Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Menopozale dame

Menopozale dame

24-01-2016 om 19:46

Al tijden niet fit - overgang

Ik voel me al tijden niet fit. Ik ga ervan uit dat ik in de overgang ben. Ik heb het 's-nachts erg warm. Met name gloeiend hete voeten. Daarnaast heb ik regelmatig last van hartkloppingen. Ik werk 5 dagen in de week maar iedere ochtend heb ik moeite met opstaan omdat ik me nog moe voel. Gelukkig verdwijnt dat gevoel na een tijdje als ik ben op gestaan. Ik heb slaap gemiddeld tussen de 7-8 uur per nacht. Ik sport 1x per week maar fiets naar mijn werk. Kun je je echt zo, niet fit voelen van de overgang? Volgens mijn huisarts hebben homeopatische middeltjes geen effect werken meer als plasebo. Ik wil niet klagen, ben zeker geen hypochonder, maar voel me echt niet goed. Iemand advies wat te doen en hoe lang kan zoiets duren.

Moni

Moni

24-01-2016 om 19:51

Lichttherapie

Je zou zo'n lamp kunnen uitproberen. Die zorgt ervoor dat je in de ochtend alle melatonine afbreekt zodat je sneller wakker bent. Voordeel is dat je ook makkelijker op tijd inslaapt in de avond.
Zeker in de winter als je weinig zonlicht krijgt, helpt dat een hoop. Ik neem aan dat er tijdens de fietstocht naar je werk nog niet of nauwelijks zonlicht is.

Moeder

Moeder

24-01-2016 om 19:54

Bloedprikken

Geen aannames, eerst bloed prikken. Laat je algemeen bloedbeeld, ferritine, ijzer, B12, vitamine D en schildklier bepalen.
Meten is weten.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

24-01-2016 om 23:37

Zeker

eerst een aantal dingen laten uitsluiten door de huisarts lijkt me, zoals moeder zegt.

Dat gezegd hebbende kan ik je vertellen dat ik jouw verhaal herken en mijn huisarts wijt dat grotendeels aan de overgang. Ik voel me ook niet fit, heb Al jaren last van opvliegers en nachtzweten en in die perioden slecht slapen. Verder onregelmatige menstruatiecyclus, last van de pezen rond mijn gewrichten en soms vergeetachtigheid. Hartkloppingen komen daar nu ook soms bij.
Ik kom niet heel erg vaak bij de huisarts. Voor wat ik herken als overgangsklacht ga ik niet meer, voor iets nieuws wel. Dan laat ze soms ook bloed prikken om zeker te weten dat we onder het mom van overgang niet iets anders over het hoofd zien. Maar gelukkig komt daar nooit iets geks uit.
Mijn huisarts is juist wel een voorstander van kijken of zelfzorgmiddelen, ook die op natuurlijke basis, wat doen. Ik heb al wat dingen geprobeerd, soms met even wat succes, maar niets dat blijvend verlichting geeft. Andere optie is de pil gaan slikken, maar daar heb ik me nog niet toe kunnen zetten. Ben bang dat ik het alleen maar uitstel en dat het hele circus gewoon weer van voren af aan begint als ik daarmee stop. Bovendien was er een jaar of 5 geleden nog de gedachte dat de pil slikken om de overgang uit te stellen een verhoogd risico op borstkanker geeft. Ik weet niet of de wetenschappelijke inzichten wat dat betreft veranderd zijn of niet.

Kortom, ik voel me met al die overgangsklachten vaak gewoon een oude vrouw, wat ik volgens mijn kinderen met mijn 47 jaren ook ben.

Aagje

Blue

Blue

25-01-2016 om 08:52

Bloedprikken

Ja inderdaad, bloed laten prikken. Ik loop zelf ook al een tijdje met bepaalde klachten (o.a. dezelfde als jij hebt). Na bloedprikken bleek tekort aan ijzer, vit. D, magnesium was laag en wellicht vit B12 ook. We gaan nu eerst kijken of extra ijzer en vit. D voldoende helpen en anders gaan we verder met aanvullen van B12. Dus ik zou zeker vragen om bloedonderzoek. Mijn huisarts zei ook: je hoeft niet alles op de overgang te gooien...

Moeder

Moeder

25-01-2016 om 09:57

Blue

Als je een tekort hebt zorg je dan wel voor de juiste behandeling? http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/ik-heb-een-b12-tekort-wat-nu/behandeling/ Er worden heel veel mensen verkeerd (lees smelttabletten) of onder behandeld (lees te weinig injecties) en dan schiet je er nog niks mee op.
Veel succes met de aanvullingen. En daarover: vitamine D moet minstens 80 zijn. Zie ook http://www.vitaminedtekort.nl/wordpress/huidige-stand/ en http://www.vitamined-forum.nl/index.php

Blue

Blue

25-01-2016 om 11:11

B12

Moeder, denk het wel. Huisarts heeft me zelf gewezen op de website van stichting B12. We kijken over een paar maanden of ik nog dezelfde klachten heb, zo ja dan gaan we verder met de B12 en dan krijg ik waarschijnlijk wel die injecties. Ik heb me aardig ingelezen dus weet inderdaad dat de behandelingen niet altijd correct zijn.
De waarde van mijn B12 zit op dit moment in het 'grijze' gebied (volgens die website). De waarde van de vitD en ijzer weet ik niet, zal het eens navragen. Bedankt voor de linkjes.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-01-2016 om 14:35

(Pre)menopauze

Dit kunnen heel goed overgangsklachten zijn. Laat eerst je bloed prikken op de zaken die hier al genoemd zijn alsook schildklierfunctie en hormonen. Verder kunnen "natuurlijke" middelen heel goed helpen bij overgangsklachten zoals Ymea. En hormoontherapie/de pil kan een uitkomst bieden als andere middelen niet genoeg helpen.
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/overgang/item37779

Minette

Minette

25-01-2016 om 15:05

Wel herkenning, geen tips helaas

Alles doet pijn, het piept, het kreunt, het kraakt. Ik ben moe en bij tijd en wijlen (gek zeg, precies één keer per maand) ronduit agressief. Ik probeer zoveel mogelijk te blijven sporten. Geen idee of dat helpt, maar het geeft me een goed gevoel

Kijk uit met die "natuurlijke" middelen. Zilverkaars (wat in Ymea zit) is niet geheel onverdacht, en helpen doet het sowieso niet.

http://www.iocob.nl/2006/12/zilverkaars_voor_opvliegers_toch_niet_zinvol/

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=3725

http://www.kwakzalverij.nl/1712/Gemalen_salie_van_Famosan_en_Ymea_werkt_niet

Wikke

Wikke

25-01-2016 om 17:27

Eens

Eerst prikken, meten en weten en dan kun je altijd de overgang de schuld geven en daar wel of niet mee aan de slag gaan.

Emma

Emma

25-01-2016 om 18:48

Eerste onderzoek

Eerst bloed laten prikken op waarden b12, ijzer, vitamine D, magnesium, schildklier etc. Bij mij kwam daar niks uit. Ik ben met die gegevens naar een orthomoleculair therapeut geweest die ook overgangsconsulente is. Daar kreeg ik toch magnesium, vitamine d en "rode klaver" voorgeschreven. Het heeft me erg geholpen. Tegen nachtzweten heb ik een super-luchtdoorlatend matrasovertrek gekocht en ik slaap weer als een roos. Je kunt niet alles aan de overgang toeschrijven, maar wel veel. Mijn klachten duidden daarop. Ook stemmingswisselingen, concentratieverlies, opvliegers, rare menstruatiecyclus, gewrichtsklachten. Ik had niks aan een huisarts die alleen maar zei dat het erbij hoort en dat de waarden " binnen het normale spectrum" vallen. Dat spectrum is overigens erg groot.

menostril

Dit gebruik ik nu korte tijd, en het lijkt te helpen. Niet meer zoveel snachts enorme transpireerbuien en daarna weer een soort koortsrillingen.
Menostril bevat ook rode klaver, dat schijnt een soort namaakoestrogeen te zijn.

Menopozale dame

Menopozale dame

25-01-2016 om 19:44

Wat een herkenning

Natuurlijk weet ik dat ik niet de enige ben maar wat is het fijn te lezen, zoveel herkenning. Ik ben altijd bang dat men mij een hypochonder vindt ondanks dat ik nauwelijks klaag en weinig bij een huisarts kom, alleen met het noodzakelijke. Nu is het wel zo dat ik anderhalf jaar geleden reeds vage klachten had, waarvan er een aantal sindsdien niet zijn verdwenen en andere weer wel. Ik ben een druk persoon en een piekeraar, dat weet mijn huisarts ook en vandaar dat hij mijn klachten snel in het psychische zoekt (Bv. burn-out) ik weet echter zeker dat dit niet het geval is. Ik wilde daarom eens bij jullie peilen of het daadwerkelijk overgangsklachten zijn die ik ervaar. Ik maak me het meest zorgen over de hartkloppingen, die er niet dagelijks zijn maar wel vaak in ruste ontstaan. Ik las dat vrouwen vaker last van hartkwalen hebben die niet meteen worden herkent en dat de symptomen lijken op de overgang ( toch misschien een beetje hypochonder?) Conclusie; dankzij jullie ga ik vragen om een bloedonderzoek, dan weet ik het zeker. Ik heb overigens tot een paar maanden geleden de prikpil gebruikt ivm endometriose. Ondanks dat kreeg ik toch overgangsverschijnselen en daarom ben ik met de injecties gestopt. Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag. In ieder geval alvast erg gedankt voor jullie reacties!

Moeder

Moeder

25-01-2016 om 23:23

Vitamine D

Veel artsen houden de achterhaalde waarde van 50 of zelfs nog minder aan. Tegenwoordig is 80 het minimum en liefst wat hoger. Dus als je laag zat kun je enorm opknappen van extra D. Ook schijnen veel mensen een magnesium tekort te hebben maar dat is niet iets waar een reguliere arts wat mee kan. Al schreef mijn internist wel magnesium voor. Maar toen ik met het recept in de apotheek kwam vond de assistente dat ik de voorgeschreven magnesium niet moest nemen. Daar kwam ik alleen van aan de diarree. Zij verkocht betere. Dat heb ik naderhand ook gegoogeld en dat klopt. Raar wel dat de internist dan wel zoiets voorschrijft. Zal wel met de vergoeding te maken hebben.
In de tijd dat ik nog niet wist dat ik een B12 tekort had, heb ik enorme last gehad van hartkloppingen/overslagen. Hartfilmpjes gehad, een 24 uurs meting en zelfs op de hartbewaking geëindigd. Hoop gedoe elke keer. Nadat ik injecties kreeg heb ik nooit meer hartkloppingen gehad. Voor mij is de relatie duidelijk maar mijn huisarts wil daar niet aan. Boeit ook verder niet zolang hij de injecties maar voorschrijft
Dus zeker bloed prikken en op alles! Is alles ok, kun je dat loslaten en verder kijken. Is er iets niet goed dan heb je een reële kans op verbetering van klachten. Hoe dan ook, een win win situatie Veel succes

Vitamientje

Vitamientje

27-01-2016 om 11:19

Vit D tekort

Door het gebruik van statines kan je vit d gehalte dalen. Ik kreeg spierklachten na het gebruik van simvastatine. Voor het proberen van een andere statine moest ik eerst het vit d laten bepalen. Deze zit op 25 en moet opgekrikt worden tot minimaal 50, maar als ik de reacties hier lees is mag dit nog wel hoger. Moeder..., welk magnesium gebruik je?

Moeder

Moeder

27-01-2016 om 14:53

Magnesium

Magnesiumaanvulling in een gluconaat- of tauraat- of citraatverbinding is toegankelijker voor het lichaam dan de oxidevorm en geeft minder kans op een laxerend effect.
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=506&id=510&page=
Van de internist kreeg ik de oxide en daarvan krijg je dus diarree. Ook handig om te weten als je verstopt bent
Ik heb deze http://www.fitforme.nl/voedingsstoffen/mineralen/magnesium Niet de goedkoopste maar wel een betrouwbaar merk.

Ik heb trouwens al heel vaak een vitamine D tekort gehad en slik nu het hele jaar door 5000IU. Da's veel maar ik hiermee kom met moeite aan de 70.
Normaal gesproken zou je echt na een maand of 3 moeten controleren als je een hoge aanvulling slikt.

bieb63

bieb63

27-01-2016 om 21:37

buiten huisarts om?

Kun je ook buiten je huisarts om je bloed laten prikken/controleren op vit D, B12, magnesium e.d.? Kan dat in een gewoon ziekenhuis, of moet je dan niet iets 'speciaals'? Weet iemand dat?
Ik vraag dat omdat ik graag een goede verstandhouding met m'n huisarts wil houden, maar zij niet zo in dergelijke dingen gelooft, ofwel dat alleen laat doen bij serieuze klachten.

Moeder

Moeder

27-01-2016 om 22:34

Huisarts

Bieb, je zegt dat je een goede verstandhouding met je huisarts hebt maar met je vragen, zorgen en angsten durf je er niet naar toe. Juist bij je huisarts zou je je verhaal kwijt moeten kunnen en hij/zij zou je moeten kunnen adviseren wat te doen. En als jij je gefundeerd zorgen maakt dan zal een huisarts echt geen bloedonderzoek weigeren. En doet hij/zij dat toch, dan is het niet de juiste huisarts voor jou.
Verder moet je hoe dan ook het bloedonderzoek zelf betalen. Het gaat of ten laste van je eigen risico of je krijgt de rekening van het onderzoeksbedrijf. Maar stel, je laat zelf onderzoek doen en je krijgt de uitslag en je hebt aanvullingen nodig of er kloppen dingen niet. Dan moet je toch naar je huisarts en die wil dan vast zelf bloedonderzoek doen. 2X kosten!
Dat gezegd hebbende, 2 links http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolkingsonderzoeken_en_screeningen/Gezondheidsonderzoek_op_eigen_initiatief/Voor_en_nadelen_van_gezondheidsonderzoek_op_eigen_initiatief

https://www.testjegezondheid.nl/

Moeder

Moeder

27-01-2016 om 22:48

Aanvulling

Bieb, ik heb terug gelezen maar zie niets staan over jouw klachten. Wat kan helpen bij de huisarts is dat je een lijst maakt met je klachten, eventueel met een korte beschrijving van wanneer en hoe.
Ik heb deze http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/zou-ik-een-b12-tekort-kunnen-hebben/klachten-van-een-vitamine-b12-tekort/
toen zelf als basis gebruikt.

Ik lees mee.....

... en ga binnenkort naar de huisarts. Ik herken erg veel in jullie klachten, en hoop in ieder geval praktische tips te krijgen.

Stenna

Stenna

27-03-2016 om 20:42

schildklier

Ik had ook veel klachten en dacht aan de overgang. Mijn (vrouwelijke) huisarts dacht echter aan schildklierklachten, en dat bleek inderdaad het geval, na bloedcontrole. Schildklierklachten komen tamelijk veel voor bij vrouwen boven de 45 en worden vaak onterecht aangezien voor overgangsklachten. Zelfde geldt voor verborgen diabetes overigens. Dus bloed laten prikken inderdaad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.