Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

**Chrissie**

**Chrissie**

18-05-2014 om 12:03

Allergie, maar welke?

Onze dochter kreeg vorige maand behoorlijke uitslag op haar voeten, knieën, ellebogen, handen en een klein beetje in haar gezicht. Het begon met kleine rode pukkeltjes die jeukten. Later werd dit steeds erger en groter tot vlekken die samen vielen. Het bleek Urticaria (netelroos) te zijn. Ze kreeg hiervoor antihistamine wat niet veel hielp. Later kreeg ze een sterkere versie samen met zalf tegen de jeuk. Dit hielp redelijk en langzaam zijn de plekken en jeuk minder geworden.

Maar nu is de vraag waar is ze allergisch voor? We hebben wel een idee en denken nu aan koemelkallergie maar krijgen daar ook weer twijfels over. De dag dat ze hier last van kreeg heeft ze Vifit gedronken. We wisten natuurlijk niet zeker of het daardoor kwam. Toen de pukkels en jeuk waren verdwenen heeft ze 's avonds magere yoghurt gegeten en 's nachts kreeg ze weer last van jeukende pukkels. Die trokken gelukkig snel weer weg toen ze weer wat antihistamine nam. Daardoor dachten we aan koemelkallergie. Maar gisteren heeft ze Optimel geprobeerd en daar heeft ze dus geen last van gekregen... Dus een echte koemelkallergie lijkt het ook niet.

Heeft iemand een suggestie of er iets anders zou kunnen zijn in deze drie versies met koemelk, waarvoor ze allergisch zou kunnen zijn? Zit er iets in yoghurt en Vifit dat niet in Optimel zit misschien?

Evanlyn

Evanlyn

18-05-2014 om 12:16

uitzoeken

Je zal het moeten laten uitzoeken. Dan moet je worden doorverwezen naar een dermatoloog of allergoloog. Misschien is het een contactallergie, die niks te maken heeft met eten, maar wel met een dier, huisstof of nieuwe kleding, waar je vaak eerst de formaldehyde uit moet wassen. Dus als iemand allergisch is, nooit zomaar nieuwe kleding aantrekken. Maar ja, het kan ook iets heel anders zijn. Als het zo heftig is zou ik het wel laten uitzoeken, anders blijf je aan de gang en wordt het steeds erger.

uitzoeken inderdaad

Heb je soms een nieuw wasmiddel of wasverzachter? Heeft ze garnalen gegeten. Kan ook best dat ze nu op meer allergenen reageert omdat de zaak blijkbaar actief reageert. Dingen waar ze normaal niet op zou reageren doen dan ook nu mee.
Maar koemelkeiwitallergie kan de reden zijn. Ook als ze toevallig net niet op het verwachtte moment reageerde op de Optimel.
Mijn kinderen hebben een tijdje yakult gekregen. Dat was ook wisselend of ze daarop reageerden. Omdat bij beiden wel een koemelkeiwitallergie is geconstateerd ben ik er wel mee opgehouden.

Mussie

Mussie

18-05-2014 om 15:49

Kan ook intolerantie zijn

Het kan ook een intolerantie zijn. Dat ze een beetje best kan hebben, maar dat het ineens teveel wordt. Ik zou uit m'n eigen ervaring nu eerst een proberen de producten met koemelk helemaal te schrappen. Maar dan ook echt rigoureus. Dat is best wat gepuzzel, want in heel veel dingen zit melk. En verder zou ik een dagboekje bijhouden, waar je inderdaad ook eventueel verandering van wasmiddel, shampoo, zeep in bijhoudt. En eigenlijk alles wat ze eet.
het is veel werk hoor om erachter te komen! Maar als je het eenmaal weet, loont het de moeite. Zoon heeft nooit meer last van jeuk en schilfers op z'n hoofd sinds we achter het shampoo- probleem zijn gekomen en nooit meer buikpijn en eczeem sinds hij geen melk meer drinkt.
O ja, over die Optimel, wij ontdekten ook dat zoon best tegen yoghurt kon. Het is al weer een tijdje geleden maar de kinderarts legde uit dat bij sommige melkproducten de eiwitketens wat meer opgeknipt zijn als het ware. En dan kunnen ze er beter tegen. Heeft ook iets te maken met steriliseren/ pasteuriseren geloof ik. Waarschijnlijk praat ik onzin, het is ook alweer jaren geleden maar misschien weet iemand anders hier hoe het zit.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-05-2014 om 16:36

Waardeloos

die Urticaria, weet ik uit heftige ervaring. En laten uitzoeken is een goed idee, alleen de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het vaak niet duidelijk wordt. Na mijn heftige aanvallen van een aantal jaar geleden, zeiden zowel de huisarts als de dermatoloog dat er idd via het bloed gezocht ging worden, maar dat de kans groot was (ik meen 85%) dat die zoektocht niets zou opleveren. Ik had allerlei gedachten over triggers (drop eten, melkproducten, wasmiddel, bepaald fruit etc), maar iedere keer bleek het niet te kloppen.
Bij mij kwam er idd niets uit de onderzoeken. De dermatoloog gaf ook aan dat alle vermoedens die ik had gehad van tafel konden. Ik heb ruim een jaar antihistamine gebruikt. Had tussendoor wel iedere keer kleine plekken (bv door de 'druk' van kleding op mijn huid) en nog een keer een hele erge aanval. Alleen van die laatste erge aanval weten we een trigger, nl warmte. Uiteindelijk kreeg ik steeds minder aanvalletjes en kon ik stoppen met mijn antihistamine.

Ik hoop dat er bij jouw dochter wel helderheid komt, dan kun je dingen er op aanpassen.

Aagje

Katniss

Katniss

18-05-2014 om 17:03

Aagje

Hier precies hetzelfde! Vorig jaar kwam ik helemaal bevlekt bij de huisarts, duidelijk en wel, en uit de allergietest kwam helemaal niets! Ik slik nu wel sinds een jaar tabletjes, en vanwege hooikoorts (die ook niet uit de test kwam) heb ik voor erge dagen een neusspray.
Die drukplekken heb ik ook, alleen in de zomer. Dus ik vermoed ook een relatie met de warmte. Er zitten nu ook alweer jeukbultjes op mijn handen, heel irritant.

**Chrissie**

**Chrissie**

19-05-2014 om 10:34

Lastig dus

Toevallig heeft ze over een paar weken een afspraak bij een dermatoloog (voor iets anders) dus daar kan ik het in ieder geval voorleggen. Maar ik begreep al dat uit die testen heel vaak geen verklaring komt.

Verder eet ze geen vis e.d. Waar we wel aan gedacht hebben is nieuwe kleding, ze had die dag een nieuw shirtje, dus ik ben blij met de tip over formaldehyde. Maar ik denk dat ze dan alleen uitslag zou moeten hebben op plekken waar de stof haar huid raakt? Verder geen nieuw wasmiddel of wasverzachter.

Ik vind het wat rigoureus om nu al alle melkproducten te schrappen, dan wil ik eerst nog wat meer aanleiding hebben eigenlijk. Maar er kan dus wel wat verschil zitten in de bewerking van verschillende soorten yoghurt producten begrijp ik.

De uitslag en jeuk was behoorlijk heftig, heel naar hoor. Ik heb wel eens gehoord van die drukallergie, daar kom je niet zo makkelijk vanaf geloof ik.

Het is wel heel sneu voor een meisje van 15 jaar en dan met die verschrikkelijke rode (jeukende) plekken rondlopen... Ik hoop toch wel heel erg dat we er achter komen waardoor het ontstaat.

Ik ken iemand

die had dezelfde symptomen van varkensvlees.

Puck

Puck

19-05-2014 om 13:45

tja, netelroos is een lastige

Netelroos kan overal en nergens van komen. Het kan een allergie of overgevoeligheid of intolerantie zijn die terug zal blijven komen, maar voor hetzelfde geld is het een eenmalig iets. Goed plan om het bij de dermatoloog te vragen, die kan inschatten of een allergietest zinvol is.

yoghurt

Melk, en soja en geitenmelk, heeft grote moleculen. Yoghurt, kwark en karnemelk is aangezuurd. De moleculen zijn door enzymen gesplitst.
Toch kun je bij allergie van elk spoortje koemelkeiwit last hebben, met name in de fase dat alles op scherp staat en fout gelopen is.
Dan is het beter om een tijd elk spoortje melk uit de voeding te verwijderen en dan weer voorzichtig te beginnen met aangezuurde producten.
Als je het niet gewend bent kan het een hele investering zijn. Veel mensen beperken zich toch tot het bestrijden van de klachten en proberen het zo in de perken te houden.
Maar daar kan een dermatoloog bij adviseren.

testen

Testen kunnen soms niet de verklaring geven. Maar eerlijk gezegd was het bij mij en mijn kinderen altijd kloppend.
Omdat het nogal wat consequenties kan hebben aarzelen mensen ook vaak teveel om allergie serieus te nemen.

Mussie

Mussie

19-05-2014 om 19:44

Maar chrissie

O Anne J, zoiets was het inderdaad. Dank voor de uitleg.
Maar Chrissie, ik snap je niet zo goed. Je vermoedt zelf dat het door melkprodukten komt, je vindt het sneu voor een meisje van 15 om zo rond te lopen en hoopt erg dat je er snel achter komt, maar....je wil geen melkproducten schrappen? Dat is echt de minst lastige van alle allergie-testen die er is. Ja behalve een bloedtest, maar daar komt lang niet altijd iets uit. Misschien heb ik makkelijk praten hoor, wij hebben als gezin een lange weg achter de rug met allerlei eliminatie/provocatie trajecten maar echt, zoals ik al zei, als je erachter bent wat het is, ben je een stuk verder! En ook als je erachter bent dat iets geen probleem is.

**Chrissie**

**Chrissie**

19-05-2014 om 20:45

Klopt Mussie

Ik snap wel wat je bedoelt Mussie. Ze is ook gestopt met het drinken van melk (dronk ze al niet zo vaak), yoghurt en yoghurtachtige dranken. Eerst hadden we nog geen idee wat het kon zijn. Pas toen ze weer wat uitslag kreeg en we de link legden met de yoghurt die ze toen had gedronken dachten we aan koemelkallergie. Maar omdat het in zoveel producten zit (en de uitslag nu weg is), hik ik er tegenaan om alles te gaan uitsluiten. Maar goed, als het maar erg genoeg is dan doe je dat natuurlijk wel, daar heb je zeker gelijk in. Op dit moment is alles gelukkig weg en dus probeert ze nu af en toe iets uit, zoals die Optimel. Daar heeft ze nog geen last van gekregen. Ik ga het in ieder geval voorleggen aan de dermatoloog binnenkort en dan kijken wat die te zeggen heeft.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-05-2014 om 20:56

Voordat je lukraak

dingen gaat schrappen zou ik wat meer gericht allergie-onderzoek laten doen. Echt, je kunt vermoedens hebben omdat ze dit gegeten of dat gedronken heeft, maar even later lijkt het beeld alweer anders. Tenzij het overduidelijk is natuurlijk.
En bij drukplek problematiek gaat het vziw niet zozeer om de stof of het wasmiddel waarmee de stof gewassen is, maar puur om het feit dat er iets op de huid drukt. Daar kun je al kwaddels van krijgen. Ik heb in de tijd dat ik bol stond van de allergische reacties eens een paar nieuwe bh's gekocht. De eerste tijd had ik regelmatig kwaddels onder die bh's. Er leek een verband, maar dat was er helemaal niet. Het was er eerst vaak, toen minder en daarna jaren niet.
Kortom, kijk of er bij jou iets uitkomt als je allergie-onderzoek inzet. Als dat niet zo is, kun je altijd nog verder kijken. Nogmaals, dit tenzij de dingen er dik bovenop liggen, maar zo klinkt het niet.

Aagje

Mussie

Mussie

19-05-2014 om 21:01

Verstandig

Ik denk zomaar dat de dermatoloog er een tikje meer verstand van heeft dan ik, dus dat is waarschijnlijk het verstandigste. Onze zoon had ook meer klachten dan eczeem alleen, dus de noodzaak was wat groter denk ik. Mocht je toch gaan elimineren, dan zou ik echt een plan maken. Ik ging als een dolle van alles bedenken en schrappen en dat helpt je natuurlijk geen steek verder. Sterkte ermee!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.