Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

07-05-2014 om 17:08

alternatief voor velletjes plukken?

Mijn schoonmoeder is dementerende. Zij knabbelt veel aan haar vingers; nagels en velletjes trekt en bijt zij eraf. Met alle gevolgen vandien, ontstoken toestanden. heeft iemand ideetjes wat we haar kunnen aanbieden wat uitnodigent is om te frutselen wat het bijten kan tegenhouden?

Rafelkap

Rafelkap

07-05-2014 om 17:26

senso care

Zoiets:
http://www.senso-care.nl/bijten---kauwen---orale-prikkels/p-2a/SC190--bijtbuisje.html
Als het kapot is kan er elke keer een stukje van worden afgeknipt. Mijn zoontje vond het lekker en het scheelde idd weer wat vingers.
Je kan dit bv aan een speciale bijtketting doen. Op deze site vindt je nog meer producten waar je misschien wat aan hebt.

Het is wel een uiting van stress. Nu mijn zoontje minder stress heeft bijt hij bijna niet meer. Kijk dus ook wat je nog meer aan de stress kan doen. Sterkte, moeilijk je schoonmoeder zo te zien..

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

07-05-2014 om 18:22

Lastig

Lastig, heel lastig.
Mijn schoonvader heeft die "tic" gekregen nadat hij gestopt is met medicatie, en hij krabbelt aan zijn vingers en nagels volledig onbewust of als hij zich misschien verveelt?

Wat ik doe (Schoonvader woont bij ons in) is zorgen dat de nagels kort zijn, en dat er geen haakjes aan zitten.
Een haakje triggert namelijk een (onbewuste reactie) namelijk dat je dat er af moet peuteren.

Wat scheelt is iets doen, dus lezen, shaggies draaien etc.

Voor je schoonmoeder zou ik denken aan oude vertrouwde bezigheden, dus bijv. bolletjes wol maken, haken, breien, in iedergeval iets waar ze met haar vingers bezig is. Bonenpunten zou ook kunnen, of andere ingespannen taakjes. Knopen sorteren of zo

Sterkte ermee!

inderdaad dat triggert....

ik heb een gruwelijke hekel aan die harde velletjes die aan mn vingers zitten en door mn droge huid heb ik die helaas met vlagen heel veel. Doen soms ok zeer als je er langs wrijftIk vijl mijn nagels maar ook de huid erom heen zodat er geen velletjes meer zijn. Ik gebruik daarvoor ijstokjes,nieuwe dan he waar mijn vader heel fijn schuurpapier op heeft geplakt,met een hoog nummer zeg maar.
Die maken de huid niet kapot. Daarna met lekkere stevige creme in smeren en zo verdwijnen ze meestal naa een poosje.
Iets van losse touwtjes,draadjes waar ze aal kan frummelen of evt zo'n stressbaletje met van die rubberen flubbertjes eraan( ik heb geen idee hoe ik die meot omschrijven, lijkt wel een zacht egeltje zeg maar.) Of bijt ze daar ook op?
Stofjes van oude eigen kleding aan elkaar knopen?

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

07-05-2014 om 19:09

oke...

Sinbads vrouw/ lilian/ rafelkap; bedankt voor de reacties!!
Dat ze zich verveelt is duidelijk, maar voor klusjes is zij al te dement. Alles wat je los aan haar geeft (knopen, servetten) stopt zij in haar mond en maakt ze kapot. Anders zou je haar papier kunnen geven om te scheuren, want zij heeft nu dat nivo eigenlijk, maar dan stopt ze de stukjes tenslotte in haar mond...

En dat van die spanning is ook waar, maar helaas: of ze krijgt zoveel medicijnen dat ze constant bijna slaapt of iets minder en dan is er die onrust....

Haar handen regelmatig goed vet houden proberen we al. Die tip om bij sensocare iets te bestellen zou iets kunnen zijn!

Het is inderdaad erg moeilijk mijn lieve schoonmoeder (ja die bestaan ook) zo te zien af takelen. En dat terwijl zij dit van haar moeder ook heeft moeten meemaken en altijd geroepen heeft dat het voor haar zo niet hoeft.... Maar ja. Eenmaal in deze fase is euthanesie een gepasseerd station, helaas.

Een tangle?

http://www.kindercoachingfriesland.nl/2011/11/het-waarom-van-friemelen/

Kinderen die op school friemelen krijgen dit in handen.

boterbloem

boterbloem

07-05-2014 om 20:39

Ouwel mss?

ipv papier?

en daarnaast

Ik wijs maar even op het bestaan van Byte-X, te koop bij iedere drogist. Een middel tegen nagelbijten maar je kan er natuurlijk ook de hele vingertop mee insmeren. Het smaakt afschuwelijk bitter en ontmoedigt daarmee nagelbijten etc. . Niet ideaal, maar

Zelf heb ik overigens vanwege dergelijke velletjes altijd een nagelknippertje op zak om die velletjes heel kort af te knippen. Maar ja, het zal wel niet mogelijk zijn om de handen van schoonmoeder dagelijks zorgvuldig na te lopen.

Sterkte ermee

Temet

Rafelkap

Rafelkap

08-05-2014 om 06:24

Byte-X

Niet doen, Byte-X. Het gaat om een ernstig dementerende vrouw. Dat spul is verschrikkelijk vies.
Zo'n kauwding in het begin veel zelf in de mond stoppen, op een gegeven moment zal ze het zelf gaan doen (hopelijk).
Mijn zoontje vond het heerlijk. Ze heeft ws de behoefte om te bijten waardoor ze zich prettiger/rustiger voelt. Die senso-dingen zijn niet giftig en smaken nergens naar.

Puck

Puck

08-05-2014 om 08:47

tangle en ouwel lijken me niet zo geschikt in dit geval

Tangle dacht ik in eerste instantie ook aan maar Sinbads vrouw geeft aan dat haar schoonmoeder alles in haar mond stopt en kapot maakt. Een tangle is idd lekker om te friemelen, maar bestaat uit allemaal kleine segmentjes die je met weinig moeite uit elkaar trekt en in je mond kunt stoppen.
Ouwel lijkt me niet echt een alternatief. Als dat nat wordt wordt het een kleverige smurrie, dan zit schoonmoeder straks helemaal onder de ouwel geplakt. Lijkt me niet echt de bedoeling.
Ik denk dat schoonmoeder het meest heeft aan babyspeelgoed dat de zintuigen prikkelt. Dat is getest op veiligheid en te groot om in de mond te nemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.