Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Annika

Annika

07-12-2014 om 14:01

Al anderhalve week grieperige kleuter

Zoontje van 5 is al sinds vorige week donderdag grieperig. Het begon met een nacht echt koorts, hoesten, huilen. De dag erna stond hij vrolijk op en wilde naar school. Het gaat steeds op en af, snel moe en kan niet goed tegen de kou buiten vorige week. Maar eigenlijk is hij wel steeds naar school geweest. Tot hij vrijdag echt moest overgeven en alleen nog maar op de bank wilde hangen, koortsig weer. Hij hoest enorm, eet niet, kijkt lodderig uit zijn oogjes.

Misschien heeft hij dus toch te veel gedaan, had ik hem moeten thuishouden.

Vraag is eigenlijk: moet ik er mee naar de huisarts? Mag het zo lang duren? En kunnen ze er daar wat mee of moet het gewoon met rust overgaan?

virussen

In deze tijd van het jaar waart er van alles rond aan virussen. Veel kinderen hebben minstens 1x in hun leven een winterseizoen waarin ze zo'n beetje alle virussen vatten. Sommigen hebben dat een paar winters achter elkaar, anderen nooit.
Het lijkt erop dat jouw zoon nu 'aan de beurt is'. Heeft hij de ene bijna overwonnen, dient het volgende virus zich aan. En hup, weer een ziek kind. Jammer genoeg kun je er vrijwel niets aan doen. Het enige wat nog een beetje helpt: voldoende (nacht) rust, gezond eten (geef eventueel extra vitamines) en veel naar buiten en bewegen.
Een huisarts kan er verder ook niets aan doen. Zolang hij geen symptomen heeft die wijzen op een bacteriële infectie (bv. aanhouden hoge koorts, erge oorpijn, benauwdheid enz.) is er ook geen reden om een huisarts te bezoeken. Ook niet als hij nog weken door blijft kwakkelen.
Beterschap!

Limi

Limi

07-12-2014 om 14:51

hier

Mijn kinderen zijn nooit meer dan 2 dagen een beetje ziekig (en dan nog maar 1x per jaar of minder), dus toen er eentje een keer langer hangerig bleef, zijn we uiteindelijk op zondag naar de huisartsenpost gegaan en hij kon meteen in het ziekenhuis blijven met longontsteking. Hij had niet gehoest en ook geen hoge koorts. Gewoon koortsig en zielig.

Maar als hij gewoon naar school is geweest dan zal het wel meevallen, en heeft hij misschien zijn krachten gespaard vanwege sinterklaas tot het echt niet meer ging en net iets teveel gedaan.

Half a twin

Half a twin

07-12-2014 om 19:16

Limi daar dacht ik ook aan

Heb ook wel 4 of 5 keer een kind gehad dat lang lamlendig bleef na een verkoudheid. Op en af wat verhoging, dan weer niet. Uiteindelijk toch de huisarts(enpost) en jawel, longontsteking. Hij is nu 10 jaar oud en heeft al 9 keer longonsteking gehad. Ik heb nu een wegwerp stethoscoop in een laatje liggen en van de dokter geleerd hoe het klinkten waar ik moet luisteren. Kan ik in het weekend een weloverwogen beslissing nemen om wel of niet naar de HAP te gaan.
Voor Annik:even langs de dokter dus. Het zou ook zonder overmatig hoesten best longontsteking/bronchitis kunnen zijn en dat gaat zonder hulp niet vanzelf over.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.