Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2014 om 14:54

Allergie, niet erkend in Nederland

Mijn zus lijdt aan en onder een allergie, die ik vanwege het bijzondere ervan maar even buiten beeld hou. De allergie bepaalt haar hele leven. Het is moeilijk om mensen thuis te vragen en om bij andere mensen thuis te zijn. Ik heb altijd het gevoel gehad dat veel van deze allergie tussen de oren zat. Ik vond en vind het vervelend dat ik dat gevoel heb, omdat ik haar zo graag serieus wil nemen en dus wil geloven dat deze allergie echt totaal los staat van haar psychische welbevinden. Mijn zus is naar mijn idee een normale vrouw, wel zo met haar eigenaardigheden zoals wij allemaal hebben. Ze heeft een neiging naar theatraal gedrag.

Nu kwam mijn zus vorige maand met de mededeling dat ze een training gevonden had, met dvd's en een boek, waarmee je thuis de allergie te lijf kon gaan. Ze zou het met haar vakantiegeld aanschaffen, want het kostte aardig wat die training. Deze week vroeg ik of ze het had gekocht en hoe het resultaat was. Nou... verbluffend! Ze was binnen een paar dagen van haar depressie af, waar ze al 6 jaar last van had en met de rest was ze ook goed bezig. En... ik kan me daar dus niks bij voorstellen. Ik heb de informatie over de training bekeken en daar waren voorbeeld verhalen die je verbijsteren. Mensen die jaren half in de tuin hebben geleefd, omdat de allergie in huis niet te harden was, en na de training weer lekker in hun eigen bedje konden slapen.

De training schijnt iets met de hersens te doen. Is dit nu echt mogelijk?


Bliep

Bliep

08-07-2014 om 15:12

Niet serieus genomen worden

Dat is als je weldegelijk ziek bent echt heel erg.
Dokters weten echt niet alles, al pretenderen ze dat wel. Helaas zelf ondervonden.
En omdat artsen mijn ziekte ook nauwelijks erkennen, krijg ik dus ook geen erkennign uit mijn omgeving. Ik ben een aansteller.
Gelukkige een arts gevonden die wel in de materie van mijn ziekte thuis bleek.

Dat ik nu wel opgeknapt ben komt allemaal door suggestie. Dus...

Beter word ik helaas nooit meer helemaal. Dus ik blijf een paria van mijn familie. Dat doet meer zeer dan die hele ziekte bij elkaar.

En ik vind mezelf dus heel nuchter, maar blijkbaar vinden anderen mij ook maar een raar mens, als ik de roddels moet geloven.

Hypnose?

http://www.hypnoseinstituutnederland.nl/testimonials-2/
De een is er wat gevoeliger voor dan de ander maar ik verwacht toch niet dat het een allergie geneest.
Ik kan me overigens goed voorstellen dat je van sommige vormen van allergie nogal depressief kunt worden.
Maar aanstelleritis is het niet.
Bijvoorbeeld lichtallergie. Het is nogal invaliderend.
Helaas hangt er ook dat auro omheen van aanstellerij. Dan hebben mensen al een probleem dat ze overweldigt en worden ze door anderen ook niet meer serieus genomen.

bibi63

bibi63

08-07-2014 om 15:21

kaaskopje

En dan ben ik wel nieuwsgierig om wat voor training het gaat...... Je schrijft dat ze van d'r jarenlange depressie af was. Was ze depressief door die allergie (en de beperkingen) of allereerst van d'r depressie af en allergie gaat de goede kant op ? Ik ben wel erg benieuwd...
Gr. Bibi

Kaaskopje

Ik geloof er helemaal geen ene barst van. Maar als ze geen allergie had, dan kan ze van die niet-allergie natuurlijk enorm opknappen van een training die niet werkt tegen allergieën.

Zeg dus maar gewoon 'meid, ik ben hartstikke blij voor je' en denk er verder het jouwe van.

Van een depressie genezen in een paar dagen is vziw ook niet mogelijk. Of ze is niet genezen, of (en dat lijkt me tamelijk waarschijnlijk) ze had geen depressie.

Maar alweer: als zij zich goed voelt, prima toch? Al zou het me niet verbazen als ze straks weer een ander merkwaardig soort aandoening heeft, maar wie weet...

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2014 om 17:10

Van onder naar boven

Dat doe ik ook. Ik toon me serieus geïnteresseerd, maar ik denk wel dat ze niet mal is en merkt dat ik een beetje sceptisch ben. Toen ze over de training begon, mijn man en ik waren daar samen bij, hield ik het bij "echt waar? hm hm... interessant zeg, ik ben benieuwd.' Thuisgekomen zei ik tegen Roefel 'nou gooi maar in mijn pet, maar als je een allergie via een training uit een boek en dvd's binnen een paar weken kwijt raakt, dan zít het tussen de oren, of ben ik nou gek?' En nu ik heb gehoord dat ze binnen een paar dagen een hardnekkige depressie kwijt is en zich nu al een ander mens voelt, dan voel ik dat als bevestiging dat het vooral een psychisch (en daar bedoel ik niets lelijks mee, gewoon 'in de hersens') probleem was/is.

Als ik eerlijk ben kan het me niet veel schelen hoe ze van haar probleem afkomt, als ze maar weer normaal kan functioneren. In dat opzicht ga ik haar zéker niet vertellen dat ik het gevoel heb dat ze zichzelf enorm voor de gek houdt. Ik vrees dat dat niet goed zou zijn voor onze verstandhouding, die voor de rest prima is.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2014 om 17:27

Bibi

Ik moet eerlijk zeggen dat die depressie van 6-7 jaar voor mij ook een beetje uit de lucht kwam vallen. Niet helemáál, er was eigenlijk altijd wel wat. Was het niet door pms, of de overgang, dan wel door die oplopende problemen door haar allergie, maar dat zij het gevoel had zo'n 7 jaar depressief te zijn geweest, dat was voor mij dus ook even een 'bijpratertje'.
Omdat mijn zus mij wel bezighoud, ik vind het naar voor haar dat ze niet lekker in haar vel zit, heb ik me vóór ze over die training begon, al wel afgevraagd of ze problemen die ze in haar leven meemaakt, omzet naar dit soort klachten. Onbewust natuurlijk. Ik las van de week over het 'nocebo-effect' en dacht hierbij ook aan mijn zus. Ze heeft zelf een diagnose gesteld, natuurlijk omdat ze al wel klachten had, en is zo in die zelfgestelde diagnose gaan geloven dat ze zich er steeds ellendiger door is gaan voelen. Ik weet niet of het waar is, maar zo lijkt het wel.

Mijntje

Mijntje

08-07-2014 om 17:29

niks zeggen

Ja, het maakt ook niet uit denk ik. Ik zou ook niks zeggen om het placebo-effect niet teniet te doen

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2014 om 17:31

Oh ja Bibi

Stel dat hier wel mensen zijn die haar kennen, dan zou het vermelden van de naam van die training wel erg herkenbaar zijn, dus doe ik toch maar niet

Mijntje

Mijntje

08-07-2014 om 17:41

anders maak je meteen reclame voor een soort Onno look-a-like-therapie

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2014 om 17:42

AnneJ

Lichtallergie of zonne-allergie is wel 'meetbaar'. Mensen krijgen daar echt merkbaar last van.

Ik heb de indruk dat de training wel voor een deel bestaat uit 'inpraten op de patiënt'. Een vorm van hersenspoelen zou je het kunnen noemen. Dat gebeurt volgens mij wel vaker om mensen in een andere 'mindsetting' te krijgen, dus daar heb ik geen probleem mee.

Ardenna

Ardenna

08-07-2014 om 17:57

jammer

Jammer dat je het niet gewoon over een kennis hebt gehad en een andere naam had aangenomen want dan had je toch wel wat meer kunnen vertellen dan nu. We zijn natuurlijk erg nieuwsgierig (laat het draadje verwijderen en begin nog eens opnieuw ....)

Bliep

Bliep

08-07-2014 om 19:03

Wat naar dit

Ik heb met je zus te doen. Dat ze zo'n zus heeft die lekker op een forum laat weten hoe hysterische aansteller ze wel niet is.
Sneu.

Besef je wat je doet?

bibi63

bibi63

08-07-2014 om 21:19

Snap ik kaaskopje

Hoef je verder ook niet te melden. Ik snap jouw punt ook: is onwaarschijnlijk dat het ineens zo goed gaat met die 'therapie', zat het inderdaad niet tussen haar oren (los van het feit dat het fijn is dat het veel beter gaat). Maar wel lastig voor mij om me een voorstelling te maken van wát haar allergie dan was, wat ik me dan moet voorstellen bij die therapie, en dus of ik me er een beeld van kan vormen, wel of niet kan begrijpen, en wat haar depressie zo heeft doen dalen binnen korte tijd.
Dus eigenlijk word ik getriggerd door je posting, omdat ik me probeer te bedenken waar het precies over gaat. Lijkt inderdaad 'tussen de oren', maar moeilijk om daar m'n eigen visie over te geven.
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2014 om 21:55

Bliep

Daar kun je maar aan zien dat je elkaar niet kent op een forum als dit. Het speelt al heel lang. Als ik de behoefte had om mijn zus belachelijk te maken had ik het allang kunnen doen. Door dit te schrijven projecteer je je eigen situatie toch iets teveel in de mijne. Mijn zus zal nooit de paria van onze familie worden. Naar voor jou dat dat bij jou anders ligt. Ook de vrienden van mijn zus zijn bereid om rekening met haar te houden.

Misschien hoopte ik hier iemand te treffen die het fenomeen kan verklaren en daarmee aan kan tonen dat zo'n snel herstel wel mogelijk is.

bibi63

bibi63

08-07-2014 om 21:58

Bliep

Waar is die nare reactie op gebaseerd?
Bibi

Ad Hombre

Ad Hombre

08-07-2014 om 22:20

Tussen de oren

Al zit het tussen de oren, dat wil nog niet zeggen dat een klacht een verzinsel is. Er zijn helaas heel wat ziektes en afwijkingen die tussen de oren zitten er waar je toch bijzonder weinig aan kunt doen en veel last van hebt. En wat meetbaar betreft, mijn migraine is niet meetbaar en hij zit nog tussen mijn oren ook, maar is helaas echt genoeg.

Dus ik zou het voor kennisgeving aannemen en blij zijn dat je zus weer goed in haar vel zit.

Ik moet alleen nog even een goeie placebo vnden die werkt tegen mijn migraine

Ooievaar

Ooievaar

08-07-2014 om 22:57

Bliep en Hombre

Bliep eens, ik zie wat je bedoelt. Akelig dit. Hombre, ik las iets over nieuw gevonden oorzaak van migraine. Iets met bloedvoorziening, surf eens rond.

vlinder72

vlinder72

08-07-2014 om 23:11

jaren geleden

Jaren geleden las een vriendin van mij een boek. Ik weet niet meer hoe het boek heet maar het was toen behoorlijk in. Ze veranderde daarna compleet. Ze was helemaal in de ban van het boek. Alles klopte eraan. Het paste bij haar leven en ze voelde zich daardoor geweldig. Op haar verzoek las ik het boek ook. Niet doorheen te komen. Zweverig geneuzel vond ik het.

Maar zij heeft er zoveel aan gehad. Het fanatisme ebte op een gegeven moment weg maar ik weet dat ze jaren later nog passages las.

Dus ja, ik geloof dat een boek zoveel invloed kan hebben.

Fijn voor je zus dat ze zich nu beter voelt. Ik hoop dat dat zo blijft.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2014 om 23:17

Hombre

Oh ja Ad, nee je hebt gelijk, zodra ik 'meetbaar' nog eens zag staan had ik ook al het gevoel dat het ook maar betrekkelijk is of iets meetbaar is of niet. Maar bij licht- of zonne-allergie zijn er wel kenmerken die voor een buitenstaander duidelijk zijn. Dat maakt het makkelijker te aanvaarden dat iemand 'iets' heeft.

Ik weet zeker dat mijn zus de klacht ervaart zoals zij zegt. Anders zou ze niet zulke toeren uithalen om haar leven zo plezierig mogelijk te houden. Maar toch heb ik steeds het gevoel gehouden dat er iets niet klopt. En doordat ze nu opeens met die cursus/training aankwam en daar zo vlot baat bij lijkt te hebben, heb ik heel erg het gevoel van 'krijg nou wat, het zít echt tussen de oren'. En ik vind dat verwarrend. Ik vind het wel fijn voor haar. Als ze hierdoor uit die neerwaartse spiraal kan klimmen, wie ben ik dan om daar tegen te zijn?

is het zeker

Kan ook nog dat je zus denkt er vanaf te zijn, maar dat het snel weer terug is. Zo gaat het soms bij mirakelgenezingen. Maar ja, je wil zo graag.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-07-2014 om 00:24

Ja precies

En dan is ze een paar honderd euro lichter en een illusie armer.

Astrid

Astrid

09-07-2014 om 00:33

kan

mijn man is gestopt na een workshop nav het boek van Akan Carr. Ik heb het boek gelezen en rook nog steeds.
Hij kwam huilend thuis na een persoonlijkheids training van het werk en ik heb bij dat soort dingen totaal geen baat. Het is maar waar je gevoelig voor bent en wat bij je past om je uit bepaalde problemen te halen. De geest kan veel voor het lichaam doen en omgekeerd kan het lichaam ook veel voor de geest doen.
Het feit dat de ene mens zijn/haar kwalen zo onzichtbaar mogelijk draagt en de ander zich er graag in wentelt (even zwart/wit gesproken), betekent natuurlijk niet dat ze geen van beide niets mankeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-07-2014 om 19:36

Ik hoop dat het helpt Astrid

Zelfs als het iets is wat ze ongemerkt zelf heeft opgebouwd, hoop ik uiteraard dat ze met deze training geholpen wordt.

even zo

even zo

09-07-2014 om 21:20

reactie over pseudoniem gebruiken

Ik zou in zo'n situatie niet mijn vaste pseudoniem gebruiken. Je bent al best bekend binnen het forum wegens andere draadjes en tv uitzending.
Het kan dus ook zijn dat hetgeen je schrijft toch bij je zus terecht komt en dat lijkt me dan niet zo fijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-07-2014 om 22:24

even zo

Achteraf misschien beter...

Hypnose

Ik ben zelf hypnotiseur en ik heb veel mensen geholpen met allergieën. Allergieën kunnen in meeste gevallen beschouwd worden als aangeleerde gedrag daarom kunnen wij mensen met allergieën helpen. Als je interesse hebt kun je even hiernaar kijken. (link verwijderd door Forumbeheer)

Hopelijk dit helpt!

Egel

Egel

05-12-2014 om 19:17

Welja!

Welja!
Reclame maken mag hier niet, en terecht!
Hopelijk haalt forumbeheer de link en je nicknaam gauw weg.
Bovendien zijn allergieën geen aangeleerd gedrag. Beetje aanmatigend. Arrogant ook.
Ik vraag me trouwens wel een beetje af of je gewoon een anti-wetenschapper bent of dat je het stiekem zelf ook niet gelooft.

amk

amk

05-12-2014 om 20:08

Egel,

dan moet je forumbeheer het even melden, bovenaan staat een link. Meestal reageren ze binnen een uur. We hebben top beheerders.

Ik heb deze nu gemeld.

Niki73

Niki73

05-12-2014 om 21:17

Mindfulness

Mindfulness leidt tot meetbare veranderingen in het brein. Je raakt er niet mee van je lichamelijke klachten af, maar je leert er wel zo mee om te gaan dat ze draaglijker worden, en soms zelfs zo draaglijk dat je er geen "last" meer van hebt. Het wordt vaak ingezet bij patiënten met chronische pijn.

Ik kan me voorstellen dat je zus geholpen kan zijn met een dergelijke aanpak. Maar met mindfulness heb je over het algemeen niet binnen een paar dagen spectaculaire resultaten.

Niki

Egel

Egel

06-12-2014 om 11:36

zal ik volgende keer doen amk

Dat is ook waar, zal ik volgende keer doen amk. Ik was nu onderweg, in de bus, en las lekker OO via mijn mobiel. Ik denk dan dat het lastiger is en was het 's avonds laat toen ik thuiskwam vergeten te melden (gelukkig had jij dat al gedaan).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.