Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

lisbeth

lisbeth

27-04-2013 om 10:25

Altijd buikpijn

Al jaren heb ik buikpijn, ik denk al zeker 20 jaar, dagelijks bijna. Ik ben al helemaal onderzocht. Op coeliakie, LI, parasieten crohn.
Uiteindelijk kwam er spastische darm uit, oftewel, ze weten het niet.
Ondertussen blijf ik buikpijn houden, vooral na het eten. Soms lijkt het alsof ik van alles buikpijn krijg.
Ik weet ook niet meer wat ik eraan kan doen.
Ik vermijd melk zoveel mogelijk, eet weinig kruiden, altijd bruin brood.
Is er iemand die nog een simpele doeltreffende oplossing zou hebben.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mea Proefrok

Mea Proefrok

27-04-2013 om 10:52

Mijn man ook

Bij mijn man is het stressgerelateerde buikpijn en verder weinig oorzaak aan te wijzen. Wat hem goed helpt, is plat op zijn buik gaan liggen en met zijn voeten tegen zijn billen strekken. En hardlopen.

mix

mix

27-04-2013 om 11:38

Pds

ofwel prikkelbare darmsyndroom. Misschien kun je daar eens op zoeken.
Het is zo verschillend waar mensen op reageren.
Hier bv bij het eten van teveel koolhydraten als in pasta/pizza/aardappel/teveel brood. Ook bij melk, te vet eten, koolsoorten, citrusvruchten, appel in schil en teveel eten in 1 keer.
Ik krijg er niet altijd de koliekaanvallen van, maar wel een gevoelige dikke darm (ook zonder eten) en een enorm opgeblazen gevoel rond maag en onder de ribben links en rechts.
Vezels eten, genoeg drinken en niet teveel in 1 keer eten en genoeg bewegen helpt hier wel iets, maar weg is het nooit.
Bij een koliekaanval helpt soms een nacht slaap wel iets, maar soms houdt die pijn 4 dagen aan en dat is erg vervelend. Soms eens in de 6 weken een aanval, soms wekelijks of een korte periode dagelijks. Of een zeurende niet doorzettende koliekaanval kan lang aanhouden. Moeilijk om een peil op te trekken.
Sommige mensen zweren bij probiotica, maar ik heb er geen verbetering door gemerkt (3 mnd geprobeerd). Ook een natuurlijk iets wat de slijmvliezen door het hele lijf (ben ook allergisch) te versterken hielp niet.
Wat kan helpen tegen pijn is een warme kruik, veel bewegen of juist rust nemen. Sterkte, pds lijkt dan of ze zeggen: ik weet het niet, maar het is toch een heel vervelende aandoening.

Tinus_p

Tinus_p

27-04-2013 om 12:32

Wat dingen

Lisbeth:
"Ik ben al helemaal onderzocht. Op coeliakie, LI, parasieten crohn."
Nouja, het is altijd mogelijk om nog meer te verzinnen -ik neem aan dat dit niet alles is, en roep dus waarschijnlijk dingen die ook zijn getest: colitis ulcerosa; collagene colitis; fructose intolerantie/malabsorptie (komt veel voor!); schildklier (zou ook andere klachten moeten geven)??

En verder

Heb je ook al eens geprobeerd om een tijdje juist *geen* bruin brood te eten? Ik heb op dit forum al van meerdere mensen gelezen die juist van bruin en volkorenbrood last kregen, dus je zou het kunnen proberen. Er wordt in Nederland wel altijd gedaan alsof je zonder volkorenbrood niet gezond oud kunt worden, maar dan zeggen ze er nooit bij dat in het gezonde Mediterrane dieet, dat ons altijd tot voorbeeld wordt gesteld, volkoren in welke vorm dan ook met een lantaarntje moet worden gezocht. Je kan je vezels ook uit groente halen, zoals de Italianen doen.

Groeten,

Temet

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

27-04-2013 om 13:03

Ik heb ook pds

Spastische darm is echt meer dan 'ze weten het niet' het klinkt alsof je deze diagnose niet serieus neemt. Maar je doet jezelf daarmee te kort.
Mijn tips:
koop boekje:darm-EHBO
google eens op de patientenvereniging voor tips
ik heb baat bij duspatal; vermindert buikkramp
als ik ook vaak misselijk ben en last heb van mijn maag slik ik een poosje maagzuurremmer Ranidantine. Gek genoeg komt mijn buik dan ook beter tot rust
vermijdt stress (tja................)
Soms heb ik echt hele stekende buikpijn linksonderin. Daar helpt geen lieve lotje aan... Accepteren dus.

Tinus_p

Tinus_p

27-04-2013 om 14:28

Pragmatisch

Temet:
"Heb je ook al eens geprobeerd om een tijdje juist *geen* bruin brood te eten?"
In aanvulling daarop, sommige vezels hebben de naam helemaal niet zo goed te zijn; vooral polydextrose heeft de naam zelf ook weer overgevoeligheidsreacties te veroorzaken.

Zie ook sdeze site: http://plazilla.com/1-prikkelbare-darm-syndroom ik sta niet in voor de betrouwbaarheid van de beweringen, maar het is nuttig om werkelijke kritisch te kijken naar wat je eet en of je daar misschien slecht op reageert. Dat lijkt me een pragmatische anapak.

(Janneke67)

(Janneke67)

27-04-2013 om 15:15

Ik zou niet zelf dokteren, maar

Een andere arts zoeken....een goed MDL- arts....al moet je er voor naar Groningen of Maastricht ( ik weet niet waar je woont ))

En wil je toch zelf dokteren...dan zou ik beginnen met een eetdagboekje aan te leggen ( misschien in overleg met een diëtiste) en zo dingen per week weg te laten of juist eten om te kijken wanneer je het meeste last hebt.

Maar echt, er moet iemand zijn die je kan helpen hoor! Dat weet ik zeker. Je moet alleen serieus genomen worden en dat begint bij jezelf hoor.

Ik heb ook veel gesukkeld, maar weet nu wat ik heb en wat bij mij de boosdoeners zijn. Ik heb diverse allergieën, en intoleranties en PDS. Die combi maakt het toch mogelijk om goed te eten...ik weet nu alleen ook wat ik niet moet eten

Succes en sterkte!

lisbeth

lisbeth

27-04-2013 om 16:20

Dank

Het is niet zo dat ik mijn klachten niet serieus neem maar ik heb dit sinds een zeer ' ongelukkige' vakantie in spanje op mijn 17e. Slechte hygiene in het hotel, hele vakantie ziek geweest nooit meer over gegaan.
Toen ben ik dus door de hele medische molen gegaan maar niets gevonden. Ik moest er maar mee leren leven. Paar jaar terug nadat bij dochter de diagnose coeliakie was vastgesteld weer terug bij de mld arts maar weer niets kunnen vinden. Licht lactose intolerant maar ook niet enorm.

Ik heb er zelfs al eens over gedacht om de gluten een paar maanden te schrappen. Kijken of dat helpt.

Ik kan zo tig dingen zeggen waar ik buikpijn van krijg, melk, brood, aardappelmaaltijden, te gekruid, te vet. Maar ik denk ook wel eens dat nu alles zo geïrriteerd is dat ik niets verdraag

Yta Chalne

Yta Chalne

27-04-2013 om 19:45

Fructose

Tinus noemde het al, maar 1 op de drie mensen heeft in mindere of meerdere mate last van fructose malabsorptie. Met een simpele waterstof ademtest (heb je vast ook gehad met lactose) toon je dat aan. Wordt nog heel weinig getest in Nl, maar veel mensen met 'spastische darmen' blijken hier last van te hebben.
Heb je een biopt gehad ivm de eventuele coeliakie trouwens? Wel opvallend dat je dochter dat heeft!

evenanders

evenanders

27-04-2013 om 21:56

Bij mij

bleek het endometriose te zijn, het lag dus helemaal niet aan de darmen..

lisbeth

lisbeth

01-05-2013 om 13:18

Geen buikpijn

Ik ben sinds gisteren op een GV dieet, koffie en cola vermindert. En...... Vandaag geen buikpijn!
Ik hou dit eens een tijdje vol. Ik heb toch alles al in huis. Ik kan er altijd weer vanaf stappen mocht het niet werken

Haha dochter was wel in haar nopjes, even niet de enige

Koffie verminderd?

Koffie verminderd? Nu pas? Dat die tip niet eerder is gegeven.

Toen ik me met vage maar aanhoudende buikklachten bij de huisarts meldde constateerde die dat het vermoedelijk niks ernstigs was, maar, zei hij even verderop in het gesprek "en dan moeten we de boel natuurlijk niet opjuinen door veel koffie te drinken". Nou, ik dronk inderdaad vrij regelmatig koffie. Mee gestopt - ik hou toch meer van thee - en tadaaa, buikklachten over. Ik drink een doodenkele keer wel eens koffie trouwens, maar maak er geen gewoonte van.

Dus ik zou zeggen: probeer ook even of alleen koffie minderen/weigeren het probleem oplost, misschien kan je je alle sores van een gv-vrij dieet dan besparen.

In elk geval fijn dat je nu buikpijnvrij bent!

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.