Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moeder

Moeder

06-04-2016 om 13:10

allergie waarvoor?

Mijn dochter van 17 zat gisteren opeens helemaal onder de vlekken. Op de buik en borst tot in de keel. Vorige week had ze al wel jeuk gehad maar toen had ze die uitslag nog niet gezien. Huisarts zei dat het een allergie was maar waarvoor? We kunnen helemaal niets meer bedenken. Ze is vergeten te vragen of het ook eten kan zijn of alleen iets van buitenaf. Ze heeft al maanden geen nieuwe kleding gehad, we hebben geen ander waspoeder, ze heeft nergens anders geslapen de laatste weken. We weten het niet meer.

Poeh

Andere make up, shampoo, dagcrème?

Qua eten: bepaald fruit, noten? Ga eens precies na wat ze heeft gegeten.

Kan ze hooikoorts hebben? Heeft ze ergens gewandeld waar ze dit opgelopen kan hebben? Bepaalde planten of zo? Insectenbeet?
Als jullie het verder niet kunnen bedenken, zou ik de huisarts weer ff bellen met deze vraag. Wat was zijn advies eigenlijk?

Allergietest

Je kunt een allergietest laten doen via de huisarts (bloed prikken) of een streepjestest bij de allergoloog. Ik zou dat doen als het vaker voorkomt of niet over gaat. Niet als het eenmalig is.

Fransien

Fransien

06-04-2016 om 14:51

netelroos?

Kijk echt even naar een mogelijke allergie, maar misschien kan het ook netelroos zijn, heb ik destijds ook gehad als puber en werd initieel verward met een allergie.

Moeder

Moeder

06-04-2016 om 15:35

Huisarts

Huisarts adviseerde nu even cetirizine of een ander rijtje. Ze belde mij en dat eerste hebben we in huis dat is het makkelijkste.

Nu gaat er niet meteen een onderzoek gebeuren, pas als het steeds terugkomt. Ze gebruikt geen make-up en heeft ook verder niets nieuws ofzo. Het is echt een raadsel.

Kan hooikoorts zich uiten in rode vlekken met jeuk onder je kleding?

angel3

angel3

06-04-2016 om 15:39

soms kom je er niet achter

Hier ook weleens gehad bij kind. Eenmalig onder de bulten en jeuk, en gezwollen huid. Antihistamine gekregen, het ging weg en nooit meer gezien.

Samenstelling

Soms is de samenstelling van een product dat je al lang gebruikt ineens veranderd. Een wasmiddel waar je nooit last van had heeft ineens een nieuw parfum en dat slaat aan. in dat geval zal het gewoon weer voorkomen dat er een allergische reactie optreedt. Daar zou ik even op letten als er verder volgens jou niets nieuws is gebruikt.
Ik vraag ook weleens aan dochter als ze kriebels heeft of ze soms een t-shirt van een ander aan heeft dat gewassen is bij iemand anders thuis.
En kriebels en uitslag komen ook voor als er een drempel overschreden is. Niet een keer chocola (met melk) maar elke dag chocola met melk.

Mokka

Mokka

06-04-2016 om 19:01

Fransien offtopic

https://www.thuisarts.nl/netelroos/ik-heb-netelroos
Netelroos is vaak de uiting van een overgevoeligheids/allergische reactie. Ik kreeg het bij bepaalde antibiotica bv

Fransien

Fransien

06-04-2016 om 21:19

Mokka

O, ik kreeg te horen dat het een opleving van het waterpokkenvirus was...
Gelukkig heb ik het daarna nooit weer gekregen.

Gordelroos

Is familie van het waterpokkenvirus en is dus wat anders dan netelroos!

Puck

Puck

07-04-2016 om 10:57

Klopt Fransien

Je bent idd waarschijnlijk in de war met gordelroos en eigenlijk in alle gevallen krijg je maar 1x gordelroos dus het klopt dat je dat daarna nooit meer hebt gehad

Puck

Puck

07-04-2016 om 11:02

Moeder

Met allergieën is veel mogelijk en ik ben erg bekend met hooikoorts maar heb daar nog nooit rode vlekken onder mijn kleding gehad. Maar ik sluit niet uit dat het wel mogelijk is. Verder ontwikkel je allergiën en kan het zomaar zijn dat iets waar je voorheen goed tegen kon nu wel een reactie geeft. Dus ook als er in wasmiddelen, make-up, douchespul e.d. geen veranderingen zijn geweest is het nog steeds mogelijk dat ze daar nu wel op reageert. Uitzoeken waarvoor is een hele klus en levert lang niet altijd iets op, maar je zou kunnen beginnen met haar kleding met een hypo-allergeen wasmiddel te wassen, wasverzachter achterwege laten en een scheut azijn als wasverzachter aan het laatste spoelwater toe te voegen. Ook kan ze douchen beperken en als ze doucht even geen douchespul gebruiken. Door dingen nu achterwege te laten kun je misschien een oorzaak vinden.

Niki73

Niki73

07-04-2016 om 14:58

Of niks doen

Deze uitslag kan ook eenmalig zijn geweest, en dan hoeft ze helemaal niets te doen.

Moeder

Moeder

07-04-2016 om 17:22

niets doen

We zullen even beginnen met niets doen. Het moest wel morgen minder of over zijn zei ze en dat lijkt me erg snel. Ze zit in haar examenjaar en het gaat heel goed maar stress lijkt me zowiezo niet de oorzaak. Als het weg is en het komt terug gaan we op onderzoek uit.

Stress

Stress, of ziekte zoals griep, kan iemand gevoeliger maken voor allergie waar het 'normaal' geen last van heeft. In tijden van stress en ziekte houden we ons hier dan ook aan ons primair hypoallergene dieet. Dan komt er echt geen chocola (van melk) in, geen aardbeien of verse peper.
Als alles goed in kun je veel meer verwerken en verdragen.

Puck

Puck

08-04-2016 om 01:29

AnneJ

Volgens mij verwar je een allergie nu met een intolerantie. Bij een allergie kan je heftiger of minder heftig reageren en dat kan ook door stress verergeren, maar als normaal wel verdragen wordt en dan ineens niet en later weer wel dan denk ik toch eerder aan een intolerantie.

Niet bij mij

In verschillende periodes testte ik positief op (veel) meer en minder allergenen. Het is voor mij een conditie om allergisch te reageren en waarop je reageert kan variëren hoewel er wel een aantal 'highlights' zijn. Bij mij is dat garnalen: reageer ik altijd op met benauwdheid of uitslag; en koemelkeiwit, als ik daar teveel van inneem ga ik op steeds meer allergenen reageren. Je kunt er van in een negatieve spiraal terecht komen zodat je steeds sterker reageert op steeds meer voedsel en externe zaken en pollen.
Het is dan ook al kort na mijn geboorte in een academisch ziekenhuis geconstateerd en gaat ook niet over, zoals ze maar blijven beweren tegen mijn kinderen.
Bij intolerantie heb je niet zo'n meetmethode als bloedprikken of krasjes.

Stress

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3264048/
De relatie tussen stress en allergie wordt al heel lang gelegd.

Het meest allergisch reageerde ik na het mislukken van mijn eerste huwelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.