Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Barvaux

Barvaux

10-10-2014 om 08:34

apparaatje om contact te krijgen in nood (ouderen)

Wat zijn er tegenwoordig voor mogelijkheden om contact te maken in geval van nood/vallen bij ouderen? Er schijnen kettingen of armbanden te bestaan of zoiets? Wie heeft er ervaring mee? Is het duur? Wat is handig?

personenalarmering

Mijn zus heeft het allemaal uitgezocht en als het goed is krijgt mijn moeder vandaag haar personenalarmering. Wij hebben gekozen voor een armband, die gemakkelijk te dragen is en die onder de douche kan (dus waterdicht). Hij komt van CSI (https://csiservice.nl/Home).
Bij alarmering wordt eerst een familielid die altijd in de buurt is (woont en werkt vlakbij) gewaarschuwd en daarna een ander familielid. Ik weet niet of er eerst een centrale tussen komt.
De kosten vielen mee, iets van 6 euro per maand.

Ik zie het apparaatje niet op de website staan, als je meer informatie wil moet ik mijn zus even vragen.

Een aantal weken geleden is mijn moeder in huis gevallen en heeft toen een nacht op de grond gelegen. Dat willen we niet nog een keer meemaken.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

10-10-2014 om 09:16

tsjor

Bedankt, je zus heeft het dus uitgezocht begrijp ik, waarom heeft ze deze genomen en welke is het precies?

Barvaux

Barvaux

10-10-2014 om 09:21

oh wacht

Heeft ze het via de zorgverzekering gedaan: https://csiservice.nl/Producten/Via-de-zorgverzekeraar?

alarmering

Het hangt van je omgeving af hoe en waar zaken geregeld zijn.
Bij mijn vader hebben we het niet rond gekregen omdat er een paar partijen zijn die je op elkaar af moet stemmen.
En je moet ook even informeren of die partijen wel met elkaar samenwerken anders heb je nog een probleem.
Het beste kun je dit aan de wijkverpleging vragen wat er in je buurt gehanteert wordt.
Je het niet alleen het alarmeringsding zelf maar je hebt ook een meldkamer nodig waar die alarmering binnenkomt. Die meldkamer moet dan een hulpverlener inschakelen en ook daar heb je dus een organisatie voor nodig die die dienst verleent.
En dan inderdaad aan je zorgverzekeraar vragen met wie zij zaken doen en wie zij wel of niet vergoeden.
Het kan even een projectje zijn.
Bij mijn vader hebben we er vanaf gezien. Ik kreeg het niet rond in de tijd die mijn vader nog gegeven was. We brachten coderingen aan op zijn mobiel zodat hij na 1 druk op de knop mij of mijn familie te pakken kreeg en dan mochten wij de huisarts bellen die er dan op af zou gaan.
Gelukkig nooit nodig geweest.
Maar als het voor langere tijd is is het de investering mogelijk waard.

Barvaux

Ik denk het, maar ik weet het niet zeker. Belangrijke criteria waren: makkelijk draagbaar (voorkeur dus voor armband) en waterdicht, zodat je hem ook onder de douche kunt dragen. Onder de douche is een van de grootte risicoplekken, dus dat vonden wij belangrijk. En daarna uiteraard de kosten, want dat zijn maandelijkse bedragen, waar je niet meer vanaf komt.

Tsjor

Katniss

Katniss

10-10-2014 om 11:38

Om houden

Een tante van mijn ex is overleden en in de keuken gevonden door de buurvrouw. Haar alarmketting lag nog naast haar bed. Schijnbaar had tante de gewoonte om 's morgens eerst te ontbijten en pas na het aankleden de ketting om te doen. Waarschijnlijk was ze ook overleden als ze wel hulp had kunnen inroepen, maar die onzekerheid blijft natuurlijk bij de nabestaanden. Probeer dus in ieder geval iets te kiezen wat 24 uur per dag om kan blijven, of aanwennen dat het gelijk bij opstaan wordt omgedaan.

Monique D*

Monique D*

10-10-2014 om 16:29

Vraagje over alarmketting

Gaat het alarm alleen af als je op het knopje van de alarmketting drukt? Want het kan ook zijn dat je na een val flauw of bewusteloos valt en niet op het knopje kan drukken.

Ilva

Ilva

10-10-2014 om 22:07

Inderdaad omhouden

Mijn moeder had een ketting toen ze nog thuis woonde (ze zit inmiddels in een verpleeghuis). Maar ook zij deed de ketting af en dan wist ze ook niet meer waar hij was.
Wij moesten 3 mensen in de omgeving opgeven die binnen 30 minuten bij mijn moeder konden zijn. Dit was bij haar niet mogelijk dus moesten we het alarm naar de thuiszorg doorschakelen. Daarvan was de regel dat ze 'hun best deden om binnen 30 minuten te komen'. Maar dit kon zeker ook langer duren. Maar ja we hadden geen keuze.
Wat ook belangrijk is, is dat degene die op het alarm moet reageren een sleutel van het huis hebben (natuurlijk) maar dat er ook geen haak op de deur zit. Anders kom je nog niet binnen.

Zo werkt het

Bij mijn moeder in elk geval. Ze heeft vandaag de personenalarmering gekregen. Hij zit om haar pols, is vrij groot vind ze (drie keer een horloge).
Een keer per week gaat er een stil alarm af om te kijken of het apparaat het nog doet. Daar merkt ze niets van. Als het niet werkt worden de batterijen vervangen.
Als ze zelf op de knop drukt gaat er 10 seconden een harde piep door de kamer. Dan wordt er contact gemaakt met de alarmcentrale en die nemen dan kontakt op met haar via een luidspreker in een kastje. Dat werkt alleen beneden goed. Zij kan dan zelf terugpraten. Als ze boven is of niet terugpraat dan wordt ze gebeld. Als ze de telefoon ook niet opneemt wordt de eerste contactpersoon gebeld, die kan dan gaan kijken. Er staan drie namen op de lijst van mensen die gebeld kunnen worden.
Als de alarmcentrale zelf denkt dat er iets aan de hand is bellen ze zelf ambulance etc. En de kontaktpersoon.
Het apparaat werkt alleen in huis en tuin. Als ze naar buiten gaat kan ze het afdoen, want dan werkt het niet. Maar dan is ze meestal ook niet alleen.
Voor ons gevoel en voor haar gevoel is het toch een beetje veiliger zo.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.