en mijn man als toetje in december nog het herseninfarct. Tegen die tijd stond de huisartsenpraktijk al op code rood denk ik als wij aan de telefoon hingen. We kregen meteen álle medewerking en snelle afspraken. Daar maakten we thuis grapjes over.

Wij zijn in overleg, toen mijn man naar het ziekenhuis moest voor onderzoek, gewoon met de bus gegaan. Er was geen reden om dat niet te doen. Hij kon nog lopen en de bus gaat bijna van deur tot deur. Ikzelf ben metéén in een taxi gezet toen ik voor onderzoek naar het ziekenhuis moest. Dat is ook een rare gewaarwording hoor.

Buiten westen

Ik heb het idee dat zodra je buiten westen raakt/epileptische aanval krijgt, je veel serieuzer wordt genomen dan "alleen maar" ernstige spraakproblemen hebt. De mensen die "weg" raken gaan gelijk een MRI in, mensen die onzin gaan spreken of onduidelijk gaan praten heten "overspannen" te zijn, of dus een mondprobleem te hebben. Dokters zouden ook alert moeten zijn als mensen nooit spraakproblemen hebben en dan plotseling wel.

Barvaux

Barvaux

28-05-2015 om 16:06

moedermop

Mwoah het is symptoom nummer 1: "Achteruitgang van het spraakvermogen of andere problemen met taal, kunnen verschijnselen zijn van een hersenbloeding/beroerte. Vooral plotselinge achteruitgang van de taalvaardigheid en/of spraakvaardigheid is een veelvoorkomend symptoom van een hersenbloeding. "

https://www.salusi.nl/6-verschijnselen-en-symptomen-van-een-hersenbloeding/

en hier ook: http://www.beroerteadviescentrum.nl/patienten/wat_is_een_tia_en_wat_is_een_cva

Bij een beroerte kunnen diverse verschijnselen optreden. De belangrijkste symptomen van een beroerte zijn:

Mond
mond
Let op of de mond scheef staat of een mondhoek naar beneden hangt.
Hulpmiddel als u het niet direct ziet: vraag de persoon om zijn tanden te laten zien.

Arm
arm
Let op of een arm (of been) verlamd is.
Hulpmiddel als u het niet direct ziet: vraag aan de persoon om beide armen tegelijkertijd horizontaal naar voren te strekken en de binnenzijde van de handen naar boven te draaien. Let op of een arm wegzakt of rondzwalkt.

Spraak
beroerte en spraak
Let op of de persoon onduidelijk spreekt, of niet meer uit de woorden komt.
Hulpmiddel als u het niet direct ziet: vraag de persoon een zin uit te spreken.

In geval van een tumor in plaats van een tia

Een paar keer meegemaakt in mijn omgeving dat een tumor niet onderkend werd terwijl de omgeving zich ernstig zorgen maakte (b.v. bij een schrijver die plotseling niet meer uit zijn woorden kan komen en gekke mails schrijft) de dokter volhied dat het best wel weer goed zou komen met wat rust.
En nu lees ik dit topic, en verbaas me weer.
Maar alle mensen die onderuit gaan, komen wel in de scanner.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2015 om 14:25

MoederMop

Dat kan hoor. Aan mijn man was ook weinig te zien. Maar dat is ook ónze valkuil geweest. Hij heeft er een paar dagen mee rondgelopen voordat we dachten 'dit klopt écht niet!' Voor mij was er niet veel meer merkbaar dan dat hij zei dat hij 'het niet wist'. Tot ik op een gegeven moment dacht 'hij weet het wel erg vaak niet'. Op het werk, hoorde ik later pas, vond men wel dat hij zich anders gedroeg. Maar ja, niet alarmerend anders blijkbaar. Als er een lichaamsdeel had bijgebungeld, of een mondhoek dan waren we ogenblikkelijk in actie gekomen en de artsen waarschijnlijk ook.

Monique D*

Monique D*

03-06-2015 om 20:12

Inmiddels de klacht + formulier verstuurd..

..naar de Huisartsen Klachtencommissie Amsterdam.

Wij wachten hun bericht af.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2015 om 23:57

Succes

...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.